Bigmac kirjoitti:No,mutta jos vielä vähän asiasta,voisko ne tasurit saada näin jälkikäteen näkösälle,huhu kertoo,että hallitsevalla 9-pallon suomenmestarillakin yks eteen ? Hyvää isänpäivää vaan kaikille.
Mä en jaksa näistä kauheesti väitellä mutta on selvää että tasoituskisat suosii aina niitä nousevia kykyjä joilla ei ole vielä nimeä bilisareenoilla. Siksi Markuksella on ihan hyvä pointti siinä, ettei hommaa pidä tehdä heille liian helpoksi vanhojen kokeneiden ja jo oppirahat maksaneiden kettujen kustannuksella joilla on jo nimeä ja näin automaattisesti tasoituskin jo määrätty hyvinkin pitkälle. Ja jos oikein ymmärsin niin Markuksen pääasialliset tulot tulee biljardista jolloin tällaisiin seikkoihin kiinnittää automaattisesti enemmän huomiota ja niistä myös annetaan palautetta. Tasoitusten määrääjien pitää ottaa vastaan myös kritiikkiä, koska tämähän ei ole mitään eksaktia tiedettä. Jos 90% pelaajista pelaa "oikealla" tasoituksella niin just se jäljellejäävä 10% antaa aihetta palautteeseen, eikös ? Suurin osa pelaajista ei kuitenkaan anna palautetta tasoituksista kunhan eivät itse joudu pelaamaan "tasoitushirviötä" vastaan. Pyritään kuitenkin siihen, että tasoitukset on reiluja ja niitä tarpeen vaatiessa säädetään kisojen aikana. Yleistyksenä voidaan sanoa, että ei kait noita tasoituksia ole viime aikoina kauheasti säädetty kisojen aikana vai onko ?
En ollut kyseisissä kisoissa pelaamassa joten tämä ei ole mitenkään osoitettu heille vaan lähinnä yleistä ajatusvirtaa tasoituskisoista ja kritiikistä ja palautteesta. Taisin itse käydä viimeisimmät tasoituskisat joskus 2004 tai 2005 enkä aio moisiin osallistua juuri siitä syystä, että kyllästyin aikanaan katsomaan penkiltä "nousevien kykyjen" aloituspartteja joille piti vielä antaa eteenkin pari-kolme erää. Omat taidot eivät ole esim. Markuksen tai Akin luokkaa ja silti pitäis pelata samalla tasurilla. Varsinkin kun mun mielestä Suomen biljardin yleinen taitotaso on koventunut huimasti, 2. divarin kärkikaarti ja 1.divarin keskikasti on täynnä taitavia "nimettömiä" pelaajia jotka tekee milloin vaan partin-pari-kolme ja eivät koe nollatasuria vastaan juurikaan pelkoa kun ovat jo valmiiksi johtoasemassa eikä heillä ole mitään hävittävää.
Tämmöstä mielipidettä. Saa kritisoida vapaasti, lupaan olla antamatta jäähyä
PS: Baribal -kisat Tallinnassa kk sitten oli parasta kisa-antia pitkään aikaan. Toistasataa pelaajaa ja ilman tasoituksia vieläpä. Enemmän tommosia niin buddykin tulee pelaamaan... kunhan varmistuu nukkumaan mennessä että puhelimessä/herätyskellossa on virtaa
Sami Räisänen kirjoitti:Buddylle vielä viimeinen.. Turnauksen voittaakseen täytyy silti pelata omalla tasollaan, tasoituskisan tarkoitus ei missään tapauksessa ole, että toiselle turvataan voitto pelasi hän kuinka huonosti tahansa.
