Reagointi liikehdintään oman lyönnin aikana

Yleistä biljardista

Valvojat: Tube, Johnny Boyh, Markku Ryytty, Tommi Lamminaho

Vastaa Viestiin
Jarno Virtanen
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:20 08.11.2004
Paikkakunta: Tampere

Reagointi liikehdintään oman lyönnin aikana

Viesti Kirjoittaja Jarno Virtanen »

Silloin tällöin tulee vastaan pelaajia, jotka erityisesti ratkaisupalloja lyödessä lähtevät liikehtimään kohti sitä puolta pöytää, johon tehdään uusi räkki. Ikään kuin siis luovutuksen merkiksi, mutta lähinnä tietämättömyyttään tai välinpitämättömyyttään. Jos tällaisessa tilanteessa kysyy että "ai luovutitko freimin?" niin vastaus on useimmiten kieltävä.

Mietin tässä taannoin, että mikä olisi paras tapa reagoida asiaan. Nimittäin on vähän sellainen olo, että siitä tulee usein kränää ja vastustaja voi jopa suuttua moisesta kysymyksestä ja jonka seurauksena koko tapauksella voi olla negatiivista vaikutusta omaan peliin. Usein kyseessä on joku helppo ysi tai vastaava, jolloin liikehdinnän pystyy ignoroimaan ja keskittymällä pussitukseen saa pallon tehtyä. Jos kyseessä on pelaaja, joka ilmiselvästi ei vain tiedä, että tällainen liikehdintä on epäsuotavaa, niin pelin jälkeen kuuluu tietysti asiaan huomauttaa vastustajalle. Mutta tuntuu, että oman pelin kannalta on parempi vaan pitää pelin aikana suu kiinni ja tehdä parhaansa pelin aikana. Tietysti asiaan vaikuttaa se, että millaiset kilpailut on kyseessä, mutta ei tällaista tapahdukaan tyypillisesti kuin ehkä jossain viikkokisoissa tai vastaavissa.

Reagoitteko itse heti tilanteessa ja vaikuttaako se teidän peliin ikinä negatiivisesti, olettaen että vastustaja vetää kommentista herneen nenäänsä ja rupeaa kitisemään asiasta?

Ehkä olen vain liian herkkä, snif. ;-)
laadidaa
Viestit: 954
Liittynyt: 12:24 30.05.2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Reagointi liikehdintään oman lyönnin aikana

Viesti Kirjoittaja laadidaa »

Mulla ainakin riippuu moninaisista asioista, mutta toimintamalleja on pääpiirteittäin periaatteessa kaksi (eivät koske SBIL alaisia kisoja, koska siellä en ole moiseen törmännyt ellei jossain naapuripöydällä joku satu epähuomiossa väistämään oman opponentin lyöntilinjalta, mihin olen itsekin joskus syyllistynyt, mutta kun ei aina kaikkea ehdi seurata eli anteex näin jälkikäteen). Periaatteessa näen framen luovuttamisen psyykkauksena, paitsi jos omalla lyöntivuorolla antaa luovarin, mutta en kesken toisen lyöntivuoron.

HUOM !!! Näitä ei pidä käyttämän esimerkkinä esimerkilliseksi tai edes järkeviksi toimintamalliksi. Pitää olla hyvä kyky toimintamalleja valitessaan ennustaa, että mikä niistä saattaa johtaa esim pelin häviämiseen tai kipeään nenään jos tuollaisiin tilanteisiin alun perin jo joutuu.

1) Yleensä lyön siitä huolimatta. Yleensä ohi. Tosin lyön ratkaisupallon liian yleensä ohi joka tapauksessa.

2) Nousen lyönnistä ja otan kaiken ajan kanssa pitkän siemaisun virkistävää kasvisjuomaa ja odottelen, että mitä show seuraavaksi tarjoaa. Tarpeen vaatiessa lisäilen tippiin liitua ja varmistan, että sukat on suorassa. Ellei tosiaan nappaa palloja ja ryhdy tekemään sitä pakkaa niin on yleensä jo osannut ryhtyä ääneen ihmettelemään, että miksen lyö ja antananut hyvän tilaisuuden kertoa osasta pelin etikettiä. Tai sitten on kyseessä tarkoituksellinen häirintä minkä yleensä voi todeta "pikkumaisuudesta" napisemisesta jonnekin nurkan suuntaan.

