Sääntökysymys: pöydän hakkaaminen : (

Poolbiljardiin liittyvä keskustelu (säännöt, välineet, kilpailutoiminta yms.)

Valvojat: Johnny Boyh, Tube, Matti Jokela, Markku Ryytty, Tommi Lamminaho

Vastaa Viestiin
dobermann
Viesti:

Sääntökysymys: pöydän hakkaaminen : (

Viesti Kirjoittaja dobermann »

Oon havainnut että muutamat aktiivipelaajat tönivät pöytää pysäyttääkseen kiven haluttuu paikkaan. Tarkennan: Pelaaja säkittää pelipallon ja kiven jättö näyttää vetävän pitkäksi. Pelaaja alkaa rummuttaa vallikehikkoa kämmenpohjalla hidastaakseen jättöä. Mielestäni kyseessä on selvä virhe.

Itse koputan (naputan sormen ulkonivelellä) vallikehikkoa joskun vahinkosafen jälkeen (vasta kun kaikki pallot ovat pysähtyneet). Tällä pahoittelen `hyvää tuuriani´. Se on jotenkin asiallisempi kuin kuiva "sorry"-kuitti. :roll:
Tommi Lamminaho
Viesti:

Re: Sääntökysymys: pöydän hakkaaminen : (

Viesti Kirjoittaja Tommi Lamminaho »

dobermann kirjoitti:Oon havainnut että muutamat aktiivipelaajat tönivät pöytää pysäyttääkseen kiven haluttuu paikkaan. Tarkennan: Pelaaja säkittää pelipallon ja kiven jättö näyttää vetävän pitkäksi. Pelaaja alkaa rummuttaa vallikehikkoa kämmenpohjalla hidastaakseen jättöä. Mielestäni kyseessä on selvä virhe.

Itse koputan (naputan sormen ulkonivelellä) vallikehikkoa joskun vahinkosafen jälkeen (vasta kun kaikki pallot ovat pysähtyneet). Tällä pahoittelen `hyvää tuuriani´. Se on jotenkin asiallisempi kuin kuiva "sorry"-kuitti. :roll:
Moi!

Eipä ole tullu mieleen ennen että joku tekis tän juuri tuosta syystä, saati että se liiemmin vaikuttaisi hidastavasti pallon liikkeeseen.

Sanoisin näin että kyseessä ei ole virhe niin kauan kunnes joku todistaa että pallot tästä hidastuvat.

Toisekseen, enpä voi sanoa törmänneeni kuvailemaasi tilanteeseen kertaakaan kilpailu-urani aikana. Tai sit en oo vaan kiinnittäny huomiota edellämainitun asenteeni vallitessa.....

Buddy, r u wit me?
Tommi Lamminaho
Hallituksen jäsen SBiL, EPBF
dobermann
Viesti:

Lamminaho kirjoitti: "Sanoisin näin että kyseessä ei ole virhe niin kauan kunnes joku todistaa että pallot tästä hidastuvat."

Nyt siis annoit luvan töniä pöytää. Eiköhän se ole aika epäurheilijamaista töniä pöytää (tai edes taputella sitä) vieläpä pallojen liikkuessa. Mutta sitten varmaan kiellät taputtelun kun pallo jää luukulle kumoamaan newtonin lakeja. Roikkuu luukulla tietämättä pudota vai eikö pudota.

Kyllähän näitä keihäänheittäjä pelaajia on (hyppivät yhdellä jalalla lyönnin jälkeen). Nykivät niskaa siihen suuntaan minne toivovat kiven pyörivän. Juoksevat kilpaa pyörivän kiven kanssa pöydän ympäri. Nämä vekkulit velikullat vain toivovat kivelle haluttua jättöä. He eivät ota kontaktia pöytään.

Aivan liian ympäripyöreä tulkinta poydän tapuuttelulle. Saanko tarkennuksen. Nyt sitten on lupa taputella lavettia, kun ei pystytä todistamaan että sillä on vaikutusta pallojen kulkuun… :P
Tommi Lamminaho
Viesti:

dobermann kirjoitti:Lamminaho kirjoitti: "Sanoisin näin että kyseessä ei ole virhe niin kauan kunnes joku todistaa että pallot tästä hidastuvat."

Nyt siis annoit luvan töniä pöytää. Eiköhän se ole aika epäurheilijamaista töniä pöytää (tai edes taputella sitä) vieläpä pallojen liikkuessa. Mutta sitten varmaan kiellät taputtelun kun pallo jää luukulle kumoamaan newtonin lakeja. Roikkuu luukulla tietämättä pudota vai eikö pudota.

