Kirjallisuutta
Valvojat: Johnny Boyh, Tube, Matti Jokela, Markku Ryytty, Tommi Lamminaho
-
- Viesti:
Oppikirjoista noi Byrnen kirjat on ihan parhaasta päästä, voin suositella lämpimästi.
Sieltä faktan ja fiktion rajamailta voisin suositella David McCumberin kirjaa nimeltä Playing off the Rail, joka kertoo hustlerin ja rahoittajan reissusta jenkkilän ja Kanadan pelimestoille. Kirjailija itse oli rahoittajana ja pelimies oli nimeltään Toni Annigoni. Ilmeisesti jonkin verran on kerronnassa otettu taiteellisia vapauksia, mutta pääpiirteissään toi tarina taitaa olla totta ja siinä esiintyvät henkilöt ihan aitoja. Tää kirja uppoaa tosi hyvin, jos noi rahapelikuviot kiehtoo vähääkään ja mä ainakin tykkäsin kovasti, aika samaa tyyliä ku Suuret setelit -leffa.
Tällä hetkellä mulla on kesken RA Dyerin Hustler Days, joka kertoo poolin "kultaisesta ajasta" ja keskittyy pääasiassa Minnesota Fatsin, Wimpy Lassiterin ja Jersey Redin tarinoihin.
Sieltä faktan ja fiktion rajamailta voisin suositella David McCumberin kirjaa nimeltä Playing off the Rail, joka kertoo hustlerin ja rahoittajan reissusta jenkkilän ja Kanadan pelimestoille. Kirjailija itse oli rahoittajana ja pelimies oli nimeltään Toni Annigoni. Ilmeisesti jonkin verran on kerronnassa otettu taiteellisia vapauksia, mutta pääpiirteissään toi tarina taitaa olla totta ja siinä esiintyvät henkilöt ihan aitoja. Tää kirja uppoaa tosi hyvin, jos noi rahapelikuviot kiehtoo vähääkään ja mä ainakin tykkäsin kovasti, aika samaa tyyliä ku Suuret setelit -leffa.
Tällä hetkellä mulla on kesken RA Dyerin Hustler Days, joka kertoo poolin "kultaisesta ajasta" ja keskittyy pääasiassa Minnesota Fatsin, Wimpy Lassiterin ja Jersey Redin tarinoihin.
-
Re: Kirjallisuutta
Henkilökohtaisesti pidin Bob Fancherin kirjasta Pleasures of Small Motions: Mastering the Mental Game of Pocket Billiards, joka käsittelee siis tuota biljardinpeluun henkistä puolta. Lähtökohta on tieteellinen, mutta Fancher kirjoittaa hyvin maanläheisesti ja ilman turhaa uhoa. Fancher on joistain asioista hyvin vahvasti eri mieltä muun alan kirjallisuuden kanssa ja pohjustaa näkemyksiään modernin tieteen tutkimustuloksin.jerapuro kirjoitti:Nyt tarvitsee länsirannikon mies tietoa biljardiin liittyvästä kirjallisuudesta.
Kaikki niteet mitkä vaan vähänkin liittyy tähän kuningaslajiin haluaisin tietooni.
Fancher keskittyy erityisesti ns. harrastelijapelaajiin, vaikka toki aiheet liippaa läheltä myös huippupelaajia. Koko kirjan keskeinen teema (kuten kirjan nimikin antaa ymmärtää) on nautinnon löytäminen biliksenpeluusta (ja erityisesti harjoittelusta) sinänsä, ei pelkästään kilpailemisesta. Kaikista ei tule maailman parhaita, tai edes suomen parhaita, mutta kaikki voivat saada iloa ja nautintoa biliksestä. Ja tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että pelaamiseen pitäisi suhtautua välinpitämättömästi, vaan nimenomaan päinvastoin. Parhaat kiksit saa siitä että kehittyy aina vaan paremmaksi pelaajaksi.