Eri asia on sitten jos istuu nätisti paikallaan penkillä koko toisen lyöntivuoron ja jokin lyöntilinja sattuu hollille. Tosin ymmärrän täysin, enkä näe syytä loukkaantua, jos kaveri silti pyytää kohteliaasti/asiallisesti pois lyöntilinjalta.
Sponsored by Janne Kettunen
Can Playsam
Viestit: 1291
Liittynyt: 17:53 23.02.2008
Paikkakunta: petonen

Re: Reagointi liikehdintään oman lyönnin aikana

Viesti Kirjoittaja Can Playsam »

Paras tapa mielestäni on just tuo, että nousee ylös lyönnistä ja kuluttaa tarpeettoman paljon aikaa lyöntiin. Siinä on kaverilla sit hieman aikaa miettiä, että mitä tuli tehtyä. Itse jos istun paikallani ja vastustajan lyöti tulee linjaan, en missään tapauksesa nouse ylös paikaltani. No, jaa... snookerissa kyllä, jos siitä on alkamassa sarja ja vastustaja haluaa pallot nostettavaks pöydälle. Snookerissahan nämä kysymykset lienee hieman vaikeampia, ymmärrettävästä syystä... Niin tuohon pooliin palatakseni, niin väärin ei mielestäni ole myöskään ottaa siitä tylysti vaan freimi ja tyhjentää yks pussi pöydälle. Tosin mulle on kerran käyny silleen, että sen jälkeen, ku vielä vastustaja jäi nollille, ei kättelyä herunu, mut onneks tulee sen verran puntilla käytyä, että harvoin tarvii pelätä nenänsä puolesta. :wink: Itse olen pari kertaa "sikaillu" silleen, että oon liian innokkaasti ollu pöydälle menossa ja tahattomasti hieman ennakoinut selvältä näyttävää tilannetta ja sit pallo onkin vielä tipahtanut pussiin tjs. Sekin on noloa, mut ei siitä toinna kolmea freimiä antaa, mielestäni, kuten yks pool guru vaati ku sain sen ihan kunnolla alakynteen kerrankin. Siitähän se sit sisuuntu vielä voittoon, että kannattaa kyllä varsinkin parempia pelaajia vastaan muistaa etiketti hyvin tarkkaan, muuten tulee "piiskaa" erittäin todennäköisesti...
Ei se ole illuusio, se vain näyttää siltä...
Avatar
buddy
Viestit: 5278
Liittynyt: 12:58 04.11.2004
Paikkakunta: Helsinki

Re: Reagointi liikehdintään oman lyönnin aikana

Viesti Kirjoittaja buddy »

Jos vastus kävelee mun lyönnin aikana niin sanon heti siitä kohteliaasti, että jos menis vaikka istumaan mun lyönnin ajaksi. Jossain viikkokisoissa ei paljoa nappaa alkaa nillittää noista, mutta jossain ranking tai isommissa fyrkkakisoissa sanon heti kärkeen niin ei tule epäselvyyksiä. Kerran olen SM-kisoissa jättänyt melkein saletin vikan ysin lyömättä kun sahausteni aikana vastus alkoi ruuvata breikkikeppiä auki. Lopetin lyöntini kesken ja kiitin kohteliaasti hyvästä pelistä. Ilme oli näkemisen arvoinen, mutta tiesi tasan tarkkaan että häviö mikä häviö. Ehkä tämä toimii hälle joskus vielä oppituntina ettei peliä kannata koskaan luovuttaa kesken kaiken :)
Mikko Jäntti
Can Playsam
Viestit: 1291
Liittynyt: 17:53 23.02.2008
Paikkakunta: petonen

Re: Reagointi liikehdintään oman lyönnin aikana

Viesti Kirjoittaja Can Playsam »

