Alakierteet puremaan
Valvojat: Johnny Boyh, Tube, Matti Jokela, Markku Ryytty, Tommi Lamminaho
Alakierrettä kehiin
Mulla ainakin oli snookerharrastuksen alkuaikoina todella vaikeuksia saada alapalloa lyötyä. Minulla ongelmana oli juuri tuo läpilyönti (follow through) tai saatto (rakkaalla lapsella monta nimeä). Voimaa kyllä lyönneissä oli, mutta alapalloa ei tullut sitten millään ja lyönnit oli juuri tuollaisia tökkäisyjä. Eli reippaasti vaan lyö sen kiven läpi ja rauhallisesti ja siten, että keppi kulkee pikkaisen ylhäältä alas eikä ihan vaakatasossa. Näin lyötäessä saadaan aikaan alakierre palloon. Näin eväillä kun hommaa kattelee, niin eiköhän tulosta synny. Ton homman kun oppii, niin sitä alajengaa tulee joskus jopa liikaakin 

-
- Viesti:
Saatto. Se tuli mullekin ensinnä mieleen kun luin viestisi.
Voimaa alapalloon ei juurikaan tarvita ja myös läpilyömiseen keskittyminen auttaa siinä koukun tulemisessa juuri kepin osuessa kiveen. Jos koukkua silti tulee, saattaa syynä olla liian pitkä ote kepistä tai "siltakäsi" liian kaukana kivestä.
Saaton saaminen mukaan lyöntiin tulee helpoiten siten, että keskityt harjoitellessasi juuri siihen että jokaisella lyönnillä jätät kepin n.10cm kiven osumakohdasta eteenpäin. Löit siis yläpalloa, keskipalloa, mitä tahansa. Tämä on lopulta suoraan tapahtuvat lyöntisuorituksen yksi tärkeistä asioista.
Kepin nostaminen hieman pystympään ei auta alapallon syntymiseen. Näin, ainakaan poolissa. Itse snookeria myös joskus pelanneena olen todennut saman ja kepin nostaminen myös aina hieman vaikeuttaa pelaamista. Eli kun lyöt alapalloa, lyö sitä samalla tavalla kuin mitä tahansa lyöntiä. Monille vähemmän pelanneille tuntuu olevan melkein sääntö että keppi nostetaan alapalloa varten mutta siitä ei lopulta ainakaan hyötyä ole.
Hyviä kesätreenejä kaikille toivottaen,
Voimaa alapalloon ei juurikaan tarvita ja myös läpilyömiseen keskittyminen auttaa siinä koukun tulemisessa juuri kepin osuessa kiveen. Jos koukkua silti tulee, saattaa syynä olla liian pitkä ote kepistä tai "siltakäsi" liian kaukana kivestä.
Saaton saaminen mukaan lyöntiin tulee helpoiten siten, että keskityt harjoitellessasi juuri siihen että jokaisella lyönnillä jätät kepin n.10cm kiven osumakohdasta eteenpäin. Löit siis yläpalloa, keskipalloa, mitä tahansa. Tämä on lopulta suoraan tapahtuvat lyöntisuorituksen yksi tärkeistä asioista.
Kepin nostaminen hieman pystympään ei auta alapallon syntymiseen. Näin, ainakaan poolissa. Itse snookeria myös joskus pelanneena olen todennut saman ja kepin nostaminen myös aina hieman vaikeuttaa pelaamista. Eli kun lyöt alapalloa, lyö sitä samalla tavalla kuin mitä tahansa lyöntiä. Monille vähemmän pelanneille tuntuu olevan melkein sääntö että keppi nostetaan alapalloa varten mutta siitä ei lopulta ainakaan hyötyä ole.
Hyviä kesätreenejä kaikille toivottaen,
Tommi Lamminaho
Hallituksen jäsen SBiL, EPBF
-
- Viesti:
rz kirjoitti:Mitkä olisi parhaita harjoituksia saattoa ajatellen?
Se että laitat palloja pöydälle etkä keskity niitä lyödessäsi mihinkään muuhun kuin siihen, mihin kohtaan osut lyöntipalloa ja siihen, mihin keppi pysähtyy. Voit vaikka piirtää pöytään viivan 10-15cm lyöntipallon osumiskohdasta eteenpäin ja varmistua, että jokaisella lyönnillä tippi on vähintään linjan päällä.
Toistoja, toistoja. Niin kauan että saatto löytyy selkäytimestä.
Tommi Lamminaho