Tuolla WPA:n sivuilla olevat säännöt pyritään ottamaan käyttöön kauden taitteessa. Ne uudistuivat vuoden alusta ja käännöstyön jälkeen siis otetaan meillä sellaisenaan käyttöön. Nyt eletään vanhoilla, joissa myös vastaava sääntö oli käytössä, tosin hieman häilyvämmin käsittein.
Meillä nykyisin käytettävä sääntö antaa kilpailunjohtajalle (tässä Jape) hieman pelivaraa elää tilanteen mukaan. Itse oletan että molemmat joukkueet olivat tässä viattomin elkein liikkeellä, eikä heillä ollut tarkoitusta hyötyä tilanteesta sen kummemmin. Nyt kun ainoastaan kaksi palloa väärää oli lyöty, Jape teki päätöksen että kyseessä oli normaali foul ja vuoro vaihtui. Siihen varmasti vaikutti molempien joukkueiden edustajien "huolimaton" asenne peliä kohtaan ja että tilanne olisi varmaan ollut melkolailla samanlainen kuin yhtä palloa aiemmin.
Leppiksessä oli myös "paljon" puhetta siitä että vastustajan taustajoukot ilmoittivat siitä. Okei, joo, ei välttämättä kaikkien taiteen sääntöjen mukaista, mutta se ei muuta sitä että virhe on tapahtunut. Itse olisin samalla varoittanut yleisöä ja seuraavasta vastaavasta väärinkäytöksestä poistanut heidät areenalta. Olisiko tämä sopinut pubibilikseen millään tavalla, siihen en ota kantaa

Loppuviimeks, olis ollut ihan yhtä oikea päätös pelata uusi freimi tässä tilanteessa. Pelikan säännöistä en tiedä, mutta normaalisti kilpailun johtajan sana on laki eikä siihen enää ole suurta varaa sanoa. Kyseisissä kisoissa kun ei virallista osapuolta (joka on siis Japen yläpuolella), jolle protestoida, ole. Muutoin Story olis voinu jäädyttää pelin ja tehdä protestin ja asia ois taas katsottu uudelleen eri foorumissa.
No, loppu hyvin kaikki hyvin, mut ihan hyvä että näistä keskustellaan. Onneks kasikisoja ei enää hirveesti pelata ja tää typerä sääntö, joka jättää porsaanreikiä, poistuu ja tulee selkeäksi.
Ps. Tarkennan vielä etten itse ollut tekemässä päätöksiä tässä enkä missään muussakaan pelitilanteessa viikonlopun aikana. Tästäkin kuulin jo kun tilanne oli ohi enkä nähnyt mitä varsinaisesti tapahtui.