Tasoitukset ja tasoituskisat

Yleistä biljardista

Valvojat: Tube, Johnny Boyh, Markku Ryytty, Tommi Lamminaho

predator314
Viestit: 60
Liittynyt: 16:28 09.10.2005

Viesti Kirjoittaja predator314 »

Noinhan ne yleensä menee. Itse pelaan aina 1-2 tasurilla ja joskus pärjännytkin voin sanoa rehellisesti, että monesti kovempaa pelaajaa vastaan ei ne pallotkaan ihan niin helposti tunnu putoavan kuin yleensä :lol:
Avatar
buddy
Viestit: 5276
Liittynyt: 12:58 04.11.2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja buddy »

Ihan mukava keskustella ja jopa kiistellä asioista ihmisten kanssa, jotka osaavat muotoilla mielipiteitään myös muuten kuin pelkän sarkasmin avulla. Arvostan hyvää sarkasmia mutta en pidä sitä kovin rakentavana varsinkin jos halutaan saada jotain muutakin aikaiseksi kuin pelkkää valitusta.

Alkuperäinen kysymys eettisestä ongelmasta "onko oikein, että..." oli nimenomaan tarkoitus herättää keskustelua asiasta. En todellakaan ole ajamassa oikeutta nollamiehille vaan kysymässä asiaa jota monet tuntuvat pitävän itsestään selvänä. Meikäläiselle joka melkein 20 vuoden treenaamisen jälkeen osaa silti pelata ihan kohtuullisesti asia ei ole itsestään selvä. Kannatan fair playtä mutta jotenkin tuntuu, että tässä kohdassa nimenomaan fair play ei toteudu, koska se ei mun näkökulmasta ole "fair" jos aloittelija saa yhtä hyvät tsäänssit pelata turnauksessa siitä isosta rahasta kuin minä kaikkien treenivuosieni jälkeen. Kun aiemmin puhuttiin "rahamiehistä", niin ei mulla ole rahaa haastaa ketä tahansa pelaamaan 50-50 rahabetsipeliä 5k:sta vaan olisin tyytyväinen jos minulla olisi treenivuosien jälkeen edes hitusta parempi mahis voittaa turnauksesta tuo raha verrattuna siihen keskivertotyöntelijään joka ei ole vielä taitojaan hionut yhtä paljon. Ymmärrän hyvin rz:n ja muiden argumentit pelin reiluudesta ja sen toteuttamisesta mutta näin subjektiivisesti ajatellen se ei ole mun mielestä täysin reilua. Tavallaan tuntuu, että taidoistani on pikemminkin haittaa kuin hyötyä kun parhaiten absoluuttisessa (mutta utopistisessa imho) 50-50 tilanteessa parhaimman edgen saa se joka pystyy huijaamaan systeemiä eikä se joka osaa pelata parhaiten. Missä se fair play silloin luuraa?

Ja oon 100% täysin samaa mieltä, että tasurikisat on herättäny Suomen bilisfyrkkakisat täysin uuteen kukoistukseen. En vain aina pysty sulattamaan kaikkien pelaajien itkua tasoituksista ja niiden "reiluudesta", varsinkin kun usein ollaan vaan ajamassa omaa etua ja yrittämässä saada sitä edgeä muihin nähden muuten kuin treenaamalla ja opettelemalla pelaamaan paremmin. Tavallaan tasurikisat myös rappeuttaa monien pelaajien kehitystä kun huomataan että myös nykypelillä voidaan voittaa "omaisuuksia" kunhan vaan tasurit saadaan kohdilleen, miksipä siis treenaamaan ja kehittämään pelitaitojaan?
Mikko Jäntti
Avatar
buddy
Viestit: 5276
Liittynyt: 12:58 04.11.2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja buddy »

Mulla ei siis todellakaan ole mitään agendaa tässä kun en tasurikisoissa käy, ihan vaan haluan herättää ajatuksia, että mitä ihmiset ajattelevat päissään...

(pun intended :) )
Mikko Jäntti
Skobe
Viestit: 1822
Liittynyt: 11:06 02.11.2005
Paikkakunta: HKI
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Skobe »

buddy kirjoitti:Kannatan fair playtä mutta jotenkin tuntuu, että tässä kohdassa nimenomaan fair play ei toteudu, koska se ei mun näkökulmasta ole "fair" jos aloittelija saa yhtä hyvät tsäänssit pelata turnauksessa siitä isosta rahasta kuin minä kaikkien treenivuosieni jälkeen.
Olet väärässä tässä. Esimerkiksi juniorijalkapallossa Fair Play lanseerattiin "kaikki pelaa" -sloganilla. Eli joukkueiden parhaimmat ja heikoimmat lenkit pelasivat samat minuuttimäärät.

Eli on nimen omaan "fair" antaa meille peruspaisteillekin mahdollisuus voittaa. Kysymys. Golfissa on toimiva tasoitusjärjestelmä. Miksi kukaan ei koskaan valita siellä tasureista vaikka tasuripelit ovat kirjaimellisesti siellä arkipäivää?

Erittäin hyviä postauksia Samilta. En osaisi paremmin itsekään sanoa.
Skobe
Viestit: 1822
Liittynyt: 11:06 02.11.2005
Paikkakunta: HKI
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Skobe »

Modet voisi leikata nämä tasurihöpinät omaan topikkiin varmaan ehkä.
Tommi Lamminaho
Viestit: 3898
Liittynyt: 20:04 27.10.2004
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tommi Lamminaho »

buddy kirjoitti:
predator314 kirjoitti:Paikat oli heikommillakin, mutta rutiini vei voiton.
Täytyy sanoa, että kiteytit hienosti miksi yleensä nollamiehet vie voiton näissä karkeloissa ja tasurimiehet vain silloin tällöin :)
Olin tätä samaa kirjoittamassa. Interpoolissa oli kans huikeita 6-8 tasoituksia ihan taidokkailla pelaajilla jotka sit putos kuitenkin tuloksilla 11-9/11-10 nollaäijille. Rutiini ratkas näissä, ei mikään muu.
Tommi Lamminaho
Hallituksen jäsen SBiL, EPBF
Tundra
Viestit: 321
Liittynyt: 12:30 08.09.2006

Viesti Kirjoittaja Tundra »

buddy kirjoitti:Mulla ei siis todellakaan ole mitään agendaa tässä kun en tasurikisoissa käy, ihan vaan haluan herättää ajatuksia, että mitä ihmiset ajattelevat päissään...

(pun intended :) )
Minä toivon, että tasureita mietitään selvin päin.
Can Playsam
Viestit: 1291
Liittynyt: 17:53 23.02.2008
Paikkakunta: petonen

Viesti Kirjoittaja Can Playsam »

Jokainenhan voi ehdottaa kilpailun järjestäjille tasoitustaan ja antaa vaikka ukaasin, että ei tule pelaamaan, jos ei tämä tasoitus pysy. Itse kyllä mietin, miten saan maksimaalisesti itsetuuntoni kuntoon ennen kisoja. Oon ed sitä mieltä, että tasureiden merkitys on pieni, olipa ne sitten millaiset tahansa. (Jos vaan paremman pelaajan pipo ei moikkaa)
Tuohon kysymykseen, että uskooko voittavansa Immosen isolla tasurilla, vois vastaus löytyä treeni pöydältä. Voita ghosti itse kunkin tarvittavaan voittomäärään, niin voi olla mahdollista... Ainakin enemmän mahdollista.
Toivottavasti joku järjestää kuitenkin tasoituskisat, joissa painotetaan huonompien pelaajien mahdollisuksia, niin nähdään minne suuntaan tilanne kehittyy. Olen kyllä silti vahvasti sitä mieltä, että tilanne ei muutu paljoakaan näiden "huonompien" osalta. Jos ajatellaan, että tasoitukset 2-3 nostetaan yhdellä ylöspäin, niin luulen, että kolmosen tasuri äijät ei hyödy niin paljon, kuin kakkosen äijät. Eli olisko tässä nyt sitten tarkoitus ottaa ammattilaisilta rahat pois heidän työstään?? Ääh... ei kuulosta hyvältä... Eikä ne "rivimiehet" hyötyis vielä tastäkään. Siellä olis ed paljon heeboja edellä...
Can Playsam
Viestit: 1291
Liittynyt: 17:53 23.02.2008
Paikkakunta: petonen

Viesti Kirjoittaja Can Playsam »

...siihen kyllä vois puuttua, että jos joku pääsee jollain tietyllä tasurilla kisoihin ja sattuu peli kulkemaan, niin ei sitten tyrmättäis ja tiputettas tasuria...
Avatar
9Ball
Viestit: 1632
Liittynyt: 06:52 19.02.2005

Viesti Kirjoittaja 9Ball »

Can Playsam kirjoitti:Jokainenhan voi ehdottaa kilpailun järjestäjille tasoitustaan ja antaa vaikka ukaasin, että ei tule pelaamaan, jos ei tämä tasoitus pysy.
Kilpailujen järjestäjien homma on ihan tarpeeksi v-mäinen ilman ukaasejakin ........ jos tasurilinja ei miellytä,niin ei sitten vaan ilmoittaudu.
muppe
Viestit: 164
Liittynyt: 08:27 07.10.2008

Viesti Kirjoittaja muppe »

rz kirjoitti: GSM-Suomen tasoitukset oli minun ja mielestäni kaikkien paikalla olijoiden mielestä hyvät. Jos joku jaksaisi tulokset laittaa vielä esille tasureiden kera, voisin katsoa miten keskiarvo tasoituksissa on muuttunut cuppiin ja finaaliin mentäessä. Mutta ei yleistetä tätä kisaa - kaikissa ei näin ole.
Tulokset on nyt laitettu "peliparit ja tulokset"-ketjun jatkoksi http://forum.sbil.fi/viewtopic.php?p=68347#68347
-Muppe

"Kaikki mikä ei tapa sattuu niin h*lvetisti!"
Tundra
Viestit: 321
Liittynyt: 12:30 08.09.2006

Viesti Kirjoittaja Tundra »

keppa kirjoitti:eikö tasotuksen ole tarkoitus tasoittaa peliä siten että molemmilla olisi yhtäläinen mahdollisuus voittaa...
miten silloin voi puolustella vuosikymmenten treenausta etujen kannalta tasotuskisoissa.
silloin täytyy vaan jättää menemättä tasotuskisoihin jos ei halua 50/50 tilannetta. ei tasoitus kisojakin on ihan riittämiin.

Pekka Koho
Noin 15v. olen kierrellyt kisoja Suomessa, enkä ole vielä ollut mukana 50-50 kisoissa.
Avatar
buddy
Viestit: 5276
Liittynyt: 12:58 04.11.2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja buddy »

Hyvää keskustelua, eriäviä mielipiteitä kuten odotinkin. Pistetään pari jatkokysymystä: kenen mielestä kaikkien "tasurimiesten" tasoituksia pitäisi automaattisesti alkaa nyt nostaa siitä syystä, että viime aikoina voittajiksi on siunaantunut pelkästään "nolla-miehiä" ? Kertooko tämä automaattisesti siitä, että tasavertaisuus ei tällä hetkellä toteudu?

Oletetaan siis, että semmoista järjestelmää ei ole lähiaikoina tulossa joka laskisi automaattisesti tasurit kaikille. Jos vastasit ekaan kysymykseen ei, niin onko sitten nykyiset tasurit tasapuolisia kaikille ja pitäisikö nykyisissä tasureissa pysyä?

