Harjoitteluseuranta + tavoitteet
Valvojat: Johnny Boyh, Tube, Matti Jokela, Markku Ryytty, Tommi Lamminaho
-
- Viesti:
Harjoitteluseuranta + tavoitteet
Tervehdys kaikille,
Pientä Galluppia ajattelin tehdä:
Kuinka moni pelaajistamme (pool,snooker,kaisa,kara) pitää säännöllistä harjoittelupäiväkirjaa ja on tehnyt selkeät väli/kausitavoitteet.
Kuinka monella pelaajalla on selkeä tavoite koskien kansainvälisiä turnauksia, ranking-listoja yms.
Kuinka moni pelaaja käy valmennuksessa (kuka valmentaa?)
Pientä Galluppia ajattelin tehdä:
Kuinka moni pelaajistamme (pool,snooker,kaisa,kara) pitää säännöllistä harjoittelupäiväkirjaa ja on tehnyt selkeät väli/kausitavoitteet.
Kuinka monella pelaajalla on selkeä tavoite koskien kansainvälisiä turnauksia, ranking-listoja yms.
Kuinka moni pelaaja käy valmennuksessa (kuka valmentaa?)
Terveisin,
Marko Muukka
Pool lajipäällikkö
Marko Muukka
Pool lajipäällikkö
Tsemppiä Kimmo ! Laitat vaan tavoitteet tarpeeksi korkealle niin kyllä se siitä. Jotain tavoitteita pitää olla, toiset haluavat laittaa tavoitteet taivaisiin ja jotkut (kuten minä) haluavat pitää vaatimattomat tavoitteet ja sitten iloisesti yllättyvät kun ylittävät tavoitteensa.
Bob Fancherin kirja "Pleasures in Small Motions" on muuten aika hyvä kirja, tosin ekalla lukemiskerralla en saanut paljoakaan irti kirjasta, mutta kun luin uudestaan parin vuoden tauon jälkeen, oli lukukokemus paljon opettavaisempi. Parhaat kirjat on semmoisia, mistä saa joka lukukerralla jotain uutta hyödyllistä tietoa..
Itse on tullut pidettyä treenipäiväkirjaa toisinaan, nyt varsinkin ennen EM-kisoja on tullut seurattua treenejä enemmänkin. Tavoitteet olen jättänyt hieman vähemmälle, biljardi on sen verran ailahtelevainen laji, että sattumalle jää jonkin verran tilaa, varsinkin kun nykyään voittomäärät on pieniä ja monissa kisoissa on kaikenlaisia tasoituksia yms.
Bob Fancherin kirja "Pleasures in Small Motions" on muuten aika hyvä kirja, tosin ekalla lukemiskerralla en saanut paljoakaan irti kirjasta, mutta kun luin uudestaan parin vuoden tauon jälkeen, oli lukukokemus paljon opettavaisempi. Parhaat kirjat on semmoisia, mistä saa joka lukukerralla jotain uutta hyödyllistä tietoa..
Itse on tullut pidettyä treenipäiväkirjaa toisinaan, nyt varsinkin ennen EM-kisoja on tullut seurattua treenejä enemmänkin. Tavoitteet olen jättänyt hieman vähemmälle, biljardi on sen verran ailahtelevainen laji, että sattumalle jää jonkin verran tilaa, varsinkin kun nykyään voittomäärät on pieniä ja monissa kisoissa on kaikenlaisia tasoituksia yms.
Mikko Jäntti
Internet Equal Offense on se 20 pallon systeemi, missä pallot hajotetaan ja pelataan straight poolina ja lasketaan tehdyt pallot, mutta sarja lopetetaan aina 20 pisteeseen. Yleensä vedetään 10 sarjaa kerralla. Erittäin hyvä tapa seurata pussitusvarmuuden kehittymistä aloittelijoilla sekä vähän enemmänkin pelanneilla.weelie kirjoitti:
Mutta huolimatta kaikesta tästä mielestäni bilislehteen voisi (tai jopa voisin) ruveta rustaamaan jotain treeninurkkaa, jossa käytäisiin läpi erilaisia pelejä, asetelmia jne joita treeneissään voisi käyttää hyväkseen. Tietysti ikäänkuin Tyrkön hommia, tai sitten joidenkin muuten vaan parempien pelureiden. Mutta... alkaisitko Muukka tuollaisena pool-aktiivina väsäämään moista kanssani?
