Snooker, sääntökysymykset

Snookeriin liittyvä keskustelu (säännöt, välineet, kilpailutoiminta yms.)

Valvojat: Tube, Johnny Boyh, Markku Ryytty, Tommi Lamminaho

Vastaa Viestiin
maximi
Viestit: 4
Liittynyt: 07:36 21.02.2020

Snooker, sääntökysymykset

Viesti Kirjoittaja maximi »

Tämä oli yksi niistä moista keskusteluista, jotka hävisivät palvelinrikon myötä, ja mielestäni olisi ihan aiheellista aloittaa sääntökeskustelusäie uudelleen.

Tämänhetkiset (06/2020) ajantasaiset säännöt, November/Marraskuu 2019, löytyvät BIljardiliiton sivuilta, https://snooker.sbil.fi/saannot/. Sieltä löytyy sekä alkuperäiset viralliset englanninkieliset säännöt että niistä tehty suomenkielinen käännös.

Ne "oikeasti viimeisimmät viralliset" säännöt löytyvät WPBSA:n sivuilta (World Professional Billiards and Snooker Association)
https://www.wpbsa.com/governance/rules-of-snooker/
Max Johansson

Janne Fabricius
Viestit: 7
Liittynyt: 08:38 18.02.2020

Re: Snooker, sääntökysymykset

Viesti Kirjoittaja Janne Fabricius »

Onko free ball? Kivi on mennyt pussiin, väripallot jäljellä, Keltainen on kohdepallo ja kiven voi asettaa d-alueelle niin, että sitä voi lyödä suoralla lyönnillä molemmille reunoille. Kuitenkaan sellaista yhtä pistettä ei löydy, josta voisi lyödä keltaisen molemmille reunoille, vaan osumakohdan voi valita siirtämällä kiveä.

Kiitokset etukäteen.

maximi
Viestit: 4
Liittynyt: 07:36 21.02.2020

Re: Snooker, sääntökysymykset

Viesti Kirjoittaja maximi »

Janne Fabricius kirjoitti:
23:49 10.06.2020
Onko free ball? Kivi on mennyt pussiin, väripallot jäljellä, Keltainen on kohdepallo ja kiven voi asettaa d-alueelle niin, että sitä voi lyödä suoralla lyönnillä molemmille reunoille. Kuitenkaan sellaista yhtä pistettä ei löydy, josta voisi lyödä keltaisen molemmille reunoille, vaan osumakohdan voi valita siirtämällä kiveä.

Kiitokset etukäteen.
Mikäli ymmärsin kysymyksen oikein, niin kyseessä on vapaapallo (eli lyöntipallo on snookerissa, sääntö 2.17).

Tässä on "se" juttu tässä:
Kuitenkaan sellaista yhtä pistettä ei löydy, josta voisi lyödä keltaisen molemmille reunoille, vaan osumakohdan voi valita siirtämällä kiveä.
Jotta vapaapallotilannetta ei syntyisi, niin D-alueelta pitää löytyä (yksikin) sellainen kohta josta voi osua kohdepallon molemmille puolille. Se "ei riitä" että paikasta A pystyy osumaan vasempaan reunaan, ja paikasta B oikeaan reunaan, vaan samasta kohdasta pitää pystyä osumaan kohdepallon molemmille sivuille.
Mikäli tällaista kohtaa ei D-alueelta löydy, lyöntipallo on määritelmän mukaan snookerissa, vaikka kyseessä onkin käsipallo.
Toisin sanoen, "valkoista ei voi asettaa D-alueelle niin, etteikö se olisi snookerissa..."

Ja lopuksi lainaus sääntöjen relevantista kohdasta 2.17:

2.17 Lyöntipallo snookerissa (Snookered)

Lyöntipallo on snookerissa, jos yksi tai useampi ei-sallittu pallo estää osittain tai kokonaan osumisen suoralla lyönnillä sallittuun palloon. Jos suoralla lyönnillä on mahdollista osua yhdenkin sallitun pallon molempiin äärimmäisiin sivupisteisiin, yhdenkään ei-sallitun pallon sitä estämättä, lyöntipallo ei ole snookerissa.

(a) Käsipallo on snookerissa, jos osuma sallittuun palloon D-alueelta tai sen rajalta ei ole mahdollinen edellä kuvatulla tavalla.


Edit: typoja korjattu.
Max Johansson

Kepittäjä13
Viestit: 4
Liittynyt: 20:52 14.06.2020

Re: Snooker, sääntökysymykset

Viesti Kirjoittaja Kepittäjä13 »

Selvitetäänpä nyt tämä:
Pisteitä pöydällä 35 ja ero 36 pistettä. Pelaaja b tarvitsee yhden snookerin...

Pelaaja a lyö punaisesta ohi, näin ollen pelaaja b sai tarvitsemansa pisteet, mutta voiko pelaaja b pakottaa aan lyömään uudestaan paikasta josta juuri sai tarvitsemansa pisteet (onko miss sääntö heti käytössä)

Olen elänyt käsityksessä että ei ole...

Erik Lindblom
Viestit: 45
Liittynyt: 23:19 12.11.2015

Re: Snooker, sääntökysymykset

Viesti Kirjoittaja Erik Lindblom »

Oletetaan, että pistetilanne on seuraava: Pelaaja-A: 66 , Pelaaja-B: 30. Pöydällä ovat värit + yksi punainen ts. 35 pelaamatonta pistettä. Lyöntivuoro on juuri siirtynyt Pelaaja-A:lle.

Kun pelaaja A:n lyöntivuoro alkaa, pöydällä olevat pelaamattomat pisteet eivät riitä pelaaja B:lle erävoittoon tai uusintamustalle.

Pelaaja A lyö ja lyöntipallo ei osu sallittuun palloon (=punainen). Ohilyönnistä tuomitaan VIRHE, mutta ei MISSIä, koska ennen Pelaaja A:n lyöntiä "B tarvitsee snookerin". Katso sääntökohta 3.14 (a) (i). Näin ollen pelaaja B ei voi vaatia pallon/pallojen palautusta.

Peli jatkuu pallojen sen hetkisestä asemasta (=oletetaan, että yksikään pallo ei mennyt pussiin ja lyöntipallo ei jäänyt snookeriin). Pelaaja-B päättää, kumpi jatkaa peliä. Sallittu pallo on punainen.

3.14 Virhe ja Miss (Foul and a Miss)

(a) Lyöjän tulee aina, parhaan kykynsä mukaan, pyrkiä osumaan sallittuun palloon tai pal-loon, joka voisi olla sallittu pallo punaisen pallon pussituksen jälkeen. Kun tuomari kat-soo, ettei näin ole tapahtunut, tulee tuomita Virhe ja Miss, ellei

(i) toinen pelaajista tarvitse virhepisteitä ennen lyöntiä tai lyönnin seurauksena, ja tuomari on vakuuttunut siitä, ettei ohilyönti ollut tarkoituksellinen.
Erik Lindblom
snooker tuomari

Vastaa Viestiin