Henkisen ja fyysisen hyvinvoinnin merkitys biljardissa

Yleistä biljardista

Valvojat: Tube, Johnny Boyh, Markku Ryytty, Tommi Lamminaho

pessi
Viestit: 402
Liittynyt: 10:29 23.01.2009
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Harjoituksia pooliin?

Viesti Kirjoittaja pessi »

No ehkä tuli turhan defensiivinen vastine Tiusasen akan pojan ihan osuvaan kommenttiin sivuraiteelle menosta :oops:

Ja onhan se niin, että joogalla ja muulla ei tietenkään voi bilistreenejä korvata eivätkä sovi kaikille muutenkaan. Mut ne voi olla ihan järkilisä treenin oheen siinä missä kovat kotimaiset hölkkä ja punttis.
Pessi Lyyra, JBS
Se kauniimpi Tiusanen
Viestit: 845
Liittynyt: 22:04 04.11.2004
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Harjoituksia pooliin?

Viesti Kirjoittaja Se kauniimpi Tiusanen »

Pessille: on itämaisia (kamppailu)lajeja, joilla on pitkät perinteet ja jotka sisältävät myös valtavan määrän erilaista filosofiaa ja henkistä puolta. Sitten on (muualta peräisin olevia) kamppailulajeja, jotka eivät pidä sisällään niin suurta määrää henkistä puolta, mutta sitäkin enemmän käytäntöä ja panostusta käytännön harjoitteluun. Mä kannatan jälkimmäisiä, niiden kanssa oppii enemmän konkreettista. Tuo kiteyttää aika pitkälle mun kantani näihin mietiskelyihin tässä yhteydessä.

Noihin Markuksen veivaamisjuttuihin mä en oikein tiedä, että mitä mun pitäisi sanoa. Okei kenties? Mä vaan olen sitä mieltä, että jos haluaa oppia pelaamaan poolia, niin on *rumasana* paljon järkevämpää mennä salille lyömään palloa kuin venytellä ja miettiä himassa. Sama pätee tohon kuntopuoleen. Voihan sitä hakea vaikka minkälaista henkistä tasapainoa niin kauan kuin haluaa, mutta se ei vie pois sitä tosiasiaa, että konkreettinen suorittaminen täällä merkitsee eikä mikään miettiminen.

Olen tosiaan sitä mieltä, että nämä puoliuskonnolliset henkisyyskeskustelut kuuluu jonnekin ihan muualle kuin tälle palstalle. Tai sitten haetaan Jampe takas, ja pidetään kimpassa kunnon uskonnolliset bakkanaalit.

edit. niin, luonnollisestihan mä paasaan tässä nyt itse asian vierestä ihan samaa tahtia muiden kanssa, ketä asiasta syytin.. Josko tästä saisi palattua poolitreeneihin pikkuhiljaa.
-Timo Tiusanen
laadidaa
Viestit: 954
Liittynyt: 12:24 30.05.2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Harjoituksia pooliin?

Viesti Kirjoittaja laadidaa »

Tää on kanssa vähän niinku ylipäänsä vähän kaikessa, että eri ihmisille puree eri metodit oppimisessa, omaksumisessa ja osaamisessa. On kuultua, nähtyä, itse tehtyä jne jne jne. Näin ollen on ihan turha lähteä vetelemään linjoja, mikä toimii parhaiten ja mikä ei, koska kaikki oppinen suhteessa esim käytettyyn aikaan on hyvin yksilöllistä riippuen käytetyistä metodeista. Joku meditoi tunnissa sen, mihin saattaisi mennä viikkoja vain tekemällä ja tekemällä uudelleen ennen kuin se ahaa elämys tulee. Toinen taas jököttää kylmän saunan lauteilla eläkeikään, ennen kuin ymmärtää, että jotain puuttuu, ellei ensin joku näytä. Yleensä tehokkain, ennen niitä itselleen optimien löytymisiä, on käyttää mahdollisimman laajaa skaalaa metodeja ja niiden yhdistelmiä, niin aivot pysyy virkeinä ja aktiiveina, jolloin se omaksuminen ja oppiminenkin on yleensä tehokkainta.

Joo ja tää kuuluu _myös_ aiheeseen "Harjoituksia pooliin?"
Sponsored by Janne Kettunen
Can Playsam
Viestit: 1291
Liittynyt: 17:53 23.02.2008
Paikkakunta: petonen

Re: Harjoituksia pooliin?

Viesti Kirjoittaja Can Playsam »

Minä oon oppinu aina kaiken nopeasti. Sit ongelma seuraa pitkäjänteisyyden suhteen. Sivusta vaikuttamalla ja kaikenmaailman filosofialla siihen saa tuotua kokoajan niitä uusia ahaa elämyksiä, mitkä tulee yleensä vain alussa. Lisäks, ei kukaan sivistynyt ihminen voi väittää, ettei tutustuminen eri kulttuureihin ja muuhun kivaan olis hyödyllistä. Peräkammarinpoikia ne kyllä saattaa ujostuttaa...
Ei se ole illuusio, se vain näyttää siltä...
jaolsten
Viestit: 2265
Liittynyt: 15:51 09.02.2007
Viesti:

Re: Henkisen ja fyysisen hyvinvoinnin merkitys biljardissa

Viesti Kirjoittaja jaolsten »

Jatketaan tässä ketjussa Henkisen ja fyysisen hyvinvoinnin merkityksen pohdinnalla biljardissa. Asia on tottakai kiinnostavaa ja hyödyllistä. Etenkin niille joille partteja napsuu peräkkäin kymmenittäin mutta kisoissa rämmitään kahdesta piikistä laulukuoroon. Tarkoittanen tällä itseäni ja Can Playsamia.

Jos joku kutsuu Jampen tänne muutan otsikkoa:

Henkisen, fyysisen ja hengellisen hyvinvoinnin merkitys biljardissa, elämässä, maailmankaikkeudessa ja kaikessa.

Ja ihan tosissaan, älkää.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
Se kauniimpi Tiusanen
Viestit: 845
Liittynyt: 22:04 04.11.2004
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Henkisen ja fyysisen hyvinvoinnin merkitys biljardissa

Viesti Kirjoittaja Se kauniimpi Tiusanen »

Vilkasin tota nopeasti, ja sulla rönsyilee tuo juttu sen verran, että tuossa pitäisi vastata ainakin kolmeen niin isoon kokonaisuuteen, etten siihen tähän hätään rupea. Olet oikeassa, etten jaa sun kanssasi samaa maailmankatsomusta, ja olen edelleenkin sitä mieltä, ettei nämä jutut ole tämän palstan asioita. Mutta, kun topikki tällaiseksi muutettiin, niin voin kai mä parempaan aikaan ottaa noihin kantaa.

Miettiminen oli mun termi meditoimiselle ja sille muulle itämaiselle "hihhuloinnille". Ei sen kummempaa.

Ja jos nyt joku sai käsityksen, että mä olisin jotenkin periaatteellisesti itämaista filosofiaa tms. vastaan, niin en ole, mutta en pidä siitä, että uskonnollissävytteisiä asioita ruvetaan tuomaan esille, kun puhutaan biljardin treenaamisesta.
-Timo Tiusanen
Jarno Virtanen
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:20 08.11.2004
Paikkakunta: Tampere

Re: Henkisen ja fyysisen hyvinvoinnin merkitys biljardissa

Viesti Kirjoittaja Jarno Virtanen »

Markus kirjoitti:Noh, en nyt pidä odotuksiani korkealla että Tiusis tai kukaan muukaan tajusi mitä ajoin takaa, mutta kyllä se on se sisäinen hyvinvointi ja tasapaino mikä merkitsee, ei tekemisen määrä, vaikka kuinka konkreettista olisikin.
Kyllä mä näitä ajatuksia symppaan ja olen monilta osin samaa mieltä, joskaan en välttämättä kaikesta. Uskon, että meditaatiolla tai vastaavalla voi löytää sisäistä hyvinvointia, mutta en osaa arvioida mikä sen käytännön vaikutus on esim. just biljardissa tapahtuvaan kehittymiseen. Mutta siitä olen samaa mieltä, että sieltä suunnalta voi kaivaa sisäistä onnea ja henkistä tasapainoa ja ne on loppupeleissä paljon tärkeämpää kuin mikään muu.

Jos haluaa konkreettisempia esimerkkejä miten tätä ajatusmaailmaa voi soveltaa just biljardiin, niin Pleasures of Small Motions -kirjassa on tätäkin teemaa paljon käsitelty. Siinä ei lähtökohta ole zen/meditaatio, mutta monissa kohdin niihin viitataan ja tyylillä joka pitäis upota länsimaisellekin yleisölle.
Se kauniimpi Tiusanen
Viestit: 845
Liittynyt: 22:04 04.11.2004
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Henkisen ja fyysisen hyvinvoinnin merkitys biljardissa

Viesti Kirjoittaja Se kauniimpi Tiusanen »

Markus kirjoitti: Niih, no kiitos vastauksesta, mut nyt taas vastasit niin, ettei selkiintynyt mikään varsinaisista väärinkäsityksistä.
On varmaan helpointa, jos kerrot, mikä tämä väärinkäsitys on sinusta ollut.
Sitä voisin vielä ihmetellä, ja huom. mulla ei oo ikinä ollu mitään sua vastaan, että vaikka varmasti et ole ainoa mitä tulee toiveeseen jättää edes ne puoluskonnolliset (eli omasta mielestäni henkisyyteen, eli tietoisuutemme juureen, mistä kaikki lähtee ja mikä liittyy ihan kaikkeen, liittyvät) löpinät pois, olet kuitenkin yleensä aina ensimmäinen ja jossain määrin ainoakin joka näihin sivuraiteisiin puuttuu. Ainakaan näin hanakasti.
Siksi tuleekin hieman outo käsitys, että et kai pidä itseäsi jonain ylimoderaattorijumalana, joka näkee mitä täällä tulee ja saa olla ja mistä kannattaa ja mistä ei kannata keskustella.
Lähtökohtaisesti pidän jumalaan uskovia samassa kategoriassa joulupukkiin uskovien kanssa, mutta tässä jää täsmentämättä, että mikä kenenkin jumalkäsitys on ja miten kukakin siihen uskoo.

Enkä tietenkään ajattele itseäni minään moderaattorijumalana. Osaksi olen puuttunut näihin asioihin sen vuoksi, että mua on vain henkilökohtaisesti ärsyttänyt lukea näitä juttuja ja ajatellen aloittavaa pelaajaa en ole nähnyt niissä mitään järkeä. Lisäksi tän foorumin asiat on edelleen niin lasten kengissä, että olen puuttunut asiaan myös siksi, että ketjuissa pysyisi joku järki, vaikka tämä ei mun asiani varsinaisesti olisi ollutkaan.

Mä viittasin näissä jutuissani enemmän siihen Kuopion veijariin. Sä nyt tulit siinä mukana. Älä siis suotta ota kaikkea itseesi. Ja se on varmaan kaikille selvää, että mulla on melko tekniikkaorientoitunut lähestymistapa biljardiin (lue: kaikkeen), mutta se ei tarkoita sitä, etteikö nämä korvien välissä olevat asiat olisi myös tärkeitä. Mä vaan lähestyisin niitäkin mielelläni vähän maanläheisemmällä tavalla.
-Timo Tiusanen
Str
Viestit: 1113
Liittynyt: 10:51 26.08.2009

Re: Henkisen ja fyysisen hyvinvoinnin merkitys biljardissa

Viesti Kirjoittaja Str »

Markus kirjoitti: Esim. pelin ollessa pahasti tukossa, viikon kalareissu voi sen tukoksen avata, kun taas joku jatkaisi pää punaisena tahkoamista siinä pöydän päällä, ja solmu vain kiristyisi.  
Erittäin hyvin sanottu.

Veikkaanpa, että foorumin lukijat saisi tästä aiheesta jotain irti jos tulisi lisää tämmöisiä käytännön esimerkkejä.
Aihe sinällään on kiinnostava, jatkakaa.
Jukka Haapakoski, CSS
Se kauniimpi Tiusanen
Viestit: 845
Liittynyt: 22:04 04.11.2004
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Henkisen ja fyysisen hyvinvoinnin merkitys biljardissa

Viesti Kirjoittaja Se kauniimpi Tiusanen »

Hyvä, että tuli ylläolevaa kommenttia.

Mistä sää, Markus, olet saanut päähäsi, että mä olen ketään tuomitsemassa? Se on meinaan aivan itsestään selvä asia, että meitä on moneen junaan, ja jokainen saa minun puolestani aivan hyvin mennä tyylillään. Mä nyt vaan sanoin, että mua korpeaa lukea tiettyjä juttuja, eikä sen pitäisi kai ketään sen suuremmin liikuttaa. En minä sitä sillä sanonut, että sun pitäs juttusi täysin lopettaa. Ainut mitä en halua, on se, että jutut täällä menee siihen Jamppe-sekoiluun, mikä sitten jouduttiin siivoamaan pois kirjoittajasta lähtien.

Sullakin olis hirveästi konkreettista annettavaa aloittaville pelaajille ja muillekin harrastajille ja kisaajille. Ihan tekniikasta, kisatilanteessa olemisesta ja kaikesta tällaisesta lähtien. Näistä olisi korvaamaton apu kaikille uusille harrastajille, ja nämä olisivat myös erittäin suurta antia tälle foorumille, kun tällainen "kysy osaavalta" -palsta on täältä puuttunut, mikä esim. AaZetalta löytyy. Eli mä pyytäisin, että keskittäisit palstakirjoittamistasi enemmän tällaiseen näiden meditaatiokeskustelujen sijaan, koska näistä meditaatiojutuista mun on ollut vaikea löytää mitään punaista lankaa tai konkreettista antia biljardiin. Sulla olis varmasti paljonkin sellaista tietotaitoa, joka auttaisi muakin, jos vielä treenikipinän joskus löydän.
-Timo Tiusanen
Vastaa Viestiin