Itse suunnittelin tuota harjoittelupalstaa sekä myöskin muutamia tilannekohtaisia lyöntejä, joista voisi kirjoittaa juttua, lähinnä siis taktiikkaa ja lyöntivalikoimaa koskien. Lisäksi suunnittelin kirjoittavani juttua 1pocketista.
Mikko Jäntti
Harjoittelemista ja sen edistymisen seuraamista silmälläpitäen oon koittanut etsiä RSB:stä ja AZB:sta menetelmää, jolla voisi edes hiukkasen vertailukelpoisesti määritellä oman taitotason. Hakusessa ois siis jonkinlainen testi, jonka suorittamalla sais sitten itselleen laskettua taitotasoa kuvaavan luvun; sillähän voisi sitte kvantifioida omaa kehittymistä (tai taantumista, heh). Vertailukelpoisuudella tarkoitan sitä, että jos suunnilleen mun tasoinen pelaaja vetää samaisen testin läpi, niin hän saisi suunnilleen saman luvun kuin mä. Onko arvon foorumilaisilla tietoa näistä?
Suosittelen IEO:ta:KV kirjoitti:Harjoittelemista ja sen edistymisen seuraamista silmälläpitäen oon koittanut etsiä RSB:stä ja AZB:sta menetelmää, jolla voisi edes hiukkasen vertailukelpoisesti määritellä oman taitotason. Hakusessa ois siis jonkinlainen testi, jonka suorittamalla sais sitten itselleen laskettua taitotasoa kuvaavan luvun; sillähän voisi sitte kvantifioida omaa kehittymistä (tai taantumista, heh). Vertailukelpoisuudella tarkoitan sitä, että jos suunnilleen mun tasoinen pelaaja vetää samaisen testin läpi, niin hän saisi suunnilleen saman luvun kuin mä. Onko arvon foorumilaisilla tietoa näistä?
http://www.tourboard.com/ieo/about/rules.htm
Maksimi 200 pojoa (20 per lyöntivuoro, 10 lyöntivuoroa). Aloittelijalle tulee yhden sarjan keskiarvoksi n. 3-5. Vähän enemmän pelanneelle 5-8, taitavalle pelurille 8-12, kansalllisen tason pelureille 12-15 ja huippuäijille 15-20. Tosin ideana ei ole verrata tuloksia muiden pelureiden tuloksiin, vaan lähinnä seurata omaa kehitystä. Ja tärkeää on vetää kaikki 10 sarjaa kerralla, yksi tai kaksi sarjaa ei kerro vielä mitään...
Mikko Jäntti
Vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta ja aion testata tota kohtapuoliin itsekseni ja ottaa tulokset ylös. Kuitenkin toi 20 bojoa max/vuoro hämää. Pelin säännöissä lukee:
Mikä toi "maximum amount/inning" on? Jos breikkaan, spottaan breikkipallot, otan käsipallon linjan takaa ja putsaan siitä pöydän, niin eikös siitä tulee 15 pistettä? Vai miten tohon 20:een päästään, ruvetaanko palloja jossain välissä spottailemaan ja jos ruvetaan, niin miten? Vai saako täyspartista 5 bojoa bonusta?Equal Offense is a game in which each player shoots until he misses a shot, fouls or pockets the maximum amount of balls allowed for the inning.
Varmaan pää jäässä tavallista enemmän ku en vieläkään täysin tajua. "Pelataan straight poolina" eli viimeinen pallo ja kivi jää siihen mihin jää, sitte teen uuden räkin ja koitan saada uudesta räkistä ne tarvittavat kuus palloa, jolloin mulla on maksimipisteet kasassa ja aloitan uuden vuoron (uus räkki, uus breikki jne)?weelie kirjoitti:Kuten Buddy jo asian ilmaisi:
Internet Equal Offense on se 20 pallon systeemi, missä pallot hajotetaan ja pelataan straight poolina ja lasketaan tehdyt pallot, mutta sarja lopetetaan aina 20 pisteeseen.
