Onko Yleiset SM-kisat enää yleiset?

Yleistä biljardista

Valvojat: Johnny Boyh, Tube, Matti Jokela, Markku Ryytty, Tommi Lamminaho

jaolsten
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaolsten »

No onhan ne yleiset ja avoimet. Ja suotakoon se etu Suomen parhaille poolin pelaajille (mestis), että pääsevät 66 parhaan joukkoon "suoraan".

Mummiälest systeemi on hyvä. Ja sitäpaitti taaskin systeemi on käytössä ensikertaa joten eihän teilata sitä ennen kun ollaan kokeiltu. Kokemusten mukaan voidaan sitten jo perustellusti arvostella ja miettiä muutoksia.

Mut mennään nyt tänä vuonna näillä.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
buddy

Viesti Kirjoittaja buddy »

Täytyy sanoa, että vaikka mestispelaaja olenkin, niin mun mielestä viimevuotinen systeemi oli reilu ja mainio ja olen Jampen kanssa samoilla linjoilla (lukuunottamatta vihjausta pelaaja-arvontojen epärehellisyydestä :roll: ... itse pelasin Ritziläisenä Järvenpäässä). Lähinnä sen takia, että usean salin systeemi antoi mahdollisuuden pelata muitakin kuin arvontamatseja (lue: tarpeeksi suureen voittomäärään eli ysiä 9 voittoon) ja tuntui todellakin siltä, että pelaa jotain suurempaa ja arvokkaampaa turnausta. Lisäksi divaripelaajat ja rivipelaajat saavat nykyisellä sarjajärjestelmällä ainutlaatuisen tilaisuuden pelata vaikkapa heti ekalla kierroksella Suomenmestaria vastaan. Luulisi siinä olevan kertomista kotikylässä & -baarissa :)

Nooh, katsellaan miten tänvuotiset skabat sujuu...
Mikko Jäntti
Johnny Boyh
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Johnny Boyh »

Ihmettelin vain toisten tuuria kun luin kaaviot pelaajista ja niiden kotikenttäedusta. Lohtander, Juva, Pasanen kaikilla säkää ja pelasi RITZISSÄ. Aholan Jonilla tuuria pelasi Espoossa.

Ja ajattelinkin,että onkohan tässä joku toimitsija kotikenttäetu...
Kommentoin hieman väliin, koska olin tuo arvonnan suorittaja. Muistaakseni viime kevään SM-karkelot meni niin, että jokaiselle pelipaikalle sijoitettiin muutamat pelaajat jotta kilpailun järjestäjillä ei tule ongelmia, kun lähes tulkoon kaikki olivat kilpailuissa mukana.

Espooseen sijoitettiin Joni Ahola (Kilpailun johtaja) ja Tuomas Komi (varajohtaja)
Helsinkiin Ritziin ei sijoitettu ketään, koska Mella muistaakseni hoiti veto hommat.
Järvenpäähän sijoitettiin Tero Pylkkänen ja en muista kuka oli varajohtajaksi sijoitettu.
Keravalle sijoitettiin Ari Pietarila ja en muista kuka oli varajohtajaksi sijoitettu.

Eli näin sijoitettiin ja loput oli arpaa, joten Ritziläiset sattuivat osumaan melkein kaikki Ritziin.

9-pallon SM:t on tarkoitus pelata melko samaan tapaan (samat neljä paikkakuntaa) myös tänäkin vuonna ja luulisin, että pelaajasijoittelutkin tulevat menemään samaan tapaan jotta varmistetaan kilpailujen sujuva eteneminen. Näin minä ainakin näkisin järkeväksi.
niin no kaisassa ei kyllä ole yleiset sillä siinä pitää olla RG:ssä 64 joukossa tai ainakin lähellä mutta se on rajattu ainoastaan salien/pöytien pienestä määrästä johtuen. Nykypäivänä en tiedä miten on voisiko pelata isommallakin määrällä.

mielestäni pitäisi pelata yhdessä paikassa tai sitten salien oltava suht lähekkäin
Kaisassa 64 pelaajaa on sopiva määrä juuri pöytien suhteen. Ja jotta SM-kilpailua arvostettaisiin edes hitusen enemmän kuin tavallista RG-kilpailua on siinä sen takia myös kattoraja pelaajien suhteen. Antaa myös omanlaista kilpailumotivaatiota RG-kisojen suhteen, kun on pakko ns. pakko taistella itsensä 64:n parhaan joukkoon päästäkseen varmasti SM-kisoihin mukaan. Käytännössä kuitenkin lähes kaikki halukkaat ovat viime vuosina päässeet mukaan Kaisan SM-kilpailuihin, kun viime vuosina ei ole itse kisoihin osallistunut edes tuo 64 pelaajaa...
Joni Ahola / Espoon Biljardikerho
SBIL puheenjohtaja
9Ball

