janis kirjoitti:Elikkä viime tiistaina barin vkokisoissa tuli pieni vääntö kyseisestä asiasta. Tein ensimmäisen virheen,toisen virheen, jonka jälkeen ilmoitettiin minulla olevan 2 virhettä alla ennen kuin kaveri meni lyömään. No kaveri laittoi mut sitten maskiin eikä sanonut mitään virheistä. Tästähän tuli sitten vääntö ja kaivettiin sääntökirja esiin. Sääntökirjan mukaan toisen ja kolmannen virheen välissä on annettava varoitus virheiden määrästä. Tässä se ongelma sitten tulikin: mielestäni se jättää tulkinnan varaan käsityksen toisen ja kolmannen virheen välistä. Oma kantani on se, että toisen tehdyn virheen jälkeen kaveri lyö ja sitten ilmoitetaan se virheiden määrä, koska silloin se on MINUN lyöntien välissä eli myös virheiden välissä. Ei niin että kaveri sanoo ennen omaa lyöntiään virheideni määrän koska silloin on sen lyönti minun virheideni välissä! Eli selkeytys virhe no.1, kaverin lyönti, virhe no.2, ilmoitus ja sen jälkeen kaverin lyönti, minun lyönti ja virhe no.3 niin tossahan sen jo näkee että se ilmoitus ei ole toisen ja kolmannen välissä koska kaveri ilmoittaa ennen omaa lyöntiään, joka on siinä välissä!! antakaa mielipiteenne asiaan ja koittakaa ymmärtää ehkä vähän hankalan oloinen selitys. p.s kaikki paikalla olleet vastustajaa lukuunottamatta olivat sitä mieltä että se ilmoitus tuli väärään aikaan. Eli siis liian aikaisin.
Sä oot oikeassa. Mun pitää ilmoittaa sulle kax virhettä mun lyöntivuoron jälkeen, ennenkun sä olet asettunut lyöntivuoroosi(tekemään mahdollisen kolmannen virheesi tahi nollaamaan virheesi). Ihan selkee homma.
Sanotaan heti ensimmäisenä, että mulla ei ole hajuakaan oikeista säännöistä. Mutta näin maalaisjuntin oikeudentajulla sä olet Jani väärässä. Käsittääkseni tilanne meni niin, että sä teit kaksi virhettä ja sulle ilmoitettiin, että sä teit ne kaksi virhettä. Kun sä lähdit tekemään sitä kolmatta lyöntiä, sä olit tietoinen tilanteesta. Mun mielestä jos tuo kolmaskin lyönti oli virhe niin silloin sä hävisit sen erän. Turha saivarrella sillä missä vaiheessa tuo ilmoitus virhemäärästä tuli, kunhan se oli ennen sitä sun kolmatta lyöntiä.
Vielä kerran täytyy sanoa, että mä en tiedä miten tuo sääntö oikeasti menee, mutta kun sä kerran pyysit mielipiteitä, niin tässä yksi.
Jos minulle ilmoitettaisiin etukäteen (liian aikaisin) "kaksi virhettä" eli olisin hyvin tietoinen niistä asettuessani lyömään mahdollista kolmatta, en kehtaisi ruveta mussuttamaan siitä milloin ilmoitus tuli kolmannen missin sattuessa. Ihme rimpuilua.
Sanoivat säännöt mitä tahansa, mutta tiesithän janis lyödessäsi että kaksi on alla, kun itse sen sanoit. Miten tilanteessa kävi? Löitkö ohi ja tartuit viimeiseen "pykälään"?
HJL kirjoitti:
Jos me siis noudatamme uusia WPA-10 -sääntöjä, pitää meidän noudattaa muitakin uusien sääntöjen yleisiä poolsääntöjä. Vai mitä ?
Olennaisin kysymys on että mitkä säänöt kilpailun järjestäjä on ennen kilpailun alkua määritellyt päteviksi ....
...jos ennen kilpailun alkua on ilmotettu että pelataan virallisilla wpa:n kymppi säännöillä,niin looginen jatkokysymys on että miksi sitä sbli:n sääntökirjaa on yleensä luettu tuolloin,koska sieltä ei löydy wpa:n kymppi sääntöjä ...... toisaalta jos ei ole ilmoitettu että pelataan wpa:n säänöillä,niin turha on silloin jälkikäteen hakea sieltä vastausta ja vaatia anteeksipyyntöjä.......
Sääntökirjan mukaan toisen ja kolmannen virheen välissä on annettava varoitus virheiden määrästä
..tuossa kyseisessä 9-pallo sääntö kohdassa (ainakin siinä sääntökirja versiossa,joka minulla on) sanotaan vain että varoitus on annettava toisen ja kolmannen virheen välissä ja siinä ei erikseen määritellä että missä kohtaa .......
Skobe kirjoitti:Jos minulle ilmoitettaisiin etukäteen (liian aikaisin) "kaksi virhettä" eli olisin hyvin tietoinen niistä asettuessani lyömään mahdollista kolmatta, en kehtaisi ruveta mussuttamaan siitä milloin ilmoitus tuli kolmannen missin sattuessa. Ihme rimpuilua.
Sanoivat säännöt mitä tahansa, mutta tiesithän janis lyödessäsi että kaksi on alla, kun itse sen sanoit. Miten tilanteessa kävi? Löitkö ohi ja tartuit viimeiseen "pykälään"?