Juuri näin. Älä anna sen 20 maksimibreikin hämätä, siihen pääsee yllättävän harvoin. Tavallinen peluri ei välttämättä osaa pelata breikkipallon päälle ja jää maksimissaan 14 tai 15 pisteeseen kun ei saa pakkaa hajalle. 20 pisteen maksimi on sen takia, ettei yhdellä megasarjalla pysty kompensoimaan monia huonoja sarjoja. Biljardissa, ja varsinkin 14.1:ssä, on tietysti aina parempi tehdä usein hyviä sarjoja kuin että tekee yhden tosi pitkän sarjan ja mokailee muut sarjat. IEO tai oikeastaan EO (Equal Offense, kiitos Weelien oikaisun) mittaakin juuri hyvin tätä perusvarmuutta, ei Jutia lainatakseni one-timereita !KV kirjoitti:Varmaan pää jäässä tavallista enemmän ku en vieläkään täysin tajua. "Pelataan straight poolina" eli viimeinen pallo ja kivi jää siihen mihin jää, sitte teen uuden räkin ja koitan saada uudesta räkistä ne tarvittavat kuus palloa, jolloin mulla on maksimipisteet kasassa ja aloitan uuden vuoron (uus räkki, uus breikki jne)?weelie kirjoitti:Kuten Buddy jo asian ilmaisi:
Internet Equal Offense on se 20 pallon systeemi, missä pallot hajotetaan ja pelataan straight poolina ja lasketaan tehdyt pallot, mutta sarja lopetetaan aina 20 pisteeseen.

Lisäksi 6 pallon tekeminen uudesta pakasta ei aina välttämättä onnistu helposti, saattaa joutua vielä vähän "siirtelemään" palloja parempiin asemiin. Useinhan normistreittibreikistä irtoaa se 3-4 palloa hyviin mestoihin.
Nojoo, vertailun vuoksi tein joskus v. 1996 ekalla yrittämällä 131 pojoa ja ihan kisapelissä, en tosin ollut koskaan kokeillut kyseistä pelimuotoa ja varsinkin hajoitusta meni vähän opetellessa... Lohdusta toi se, että 3 sarjaa kymmenestä päättyi maksimiin 20 pojoa

Tuolta löytyy jopa tuloksiakin:
http://www.tourboard.com/ieo/results/oct96.htm
Listalta löytyy koviakin pelimiehiä kuten Don "the Preacher" Feeney sekä Eric Harada.
Mikko Jäntti
"OPENING BREAK: At the start of each player's inning, he has a free break(no special balls to cushion or other requirements once break stroke commences, and a jumped or scratched cue ball is without penalty). Any balls pocketed on the break are spotted, and player then begins shooting with object balls in position and cue ball in hand behind the head string. The opening break takes place at the start of every inning of each player."JTM kirjoitti:mihin kivi? Että onko aloituksesta käsipallo vai meneekö se kanssa muiten pallonjen kanssa sekaisin....
Eli breikin jälkeen pussiin menneet pallot spotataan (streittityyliin otaksuisin), kivi käteen ja käsipallo linjan takaa. Veikkaisin, että taaksepäin ei saa lyödä mutta keskelle saa eli just niinku streitissä.
Koitin tätä muuten eilen, vedin ne tarvittavat kymmenen räkkiä. Lopussa kaikkien sarjojen keskiarvo oli 7,2 ja olin siihen hienoisen pettynyt. Kolme kertaa mokasin tokan tai kolmannen pallon ja kylläpä harmitti, kun lyönnit oli aika helppoja ja pallot muuten hyvin pöydällä, joten kunnon lyönnillä ois saanut reilusti paremman sarjan.
Mulla on itsellä aina ollut vähän se ongelma, että yksin en oikeen jaksa tahkota enkä kunnolla keskittyä lyöntiin. Mun mielestä tää oli mielekäs treenimuoto, tossa oli koko ajan sellainen sopiva "suurempi tavoite" taustalla ja toi opettaa/pakottaa keskittymään joka lyöntiin. Kiitokset buddylle hyvästä vinkistä, tätähän pitää vetää useasti.
Alkaa jo tosiaan mennä "vähän" off topiciksi, mutta vastataan kun kysytäänMarkus kirjoitti: Tietääkö muuten kukaan kertoa, että olisiko tässä Nokian 6822 mallissa, missä siis tämä avattava täys näppäimistö, että voisiko siihen kehittää tällasen kunnollisen harjoittelu päiväkirjan?

