Harjoituksia pooliin?

Yleistä biljardista

Valvojat: Tube, Johnny Boyh, Markku Ryytty, Tommi Lamminaho

Fleda
Viestit: 150
Liittynyt: 18:44 27.06.2008
Paikkakunta: Vantaa

Re: Harjoituksia pooliin?

Viesti Kirjoittaja Fleda »

- Streitti
- Line up
- Fargo
- PAT-testien harjoitukset, löytyy helppoja ja sitten ihan kipeitä.

http://billiards.colostate.edu/resources/index.html Tuolt löytyy jonnin verran yksittäisiä harjoitteita tai drillejä.
http://9ballpool.co.uk/practice_drills Tuolta kans.

Noh, toivottavasti tässä on edes jotain uutta.
Georg Savolainen
Jarno Virtanen
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:20 08.11.2004
Paikkakunta: Tampere

Re: Harjoituksia pooliin?

Viesti Kirjoittaja Jarno Virtanen »

Pyydä jotain pätevää mutta neutraalia tyyppiä (tyyliin joku joka ei ole nähnyt sun pelaavan aiemmin) nimeämään kolme suurinta heikkoutta sun pelissä ja sitten mietit yksin tai jonkun kanssa harjoituksia, joilla nämä heikkoudet voidaan eliminoida. Sitten vaan toistat tämän niin kauan kunnes heikoillakin osa-alueilla taito on riittävän hyvä tai ne ei ole enää heikkouksia. Ihmisillä on luontaisesti tapana itse keskittyä siihen missä on hyvä, mutta harjoittelussa parhaan kehittymisen saa sillä, että eliminoi heikkouksia. Tietty tässäkin pitää asiaa suhteuttaa siihen mikä on heikkouden vaikutus omaan peliin. Esim. kolmen vallin bänkit tuskin ovat merkittävä heikkous kellekään joka ei pääasiallisesti pelaa bänkkiä tai one pocketia.

Yleisesti ottaen harjoitus pitäis olla semmonen, että sen toisto treenais omia taitoja juuri sopivalla tasolla. Esim. mulla on vähän se vika, että liian herkästi rupean vetämään just jotain Fargoa tai muuta peliä, joka on tietyllä tavalla hauskempaa kuin vaikka saman lyönnin toistaminen, mutta Fargon tai ghostin vetäminen ei harjoita varsinaisesti esim. pussitustarkkuutta tai kiven kontrollia. Sekin ehkä niissä kehittyy vähäsen, mutta tuollaisten yksinharjoittelupelien pääasiallinen hyöty on siinä, että niillä voi harjoitella sitä, että pystyy pitämään yllä keskittymistä. Jos haluaa parantaa pussitustarkkuutta/varmuutta tai kiven kontrollia, niin siinä on paljon tehokkaampaa saman lyönnin toisto. (Tai jonkun saman setupin toisto.)
Can Playsam
Viestit: 1291
Liittynyt: 17:53 23.02.2008
Paikkakunta: petonen

Re: Harjoituksia pooliin?

Viesti Kirjoittaja Can Playsam »

Ooot jo sen tason pelaaja ja varmasti "jo lähes kaiken tehny", että vaikea lähteä minun neuvomaan, mut tätä uskallan ku huomasin Immosenkin olevan samaa mieltä asiasta, ku hänen blogiaan luin.
Treenaa välillä vasurilla. Voisin luetella pitkän listan asioita johon se auttaa, mut en viitsi.

Älkää lukeko tätä, jos peli/tekniikka toimii... :wink:
Sit jos tuntuu ettei mikään oo toiminu aikoihin, niin radikaalimpi tekniikka, mitä käytetään myös muissa tekniikka lajeissa, on ylikompensaatio. Esim. nyrkkeilyssä tehdään harjoitteita, joissa rikotaan vanha tukkoon mennyt tekniikka ja sit aletaan taas uusiks ihan perusteista, eli ensin ylikorostetaan kaikkea... Vaikea selittää, mut biliksessä vaikkapa pysäyttää kepin työnnön loppuosaan pitkähköksi aikaa, tai sit liianpitkäksi taka-asentoon, tai ylikorostaa lyötiin tuloa, jälkitähtäystä tjs. Sit ku on jonkin aikaa tuota ylikompensaatiota tehnyt ja mahdollisesti vielä siten, että on korostanut niitä asioita joita tahtoo parantaa (tai poistaa) , niin sit mahd. rentoa ja helppoa suorittamista, ja toivotaan että siitä tarttuu jotain "kyytiin".
Ei se ole illuusio, se vain näyttää siltä...
Se kauniimpi Tiusanen
Viestit: 845
Liittynyt: 22:04 04.11.2004
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Harjoituksia pooliin?

Viesti Kirjoittaja Se kauniimpi Tiusanen »

Jos haluaa parantaa pussitustarkkuutta/varmuutta tai kiven kontrollia, niin siinä on paljon tehokkaampaa saman lyönnin toisto. (Tai jonkun saman setupin toisto.)
Toi varmaan yksi, mitä pidemmälle ehtineelle voi suositella. Kun peruspaketti alkaa olemaan hallinnassa, niin kehittyminen on pienempien ja pienempien asioiden viilaamista.

Vaikka omalle pelilleen voi tulla sokeaksi, niin kyllä mä ainakin itse huomasin, että minkälaiset lyönnit tuntui vaikeammilta, tai mitkä epäonnistui pelitilanteessa useimmin. Konkreettisinta kehitystä saa varmaan aikaan näitä hiomalla. Ja jos näissä on kyse linjausvirheestä tai jostain muusta, mitä on itse vaikea havaita, niin valmentaja tai joku muu asiantunteva tarkkailija voi olla suureksi avuksi.
-Timo Tiusanen
Can Playsam
Viestit: 1291
Liittynyt: 17:53 23.02.2008
Paikkakunta: petonen

Re: Harjoituksia pooliin?

Viesti Kirjoittaja Can Playsam »

Lisäisin tuohon ed. kirjoittamaani, että ylikompensaation toivottu tulos on "sublimaatio". Tämä on myös henkinen/psykologinen prosessi, joka liittyy kehittymiseen.
Ei se ole illuusio, se vain näyttää siltä...
Jarno Virtanen
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:20 08.11.2004
Paikkakunta: Tampere

Re: Harjoituksia pooliin?

Viesti Kirjoittaja Jarno Virtanen »

Se kauniimpi Tiusanen kirjoitti:Vaikka omalle pelilleen voi tulla sokeaksi, niin kyllä mä ainakin itse huomasin, että minkälaiset lyönnit tuntui vaikeammilta, tai mitkä epäonnistui pelitilanteessa useimmin. Konkreettisinta kehitystä saa varmaan aikaan näitä hiomalla.
En tarkoita pelkästään sokeutta omille virheille vaan myös sitä, että liian helposti jää omalle mukavuusalueelle eikä halua keskittyä nimenomaan omiin heikkouksiin ja niiden korjaamiseen. Tietty se on yksilöllistä. Luulen, että yleisesti ottaen kovimmat urheilijat lajissa kuin lajissa on just niitä, joille tämä omiin heikkouksiin ja niiden korjaamiseen panostaminen ei tuota ongelmia. Jos on palava halu tulla maailman parhaaksi niin se on tietysti ylipäätään ainoa tie.
Se kauniimpi Tiusanen
Viestit: 845
Liittynyt: 22:04 04.11.2004
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Harjoituksia pooliin?

Viesti Kirjoittaja Se kauniimpi Tiusanen »

Jarno Virtanen kirjoitti: En tarkoita pelkästään sokeutta omille virheille vaan myös sitä, että liian helposti jää omalle mukavuusalueelle eikä halua keskittyä nimenomaan omiin heikkouksiin ja niiden korjaamiseen. Tietty se on yksilöllistä. Luulen, että yleisesti ottaen kovimmat urheilijat lajissa kuin lajissa on just niitä, joille tämä omiin heikkouksiin ja niiden korjaamiseen panostaminen ei tuota ongelmia. Jos on palava halu tulla maailman parhaaksi niin se on tietysti ylipäätään ainoa tie.
Juuh.

Mä olen aina pitänyt itsestään selvänä, että kehittyäkseen on siirryttävä pois omalta mukavuusalueeltaan. Loppu on sitten motivaatiosta kiinni. Voin kuvitella, että se vaatii kovaa päätä, kun yhä pienemmän kehityksen saavuttamiseksi pitää tehdä tolkuton määrä duunia. Mä en itse jaksanut enää panostaa tarvittavaa määrää tietyn pisteen jälkeen.

Pirullisin fiilis tulee siinä, kun ei tiedä, että mitä tekee väärin ja tietyt pallot vaan menee ohi. Onneksi nykyisellään valmennuksen saaminen on mennyt jo ihan mukavasti eteenpäin kotimaisten huippujen toimesta, vaikka ihan ammattivalmentajia harvemmin näkeekään.
-Timo Tiusanen
Can Playsam
Viestit: 1291
Liittynyt: 17:53 23.02.2008
Paikkakunta: petonen

Re: Harjoituksia pooliin?

Viesti Kirjoittaja Can Playsam »

Kyllä se pitkällä tähtäimellä on tarkeintä kyetä tekemään harjoittelusta niin mielekästä, että se maistuu. "Kovat" treenit sieltä mukavuusalueen ulkopuolelta tulee kyllä ihan itsestään, ku pyörittää sitä treenikuviota eteenpäin, ja esim. ennätykset alkaa mennä uusiksi ja siten "paineet" kasvaa. Varmin tapa päätyä harjoittelun lopettamiseen on, ku ei pääse sinne mukavuusalueen sisäpuolelle. Asennoituminen on avainasemassa myös. Voi kovista treeneistä nauttiakin.
Ei se ole illuusio, se vain näyttää siltä...
Se kauniimpi Tiusanen
Viestit: 845
Liittynyt: 22:04 04.11.2004
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Harjoituksia pooliin?

Viesti Kirjoittaja Se kauniimpi Tiusanen »

Jos sää hinkkaat monta tuntia päivässä samoja juttuja, niin kehitystä on myös vaikeampi huomata. Kun antaa keppien olla muutaman päivän ihan rauhassa, ja tulee pienen tauon jälkeen pääkoppa levänneenä pelaamaan, niin huomaa paljon helpommin, että mitä treenaamisesta on jäänyt käteen.

Mitä CP:n kommenttiin tulee, niin joo, siinä mielessä treenaamisen tulee olla hauskaa, että motivaatio treenaamiseen säilyy. Mutta jos jatkuvasti treenaa vain niitä hauskoja juttuja, niin jää kyllä auttamatta junnaamaan paikalleen. Uskoisin, että siihen Jarno alunperin viittasi.

Sitä paitsi minusta pelaaminen tosipaikassa (=kilpaileminen) ei ole varsinaisesti mitenkään "hauskaa". Joudut olemaan pitkiä aikoja skarppina, pitkiä aikoja fyysisestikin liikkeessä, keskittymään ja sietämään painetta uudestaan ja uudestaan, niin en minä nimittäisi sitä varsinaisesti hauskaksi. Hauskuus tulee siinä vaiheessa, kun jännitys laukeaa ja voi toivottavasti tuntea saavuttaneensa jotain. Ja mikäli suorittaminen tosipaikassa ei ole "hauskaa", niin miksi treenaamisen pitäisi olla? (Perään voi siteerata useammassa yhteydessä sanottua "niin pelaat kuin harjoittelet" kommenttia).
-Timo Tiusanen
Riksa
Viestit: 2847
Liittynyt: 03:55 24.12.2004

Re: Harjoituksia pooliin?

Viesti Kirjoittaja Riksa »

jänis kirjoitti:Yks mitä monet ei välttämättä tajua / yhdistä biljardin harjoitteluun, millä on todella suuri merkitys niin fyysisen kunnon harjoittaminen. Lenkkiä ja kevyttä punttisalia.
Yleensä nämä kuntoharjoittelut olisi hyvä hoitaa ennen pallollisia harjoitteita, koska kun lihas on ärytetyssä tilassa niin lihasmuisti on paljon vastaanottavasempi, eli "tieto" jää käteen paremmin. Pelaaminen saattaa tuntua tällaisessa tilanteessa ihan hirveältä, kun ei ole mitään herkkyyttä kädessä, mutta levänneessä kädessä sen eron sitten huomaa.

Vaihtelu on myös erittäin tärkeä mielestäni biljardin harjoittelussa. On helppo treenata, kun on useampi lähde mistä ottaa harjoitteita, sitten sieltä vaan kurinalaisesti tekee ne asiat mitä tulee vastaan. Ei niin että poimii harjoitteita, mitkä on kivoja tai nää mä osaan jo perusteella, vaan tekee ne kaikki. Itselläni on PAT 2 testivihko, Ralph Eckertin "Modern Pool" kirja ja sit sellai n.50 sivun nippu A4 mitä on tullut kerättyä eri pelaajilta ja muista lähteistä. Vedän näitä läpi esim niin että ensin se kirja (ei tietenkään kerralla) vaan treenien yhteydessä muutama harjoitus niin kauan kun kirjaa riittää ja sitten esim PAT 2 testivihko ja viimeisenä tuo A4 nippu. Kaikkien jälkeen taas alusta, ensin kirja, sit PAT ja sit taas ne A4.

Omat pallolliset harjoitukseni menevät suunnilleen näin:

-Streitti 125 mahdollisimman vähillä lyöntivuoroilla (joka treenien alussa) kesto n.1-1,5h
-n.5-10min tauko
-Treenejä noista lähteistä 2-10kpl (riippuen miten helppoja tai vaikeita) kesto n.1-2h
-n.5-10min tauko
-Pelillinen harjoitus Ghostia vastaan (aina sitä lajia mitä on seuraavaksi) n.1-1,5h
-Pöydän ja pallojen putsaus n.5min

Treenien jälkeen käyn vielä läpi päässä mitä tein, mikä meni hyvin ja mikä huonosti. Hyvä muisti auttaa sitten seuraavissa treeneissä että muistaa mikä vaattii lisää keskittymistä ja toistoa.

Kunto harjoittelua pyrin tekemään n. 3 kertaa viikossa siten että:
-Lenkki tai krosstrainer 45min-1,5h ja huolellinen venyttely.
-Lihaskuntoa tehtäessä vatsat, kyljet, selät ja punnerrukset 100kpl kaikkia

Tossa on jo aika kattava satsi kaikenlaista.

Treeni iloa! :D
ai tän takii sä oot nykyää jäätävä 8)
nooooh, mut tää oliki tiedossa jo ku alotit tälläset kuurit sillo pari vuotta sitte että kohta rupee tapahtuu..

respect.

ei meinaan monella vaikka aika riittäiskii ni riitä motivaatio tehdä tälläsii juttui.
Skobe
Viestit: 1822
Liittynyt: 11:06 02.11.2005
Paikkakunta: HKI
Viesti:

Re: Harjoituksia pooliin?

Viesti Kirjoittaja Skobe »

Kovia settejä niillä jotka pärjää tosiaan...
Itselläni ei oikein ole aikaa, eikä ehkä motivaatiotakaan treenata kovin järjestelmällisesti, mutta hyvänä lämmittelynä olen itse huomannut alla olevan "kuvion". Eli heitän puolet palloista satunnaisesti toiseen päähän pöytää ja puolet toiseen päähän ja yritän säkittää kaikki pallot pitkillä lyönneillä. Eli pointtina on lyödä pitkää lyönti, mutta saada kuitenkin jonkinlainen päälleveto aikaiseksi. Sääntönä olen pitänyt, että etäisyys kohdepalloon pitää olla noin 3-4 timanttia ja kohdepallolla säkkiin noin 2 timanttia. Jos valkoinen lipuu liian lähelle kohdepalloa, siirrän sen tulolinjassa taaksepäin.
Kuva
Se kauniimpi Tiusanen
Viestit: 845
Liittynyt: 22:04 04.11.2004
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Harjoituksia pooliin?

Viesti Kirjoittaja Se kauniimpi Tiusanen »

jänis kirjoitti:Yks mitä monet ei välttämättä tajua / yhdistä biljardin harjoitteluun, millä on todella suuri merkitys niin fyysisen kunnon harjoittaminen. Lenkkiä ja kevyttä punttisalia.
Tämä on totta. Kun kroppa jaksaa, niin mielikin pysyy virkeämpänä.
Yleensä nämä kuntoharjoittelut olisi hyvä hoitaa ennen pallollisia harjoitteita, koska kun lihas on ärytetyssä tilassa niin lihasmuisti on paljon vastaanottavasempi, eli "tieto" jää käteen paremmin. Pelaaminen saattaa tuntua tällaisessa tilanteessa ihan hirveältä, kun ei ole mitään herkkyyttä kädessä, mutta levänneessä kädessä sen eron sitten huomaa.
Mä en tiedä, että onko tuolle kovin suurta empiiristä näyttöä, että näin tosiaan olisi. Pelaaminen ja lyönti itsessään ovat sen verran hienomotorisia suorituksia, että jos mä käyn vetämässä kroppani väsyksiin salilla, niin vaikea mun on kuvitella sitä prosessia, että miksi mun lihaksisto ottaisi näitä hienomotorisia asioita paremmin muistiin. Tämä jo siitä syystä, ettei niitä pysty edes suorittamaan normaalilla tavalla, jos on vetänyt itsensä tarpeeksi jumiin. En jaksa ruveta selaamaan pubMedia asiasta, kun pitäs lähteä kohta töihin.

Hauska yhteensattuma tuon edellisen kanssa on kyllä se, että mä tein aikanaan ton mun snookerin enkkasarjani (87 ->131) sen jälkeen, kun olin vetänyt salilla itseni ihan jökkiin. Tyyliin en saanut käsiä ylös, kun rintalihakset oli niin jumissa. En lienee vaan saanut väännettyä yhtään palloa ohi, kun mikään paikka ei liikkunut normaalisti. Mutta se on ainakin varmaa, että käteen siitä ei jäänyt kuin ihmetys :D
-Timo Tiusanen
jaolsten
Viestit: 2265
Liittynyt: 15:51 09.02.2007
Viesti:

Re: Harjoituksia pooliin?

Viesti Kirjoittaja jaolsten »

Jatketaan tässä ketjussa Pool-biljarditreeneillä.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
Can Playsam
Viestit: 1291
Liittynyt: 17:53 23.02.2008
Paikkakunta: petonen

Re: Harjoituksia pooliin?

Viesti Kirjoittaja Can Playsam »

Joku "uus lukija" tais kaipailla näitä treeni topiceja joten aattelin tälle uppia ja hieman omaa nyky treeniä kertoa...
Eli nykyään en oo jaksanu hirveesti ku punttia oon tehny perään (treenipöytä on puntti/kunto/hyvinvointi salilla) ja siks oon tyytyny sellaisiin Ylläpitäviin/rutiini treeneihin.
Maksimissaan oon jotain 4-6 tuntia ja 5-6 kertaa viikossa ja siihen siis venyttelyt, rentoutumiset ja puntti sisältyy. n. 7vk kesällä tämmöstä (lomalla) ja sit on sen jälkeen menny 2.5-3.5 tuntia ja 3-5 kertaa viikossa suunnilleen tämmöistä...
Teen välillä ensin venyttelyt ja välillä en. Sit lyön pakan tai kolme palloja pakka hajallaan pöydällä ja saatampa lyödä yhden pakan vasurilla (se ergonomia ym.). Sit aloitan yleensä helpoimmalla vallidrillillä (vaihtelen välillä järjestystä, mut tämä siis yleisin), jossa 15 palloa timanteilla ja lyödään vapaavalintaisesti pussiin (menee harvoin kaikki, mut sillontällön kyllä...)((motiivitaso laskee ku on jo usein lyöny ja sit alkaa muihin asioihin kiinnittämään huomioo)) ja "otetaan ne vallit haltuun"...
Sit helpohkolla jatkuu ja keskialue drillillä. Eli pallot keskipussin viereisten timanttien linjassa siten että jokatoinen on yksvärinen ja jokatoinen kaksvärinen. Kivi pidettävä linjan välissä ja pallot lyötävä kulmiin, ensin toiset ja sit toiset värit. Ihan ok simppeli drilli muuten. Tulee hyviä lyöntejä treenattua (kurotuksia, takamaskeja...)
Sit lyön päätyvallidrillin, jossa sahataan pitkin pöytää eestaas, ku pallot on päätyvalleilla timanttien välissä. Pallot lyödään ristiin pusseihin.
Sit jatkuu eestaas sahaaminen ku pallot laitetaan seuraavasti. Neljä palloa päätyynsä, spottipisteeltä alspäin. Lyödään järjestyksessä vuorotellen toisesta ja toisesta päädystä...
Sit seuraava vallidrilli joka on kuuden pallon drilli jota lyön pari kolme kertaa ja vaikeutan kokoajan. Pallot siis siten että valli per pallo, satunnainen järjestys (ei tule mitään vakiokierteitä)
Sit 6&8 jota vaikeutan... Drillissä siis kuus palloa toisessa päädyssä ja yks toisessa. Lyödään niitä kuutta palloa numero järjestyksessä ja jokaisen pallon väliin se toisen päädyn pallo joka aina spotataan.
Tätä kierrätän pari kolme kertaa ympäri ja sit alkaa kyllästyttämään ja mietin mitä muuta haluun treenata, tai sit muistelen mitä en oo treenannu pitkään aikaan.
Näitä treenejä saattaa olla, hypyt, bankit, viivastraighti, normistraighti, 15rotatio, 6-10rotatio ja erilaiset ghost treenit. Lisäks välillä nakkitreenit timanteille ja vaikeat kierrepussituslyönnit...
Fargoon en ihastunu. Kannustaa mielestäni mamistelemaan :mrgreen:
Ei se ole illuusio, se vain näyttää siltä...
Can Playsam
Viestit: 1291
Liittynyt: 17:53 23.02.2008
Paikkakunta: petonen

Re: Harjoituksia pooliin?

Viesti Kirjoittaja Can Playsam »

....niin ja puntit ja rentoutukset ja venytykset sit perään. Harvoin jos koskaan teen ensiks. Pyrin ihan optimaaliseen lihaksen kasvatukseen siellä. Mitä sitä aikaa tuhlaamaan...
Ei se ole illuusio, se vain näyttää siltä...
Can Playsam
Viestit: 1291
Liittynyt: 17:53 23.02.2008
Paikkakunta: petonen

Re: Harjoituksia pooliin?

Viesti Kirjoittaja Can Playsam »

Unohtu kertoa, että mikäli jumahtaa pöydälle, niin teen usein "helpotusta" väliin vasurilla ja muutenkin sitä melko usein. Helpotusta voi tehdä muullakin tavalla välissä, mikä vaan helpolle tuntuu, mut pallot olis syytä silti saada säkkiin ja sit pitää heti löytyä kovempaa rytmitystä...
Ei se ole illuusio, se vain näyttää siltä...
Can Playsam
Viestit: 1291
Liittynyt: 17:53 23.02.2008
Paikkakunta: petonen

Re: Harjoituksia pooliin?

Viesti Kirjoittaja Can Playsam »

...arvasin että tää ei hevillä lopu mut tämän jälkeen yritän...
Niin, pyrin ITSEKURIA toteuttamaan harrastuksissa. En kurinalaisuutta. Saatan siis ihan mielivaltaisesti tehdä kaikkea treeneissä, mut mahd. järkeistetysti.
Ei se ole illuusio, se vain näyttää siltä...
Can Playsam
Viestit: 1291
Liittynyt: 17:53 23.02.2008
Paikkakunta: petonen

Re: Harjoituksia pooliin?

Viesti Kirjoittaja Can Playsam »

Delos kirjoitti:
Can Playsam kirjoitti:Unohtu kertoa, että mikäli jumahtaa pöydälle, niin teen usein "helpotusta" väliin vasurilla ja muutenkin sitä melko usein. Helpotusta voi tehdä muullakin tavalla välissä, mikä vaan helpolle tuntuu, mut pallot olis syytä silti saada säkkiin ja sit pitää heti löytyä kovempaa rytmitystä...
:D sori.
Wdym? Mulla on ideana tässä mm se, että ku treenaa aina kovemmin ja kovemmin, kaikki alkaa tuntumaan kovin vaikealta. Sit tulee joku pelaaja ja vetää niin helposti lavan tyhjäks... Miks et itse opettelis HELPPOUTTA?
Ei se ole illuusio, se vain näyttää siltä...
Riksa
Viestit: 2847
Liittynyt: 03:55 24.12.2004

Re: Harjoituksia pooliin?

Viesti Kirjoittaja Riksa »

Can Playsam kirjoitti:
Delos kirjoitti:
Can Playsam kirjoitti:Unohtu kertoa, että mikäli jumahtaa pöydälle, niin teen usein "helpotusta" väliin vasurilla ja muutenkin sitä melko usein. Helpotusta voi tehdä muullakin tavalla välissä, mikä vaan helpolle tuntuu, mut pallot olis syytä silti saada säkkiin ja sit pitää heti löytyä kovempaa rytmitystä...
:D sori.
Wdym? Mulla on ideana tässä mm se, että ku treenaa aina kovemmin ja kovemmin, kaikki alkaa tuntumaan kovin vaikealta. Sit tulee joku pelaaja ja vetää niin helposti lavan tyhjäks... Miks et itse opettelis HELPPOUTTA?
tohon helppouteen on olemassa yks hyvä lääke.

predatorit narikkaa ja lyöt viikon pelkällä tasapokalla!
Rupee helpottuu ja tajuaa erilailla miten ne tietyt leikkuut oikeasti kääntyy ja miten ei.
Skobe
Viestit: 1822
Liittynyt: 11:06 02.11.2005
Paikkakunta: HKI
Viesti:

Re: Harjoituksia pooliin?

Viesti Kirjoittaja Skobe »

Riksa kirjoitti:tohon helppouteen on olemassa yks hyvä lääke.

predatorit narikkaa ja lyöt viikon pelkällä tasapokalla!
Rupee helpottuu ja tajuaa erilailla miten ne tietyt leikkuut oikeasti kääntyy ja miten ei.
Näin se on. Oikeat pelaajat on mullekin monesti sanonut, et sitä sivaria tarvitaan oikeasti todellä vähän. Oon tähän asti leimannut heidät hulluiksi.. :wink:

nimim. "maximi on parempi kuin överi"
Riksa
Viestit: 2847
Liittynyt: 03:55 24.12.2004

Re: Harjoituksia pooliin?

Viesti Kirjoittaja Riksa »

mä tajuun ton valitettavasti aivan liian harvoin..
Mut sitteku sen oikeesti tajuaa, ja pääsee siihen kiinni ni tulos pomppaa ihan eri levelille, mutta valitettavasti se unohtuu aivan liian nopeesti ku rupee tuudittautuu siihen ns. hyvän olon tunteeseen ja taas unohtaa sen oleellisen, ja puol vuotta ku on taas menty hurlum heitä ni tajuaa taas et back to basics..

Mika tokas et joskus sillon ku se ekaa kertaa ajo filppareilla et koitti hokee itellee koko kisojen ajan "älä lyö sivaria turhaan, keep it simple" = voitti..

hyvä esimerkki ku kerran treenattii ni mä olin lyönny "luukusta" joku 5 kertaa 7-8:n väärin ni niiden erien jälkee asetellii se 8 takasin siihen luukkuun ja 9 pisteelle ja sit mulle esitettii kysymys -> "mihin sä tarvit sivaria tossa lyönnissä?"

sillon mä hogasin sen ja melkein välittömästi leveled up..

sama kävi aikasemmin juuri ennen baribal openia muistaakseni 09 kun samana päivänä ku lähettiin laivaan treenattiin Ritzissä ja mälbä ja sampo sano mulle et "lyöppä pari pakkaa väkisin tasapokaa" -> hogasin puolessa välissä ekaa pakkaa taasen mistä kyse ja opin hetkellisesti näkemään leikkuut niinku ne todellisuudessa on ja pelasinkin sitten kohtuu hyvät kisat pärjäten ihan ookoosti, ja kaikki ihan vaan sillä että mä tiesin ihan eri tavalla mitä mä teen siinä kentällä, enkä vaan luullu tietäväni jotta voisin taas todeta kun se pallo jäi luukkuun etten mä yksinkertasesti leikannu sitä oikein vaan koitin sivarilla antaa sille pallolle oikeen suunnan jotta kontrolloisin muka helpommin valkoista palloa enkä uskalla käyttää työntämällä kahta helppoa ja täysin vapaana olevaa vallia tarvittavaan päälle vetoon..

=

keeping it simple..
Riksa
Viestit: 2847
Liittynyt: 03:55 24.12.2004

Re: Harjoituksia pooliin?

Viesti Kirjoittaja Riksa »

ei mitään. ku katot esim bustin peliä, ni ei se hirveesti vinguta mitää sivareita..
aika reilusti se lyö, mutta paljon suoraa alsaa ja ylsää ja semmosia stunn shotteja..

me katottii joskus muistaakseni lorkonkaa jotain bustin peliä, ja todettii molemmat Riksalle että vaikka se näyttää tolta ja tulee ns "iso lyöntei" ja monia valleja, ei niissä silti välttämättä oo sivukierrettä.. eli kyse ei nyt oo mistää työntelystä pelkästään, vaan se että ne leikkuut menee oikein.. esim sanotaan vaikka pystyssä oleva pilkku ysi, eli pikku linkku suoraan kulmaan n.90% pinnaa pelaajista tässä maassa vetää sitä ihan pienellä ylä sivarilla kuten meikä liian usein, se menee maksimisti suoralla ylsällä sinne kulmaan eikä siitä oikeesti oma ui vaikka se siltä näyttääkin alkuasetelmissa, näitä just esim bustilta seuranneena joitain, näkyy se mitä mä tarkotan..
Riksa
Viestit: 2847
Liittynyt: 03:55 24.12.2004

Re: Harjoituksia pooliin?

Viesti Kirjoittaja Riksa »

http://www.youtube.com/watch?v=Zz1-aa8f ... re=related tässä efen vitonen kulmaan kutosen niskaan on aika hyvä esimerkki, suoralla alsalla se näyttää tolta...
ei se mitään siffeä tossa vinguta.
ja sama toi kutoselta seiskalle taitaa olla sekin ihan vaan suora ylsä..
missä meikä esim liian usein työntää siffeä täysin turhaan
Riksa
Viestit: 2847
Liittynyt: 03:55 24.12.2004

Re: Harjoituksia pooliin?

Viesti Kirjoittaja Riksa »

kävimpä nyt vielä tossa viereisellä pöydällä lyömässä noi lyönnit ihan vaan varmistuakseni siitä että ne menee noin, tai ainakin saa menemään melkein identtisesti ilman yhtään sivaria..
Riksa
Viestit: 2847
Liittynyt: 03:55 24.12.2004

Re: Harjoituksia pooliin?

Viesti Kirjoittaja Riksa »

ja toki siis niinku sanoin, ideana se että kun osaa lyödä tasapokalla joka paikasta säkkiin, tietää saletisti sen leikkuun ja tietää miten se menee luonnollisesti säkkiin, käyttää sivukierrettä sitten päälle vetoon jos se on tarpeellista, eikä tee niinku monet ja kuten mä, jos on huonossa lyönnissä, että koittaa kääntää sillä sivarilla sen leikkuun säkkiin..

niinku kaikkonen esim sanoo ku menee pallo ohi "ei lähten leikkuuta" on tyyppi esimerkki siitä että leikkaa sivarilla liikaa niitä palloja mukiin..

got the difference ?
Can Playsam
Viestit: 1291
Liittynyt: 17:53 23.02.2008
Paikkakunta: petonen

Re: Harjoituksia pooliin?

Viesti Kirjoittaja Can Playsam »

Kerroinkin jo tuossa muinoin, miten kävi minun pelille ku yritin vähentää kierteitä ja yksinkertaistaa peliä. Vaihdoin myös nahan moorin mediumiin silloin... Ei siitä tullu mitään. Tuntui että mamistelin joka lyöntiin just sen verran ku yritin kierrettä poistaa... Itseluottamus katosi pelistä täysin. Minun pelille on erittäin tärkeätä että lyön sitä kierrettä mitä "pakka pyytää". Mieluummin liikaa ku liian vähän. Tämä ruokkii peliä... Toki sitä pitää sit osata myös hillitä ku tarve vaatii. Osaamista pitää kuitenkin löytyä. Muutenhan vois vaihtaa lajia jos ei fyysisestä suorittamisesta tykkää. Kyllä taito pitää näkyä poolissa ja kunnon kierteet ja uskallus. Toki se on välillä myös sitä ettei koeta jotain tuhoon tuomittua päällevetoa, vaan jättää vähä pidemmän ja vaikeemman. Pelimiehet just näkee sen onko kyse millon mistäkin...
Niin, ja tosiaan...olosuhteetkinhan suosii enemmän jotain tyyliä ja sit pitää sitä osata. Kyllä kaikkee kannattaa treenata. Se on just yks niksi siihen että jaksaa. Uuden oppiminen on motivoivaa.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Ei se ole illuusio, se vain näyttää siltä...
Can Playsam
Viestit: 1291
Liittynyt: 17:53 23.02.2008
Paikkakunta: petonen

Re: Harjoituksia pooliin?

Viesti Kirjoittaja Can Playsam »

Niinhä teinkin yhteen aikaan, mut johtuen sen hetkisestä "situaatiosta" jengi alkoi katsomaan kieroon ja tiputin betsiä. Siitäkään ei seurannu hyvää... No, nyt sit mennään tän hetken ja treenipaikan mukaan. Yleisesti ottaen kyllä hyvä neuvo tuo sinun ja kuulin sen ekakerran lorkolta joten lienee myös ihan oikea...

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Ei se ole illuusio, se vain näyttää siltä...
Can Playsam
Viestit: 1291
Liittynyt: 17:53 23.02.2008
Paikkakunta: petonen

Re: Harjoituksia pooliin?

Viesti Kirjoittaja Can Playsam »

Mites sinun treenit nykyään ja miten aiemmin? Miten kannattaa mielestäs muuttaa harjoittelua taitotason mennessä eteenpäin? Sullehan tulee monta K:ta vuodessa tuota maistukkaa, että oot varmaan oikea jamppa neuvomaan... Taitaa vaan ed olla sellainen omertan tyylinen tiedonjakotyyli siellä "puhtaasti rahamotiivilla" pelaavilla... :roll:
Ei se ole illuusio, se vain näyttää siltä...
Vastaa Viestiin