Kyllähän näitä keihäänheittäjä pelaajia on (hyppivät yhdellä jalalla lyönnin jälkeen). Nykivät niskaa siihen suuntaan minne toivovat kiven pyörivän. Juoksevat kilpaa pyörivän kiven kanssa pöydän ympäri. Nämä vekkulit velikullat vain toivovat kivelle haluttua jättöä. He eivät ota kontaktia pöytään.

Aivan liian ympäripyöreä tulkinta poydän tapuuttelulle. Saanko tarkennuksen. Nyt sitten on lupa taputella lavettia, kun ei pystytä todistamaan että sillä on vaikutusta pallojen kulkuun… :P
Hei otetaas ihan iisisti. Hävisiks jotain tän takii? :wink:

Joo, pöydän tönäisy on ehkä hieman eri asia kuin vallikehikon lyöminen kämmenellä. Tai sitten meillä on mielipide-ero asiasta. Jos joku tosiaan tönii pöytää selkeästi tarkoituksenaan vaikuttaa pallojen kulkuun, okei, tottakai se on fouli. Hämmästelin ylipäänsä tätä kommenttia kun en ole törmännyt koskaan moiseen....
Tommi Lamminaho
dobermann
Viesti:

Tommi, älä hermostu. Anna mun tehdä se. Taputettelu on vaan niin ärsyttävää. Mä otan sen henkilökohtasesti. Mä en haluu että kukaan taputtelee muakaan. Ja mä koen järkyttävän suurta empatiaan kaikkia lavetteja kohtaan. Mä en haluu että kukaan koskaan tönii yhtään niistä. Vastaava ärsyyntyminen tulee siitä kun jonkun päälleveto (tai lyönti) epäonnistuu, niin pelaaja läväyttää kämmenellä vallikehikkoon. Ihan kuin se ois lavetin vika! Ja johonkin se raja on vedettävä. Mä vetäsin rajan siihen että lavettia ei kosketa kuin suorituksen vaatimalla tavalla. Jos pöytää tapuuttelee, niin miksi pelaaja sen tekee? Toivooko hän tapuuttelun avulla jotain? En usko että se on vastomainen tai tahaton teko. Joku tarkoitushan sillä on oltava. Jos sillä ei ole tarkoitusta niin sehän on sitten turha.

Toinen mua henkilökohtaisesti ärsyttävä tyyli on toisen lyöntivuorolla pallojen tarkastelu. Kaveri on suorittanut jo oman lyöntinsä ja pallot eivät jääneet haluttuihin asemiin. Mä meen kiven taakse ja lähestyn lyöntiä (aloitan lyönnin valmistelun). Vastustaja kyyristelee pöydänympärillä mittailemassa mun lyönnin onnistumismahdollisuuksia. Pitisikö mun odottaa omaa lyöntivuoroani. Muutaman kerran olen joutunut kysymään vastustajalta kumman lyöntivuoro se nyt sitten on? Vasta sitten kun olen saanut vastauksen, niin kaveri on tajunnut häipyä lavetilta. On vaa hlvtin häiritsevää katkaista oma lyöntirytmiikka tämmösten sepporätyjen takia. Oikeestaan tää topikki pitäs olla ÄRSYTTÄVÄÄ (ei mikään sääntökysymys). :x
buddy

Viesti Kirjoittaja buddy »

Jos sua ärsyttää vastapelaajan käytös, niin sano siitä hänelle kohteliaasti. Täällä on turha vuodattaa pelaajien tavoista jotka sinusta tuntuvat ärsyttäviltä. Monella pelaajilla on manöövereitä jotka ovat 90% varmasti tiedostamattomia eivätkä tarkoitettu häirinnäksi. Usein näistä huomauttaminen (järjen rajoissa, älytön nipottaminen voidaan tulkita myös häirinnäksi) pitäisi riittää tilanteen korjaamiseen. Jos tilanne ei korjaannu, niin silloin pitää ottaa yhteys kilpailujen johtajaan joka tekee sitten päätökset asiasta, luultavasti antaa ensin varoituksen jne.

Pöytäreunuksen naputtelu pallojen liikkuessa ei ole virhe, pöydän töniminen reilusti pallojen liikkuessa on mielestäni virhe. Järjen käyttökin on tässä sallittua sillä näistä asioista ei ole pilkuntarkkoja sääntöjä olemassa (eikä pidäkään olla, sääntökirjasta tulisi pian 2000-sivuinen).

Esim. minua on vastapelaaja muutaman kerran huomauttanut turhasta mesoamisesta, olen aika temperamenttinen usein pelipöydällä. :oops: Toista pelaajaa se häiritsee ja jos hän pyytää rauhoittumaan, tottakai kunnioitan hänen pyyntöään ja olen hiljaa. Tämäkin mesoaminen tapahtunut omalla vuorolla ja tuskin koskaan vastustajan vuorolla. Koskaan en ole myöskään mölynnyt tarkoituksenani häiritä vastustajaa. Se olisi todella epäurheilijamaista. :!:
Mikko Jäntti
Tommi Lamminaho
Viesti:

dobermann kirjoitti:Tommi, älä hermostu. Anna mun tehdä se. Taputettelu on vaan niin ärsyttävää. Mä otan sen henkilökohtasesti. Mä en haluu että kukaan taputtelee muakaan. Ja mä koen järkyttävän suurta empatiaan kaikkia lavetteja kohtaan. Mä en haluu että kukaan koskaan tönii yhtään niistä. Vastaava ärsyyntyminen tulee siitä kun jonkun päälleveto (tai lyönti) epäonnistuu, niin pelaaja läväyttää kämmenellä vallikehikkoon. Ihan kuin se ois lavetin vika! Ja johonkin se raja on vedettävä. Mä vetäsin rajan siihen että lavettia ei kosketa kuin suorituksen vaatimalla tavalla. Jos pöytää tapuuttelee, niin miksi pelaaja sen tekee? Toivooko hän tapuuttelun avulla jotain? En usko että se on vastomainen tai tahaton teko. Joku tarkoitushan sillä on oltava. Jos sillä ei ole tarkoitusta niin sehän on sitten turha.

Toinen mua henkilökohtaisesti ärsyttävä tyyli on toisen lyöntivuorolla pallojen tarkastelu. Kaveri on suorittanut jo oman lyöntinsä ja pallot eivät jääneet haluttuihin asemiin. Mä meen kiven taakse ja lähestyn lyöntiä (aloitan lyönnin valmistelun). Vastustaja kyyristelee pöydänympärillä mittailemassa mun lyönnin onnistumismahdollisuuksia. Pitisikö mun odottaa omaa lyöntivuoroani. Muutaman kerran olen joutunut kysymään vastustajalta kumman lyöntivuoro se nyt sitten on? Vasta sitten kun olen saanut vastauksen, niin kaveri on tajunnut häipyä lavetilta. On vaa hlvtin häiritsevää katkaista oma lyöntirytmiikka tämmösten sepporätyjen takia. Oikeestaan tää topikki pitäs olla ÄRSYTTÄVÄÄ (ei mikään sääntökysymys). :x
Joo emmä hermostunu?! Mut sääntöjen puitteissa asia on varmaan selkiö?

Buddyn vastaus oli kans hyvä, eli jos joku sinua häiritsee pelatessa niin mainitse kohteliaasti siitä vastustajallesi, monesti asiat on tahattomia.

Esimerkiksi 9-SM:ien alkukierroksilla Espoossa kaksi mun vastustajista seisoi mun lyöntivuoron aikana ja hieman liikkui poissa paikaltaan. Molemmat tekivät tämän varmasti täysin tahattomasti, tiedostamatta kenties että sääntöjen mukaan pelaajan tulee istua paikallaan vastustajan lyöntivuorolla ymym., ja olivat varmasti treenipeleissään vain tottuneet seisomaan. Eipä tarvinnut kuin kerran kohteliaasti huomauttaa niin asia oli sillä selvä.

Mä en oikeesti jaksa uskoa että kovinkaan moni pelaaja edes KEHTAA häiritä suoranaisesti vastustajaa esim. kuikuilemalla pöydän vieressä saati lyöntilinjassa kun tämä suorittaa lyöntiään. Ihan sama juttu, ei se Maukka oo suunnitellu et "tän lyönnin jälkeen mä otan käsipallon" vaan varmasti ihan vilpittömästi luullu et se on fouli ja ehkä hieman hätäillen vaan ottanu valkosen kätöseen. Puhumattakaan et joku kunnolla, kisapelissä, tönäisis pöytää saadakseen kuulat pysähtymään.
Tommi Lamminaho
dobermann
Viesti:

Buddy kuittasi: "Täällä on turha vuodattaa pelaajien tavoista jotka sinusta tuntuvat ärsyttäviltä."