Skobe, me ollaan samaa mieltä jostain asiasta. Historiallista?
Mielenkiintoinen keskustelu, otan kantaa paremmalla ajalla, grüse aus Deutschland.
Ongelmana tässä on se, että (käsittääkseni) 3 virheen sääntö on ja virheistä ilmoittaminen on sama kaikissa lajeissa. Ysipallossa 2. virheen ja 3.lyönnin välissä ei välttämättä mene kovinkaan kauaa, mutta esimerkiksi straight poolissa saattaa mennä tunti. Herra x tekee 2.virheen, herra y ilmoittaa siitä x:lle jonka jälkeen herra y tekee väliin 120 sarjan ja x tulee tunnin päästä lyömään. Tässä kohdassa ei voida olettaa, että x (tai y) enää muistaisi virheestä ilmoitusta joten on käytännössä pakko ilmoittaa (uudestaan) että x:llä on kaksi virhettä alla. Ja tosiaan säännöt näyttäis olevan ym. syystä niin, että virheestä on ilmoitettava silloin kun x tulee lyömään "kaks alla".
Skobe kirjoitti:Jos minulle ilmoitettaisiin etukäteen (liian aikaisin) "kaksi virhettä" eli olisin hyvin tietoinen niistä asettuessani lyömään mahdollista kolmatta, en kehtaisi ruveta mussuttamaan siitä milloin ilmoitus tuli kolmannen missin sattuessa. Ihme rimpuilua.
Sanoivat säännöt mitä tahansa, mutta tiesithän janis lyödessäsi että kaksi on alla, kun itse sen sanoit. Miten tilanteessa kävi? Löitkö ohi ja tartuit viimeiseen "pykälään"?
Skobe, me ollaan samaa mieltä jostain asiasta. Historiallista?
Mielenkiintoinen keskustelu, otan kantaa paremmalla ajalla, grüse aus Deutschland.
No *rumasana*, täytyy varmaan ottaa kohta taas II-divarin asiat puheeksi niin ei mene jingit ja jangit sekaisin vai miten se nyt oli...
Delos kirjoitti:Itse olen kuullut kun moni on sanonut että "nykyään riittää kun sanoo sen heti toisen virheen jälkeen", mistään sitä en siis ole tarkistellut.
Ehkä paras pohja luoda virhekäsityksiä säännöistä ja välittää virheet eteenpäin.
tähän mä ehkä lisäisin sivukommenttina, vaikka säännöt olisivat tuollaiset ympäri pyöreet, niin kokemus on opettanut, että ainakin baaripeleissä känniläisten kanssa pitää muistaa muistuttaa vielä ennen lyöntiä, muuten sitä selvitellään aika pitkään.. sinne on turha selittää, et hei oikeissa säännöissä on muuten.....
Skobe kirjoitti:Jos minulle ilmoitettaisiin etukäteen (liian aikaisin) "kaksi virhettä" eli olisin hyvin tietoinen niistä asettuessani lyömään mahdollista kolmatta, en kehtaisi ruveta mussuttamaan siitä milloin ilmoitus tuli kolmannen missin sattuessa. Ihme rimpuilua.
Sanoivat säännöt mitä tahansa, mutta tiesithän janis lyödessäsi että kaksi on alla, kun itse sen sanoit. Miten tilanteessa kävi? Löitkö ohi ja tartuit viimeiseen "pykälään"?
Skobe, me ollaan samaa mieltä jostain asiasta. Historiallista?
Mielenkiintoinen keskustelu, otan kantaa paremmalla ajalla, grüse aus Deutschland.
Hä? Kevättä ilmassa? Jää sulamassa (Tommin sydän)?
Kyllähän 9- ja 10-pallossakin tulee selkeitä toiminnallisia katkoksia jotka vaativat ennen lyöntivuoroon astumista ilmoittamaan virheestä. Vastustaja pääsee vaikkapa kokeilemaan kyytia muutaman kerran ja ratkaisupallo käy huulilla. Tilanteen seuraaminen saattaa katkaista ajatuksen (´virhe-pelaaja`on luullut jo hävinneensä kyyteihin jotka sitten menivätkin ohi). Päästyään lyöntivuoroon ´virhe-pelaaja`ei ole maskissa (vaikea enää tiedostaa virheitään) jä kohdepalloon tulee oikea osuma mutta kivi ui tai ´virhe-pelaaja`tekee tussin. Silloin jää harmittaman jos ei saanut muistutusta juuri ennen omaa lyöntivuoroa.
buddy kirjoitti:Ja tosiaan säännöt näyttäis olevan ym. syystä niin, että virheestä on ilmoitettava silloin kun x tulee lyömään "kaks alla".
WPA & EPBF vuodenvaihteessa käyttöön ottamissa säännöissä onneksi sanotaan täysin selkeästi kohdassa 6.14 "The referee must warn a shooter who is on two fouls when he comes to the table that he is on two fouls."
rz kirjoitti:
On niinkin omituisesti käynyt, että vastustajani loukkaantui kun kerroin
hänelle 2 virheestä hänen tullessa lyöntivuoroon, koska oli käsittänyt muiden pelaajien tavoista, että 2 virheestä pitää ilmoittaa vain kun ne on tehnyt, eikä enää sen jälkeen.. tälläiset masentaa.