Aloitusparttin määritelmä?

Poolbiljardiin liittyvä keskustelu (säännöt, välineet, kilpailutoiminta yms.)

Valvojat: Johnny Boyh, Tube, Matti Jokela, Markku Ryytty, Tommi Lamminaho

Vastaa Viestiin
CFC

Viesti Kirjoittaja CFC »

Minä ainakin lasken, vaikka se tekis 1 - 9 kyydinkin niin silti. Alotusysi on sitten erikseen.
bilisali
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bilisali »

Eiköstähän se ole aikalailla AP kun alotuksesta ysin pussun pohjalle pussuttaa,eikä siinä sivussa mitään virheitä tekase!
9Ball

Viesti Kirjoittaja 9Ball »

Minä en ole koskaan laskenut partiksi muuta kuin pöydän putsauksen lyöntivuorolla.
bilisali
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bilisali »

AP......ei. AY
Mika

Viesti Kirjoittaja Mika »

9Ball kirjoitti:Minä en ole koskaan laskenut partiksi muuta kuin pöydän putsauksen lyöntivuorolla.
Sama täällä 8)
Tommi Lamminaho
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tommi Lamminaho »

Aloituspartti. Lasketaan ainakin kun statistiikkoja tehdaan.
Tommi Lamminaho
Hallituksen jäsen SBiL, EPBF
9Ball

HJL kirjoitti:
9Ball kirjoitti:Minä en ole koskaan laskenut partiksi muuta kuin pöydän putsauksen lyöntivuorolla.
"Partti" -sanaa käytettiin mun faijan mukaan kaisassa pelin lopetuksesta eli 60 pisteestä (paitsi valkoisella) jo vuosikymmeniä ennen kuin Suomessa oli yhtään pool-pöytää. - Kaisassa ei helposti pöytää tyhjennetä vaikka kyllä kohta joku väittää senkin nähneensä/tehneensä :shock: .
....sanojen merkitykset muuttuu monesti aikojen saatossa .....poolissa partista on tullut eräänlainen synonyymi Putsaukselle....se kun on lyhyt ja iskevä sana.....ainakin niissä ympyröissä missä minä olen pelannut.. :wink:
jaolsten
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaolsten »

HJL kirjoitti:Pitääkö sitten vaan tunnustaa, että snooker ja kaisa ovat paremmille pelaajille tarkoitettuja kilpailupelejä ja pool jää kapakkapeliksi ?
Aika rohkee kysymys foorumin tässä päässä :? :!:
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
jaolsten
Viesti:

Otin asian esille, koska käsittääkseni tänä vuonna aloitusparttien ja -ysien tilastointia tehdään jotta selviää onko niitä liikaa.
Nyt olisi aikaa miettiä mitkä keinot otetaan ensi kaudella käyttöön, jos niitä tarvitaan.

Omat perustelut:

Ensinnäkään en kestä katsella, kun treenattuani ja yritettyäni valmistautua kunnolla kisoihin, peli ratkeaa tarpeettomalla säkällä. Viime seniorikisoissa sain yhden voittoerän säkäysillä. Pudotin kylläkin kohdepallon vaikeasta paikasta, mutta samalla ysin joka valui pienestä kulmasta keskipussiin.
Olisin todella hallunnut pelata pelin loppuun. Tietty on vielä nolompaa kun epäonnistuu helpossa lyönnissä ja sitten ysi tippuu...

Ja toiseksi tämä helppous. Missä muussa lajissa häviää istumalla koko erän penkillä ? Ja sitten se, että joudutaan kieltämään luovuttaminen vaikka peli on selvä ja pöydällä kuitenkin 2-3 palloa jäljellä. Kaisataustastani johtuen asennoidun ehkä 'väärin' pooliin.

Snookerissakin joskus roiskuu -kylläkin harvoin. Viime yönä sai sitä katsella Marco Fu.
Anteeksi tyhmyyteni, mutta mulle toi ei riittänyt perusteluksi siihen, että väitit poolia kapakkapeliksi.

Väheksymättä mitään muuta biljardimuotoa voi vain todeta, että juuri Pool tuo biljardiharrastuksen pariin valtavan määrän ihmisiä vuosittain, Suomessa varmaaan suurin osa aloittaa harrastuksen Poolista, niin minäkin. Kaisa-taustan omaavana voin vain todeta, että jossain vaiheessa veri veti takaisin lajiin, jonka aloitin peruskouluikäisenä, enkä ole päätöstäni katunut. Ehkä päätökseen vaikutti myös se, että Porista on järkyttävä matkustella Kaisakisoihin ympäri suomea, verrattuna länsilohkon pool-kisoihin.

Pool-biljardissa on isommat säkit ja peli helpompaa, huipulla partteja tehdään muutamia putkeen, ennenkuin tulee epäonnistunut lyönti ja kaveri pääsee suorittamaan. Sbil-tasolla tehdään harvemmin 3-5 parttia putkeen vuorotellen.

Ei pool ole mitään kapakkapeliä, vaikka onkin erilaista kuin snooker tai kaisa tai pyris tai kara, yksi muiden joukossa ja monille rakas harrastus tai leipätyö. Terveiset Immoselle Filppareihin, uusippas vuoden 2001 MM-kulta siinä liian helpossa ja tuurialttiissa kapakkapelissä :shock:

:lol: :lol: :D :D :wink: :roll:

:shock:

Anteeksi, mutta tässä vain yhden persoonan mielipide :roll:
9Ball

...tarvitseeko kaikien pelien olla samanlaisia??? ....snookerilla on oma luonteensa....poolilla omansa.....Snooker on enemmän tekniikkaa ,pool mentaalia vaativaa......tuuri ysit on asia joka on vaan hyväksyttävä peliin kuuluviksi tai sitten ei kannata pelata ysiä
....sitäpaitsi tuurilla on tapana vaihdella... :wink: :lol:
Terveiset Immoselle Filppareihin, uusippas vuoden 2001 MM-kulta siinä liian helpossa ja tuurialttiissa kapakkapelissä
....Mikalla vois olla just sopiva fiilis keskustella .....ainakin tsäkä saftyistä :D .....Tsoukkina vaan :P
jaolsten
Viesti:

Jasso.

Siirryn seuraamaan 9-pallon MM-Kisojen livelähetystä.

Oli kiva jutella...
:wink:
9Ball

HJL kirjoitti:Ja sitten se, että joudutaan kieltämään luovuttaminen vaikka peli on selvä ja pöydällä kuitenkin 2-3 palloa jäljellä. Kaisataustastani johtuen asennoidun ehkä 'väärin' pooliin.
väärästä asenteesta tässä taitaa olla kyse :? ....kuten rapakon takana on tapana sanoa "peli ei ole ohi ,ennenkuin paksu akka laulaa" :lol: ........jos Markus ja Mika olis ruuvanneet kepit 2-3 palloa jäljellä tilanteessa wcop finaalissa...olis se thrilleri kontra jäänyt kokematta ....tuplaten :wink:
Vastaa Viestiin