Poolin kuninkuuspelimuoto!?

Yleistä biljardista

Valvojat: Johnny Boyh, Tube, Matti Jokela, Markku Ryytty, Tommi Lamminaho

Henry Grahn

Viesti Kirjoittaja Henry Grahn »

Onko tuosta matsista muuten Rapin ja Antin osallistumisen ohella muuta faktaa tiedossa? Muut pelaajat? Statistiikkaa?

-----

Joukkue jaettiin kahteen 4-hengen ryhmään, jotka sitten pelasi toisen maan neljää vastaan.
1. ryhmässä Antti, Löthman, Rapi ja Tamppu pelasivat China Johanssonia, Leviniä, Bankia ja Tommy Erikssonia vastaan.
2. ryhmässä olivat Suomen Lange, Karlsson, Ahlfors ja Vuola vastassaan Ruotsin Nilsson, Andersson, Holmquist ja Wahlgren.
Pelit pelattiin 100 pisteeseen ja jokainen ruotsalainen teki siis yhteensä 400 p. Suomalaisista eniten pisteitä neljässä pelissä teki Lötis = 290.

Tarkemmin laskettuna pelejä on täytynyt olla 8 x 4 eli yhteensä 32, joten lopputulos on ollut 32-0.

Yksittäisten pelien tuloksia tai pisimmät sarjat ei ole (ainakaan minun) tiedossani.

Todettakoon että siihen aikaan Ruotsin ennätys oli Chinan tekemä 70 pisteen sarja.
Henry Grahn

En tiedä Ruotsi ennätyksiä, mutta tuo Chinan 70 kertoo että Pool (= 14:1) oli 1974 vielä varsin uutta myös Ruotsissa.
Ruotsin Pool-Biljardiliitto perustettiin joskus 60-luvun lopussa ja 1973 se sulautui Ruotsi Biljardiliittoon (per. 1940), kun biljardi tunnustettiin Ruotsissa urheiluksi ja SBF pääsi Riksidrottsförbundetin jäseneksi.

Se Antin 180 Kaisassa on ilmeisesti kalajuttu. Kun haastattelin Anttia kirjaani varten, kysyin häneltä Edward Ennelinin muistelmissaan kertomasta jutusta. Eetun mukaan Antti olisi joskus Fredan salilla pelanut 250 pisteeseen, niin että vastustaja lähti 200:sta ja että Antti olisi tehnyt aloituksesta 102. Antti kuitenkin kiisti tämän. Hän kertoi aina pitäneensä kiinni siitä että Kaisaa pelataan 60 pisteeseen ja että jos etuantia annetaan, niin se on plussaa vastustajalle. Hän kertoi antaneensa joskus jopa 59 eteen.
Uskon että mikäli hän olisi joskus tehnyt 180 pisteen sarjan, niin hän olisi varmaan kertonut siitä minulle. Tosin hän ei ollut rehvastelija, joten jos hän harjoitellessa (eikä tosipelissä) olisi tehnyt tuon 180, niin hän ei ehkä olisi pitänyt sitä maininnan arvoisena.
Henry Grahn

Markus kirjoitti:
Henry Grahn kirjoitti:
Todettakoon että siihen aikaan Ruotsin ennätys oli Chinan tekemä 70 pisteen sarja.

Ok, kiitti, tuo jo toki kertoo jotain. Lienee se Antin tekemä 180 pisteen sarja sitten kuitenkin niitä kuuluisia 'kalajuttuja' ;)

Paljonkohan China ehti sitten tehdä ennen kuolemaansa..? Ruotsissahan on useita useita 'streitti spesialisteja', joista Per Anda on tehnyt 306, ja veikkaisin et monimoni yli sen 200.
Hidas sytytys. Ilmeisesti tarkoitit että Antti olisi tehnyt 180 pistettä 14:1:ssä?
Sitä en ole koskaan kuullut. En epäile etteikö Antin tekniikka ja peliäly olisi riittänyt (ainakin nuorempana) 180 pisteen sarjaan, jos hänellä olisi ollut mahdollisuus harjoitella sitä vakavissaan. Täytyy muistaa että Antti oli jo selvästi yli 60-vuotias kun Poolia ruvettiin Suomessa tosissaan pelamaan. Enkä oikein keksi koska ja missä hän olisi sitä niin tosissaan harrastanut että olisi sen 180 tehnyt.
Joten kunnes joku kertoo tarkempia faktoja, pidän sitä kalajuttuna.
malinen

Viesti Kirjoittaja malinen »

Henry Grahn kirjoitti:Se Antin 180 Kaisassa on ilmeisesti kalajuttu. Kun haastattelin Anttia kirjaani varten, kysyin häneltä Edward Ennelinin muistelmissaan kertomasta jutusta. Eetun mukaan Antti olisi joskus Fredan salilla pelanut 250 pisteeseen, niin että vastustaja lähti 200:sta ja että Antti olisi tehnyt aloituksesta 102. Antti kuitenkin kiisti tämän. Hän kertoi aina pitäneensä kiinni siitä että Kaisaa pelataan 60 pisteeseen....
antti itse kertoi myös että olivat joskus parhaina päivinä pelanneet puolen tunnin pelejä kun 60 pisteen pelit päättyi niin nopeasti. oli myös puhetta minkalaisia pistemääriä puoleen tuntiin tahkosivat mutta kun en tarkkaan muista niin en käy arvailemaan - useita satoja se kuitenkin oli.
Henry Grahn kirjoitti:Uskon että mikäli hän olisi joskus tehnyt 180 pisteen sarjan, niin hän olisi varmaan kertonut siitä minulle....
itse ainakin voisin uskoa antin tehneen tuon 180
Joensuun Klubi (JK)
Saimaan Biljardi (SaiBi)