Näissä sharkkailuissa ja muissa sikailuissa on tosiaan sellainen pointti, että parhaat pelaajat saa vain lisää voimaa, jos vastustaja alkaa pöydän vierestä pelailemaan. Onneks oon itsekin alkanu pikkuhiljaa tämän jalon taidon oppimaan...
Ei se ole illuusio, se vain näyttää siltä...
Can Playsam
Viestit: 1291
Liittynyt: 17:53 23.02.2008
Paikkakunta: petonen

Re: Reagointi liikehdintään oman lyönnin aikana

Viesti Kirjoittaja Can Playsam »

Johtunee siitä, että tykkään niin paljon myös teoriasta. Tietenkin sitä "kurittajien vitsaa" pitää oppia käyttämään, ja sharkkailut voi unohtaa... Dualismista tuskin koskaan päästään eroon ja siitä että asiat voidaan ymmärtää myös väärin, mutta lupaan kiinnittää asiaan paremmin huomiota tulevaisuudessa...
Ei se ole illuusio, se vain näyttää siltä...
Str
Viestit: 1113
Liittynyt: 10:51 26.08.2009

Re: Reagointi liikehdintään oman lyönnin aikana

Viesti Kirjoittaja Str »

Can Playsam kirjoitti:Paras tapa mielestäni on just tuo, että nousee ylös lyönnistä ja kuluttaa tarpeettoman paljon aikaa lyöntiin. Siinä on kaverilla sit hieman aikaa miettiä, että mitä tuli tehtyä. Itse jos istun paikallani ja vastustajan lyöti tulee linjaan, en missään tapauksesa nouse ylös paikaltani. No, jaa... snookerissa kyllä, jos siitä on alkamassa sarja ja vastustaja haluaa pallot nostettavaks pöydälle. Snookerissahan nämä kysymykset lienee hieman vaikeampia, ymmärrettävästä syystä... Niin tuohon pooliin palatakseni, niin väärin ei mielestäni ole myöskään ottaa siitä tylysti vaan freimi ja tyhjentää yks pussi pöydälle. Tosin mulle on kerran käyny silleen, että sen jälkeen, ku vielä vastustaja jäi nollille, ei kättelyä herunu, mut onneks tulee sen verran puntilla käytyä, että harvoin tarvii pelätä nenänsä puolesta. :wink: Itse olen pari kertaa "sikaillu" silleen, että oon liian innokkaasti ollu pöydälle menossa ja tahattomasti hieman ennakoinut selvältä näyttävää tilannetta ja sit pallo onkin vielä tipahtanut pussiin tjs. Sekin on noloa, mut ei siitä toinna kolmea freimiä antaa, mielestäni, kuten yks pool guru vaati ku sain sen ihan kunnolla alakynteen kerrankin. Siitähän se sit sisuuntu vielä voittoon, että kannattaa kyllä varsinkin parempia pelaajia vastaan muistaa etiketti hyvin tarkkaan, muuten tulee "piiskaa" erittäin todennäköisesti...
Tässäpä oivallinen konsti saada lisää pelikavereita pienellä paikkakunnalla...
Jukka Haapakoski, CSS
Can Playsam
Viestit: 1291
Liittynyt: 17:53 23.02.2008
Paikkakunta: petonen

Re: Reagointi liikehdintään oman lyönnin aikana

Viesti Kirjoittaja Can Playsam »

Mitä sä meinaat? Poolhan on lopulta kuitenkin "yksinpeli" :wink:
Ei se ole illuusio, se vain näyttää siltä...
Str
Viestit: 1113
Liittynyt: 10:51 26.08.2009

Re: Reagointi liikehdintään oman lyönnin aikana

Viesti Kirjoittaja Str »

Can Playsam kirjoitti:Mitä sä meinaat? Poolhan on lopulta kuitenkin "yksinpeli" :wink:
Jeps. Jatka samaa rataa, kyllä siitä hyvä tulee.
Jukka Haapakoski, CSS
Vastaa Viestiin