Hä? Mä luulin et tää on just se paikka jossa mielipiteensä saa kaiken pelaajakunnan kritisoitavaksi. Buddy hyvä, sun mielestä nää asiat on varmaan turhanpäiväisiä, mutta tää on se paikka jossa nämä peliä häiritsevät täysin sekundääriset asiat saadaan kerrottua. Jos löydän omasta pelikäyttäytymisestäni jonkun piirteen joka ei sovi herrasmiespelaajan käytökseen, niin yritän muuttaa tapojani. Pelataan vastustajaa kunnioittaen! :P
häkä

Rummutus

Viesti Kirjoittaja häkä »

Onko tää oikeasti keskusteluaihe ??????? Ikinä kuullu saati huomannu tuollaista konstia vaikuttaa peliin...
9Ball

Viesti Kirjoittaja 9Ball »

On tainnut olla Doberilla flipperimestari vastustajana :D
dobermann
Viesti:

:oops: Joo, ootte oikeessa. Kokeilen nostaa itsesensuurin tasoa. Samalla valikoin vastustajani tarkemmin. :twisted:
buddy

dobermann kirjoitti:Buddy kuittasi: "Täällä on turha vuodattaa pelaajien tavoista jotka sinusta tuntuvat ärsyttäviltä."

Hä? Mä luulin et tää on just se paikka jossa mielipiteensä saa kaiken pelaajakunnan kritisoitavaksi. Buddy hyvä, sun mielestä nää asiat on varmaan turhanpäiväisiä, mutta tää on se paikka jossa nämä peliä häiritsevät täysin sekundääriset asiat saadaan kerrottua. Jos löydän omasta pelikäyttäytymisestäni jonkun piirteen joka ei sovi herrasmiespelaajan käytökseen, niin yritän muuttaa tapojani. Pelataan vastustajaa kunnioittaen! :P
Taas otit lainauksen toisen tekstistä ja yritit lukea rivien välistä jotain mitä siellä ei todellakaan ollut. En missään kohdassa sanonut, että sun vuodatus oli turhanpäiväistä. Koitas nyt ryhdistäytyä äläkä nu$$i pilkkua liikaa :wink:
Mikko Jäntti
Jorma Kauppinen

Viesti Kirjoittaja Jorma Kauppinen »

buddy kirjoitti:Täällä on turha vuodattaa pelaajien tavoista jotka sinusta tuntuvat ärsyttäviltä.
En ihmettele vaikka doberman purkautuu. Tiedän molemmat tapaukset. Ei tosiaan ole mukavaa kun toinen tulee kuikuilemaan mistä vastustaja aikoo lyödä. Mutta huomautus taisi auttaa.

Taputteluhan on avoimella kämmenellä lyömistä, mikä usein kuvitellaan kevyeksi. Dobermannin kertomassa tapauksessa, jos tuo vallin taputtelu kohdistuisi päähän niin siinä heiveröisempi ukko putoaisi. Minä en tuosta ole juuri välittänyt. Olen vain ajatellut sitä kiukunpurkauksena. Näin kun asiasta on mainittu niin hakkaaminen tosiaan tapahtuu vain kun päälle veto meinaa mennä pitkäksi. Kuka ties. Ehkä dobermannin jutussa on vähän perääkin.
Hibzu

Viesti Kirjoittaja Hibzu »

Hei Halooooo!!!
Miikka Hirvonen HyvBK
Team Brassica Napus Inseco
MattiJarkkoFanclub
dobermann
Viesti:

Olen pahoillani. Yritän olla lainaamatta muilta. Buddy hyvä, kotona on vaimo (pilkuista en ole kiinostunut). :wink:
dobermann
Viesti:

:P
buddy

junnu^ kirjoitti:Tietoisena että kyseessä on eri laji ja eri säännöt, mutta kerron nyt kuitenkin kun tuli aiheesta mieleen.
Eli siis muistan Snookerin MM-kisoissa 2007 jonkun (olikohan Stephen Maguire) lyöneen kämmenpohjalla kohtalaisen kovasti pöydän reunaan epäonnistuneen lyönnin jälkeen. Tästä tuli ainakin tuomarilta huomautus mutta mitään virhettä ei tuomittu.
Michael Holt on kuulemma lyönyt vastaavasti kovaa pöydän reunaan. Tuomarin huomautuksen lisäksi tuli murtunut käsi.
Mikko Jäntti
Vastaa Viestiin