Ei tietystikään, eihän tasoituksia missään nimessä jaeta siten että taitavamman pelaajan voitto turvattaisiin, vaan siksi että heikommalla ylipäänsä olisi (suurempi) mahdollisuus voittaa ja näin saataisiin kilpailuihin myös niitä pelaajia joilla ei ole tasoista pelattaessa mahdollisuutta voittaa huippupelaajia kuin sattumalta. Siksi tasoituksien hiominen heikomman eduksi reilusti yläkanttiin ei ole reilua, koska alkuperäinen tarkoitus hämärtyy ja tasoitukset ratkaisevat enemmän otteluita kuin itse pelisuoritukset. Onhan sitä nähty suuriakin yllätyksiä ilman tasoituksia useissa matseissa kautta historian.
Siinä olen eri mieltä, että turnauksen voittaakseen ei pitäis pelata omalla tasollaan vaan vähintäänkin hieman sen yläpuolella. Ei tässä maassa ole juuri ketään Akin tai Maunon lisäksi jolle voittoon riittäisi rutiinisuoritus. Toisaalta saatan tässä tarttua semantiikkaan liiaksi joten tämä menköön sivuhuomautuksena.
Voisin tässä ruveta analysoimaan tasoituskisoja tarkemminkin näin "huonon nollamiehen" näkökulmastani mutta säästän johonkin toiseen päivään
Vaikken näitä kisoja kierräkään niin todella hyvä että näitä järjestetään ! Hienoa ! Oli aika jolloin rahakisojen aamuna ilmojen jälkeen todettiin että "aha, tänään 23 pelaajaa, eiköhän nosteta voittomääriä". Mikä ei kauheasti luonut suuren urheilujuhlan tuntua.
Tässä kaikille hieman faktaa tasoituskilpailuista:
Kymppi Open 2008:
1. Heiskanen
2. Grabe
Hervanta Open 2008:
1. Abbas
2. Ohtonen
Shootout Open 2008:
1. Hämäläinen
2. Riipinen
Summercheck 2008:
1. Makkonen
2. Kauhanen
GSM-Suomi Open 2008:
1. Hirvonen
2. Riipinen
Blacpool HCP-Open 2008:
1. Feijen
2. Immonen
Acon 10-ball Open 2008:
1. Juva
2. Suomela
Tissot Pool Garden Open 2007:
1. Virtanen
2. Jokinen
Hervanta Open 2007:
1. Juva
2. Heiskanen
Summercheck 2007:
1. Sellberg
2. Honkanen
Blacpool HCP-Open 2007:
1. Juva
2. Kauhanen
Siinä nyt joitakin isompia poimintoja parin vuoden ajalta, eikä meikäläiselle ainakaan jää minkäänlaista epäilystä minkä tasoisia pelaajia "tasoituskisoissa" suositaan. Mutta kukin tehkööt omat johtopäätöksensä.
buddy kirjoitti:
Voisin tässä ruveta analysoimaan tasoituskisoja tarkemminkin näin "huonon nollamiehen" näkökulmastani mutta säästän johonkin toiseen päivään
.
Buddy, mun on vaikea sanoa tätä koska arvostan peliäsi niin paljon, (siis silloin kun olet treenannut ja keskittyneessä kunnossa huom. ) mutta näissä kisoissa olisit ollut heittämällä kakkosen mies.
(et siis minun mielestäni suinkaan, vaan verrattuna muihin tasureihin)
Suhteessa räikeimpiin hirmuihin, jopa kolmosen mies.
