.... minä olin kanssa aluksi nyky systeemiä vastaan,mutta kun sillä on pelattu,niin on huomannut että se on tuonut siihen kisaan uusia panoksia ...... sellasen do or die meiningin .......ap:llä jeesaa joukkuetta kunnolla pisteissä ja toisaalta jos siinä epäonnistuu,niin todennäköisesti häviää framen ..... lisäksi se on korostaa sitä joukkueena pelaamista ..... niin ja onhan se sopivasti erinlaista pelaamista ,normi kisoihin verrattunaslc kirjoitti:
Yksi esimerkki määrätyllä tavalla onnistuneesta sääntölisäyksestä on Pelikan pistelasku ja siinä joukkueelle annettavat tasoitukset. Itse pidin enemmän vanhasta Pelikan systeemistä, mutta VNEA:n turnauksiin osallistuttaessa oli syytä muutta systeemi. Kuitenkin jokainen erä pelataan virallisilla säännöillä!
Tasoituskisat, tasoitukset ja muu jupina
Valvojat: Johnny Boyh, Tube, Matti Jokela, Markku Ryytty, Tommi Lamminaho
-
- Viesti:
Sääntöjen yhteneväisyyden kanssa oon kyl samaa mieltä mut en jaksa uskoa tän tuovan siihen ongelmaa. Kyllähän joskus on pelattu ns. pisteysiä missä vitosesta saa 2 pistettä ja ysistä neljä (tai sit 1 ja 2). Tätä me pelattiin jo yli 10 vuotta sitten Peanut Poolin viikkokisoissa Vantaalla, 20 pisteeseen tasoituksin -20 - +10 (tjsp).slc kirjoitti:Tässä on mielestäni perusongelmana se että ihan perus sääntöjä joudutaan venyttämään. Tämä ei pitemmän päälle ole hyvä juttu. Vihdoin alkaa jo pubeissa näkemään että pelataan "uusilla" säännöillä eikä jonkun peten pubin linnasäännöillä missä musta kasi lyödään sinne minne viimenen ja jos lyö ohi mustasta kasista niin häviää pelin.Tommi Lamminaho kirjoitti:Eli kaikki lähtee nollista, mut taitotason mukaan pelaaja saa sit palloja eteen. Toisin sanoen skill level 3 voi lyödä kasin kyydillä pussiin ja voittaa sillä. Tosin aloituslyönti luettaneen pois tästä.
Kuka uskaltaa ensin kokeilla?
Jenkeissä on pitkään pelattu erilaisilla tasoitusjärjestelmillä liigoja yms. Mm. USPPA & UPA ylläpitävät jonkinlaista kauan käytössä ollutta tasoitusjärjestelmää. En oo ihan varman mennäänkö niissä niinkin syvälle kuin onnistuneiden lyöntien prosentteihin vai vertaillaanko vaan yksittäisten matsien tuloksia, mut niitä ainakin.
Mielestäni peruslainalaisuuksia ei pidä liiaksi venyttää. Asia erikseen on tapping ja esim. siihen liittyvä kitchen break. Sekin muuttaa sääntöjä, mutta säännöt ovat molemmille samat. Ja tämä sääntö on sentään virallisesti hyväksytty. Jos WPA keksii tommoisen tasoitus systeemin niin siitä vaan, silloin ilman muuta käyttöön.
Yksi esimerkki määrätyllä tavalla onnistuneesta sääntölisäyksestä on Pelikan pistelasku ja siinä joukkueelle annettavat tasoitukset. Itse pidin enemmän vanhasta Pelikan systeemistä, mutta VNEA:n turnauksiin osallistuttaessa oli syytä muutta systeemi. Kuitenkin jokainen erä pelataan virallisilla säännöillä!
Nää on enemmänkin pelin muunnelmia kuin sääntömuutoksia ja kuitenkin sitten perusperiaate säilyy. Ainahan voi kokeilla...
Ps. WPA ei tule tasoitusjärjestelmää kehittämään.....

Pps. Ehkä noista jenkkien tasoitusjärjestelmistä vois saada jotain irti?
Tommi Lamminaho
Hallituksen jäsen SBiL, EPBF
Hallituksen jäsen SBiL, EPBF