Mulla on urheilu-uran peruina alaselässä vaivaa, ja muutenkin skolioosia. Olen huomannut, että silloin kun selkä vaivaa, esimerkiksi muutama päivä treenien jälkeen, mun lyöntiasento jää normaalia pystymmäksi, ellen jatkuvasti kiinnitä siihen huomiota. Tämä aiheuttaa tekniikan hajoamista ja missattuja lyöntejä (normaalia enemmän).
OP
Biljardi + selkävaivat
Valvojat: Johnny Boyh, Tube, Matti Jokela, Markku Ryytty, Tommi Lamminaho
Re: Biljardi + selkävaivat
Ei oo Latella selkäkipuja, ei oo. Ja vielä vinkiks, ett jos et usko yhtä lääkäriä, niin kannattaa käydä useamman puheilla ja kun ne kaikki antaa samat ohjeet, niin ei muuta kuin tottele käskyjä yksi kerrallaan, niin kyllä selkäkivut lähtee ja on notkeat kotimatkat.termis56 kirjoitti:Moikka ! Juu aivan sama juttu mulla terv, pappa 59v. Juuri päässyt työkyvyttömyys eläkkeelle välilevysairauksien (alaselkä/niska 5kpl ) takia.Pelaamaan jotenkuten pystyy mutta kyllä kisoissa 800:set buranat on aina taskussa. Parhaiten välttää kivut kun harjoittelee aloituslyönnin tekniikan(pool) niin että se ei lyö selkää kiputilaan ,vaan aloittaa ikäänkuin pelkällä kädellä , toinen ongelma juttu minulla kun poolissa joutuu nostamaan välillä jalan pöydälle viat ja kivut tulee usein silloin, jos lasket sen nopeasti ja huolimattomasti alas(käy varmasti selän päälle), jalka pitää laskea hitaasti ja rauhallisesti tavallaan tiedostaen omat ongelmat. Rentoutuminen ja ennakkolääkitys ennen kilpailuja on ehdoton edellytys ,myös jos on pitkiä automatkoja niinkuin meillä senioreissa ms50 sarjassa jopa 400-500km niin
kilpailupaikalle mielellään jo edellisenä päivänä, tai sitten autossa sellainen asento että selkä ei jumitu niinkuin se tässä sairaudessa useasti tekee, me olemme pysäytelleet usein n,100km välein ja hieman liikuttu ulkona(kiitos röökimiesten)
siitä on hyötyä kyllä. Sanotaan nyt vielä, vaikka ei kilpailuissa ole ehkä paras tapa mutta, jopa lääkärinkin kanssa oli puhetta että sopiva määrä alkoholia usein laukaisee jännitystiloja selässä ja rentouttaa ne ikäänkuin unohtuu.
Koettakaa jaksaa selkienne kanssa ei liikunta kuitenkaan ole missään muodossa haitaksi . "se paikka kovenee mihin kolahtaa" sano vieläkin vanhempi kansa aikanaan !
Terv, Pertti "Pappa" Termonen
ps, eikun H:linnaan viikonloppuna pelaamaan ms50 sarjaa
Never Too Late
-
Re: Biljardi + selkävaivat
Selkärangan kuntoa voi parantaa venyttelemällä, verryttelemällä ja käymällä kiropraktikolla. Vahvat tukilihakset ovat tietysti avuksi, mutta saattavat jumittaa selkää entisestään, jos ei hoida noita ed. mainittuja kans. Selässä on tärkeää saada lymfanesteet välilevyissä toimimaan ja uusiutumaan. Tämä tapahtuu vain, jos selkä on riittävän vetreässä kunnossa ja nämä "voiteluaineet" toimii kunnolla.
Kannattaa muistaa myös pelatessa, ergonomia, eli biljardin ollessa kyseessä, vaihtelevat tekniikat stanssissa. Tämä ei vaadi paljoa ja usein myös parantaa lyöntitekniikkaa.
Painopisteen muuttaminen välillä hieman enemmän etummaiselle jalalle tuo rentoutta lyöntiin ja rasittaa kroppaa eri tavalla, joten entuudestaan rasittuneet paikat pääsee palautumaan. Jalkojen pieni jousto estää lonkka nivelten rasitusta ja jalan yliojennusta. Tämä laittaa alaselän hieman kaarelle ja se sit alkaa jossain vaiheessa ilmoittamaan, että on aika laittaa jalat takaisin suoraks, kun rasitus on siirtynyt liikaa sinne.
Kanattaa pelailla välillä myös vasurilla. Vartalo pääsee silloin uusiin asentoihin ja näin voi myös harjoitella sitä kropan hallintaa ja jos motivaatio ei ole ihan kohdillaan, niin voin kertoa, että 15min vasurilla pelailun jälkeen alkaa peli maistumaan oikealla kädellä...
Näiden stansi tekniikoiden huipentuma on toivottavasti se, että lopulta lyö erilaiset lyönnit, tekniikalla joka parhaiten siihen soveltuu ja näin ollen balanssi olis sit toimiva joka suhteessa ja kroppa rasittuis minimaalisesti.
Meitti on toistaiseksi vielä pyrkiny, "kierrättämään", noita asentoja vaihtamalla niitä muutaman kuukauden välein, mutta oon huomannu joskus "flowissa" sen jo toimivan tuolleen "optimaalisesti".
Kannattaa muistaa myös pelatessa, ergonomia, eli biljardin ollessa kyseessä, vaihtelevat tekniikat stanssissa. Tämä ei vaadi paljoa ja usein myös parantaa lyöntitekniikkaa.
Painopisteen muuttaminen välillä hieman enemmän etummaiselle jalalle tuo rentoutta lyöntiin ja rasittaa kroppaa eri tavalla, joten entuudestaan rasittuneet paikat pääsee palautumaan. Jalkojen pieni jousto estää lonkka nivelten rasitusta ja jalan yliojennusta. Tämä laittaa alaselän hieman kaarelle ja se sit alkaa jossain vaiheessa ilmoittamaan, että on aika laittaa jalat takaisin suoraks, kun rasitus on siirtynyt liikaa sinne.
Kanattaa pelailla välillä myös vasurilla. Vartalo pääsee silloin uusiin asentoihin ja näin voi myös harjoitella sitä kropan hallintaa ja jos motivaatio ei ole ihan kohdillaan, niin voin kertoa, että 15min vasurilla pelailun jälkeen alkaa peli maistumaan oikealla kädellä...
Näiden stansi tekniikoiden huipentuma on toivottavasti se, että lopulta lyö erilaiset lyönnit, tekniikalla joka parhaiten siihen soveltuu ja näin ollen balanssi olis sit toimiva joka suhteessa ja kroppa rasittuis minimaalisesti.
Meitti on toistaiseksi vielä pyrkiny, "kierrättämään", noita asentoja vaihtamalla niitä muutaman kuukauden välein, mutta oon huomannu joskus "flowissa" sen jo toimivan tuolleen "optimaalisesti".
Ei se ole illuusio, se vain näyttää siltä...