Eli mä luulen että tohon puhelimeen voi olla vaikea saada kunnollista harjoittelupäiväkirjaa, koska puhelimen käyttöliittymä on series40-sarjaa jota ei itse pysty "hallitsemaan" niinkuin esimerkiksi s60/80 käyttöliittymillä varustetut puhelimet, joihin voikin sitten asentaa lähes kaikkea väliltä taivas ja maa. Eikä siinä 6822:ssa ole mitään taulukkolaskennan tukea niinkuin vaikka commareissa Excelin tuki.
Alkuperäiseen kysymukseen
Mulla ainakin on ollu tavoitelista siitä asti kun tosissaan aloitin kilpailemisen. Lista toimii asteittain joten se on erittäin kehittävä.
Teet esim. itsellesi 10-15 kohdan tavoitelistan ranskalaisin viivoin.
Aloita realistisesti siitä mikä olisi ns. "seuraava rasti seinään"
Siihen hyvään aikaan kun sain treenata ilmasin poolia niin oli mulla sillon erittäin hyvin suunnitellut harkkaohjelmat ja muut. Joskus tunti pelkän kiven kanssa pöydällä teki ihmeitä, jne...
Mutta nykyään kun se on maksullista niin järjestelmällisyys on vähentynyt ja olen yrittänyt mieluummin päästä mahd. vähin maksuin eli sellasta 1-2 tuntia treeniä yksin ja 3 tuntia ajoista jotain vastaan, päivässä.
Silloin kun Jyväskylässä toimi vielä toinen sali niin he kyllä antoivat kilpapelaajien harjoitella, jos oli tilaa pöydillä, mutta nykyään ei sitä mahdollisuutta enää ole. Mullakin tavoitteet ovat suht korkealla niin olishan se kiva treenatakin kovaa.
Jyväskylässä kun ei mitään järkevää seuratoimintaakaan ole niin kuukausikorteistakin voi vain uneksia.... ZZZZZZZZZzzzzzzz.....
Hyvää kevättä ja kovia breikkejä!

Mulla ainakin on ollu tavoitelista siitä asti kun tosissaan aloitin kilpailemisen. Lista toimii asteittain joten se on erittäin kehittävä.
Teet esim. itsellesi 10-15 kohdan tavoitelistan ranskalaisin viivoin.
Aloita realistisesti siitä mikä olisi ns. "seuraava rasti seinään"
Siihen hyvään aikaan kun sain treenata ilmasin poolia niin oli mulla sillon erittäin hyvin suunnitellut harkkaohjelmat ja muut. Joskus tunti pelkän kiven kanssa pöydällä teki ihmeitä, jne...
Mutta nykyään kun se on maksullista niin järjestelmällisyys on vähentynyt ja olen yrittänyt mieluummin päästä mahd. vähin maksuin eli sellasta 1-2 tuntia treeniä yksin ja 3 tuntia ajoista jotain vastaan, päivässä.
Silloin kun Jyväskylässä toimi vielä toinen sali niin he kyllä antoivat kilpapelaajien harjoitella, jos oli tilaa pöydillä, mutta nykyään ei sitä mahdollisuutta enää ole. Mullakin tavoitteet ovat suht korkealla niin olishan se kiva treenatakin kovaa.
Jyväskylässä kun ei mitään järkevää seuratoimintaakaan ole niin kuukausikorteistakin voi vain uneksia.... ZZZZZZZZZzzzzzzz.....
Hyvää kevättä ja kovia breikkejä!
"Don't worry baby. I got your money. It's just in action right now." ~ Eric Durbin
SPONSORED BY:
http://www.tigerproducts.com/
http://www.taomtips.com
SPONSORED BY:
Kannattaa muistaa, että EO, Fargo yms. treenisysteemit harjoittavat myös keskittymiskykyä. Se, että esim. EO:ssa vedetään 10 settiä ei välttämättä ole sattumaa. 5 setin aikana ei olisi keskittymiskyky vielä välttämättä koetuksella ja 50 settiä olisi mun mielestä liikaa jopa ammattilaiselle. Se 30-50 minsaa mitä tuommoinen kymmenen sarjan systeemi vaatii, on juuri sopiva aika pitää keskittymiskyky korkealla eikä silti väsyä liikaa. Useinhan juuri satunnainen pakkojen läiskiminen yksin aiheuttaa sen, ettei hommassa ole mitään panosta ja keskittyminen herpaantuu jos ei muuten, niin ainakin niissä helpoissa palloissa. Olen huomannut asian itsekin ja pyrin treenaamaan ainoastaan maksimikeskittymisellä. Senpä takia olen usein tai oikeastaan aina ihan omissa maailmoissani kun treenaan yksinäni.
