Mikäs on toimivin b/J keppi?

Yleistä biljardista

Valvojat: Johnny Boyh, Tube, Matti Jokela, Markku Ryytty, Tommi Lamminaho

Vastaa Viestiin
Tommi Lamminaho
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tommi Lamminaho »

Kimmo kirjoitti:itse en kylla keksi yhtaan hyvaa syyta kayttaa niin paljon rahaa keppiin jota kaytetaan kylla aika harvoin...

mulla on J&J jump/break johon itse vaihdettu tipiton fenoli-pomeranssi ja voimaa riittaa kylla alotuksissa...ja ihan mukavasti se pysyy hallinnassakin yleensa...kivi jopa pysyy keskella poytaa....
hypyissa 1.5 palloa tilaa riittaa minulle vaikken ole mikaan hyppyekspertti....hintaa tuli koko satsille tipin/pommin vaihto mukaanlukien alle 100€

johonkin PredatorBK + bungee kuluvat rahat >500$ laitan kylla sitten mieluummin vaikka kunnon pelikeppiin....

mutta niinko vanhat viisaat sanoo...jotta mielipiteet on kuin nuo takapuolet....jokaisella on omansa jokaisen muun haisee! noinniinko vapaasti kaannettyna...

T. Kimmo
Kimmol on kyl tosi rautaset breikit! :wink:
Tommi Lamminaho
Hallituksen jäsen SBiL, EPBF
Tommi Lamminaho
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tommi Lamminaho »

Sämppy kirjoitti:https://www.platinumbilliards.com/rating_break.php .Tuolta löytyy nopeustestit, ei ollut fury enää nopein vaan mezz power break 2.
Mezz power break 2 on vähän erilainen B/J koska se on paljon lyhyempi kuin muut, luokkaa n.10cm normaalimitasta. Ei sovi ihan kaikille, pitkillä pelaajilla varmaan hankala käyttää. Mezzin edustaja EM-kisoissa sanoi lisäks et sopii ysipalloon mainiosti, mut kasialoitukseen ei yhtä hyvä. Tiedä miten se nyt siihen vaikuttaa mut eikös "myyntimieheen voi aina luottaa!" :wink:
Tommi Lamminaho
Hallituksen jäsen SBiL, EPBF
buddy

Viesti Kirjoittaja buddy »

Jaa, kannanpa oman näkemykseni kekoon.

Nykyäänhän on kahden tyyppisiä JB-keppejä. Semmoisia missä on normaali holkki ja siihen liimataan tippi. Sitten on uudet kepukat, joissa holkki ja tippi ovat tehty samasta palikasta, yleensä aina fenolista (joku fenoli-yhdiste, eng. termi phenolic) johon on sekoitettu jotain ihme kuituja. Nämä uudet ovat muuten jees, mutta jos tippi hajoaa, niin koko holkki-tippi-yhdistelmän vaihtaminen ei olekaan ihan helppoa. Varsinkin kun näyttää siltä, että näitä yhdistelmäkeppejä alkaa tursuta markkinoilla joka tuutista niin laatu tuntuisi heikkenevän. Ihan ensimmäinen (kait) näistä kepeistä oli Sledgehammer, jossa oli hintaakin jotain $300. Pitäisi olla selvää, ettei $150 keppi voi olla yhtä laadukas tai ettei kaikki yksilöt ole tasalaatuisia.

Toinen vaihtoehto on käyttää jo olemassa olevaa normaalia JB-keppiä, mutta laittaa siihen fenolinahan, niinkuin esim. Kimmolla ja mm. itsellänikin on. Jos homma hajoaa, niin ei muuta kuin uusi nahka tilalle. Tässä fenolinahassa on se etu, ettei siinä ole käytetty näitä ns. kuituja jotka ovat holkki-tippi-yhdistelmissä ja käsittääkseni tämä kuitujen puute vaan parantaa kestävyysominaisuuksia, vähemmän "liikkuvia osia". Alunperin kuituja ilmeisesti käytetään jakamaan breikin voima koko holkin alueelle shaftissä tai sitten kantamaan koko rakenteen paino. Voin myös sanoa, että fenolitippi parantaa breikkiä, tietysti sillä ehdolla että tykkää todella kovasta breikkitipistä. Ainakin oma breikki parani rutkasti pelkällä tipin vaihdolla. Ihan perus JB-kepistä tulee aika mainio kun siihen laittaa tuon fenolitipin. Mulla on tosin käytössä jo yli 10 vuotta breikkerinä ja välillä myös pelikeppinä palvellut vanha herra Falcon JB. Se kepukka on nähnyt biljardielämää :wink:

Eli pähkinänkuoressa mielipiteeni: jos ostat holkki-tippi-yhdistelmä JB:n, varaudu siihen ettei sitä saa korjattua missään, varsinkin silloin jos kyseinen keppi on ns. halpis. Suosittelen, että kannattaa ensin kokeilla fenolitippiä, joka on paljon turvallisempi vaihtoehto ja ainakin melkein yhtä hyvä.

En siis sano, ettei halvalla voi saada hyvää. Sanon vain, että se ei ole yleistä. Tosin kalliillakaan ei saa aina hyvää :) Ota tästä nyt sitten selvää.... :)
Mikko Jäntti
buddy

Tommi Lamminaho kirjoitti: Mezz power break 2 on vähän erilainen B/J koska se on paljon lyhyempi kuin muut, luokkaa n.10cm normaalimitasta. Ei sovi ihan kaikille, pitkillä pelaajilla varmaan hankala käyttää. Mezzin edustaja EM-kisoissa sanoi lisäks et sopii ysipalloon mainiosti, mut kasialoitukseen ei yhtä hyvä. Tiedä miten se nyt siihen vaikuttaa mut eikös "myyntimieheen voi aina luottaa!" :wink:
Jep, itsekin kokeilin Mezzin PB2 keppiä ja aika jännä peli. Toooodella jäykkä ja jotenkin eloton, mutta kyllähän sillä pakan sai levälleen aika muhkeasti. Tosin jäykkyys teki sen, että keppi on anteeksiantamaton ja kiveä ei saanut parkkeerattua keskelle pöytää muutamalla yrityksellä. Siinä oli muistaakseni myös vaihdettavat painorenkaat kepin ulkopuolella ! 8)
Mikko Jäntti
buddy

Sämppy kirjoitti:Mistä noita fenolitippejä voi ostaa suomesta? Ei oikein mistään tahdo löytyä.
Ainakin Talvion Kari Mustamakkarakaupungin PoolGardenista niitä keppeihin laittelee. Myöskin jostain päin Turkua näitä ilmeisesti löytää. Hinta oli muistaakseni jotain 5e tai yli per kipale.
Mikko Jäntti
buddy

[quote="Kimmo]
Sen verran korjausta etta mulla on nimenomaan koko kepin paa vaihdettu....yksiosainen fenoli-pomeranssi-tippi..eli ei fenoli-tippi vaan koko holkki....

T. Kimmo[/quote]

Ok.

Markukselle: olenpa kokeillut erinäisiä fenoliholkkiyhdistelmiä, eikä mikään ole tuntunut yhtä hyvältä kuin fenolitippi. Tosin Andy oli aika mehukas 8)
Mikko Jäntti
buddy

Timo Rautiainen kirjoitti:Tälläinen vain ohimennen heitto niille joilla on mahdollisuus metalli sorviin.

Kävelkää johonkin erikois liikkeeseen joka myö nylon tankoa ja kaikkea muuta komposiitti/kuitu materiaalia. Kysykää myyjältä puriste pakeliittia. Aine vaikuttaa samalta kuin fenoli ainakin pinta tekstuurinsa puolesta ja on kovaa. Mutta kuitenkin esim. raspilla aivan täysin muokattavissa.

Esim pelkän tipin tekohan on helppoa sorvissa. Ottaa vain sen tangon pätkän 13mm kapeaksi. Ainakin hyppyihin toimii loistavasti. Itse rakennetussa hypärissäni onnistuin aika nopeasti hyppäämään yhden pallon välimatkan ilman ongelmia. Enkä ole mikään riuska kaveri jotenka voimalla en voi avittaa tätä lyöntiä millään lailla.

Myös voi tehdä koko holkki yhdistelmän ja juuri odottelen että kaveri saisi vain sorvattua sen valmiiksi. Mutta vaatii jo ammattikaverin että pystyy sorvaa. Itse tekemällä ilman kokemusta voi tulla vahinkoa.

Pahoittelen mahdollista kirjoituksen epäselkoisuuttaa. Ei vahvinta aluettani vieläkään.
Itse en lähtisi testailemaan uusia materiaaleja nahan korvikkeeksi. Säännöissä on hieman epämääräiset speksit mistä "nahka" pitää olla valmistettu, mutta selkeästi sanotaan, että se ei saa jättää mitään jälkiä palloihin. Eli se kaikista kovin materiaali ei ole sääntöjen mukaista, en tiedä miten tuo pakeliitti sopii sääntökuvioihin. Noh, testata saa aina :)

WPA:n säännöistä poiminta:
The cue tip may not be of a material that can scratch or damage the addressed ball. The cue tip on any stick must be composed of a piece of specially processed leather or other fibrous or pliable material that extends the natural line of the shaft end of the cue and contacts the cue ball when the shot is executed.

Mun henk.koht veikkaus on, että jossain vaiheessa tippiin liittyviä sääntöjä tullaan tarkentamaan ja mahdollisesti fenolinahat tullaan kieltämään. Mutta tuskin vielä parin vuoden sisällä.
Mikko Jäntti
buddy

Tuosta sääntökohdasta lienee parasta suomentaa sanat fibrous ja pliable eli fibrous = kuituinen, kuiturakenteinen ja pliable = taipuisa, joustava. Suomentaa kannattaa myös sana "or" eli nahan ei tarvitse olla molempia vaan joko kuituinen tai joustava.
Mikko Jäntti
Golden
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Golden »

Andy on J/B keppien jumala.
Mutta kesto-ominaisuudet
on yhtä hyvät kuin Jari Litmasella. Joillakin ne räsähtäny *rumasana* ja mulla esim. turpos vesisateessa ja sit ku se kuivu niin kierteet, jotka on puuta risahti viidestä eri kohtaa halki. Mut ehkä sitä keppiä ei ole luotu raavaiden puuroa syövien, sateessa itseään seisottavien supisuomalaisten
tehtaanpoikien känsäisten kourien syövereihin.

Pelaajat maailmalla ketkä käyttävät mm. andya : Fong-Pang Chao ja Efren Reyes.

Suomessa ainakin minä ja Maukka, tällä hetkellä.
"Don't worry baby. I got your money. It's just in action right now." ~ Eric Durbin

SPONSORED BY:

http://www.tigerproducts.com/
http://www.taomtips.com
KV

Viesti Kirjoittaja KV »

JR kirjoitti:Onko kukaan muuten kokeillut tätä keppiä:

http://www.jericocues.net/stinger.htm
Mä tilasin tollasen, on kuulemma eka Suomessa. Keppi ei oo mulla vielä kauaa ollut eikä tässä muutenkaan suvena ole paljoakaan tullut pelattua, mutta ensikokemusten perusteella aivan loistava tikku! Pomppiminen varsinkin tuntuu muutaman testilyönnin perusteella naurettavan helpolta.
Golden
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Golden »

Gino Ferrari
"Don't worry baby. I got your money. It's just in action right now." ~ Eric Durbin

SPONSORED BY:

http://www.tigerproducts.com/
http://www.taomtips.com
Vastaa Viestiin