Norsunluu

Biljardivälineiden osto & myynti

Valvojat: Tube, Johnny Boyh, Markku Ryytty, Tommi Lamminaho

Vastaa Viestiin
Avatar
buddy
Viestit: 5276
Liittynyt: 12:58 04.11.2004
Paikkakunta: Helsinki

Re: Norsut ja lehmät

Viesti Kirjoittaja buddy »

Markus kirjoitti:
rz kirjoitti:Norsunluun käyttöä koriste-esineissä ei mielestäni voi oikein hyvällä maulla verrata lehmiin.

Niin koska täällä lännessä ei norsuja näy ja lehmää ei kunnioiteta kuin niukinnaukin enemmän kuin ruottalaisia.

Intiassa on asiat toisin, vaikka siellä tietty kunnioitetaan suuresti myös norsuja, ruottalaisista en tiedä.
En usko, että intialaiset kunnioittavat ruotsalaisia :D

No kuitenkin, mulla on semmoinen käsitys, ettei biljardikeppiteollisuus enää juurikaan edistä norsujen salametsästystä. Norsuja kuolee luonnollisesti suuria määriä ja biljardikeppeihin käytettävä norsunluun määrä on loppujen lopuksi niin vähäinen ettei asialla liene merkitystä. Ainakaan normaalit norsunluu-upotukset, esim. meikäläisen kepissä, ole mitään kauhean suuria ja yhdestä torahampaasta kepintekijä saa vuosien upotukset yms. norsunluukoristeet. Toinen oli tilanne 1800-luvulla kun biljardipallot tehtiin norsunluusta, silloinhan norsujen määrä väheni huomattavasti vain ja ainostaan biljarditeollisuuden nimissä.

Minä ainakin olen luottavainen, että Bear on käyttänyt kepissäni luonnollisen poistuman kautta markkinoille tullutta norsunluuta. Luulisin, että jos tilanne olisi toinen, siitä nousisi monen kohdalla aikamoinen haloo jos kävisi ilmi, että biljardikepintekijät olisivat laittaneet salametsästäjät asialle saadakseen tuota arvostettua materiaalia upotuksiinsa ja holkkeihin.

Täytyy sanoa, etten kyllä arvosta keppejä joissa on kauhea määrä norsunluuta. Se on kuitenkin "elävää materiaalia" enkä kauheasti arvosta keppiä jossa on puolet painosta norsunluuta. Mieluummin nautin kauniiden puulajien muodostamasta väriharmoniasta...
Mikko Jäntti
Vastaa Viestiin