Se keskittymisen herpaantuminen aiheuttaa aina (ainakin mulla) semmoisen fiiliksen, että olinpa tyhmä kun tuohonkaan lyöntiin jaksanut keskittyä. Pointti ei ole siinä mitkä ovat jonkun EO:ta vastaavan treenin pienet yksityiskohdat ja nyanssit vaan se, että pakotat itsesi keskittymään sen treenin ajan ! Ja jotta keskittyminen säilyy, täytyy treenin olla sopivan tasoinen, ei liian helppo eikä liian vaikea, koska molemmissa tulee helposti turhautunut olo se ole todellakaan treenin tarkoitus.
Golden ja Aippu ovat hyviä esimerkkejä siitä, miten aikaisempi kokemus kilpaurheilusta vaikuttaa myös lähestymistapaan biljardin saralla.
Se keskittymisen herpaantuminen aiheuttaa aina (ainakin mulla) semmoisen fiiliksen, että olinpa tyhmä kun tuohonkaan lyöntiin jaksanut keskittyä. Pointti ei ole siinä mitkä ovat jonkun EO:ta vastaavan treenin pienet yksityiskohdat ja nyanssit vaan se, että pakotat itsesi keskittymään sen treenin ajan ! Ja jotta keskittyminen säilyy, täytyy treenin olla sopivan tasoinen, ei liian helppo eikä liian vaikea, koska molemmissa tulee helposti turhautunut olo se ole todellakaan treenin tarkoitus.
Golden ja Aippu ovat hyviä esimerkkejä siitä, miten aikaisempi kokemus kilpaurheilusta vaikuttaa myös lähestymistapaan biljardin saralla.
Mikko Jäntti
Se Sandmanin käsipallo-linjan-takaa-joka-lyönnillä on ihan sen oma viritelmä eikä siis ole Equal Offense. Mm. Billiards Digestissa oli taannoin heppu, ilmesesti ammatiltaan toimittaja, joka kirjoitteli juttusarjaa kun opetteli pelaamaan ihan alkeista lähtien ja sen hepun biljardiopettaja mittasi taitojen kehittymistä EO:lla. Eihän toi käsipallol linjan takaa -systeemi sovi aloittelijalle oikeastaan ollenkaan, aivan liian vaikeaa...Markus kirjoitti:Tää eri versio EO:sta, mikä siis tuli nyt mulle vasta esille, kuulostaa mielenkiintoiselta, varsinkin kun buddy aikaisemmin laittoi tuohon hieman keskiarvo luokitusta.
Mikä tää Fargo muuten on?
Fargo on ihan kiva treenipeli, mutta mulla oli ainakin vaikeuksia sopeutua taktiikkaan, tuntui vaativan vähän liikaa aivotyötä, jotta hommasta olisi saanut tehtyä helppoa ja mielekästä. Vaihdoin aina ahneesti liian aikaisin rotaatioon ja kärsin seuraamukset

Mikko Jäntti

Äijähän kaivo aika tuoreen viestin esiin

Onhan meillä ollu toimiva seura jo kohta 3 vuotta! Tai seurahan on jo yli 10v. vanha, mutta nyt on 3 viimeistä vuotta toiminut tosi aktiivisesti.
Jyväskylän Biljardiseuralla oma klubi 160 neliöö ja pelaajat pääsee treenaamaan mielin määrin. Joten meillä kyllä asiat hyvin.
Eli ei musta ainakaan vielä patapaitaa tehdä....

Mutta voisin kyllä tulla turnajaisiin jos sellaisen saatte pystyyn!
Onnea uudelle salille!
"Don't worry baby. I got your money. It's just in action right now." ~ Eric Durbin
SPONSORED BY:
SPONSORED BY: