Harrastamisen hyödyt/haitat/kustannukset

Yleistä biljardista

Valvojat: Johnny Boyh, Tube, Matti Jokela, Markku Ryytty, Tommi Lamminaho

Vastaa Viestiin
J_lo

Harrastamisen hyödyt/haitat/kustannukset

Viesti Kirjoittaja J_lo »

Olen lukenut täälläkin foorumilla monien turhautuneisuutta/itkemistä/suuttumista/viisaiden kommenttia/salinpitäjien tarinoita ja muidenkin sanomisia biljardista harrastuksena, ja pahimmillaan se on ollut jonkun salin kilpailuiden yms. viestien yhteyteen rakennettuja viestiketjuja. Mihin se johtaa? Hirveään foorumitappeluun, joista mielestäni pahimman sai aikaiseksi toistaiseksi Daniel, tosin tuskin ainoana osapuolena siihenkin. Nääs sotaan tarvitaan vähintään kaksi tahi useampi. :wink:

Ajattelin että täällä kaikki saavat sanoa kantansa, mutta pyydän, älkää alkako sanomaan että tuo nyt taas itkee, vaan perusteltuja mielipiteitä kuunnellaan kyllä.

Kuinka vahvistaa biljardia harrastuksena?
Kuinka tukea sitä kilpalajina?
Kuinka muuttaa lajin status historian synkkien kapakoiden nurkista nykypäivän kilpaurheilun tasolle?

Tässäpä teille lainaus väitöskirjasta, jonka on kirjoittanut Kari Puronaho, ja joka kuultiin Jyväskylän Yliopistossa 05.06.2006. Linkki lainattuun: http://www.jyu.fi/ajankohtaista/arkisto ... 32-561165/

Vanhempien rahatilanne vaikuttaa lasten liikuntaharrastukseen

Perheiden taloudellinen liikkumavara määrää lasten liikuntaharrastuksista päätettäessä. Keskeisiä tekijöitä valinnassa ovat lisäksi muun muassa lasten halu harrastaa juuri tiettyä lajia, kaveripiiri, harrastuksen välitön hinta, lasten harrastuksiin liittyvät kuljetukset ja vapaaehtoistyö sekä harrastuksessa tarvittavien välineiden ja tekstiilien hinta.

– Mikäli lasten ja nuorten halu harrastaa on kyllin voimakas, vanhemmat ovat usein valmiita tinkimään monista muista asioista harrasteen hyväksi, Puronaho huomauttaa.

Harrastuksen kustannuksia pyritään pitämään kurissa talkoiden, kimppakyytien ja välineiden kierrätyksen avulla sekä vaihtamalla urheiluseuraa. Välillä harrastusta joudutaan kustannuksista johtuen kuitenkin vähentämään. Pahimmassa tapauksessa liikuntaharrastus saatetaan joutua lopettamaan kokonaan. Liikuntaseurojen käyttämiä keinoja ovat muun muassa yritysten kilpailuttaminen sekä mainosten ja sponsorien hankkiminen.
J_lo

Ja ensimmäisenä voisin nyt itse mainita tässä sellaisia asioita kuin kustannukset.

Olen kerännyt materiaalia täältä, netistä ja muualta. Ja nämä ovat tietysti tapauskohtaisia, ja tuossa edellä mainitussa väitöskirjassakin kerrotaan hieman kustannuksien eroista.

Esimerkiksi ratsastushan on yksi kalleimmista harrastuksista. Naisten suosiossa, monien ravimiestenkin suosiossa olevat hevoset ovat eläviä eläimiä, ja niin myös tarvitsevat monen moista tarviketta ja ruokaa ja lääkäriä, joten harrastuksen kustannukset saa helposti laskettua todella kalliiksi.

Sitten lentopallo ja sulkapallo. Kukapa nyt ei voisi harrastaa kaverien/vanhempien/sisarusten kanssa näitä lajeja kotona kesällä aivan ilmaiseksi, ja lajista kiinnostuneet saavat halvallakin harjoittelutilat ja välineet.

Entäpä biljardi? No verrataanpa niihin moneen kertaan mainittuihin golfiin, tennikseen, tikan heittoon ja vaikkapa kartingiin.

Daniel tuolla joskus kirjoitti laskeneensa kustannuksiksi 1700-1800 euroa vuodessa. Tämä kuitenkin on jo kilpaharrastajan käyttämä määrä, sillä tuohon kuului kisoihin osallistuminen.

Golfin harrastaminen kilpatasolla on kallista, johtuen kenttien hirmuisesta kunnostamiskustannuksista, seurojen korkeista maksuista sekä välineiden hinnoista, MUTTA otetaanpa muutama juttu tähän.

Golfin pelioikeusmaksu (kausimaksu) lähimmälle kentälle riippuu aivan siitä millainen on paikan taso ja sijainti. Vaihtelua saadaan 500 eurosta muutamiin tuhansiin euroihin kaudessa. Sitten jäsenmaksut (50-500 e), välineet (näihin voi oikeasti käyttää vaikka uuden auton verran rahaa, joten se siitä, vähemmälläkin pärjää) kestävät isältä pojalle, jos oikein osaa käyttää, eikä pikkukiviä aina kotipihalla lyö. Kenttiä ei aivan joka kylältä löydy, joten autollahan sinnekin on mentävä, bensaahan siinä menee.