Viesti Kirjoittaja 9Ball »

rz kirjoitti:Pitikös 2. divarin B-lisenssiä päivittää jotenkin, vai kelpasiko se 8 SM-kisoihin?
B ei riitä .....25 lisä eeroa liiton tilille,niin sitten sulla on A-lisenssi
bilisali
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bilisali »

Villejä kortonkeja ysiin!!!!
IronMike
CFC

Viesti Kirjoittaja CFC »

En tiedä tuosta sijoittamisesta. Meidänkin salilla on pari semmosta pelimiestä, ketä vois periaatteessa antaa kelle tahansa mestsismiehelle eteen fyrkkapelissä(Wilpuri ja Bocke). Silti ne lähtee takaa-ajoasemasta suomenmestaruuskisoihin. Jos lähtee.

Niin ja veikkaan vielä, että nää ei oo ainoat esimerkit koko suomessa.
CFC

Viesti Kirjoittaja CFC »

Markus kirjoitti:
CFC kirjoitti:En tiedä tuosta sijoittamisesta. Meidänkin salilla on pari semmosta pelimiestä, ketä vois periaatteessa antaa kelle tahansa mestsismiehelle eteen fyrkkapelissä(Wilpuri ja Bocke). Silti ne lähtee takaa-ajoasemasta suomenmestaruuskisoihin. Jos lähtee.
.

Nimenomaan jos.

Ja jos lähtee, ni lähtee 'takaa-ajoasemasta' ihan hyvästä syystä, ja ymmärtävät sen varmaan itsekin.

Jos narisisivat siitä, niin vastaus on toki vain että mitäs eivät kierrä kisoja. Tosin tähän tietty pitää vielä lisätä, että villikortti on ihan hyvä ratkaisu joissain tapauksissa, näissä sinun mainitsemissasi nyt ei ehkä kuitenkaan vielä..

Ensinnäkään kumpikaan ei oo narisevaa tyyppiä ja toisekseen mun oli tarkoitus epäillä sitä, että onko tuo sijoittaminen sm-kisoihin niin järkevää.

Mä näkisin paljon mielekkäämpänä, että kaikki lähtis samalta viivalta. Formaatti vois olla aika sama kuin 9sm:issä viime vuonna. Se oli siisti turnaus.
Tommi Lamminaho
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tommi Lamminaho »

Juuri se, ettei aloittava pelaaja pääse suoraan kokeilemaan huippuja vastaan, motivoi varmasti harjoittelemaan. Nuoren pelaajan mielessä pitäisi olla siintä se haave "Joku päivä mä pelaan myös tuolla kasin SM-kisoissa".

Tällaiset "Kaikki Pelaa" -periaatteet tuhoaa jo nyt suurimpia joukkuelajeja kun eräänlainen kilpailuvietti siitä omasta peliajasta puuttuu. Ehkä vähän kaukaa haettu, mut on tässä mallissa pelaajille sentään jotain tavoiteltavaa!
Tommi Lamminaho
Hallituksen jäsen SBiL, EPBF
jaolsten
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaolsten »

jamppe kirjoitti:

Ja myös tästäkin syystä juuri avoimet SM-KISAT pitäisi pitää kaikille tasavertaisina ja niin ettei kisojen kustannukset tulisi ylivoimaiseksi nuorille pelaajille.
Ja haluaisinkin, että nuoret pelaajat pääsisivät ns. ISOIHIN KISOIHIN kokeilemaan taitojaan ja oppimaan halvemmilla maksuilla !
Okei, tossa on nyt vähän ristiriitaa, mutta muuten Jamppe hyvän suuntainen idea! Nuorille kuitenkin tuo osallistumismaksu on pienin murheista. Muuten lajin harrastaminen, etenkin kahden päivän kisat, maksaa. Matkustus ja yöpyminen tässä ne pahimmat taitaa monelle olla. Kumpa VR, Express-buss ja hotellit lähtisivät tukemaan biljarditoimintaa ja vaikkapa aluksi puolittaisivat biljardimatkaajan, edes juniorin, maksuja.

On totta, että joidenkin junnujen kisailua tuetaan esim. seuran taholta, mutta osallistumismaksun pienentäminen ei ongelmaa ratkaise.

Itse yritän tällä hetkellä ujuttaa seuramme toimintaa kaupungin vapaa-aikatyön ja - tukien piiriin, jotta saataisiin edes jotenkin tuettua nuorten orastavaa harrastusta, edes harjoitteluolosuhteiden osalta. Toivottavasti saataisiin jossain vaiheessa jotain valtakunnallistakin keskitettyä tukea sbillin nuorisotyöhön. (Siis tarkoitan tukea isolla T:llä, kun vieläkin tuntuu biljardi olevan päättäjien mielestä se välttämätön paha peli siellä nuorisotaloilla)
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
Vastaa Viestiin