Pelin tavoitteena on saavuuttaa 500 pistettä.
Pelin pistejärjestelmä on suunniteltu siten että pelkällä pussittamisella ei juurikaan pisteitä kerry, vaan tarvitaan
myös kara johonkin pöydällä olevaan palloon, eli jenka peli
Pelissä on neljä palloa, 1, 3, 5 ja kivi.
Ykkönen asetetaan pakan pisteelle, kolmonen keskipisteelle ja vitonen aloituslinjan keskipisteeseen.
Aloitus suoritetaan aloituslinjalta, ykkönen ja kolmonen ovat pelattavissa, vitosta ei saa pelata.
Pisteet muodostuminen tapahtuu seuraavasti;
Ykkönen pussiin ilman karaa, 1 piste.
Ykkönen pussiin, kivellä kara yhteen palloon, 10 pistettä.
Ykkönen pussiin, kivellä kara kahteen palloon, 20 pistettä.
Kolmosella ja vitosella pisteet muodostuvat samalla tavalla, pussitus ilman karaa niin pisteitä sen verran kuin pallossa numero, yhdellä karalla pisteet kymmenkertaistuvat ja kahdella karalla vielä tuplaantuvat.
Jos pelaaja pussittaa pallon ilman karaa jää pallo pussiin, jos kara/karat pussituksen lisäksi niin pallo nousee heti lyönnin jälkeen takaisin omalle pistelleen.
Lyöntivuoro jatkuu niin kauan kun maalattu pussitus onnistuu, tapahtuu virhe tai pussitettavat pallot loppuvat johtuen
karattomista pussituksista jolloin lyöntivuoro loppuu ja kaikki pallot nostetaan omille pisteilleen ja seuraava pelaaja jatkaa
siitä mihin kivi on jäänyt.
Jos kaksi tai kolme palloa menee pussiin ja maalattu pallo on mennyt maalattuun pussiin, lasketaan pisteet seuraavasti;
Pussiin kolmonen ja vitonen, lasketaan ne yhteen eli kahdeksan, jos myös kara, kerrotaan se kahdeksan kymmenellä, eli 80, jos toinenkin kara, tuplataan se 80, eli 160 pistettä.
Suurin mahdollinen pistemäärä yhdellä lyönnillä on 180, kaikki kolme palloa pussiin kahdella karalla,
1 + 3 + 5 = 9 (pussitettujen pallojen summa)
9 * 10 = 90 (ensimmäinen kara, 10 kertaistus)
90 * 2 = 180 (toinen kara, tuplaus)
Jos pelaaja tekee virheen, kiven pussituksen tms (normaali pool säännöt) nollautuu kaikki sillä lyöntivuorolla tehdyt pisteet.
Virheen jälkeen seuraava pelaaja jatkaa vapaalla käsipallolla.
Jos pelaaja suorittaa pöydän tyhjäyksen ilman että lyöntivuorolla on tapahtunut karoja, saa pelaaja yhden bonuspisteen, eli yhteensä 10 pistettä (1+3+5+1=10), tämä sääntö on tehty pisteiden merkkaamisen helpottamiseksi
Pelin lopetus; Peli täytyy lopettaa pussitukseen karan kera, jos pelaaja pääsee viitensataan pisteeseen pussituksella missä kivellä ei ole saatu karaa niin peli jatkuu niin kauan kun maalattu pussitus karan kera onnistuu ilman virhettä.
Pallo ja pussi täytyy maalata, karoja ei tarvitse ikinä maalata.
Peliä voi tietenkin pelata pienemmästäkin pistemäärästä, esim. 300.
Tälläisen pelin keksin kun risteytin kaksi peliä, kaisan ja cowboy poolin, ja kun olin alkanut turhautumaan kun ei normaali pool peleissä lavetti tyhjennyt, lisäksi se vaati hyvän sparraajan ja useammankin maukkaan drinkin ja olusen
Antoisia pelihetkiä, ollaan kavereitten kanssa paljon pelattu, hauskoja ja dramaattisia hetkiä luvassa, peli myös siitä hyvä että kolme tai neljäkin pelaajaa voi kerralla pelata.
Jos taitoa riittää niin uskomattomia lyöntejä on luvassa, tässä pelissä kun on erittäin vaikea pelkällä pussituksella tai seiftillä voittaa
no rights reserved what so ever
29.09.2025 - Teemu Toiviainen – VBK