Jos mä saan kolmosen niin lupaan alkaa käydä tasurikisoissa taas
Arses: top2 tarkastelu ei todista juuri muuta kuin että suurin osa tasureista ollu kunnossa kun "nollamiehet" tms. vie tittelit eli virhearvioita ei ole tapahtunut suuressa mittakaavassa. Mikä mun mielestä pitää hyvin paikkansa, mitä oon tasureita seurannu niin aika pitkälti ollu oikeita lukuja kun niitä on puitu etukäteen forumilla. Mikä oli myös Markuksen perimmäinen pointti, ei yksittäisten tasureiden kritisointi. Omasta mielestäsi varmaan postasit vastalauseen nollamiesten ininälle, mun mielestä postasit vahvistuksen sille että tasureita pitää edelleen käsitellä etukäteen keskustelupalstalla. Kuten todettua, pelin pitää olla kantimissa mikäli kisoja halutaan voittaa, tasurimonsterit on varmasti saaneet enemmän palkintosijoja kuin normaalisti, mutta voittamiseen tarvitaan jotain muutakin kuin yläkanttiin väännetty tasoitus. Jos kärkikaksikko alkais muodostua kolmosen-nelosen-vitosen tyypeistä jatkuvasti niin silloin oltais menty metsään todella pahasti. Nykyinen tilanne tuskin "suosii" ketään erityisesti. (ks. mun edellinen viesti jossa koitan selittää miksi tasoituskisoja alettiin alunperin järjestää)
Edit: kiitos muuten listasta, aika kattava kuvaus lähiaikojen "voitokkaisiin"
Arses: top2 tarkastelu ei todista juuri muuta kuin että suurin osa tasureista ollu kunnossa kun "nollamiehet" tms. vie tittelit eli virhearvioita ei ole tapahtunut suuressa mittakaavassa. Mikä mun mielestä pitää hyvin paikkansa, mitä oon tasureita seurannu niin aika pitkälti ollu oikeita lukuja kun niitä on puitu etukäteen forumilla. Mikä oli myös Markuksen perimmäinen pointti, ei yksittäisten tasureiden kritisointi. Omasta mielestäsi varmaan postasit vastalauseen nollamiesten ininälle, mun mielestä postasit vahvistuksen sille että tasureita pitää edelleen käsitellä etukäteen keskustelupalstalla.
Juu, samaa mieltä olen tuosta, että keskustelua kannattaa käydä ennen kilpailuita tasoituksista. Toisaalta oli mukava nähdä muutama "noubadikin" näissä karkeloissa kohtuullisesti sijoittuneina. Tiäs vaikka Löre olis vieny jos ois heränny cuppiin
Lueskelin tässä eilisen illan jälkeen tulleet viestit läpi ja ajattelin että jaa tämmöistä "nupinaa" joo joo. Mutta nyt toi murkuksen viimeisin viesti kyllä herätti, ja auttoi ymmärtämään mistä puhutaan..! Että ihan asiasta täällä keskustellaan.
Useille varmasti tervetullut formaatti että saa muroja origoon vähän tavallista ja totuttua enemmän, mutta varmasti monelle myös vähemmän tervetullut. Sitten tietty jokaisen oma valinta mihin haluaa osallistua, linja tietenkin olis varmaan ollu hyvä ilmoittaa etukäteen. Olishan se saattanut poikia lisääkin väkeä yrittämään toisinpäin ajateltuna..!
Itse en ollut mukana, mielipiteeni on kuitenki se että loistohomma että näitä kilpailuja löytyy ja pelit pysyy pinnalla..
Mutta ihan kiva olis kyllä muutenkin saada lopulliset tuloslistat, tasoituksineen, näkyville niin kuin yleensä muistakin..
Sen verran tarkennan itseäni, että löytyy tällaisia openeita, ns. rahakisoja. En tarkoittanut viitata "reilumman tasurin linjaan", niin kun tuosta äkkiseltään voi ymmärtää.
Mä kyllä komppaan myös Salosta aivan täysin. Ei muuta kuin ympäri Suomea viisaat päät yhteen ja lykätään valtakunnallinen tasoituslista, mitä kaikki tasoituskisan vetäjät voivat käyttää. Helpottaisi aika runsaasti kisojen järkkäämistä, ku ei tarttis sitä jallupulloa kiskasta tasoituksia miettiessä. Ei myös voitaisi kaataa sitten koko saavillista **skaa kisanjärkkääjän niskaan, jos tasoitukset eivät jtn miellyttäisi. Eihän tasoituksia tuolloinkaa aivan täysin kohdalleen saataisi, mutta olisi kyllä hyvinkin yleispätevä juttu.