Eli muutaman tuhannen paikkeilla tämäkin laji? Toki junioreilla tämä laji on puolet halvempaa, johtuen seurojen hyvistä suhtautumisista aivan nuorimpiin pelaajiin (8-15).

Tennis onkin sitten mielenkiintoinen laji. Tennistä itse kymmenisen vuotta pelanneena voin sanoa, että se ei ole niinkään kallis harrastus, ellei sitten heti ensimmäisen vuoden jälkeen ole pakko päästä jo huippuvalmentajan oppilaaksi ja aloittaa kisaamaan. Tarvitaan vain toinen lajista kiinnostunut jonka kanssa aloittaa. Tokihan tenniksen sisäsalien hinnat kiirivät 20 euron tietämille tunnissa monin paikoin, mutta kesäisin tenniksen pelaaminen ulkona on lähes ilmaista ja harjoituskertoja ei tarvita kuin 2-3 kertaa viikossa aktiiviselle harrastajalle.

Yhteenveto: Biljardi ei ole joukkuelaji, ja suurin osa kilpaharjoittelusta tapahtuukin yksin, eli onko peli kovinkaan sosiaalinen? Kustannukset biljardin osalta vastaavat hyvinkin paljon tennistä aktiivisesti harrastettuna.

En oikein löytänyt mitään lajia mihin biljardia voisi suoraan verrata, sillä biljardihan ei luetella niihin urheilun lajeihin jotka kasvattavat kuntoa ja edistävät sosiaalista/terveellistä elämistä, mutta postimerkkien keräämiseenkään tätä ei voi hintakustannusten takia verrata. 8)

Hyvää päivän jatkoa kaikille! :D Kirjoittakaa joku golfin aktiivinen harrastaja, että kuinka paljon sitä rahaa golfiin tosiaan menee (vuodessa/kaudessa ilman mitään ylisuuria pyöristelyjä hinnoissa)? :wink:
CFC

Viesti Kirjoittaja CFC »

Tosta rahan menosta:

Vuosina 1992 - 1996 mulla meni kaikki liikenevät rahat snookeriin. Pakollinen osa tietenkin viinaan.

Vuosina 1997 - 2001 rahat meni enimmäkseen viinaan.

Vuodesta 2002 - tähän päivään rahat on mennyt pääasiassa poolbiljardiin ja viinaan. Ehkä hieman painottuen jälkimmäiseen.

Surullisen koosteen jos jälkipolvet haluaa, niin loppupäätelmänä ne sun kaikki rahat menee. Tavalla tai toisella. Sä voit vielä yrittää itse valita sen mieluisimman tyylin.
Toivon tietenkin, että nykynuoriso käyttäytyisi minua fiksummin.
CFC

Viesti Kirjoittaja CFC »

CFC kirjoitti:Tosta rahan menosta:

Vuosina 1992 - 1996 mulla meni kaikki liikenevät rahat snookeriin. Pakollinen osa tietenkin viinaan.

Vuosina 1997 - 2001 rahat meni enimmäkseen viinaan.

Vuodesta 2002 - tähän päivään rahat on mennyt pääasiassa poolbiljardiin ja viinaan. Ehkä hieman painottuen jälkimmäiseen.

Surullisen koosteen jos jälkipolvet haluaa, niin loppupäätelmänä ne sun kaikki rahat menee. Tavalla tai toisella. Sä voit vielä yrittää itse valita sen mieluisimman tyylin.
Toivon tietenkin, että nykynuoriso käyttäytyisi minua fiksummin.

Tossa jäi ehkä hieman epäselväksi tuon viestin sanoma. Se piti olla jotakuinkin niin, että on ihan sama mitä sä tienaat ja mitä ne pöydät maksaa, niin sun kaikki rahat menee joka tapauksessa niihin jos sä siis reenaat tosissas. Jos et niin sun rahat menee joka tapauksessa johonkin muuhun.

Jos reenaat puolivaloilla, niin sä myös pärjäät puolivaloilla jne...

Noista menoista on turha itkeä, kun niihin ei voi vaikuttaa. Sä voit vaikuttaa omiin tuloihisin ja mä suosittelisin, että keskityt niihin. Eli kun sä olit vissiin alaikäinen niin yrität hankkia jonkun palkkaa maksavan kesätyöpaikan. Kaikkien on pitänyt tehdä työtä osaamisensa eteen, tavalla tai toisella.
J_lo

Niinhän se on, biljardiin saa helposti tuhlattua rahansa, ja tuhottua vaikka koulumenestyksenkin. Sitä kun on niin helppo harrastaa, tosin kuin esim. tennikseen täytyy varata aina kenttävuorot, ja sali hieman kauempana niin ei siellä joka päivä tule palloa läiskittyä.

Mutta huomasin ainakin noin pari vuotta, että yhdestä asiasta ei olla ainakaan snookerin rg-kisoissa päästy irti, nimittäin kaljan juomisesta ennen peliä sekä pelin aikana. Ymmärrän kyllä pelien jälkeen monelle maistuvan sen kaljan, mutta se on yksi asia johon kiinnittäisin huomiota jo lajin imagon kannalta, jos niitä junnuja halutaan mukaan rinne rg-kisoihin yms. En tiedä tosin tilannetta tänä päivänä, että onko pelaajat jättäneet ne kaljatuopit sinne kisojen jälkeiseen tappiofiilikseen vaiko ei.
Vastaa Viestiin