¡¿ mikä on kun ei taidot riitä, mikä on kun ei onnistu ?!
Can Playsam

Viesti Kirjoittaja Can Playsam »

Pitäis tarkistaa noita juttuja Reiskalta... Pelasin joku aika sitten kaisa pelaajaa vastaan, joka sanoi aloittaneensa pelaamaisen 65v. sitten. Arvoin vastustajani iäksi n.80v. Todisti puheensa n. puolessa tunnissa... On se vaan käsittämätöntä... En silti usko, että Antti olis tehnyt straight poolissa 180p:n sarjan. On ne niin eri pelejä ja vaatii niin eri mentaalin. Straighti on mielestäni just sen mentaalin takia pool pelien kuningas. Siinä pitää "istua oikein", että jää energiat omaa vuoroa varten...
malinen

Viesti Kirjoittaja malinen »

Henry Grahn kirjoitti:Se Antin 180 Kaisassa on ilmeisesti kalajuttu. Kun haastattelin Anttia kirjaani varten, kysyin häneltä Edward Ennelinin muistelmissaan kertomasta jutusta. Eetun mukaan Antti olisi joskus Fredan salilla pelanut 250 pisteeseen, niin että vastustaja lähti 200:sta ja että Antti olisi tehnyt aloituksesta 102. Antti kuitenkin kiisti tämän. Hän kertoi aina pitäneensä kiinni siitä että Kaisaa pelataan 60 pisteeseen....
malinen kirjoitti:antti itse kertoi myös että olivat joskus parhaina päivinä pelanneet puolen tunnin pelejä kun 60 pisteen pelit päättyi niin nopeasti. oli myös puhetta minkalaisia pistemääriä puoleen tuntiin tahkosivat mutta kun en tarkkaan muista niin en käy arvailemaan - useita satoja se kuitenkin oli.
Henry Grahn kirjoitti:Uskon että mikäli hän olisi joskus tehnyt 180 pisteen sarjan, niin hän olisi varmaan kertonut siitä minulle....
malinen kirjoitti:itse ainakin voisin uskoa antin tehneen tuon 180
Can Playsam kirjoitti:Pitäis tarkistaa noita juttuja Reiskalta... Pelasin joku aika sitten kaisa pelaajaa vastaan, joka sanoi aloittaneensa pelaamaisen 65v. sitten. Arvoin vastustajani iäksi n.80v. Todisti puheensa n. puolessa tunnissa... On se vaan käsittämätöntä... En silti usko, että Antti olis tehnyt straight poolissa 180p:n sarjan. On ne niin eri pelejä ja vaatii niin eri mentaalin. Straighti on mielestäni just sen mentaalin takia pool pelien kuningas. Siinä pitää "istua oikein", että jää energiat omaa vuoroa varten...
ainakin minä tarkoitinkin kaisaa molemmissa kommenteissani
Joensuun Klubi (JK)
Saimaan Biljardi (SaiBi)

¡¿ mikä on kun ei taidot riitä, mikä on kun ei onnistu ?!
Se kauniimpi Tiusanen

Viesti Kirjoittaja Se kauniimpi Tiusanen »

Varokaa jätkät, vanha liitto iskee kohta takasin :)
-Timo Tiusanen
buddy

Viesti Kirjoittaja buddy »

Se kauniimpi Tiusanen kirjoitti:Varokaa jätkät, vanha liitto iskee kohta takasin :)
Kirjekyyhkyt ja lennätin toimii onneksi vähän hitaasti :roll:
Mikko Jäntti
Can Playsam

Viesti Kirjoittaja Can Playsam »

Tarkoitin tuolla oikei istumisella tietysti sitä, että pitää säästää henkinen voima, energia, voitontahto ja usko, omalle lyöntivuorolle, mutta olla silti sopivan "kireenä", mutta myös sopivan "rentoutuneena" ja keskittyneenä, ettei ikääkuin "luovuta". Tämä ei ole helppoa, mutta silloin kun se toimii, niin ei sitä tarvitse kovin montaa kertaa pelissään toteuttaa. Silloin peli kulkee ja on nautinnollista. Jotkut puhuu meditoinnista ja mielen tyhjentämisestä. (Amer. selostajat) Vastakohtana vois olla sellainen tila, jolloin toivoo hampaat irvessä ja rystyset valkeena, että vastustaja lyö ohi ja... Sitten ei olekaan enää mikään helppoa ja nautinnollista. Tämä sama pätee tietysti muihinkin pool peleihin, mutta sen harjoittelu on helpointa straightissa. Tätä pelin mielestäni ehkä hienointa henkistä osa-aluetta ei todellakaan arvosteta kaljatuopin ääressä ja siksi olen nykyään (karrikoidusti sanottuna) "sotajalalla" baareja ja baari liigaa vastaan. (Ja se ei taas helpota minun peliä...)
Vastaa Viestiin