Itse olisin järjestelmän kannalla joka laskisi tasurit kaikille automaagisesti. Dataa vaan pitäisi saada reilusti historian saatossa pelatuista matseista.
Mikko Jäntti
Heggins
Viestit: 830
Liittynyt: 15:30 04.11.2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Heggins »

Mielestäni tasoituskisojen peleissä nollan pelaajan erottaa
esim. ykkösen ja kakkosen pelaajista taitoa enemmän pelaajan pääkoppa.
Pipon kestäminen, itsevarmuus ja näkemys pakkojen avainpalloilla, voitontaito ja -tahtokin on usein ihan eri luokkaa.
Pelatessa toista huippupelaajaa vastaan ei myöskään pelin taso kärsi juurikaan pelijännityksestä.
Kyllä tasoituskisoissa nollalla rahoille pääseet ovat ansainneet massinsa.

Taitoero ei ole aina niin selkeä eri tasoituksen omaavilla pelaajilla,
tosin taitavampi pelaaja tekee usein pakoista helpompia itselleen hyvillä breikeillä, laadukkailla jätöillä ja eriä ratkaisevilla seifteillä.

Yhtäsuuria mahdollisuuksia kisojen voittoon ei kaikilla liene,
ellei voittoon heikommalta vaadita kuin esim. 2 erävoittoa ja paremmalta esim. 6, eli kuuteen voittoon ja tasoitukset 0-4.
En kyllä lähtisi millään tasoituksella sellaisiin messiin,
melko ahdistava formaatti :)
Avatar
buddy
Viestit: 5276
Liittynyt: 12:58 04.11.2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja buddy »

keppa kirjoitti:tarkotin et tasotus kisoissa pitäisi käsittääkseni pyrkiä saavuttamaan tilanne jossa kummallakin on yhtäsuuri mahdollisuus voittoon...
mitä hyötyä muuten on tasoituksista?

Pekka Koho
Jeps, mutta miten todetaan se, että kaikilla on viimeinkin yhtä suuri mahdollisuus voittoon? Kysyin, että kertooko viime aikojen nollamiesvoittajat siitä teidän mielestä että näin ei nimenomaan ole vielä asianlaita? Vai onko joku muu keino todeta asia? Vai mennäänkö pelkällä mutulla siihen asti kunnes saamme ohjelman joka laskee kaikille tasurit?
Mikko Jäntti
Riksa
Viestit: 2847
Liittynyt: 03:55 24.12.2004

Viesti Kirjoittaja Riksa »

Jkldude kirjoitti:
haittaako siinä sit jos juvan 50€ jää uupumaan sieltä?
ammattipelaajan läsnäolo tuo jo paljon enemmän kilpailuun meininkiä kun yks viiskymppinen mihinkää pottiin..
Ja rispektillä näitä miehiä kohtaan useasti saatta jopa sali steikata herroja kilpailuun tukeakseen näiden "uraa"

enkä mä nyt lähtis ehkä ihan noin asioita ilmottamaan.. :shock:
Avatar
buddy
Viestit: 5276
Liittynyt: 12:58 04.11.2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja buddy »

Jkldude kirjoitti:eihän tässä oo muuta kuin että salinpitäjät järkkää ihan kokeilumielessä Tasuri I ja Tasuri II kisat, ykkösessä pelataan 9 voittoon ja sm pelaajat ja ulkomaalaiset prot pelaa nollalla 1divarijätkät 1 tasureil, 2 divarin jätkät 2sella ja sen alapuolella olevat 3sella tms.

sit tasuri II kisoissa pelataan taas 9 voittoon ja tasurit menee ulkomaalaiset prot ja smsarjan jätkät 0, 1 divarin jätkät 1-3, 2 divarilaiset 3-5 ja sen alapuolella olevat 6-7 tasureilla, sit vaan kattoo kummista tippuu hilloo enemmän kassaan..

epäilen et jälkimmäinen on tuottoisampi salille kun menee vähän enemmän simaa tiskiltä, ja osallistujia on enemmän. siitä on sit pelaajien turha valittaa enää jos salinpitäjät tekee päätöksensä. itse jos salin omistaisin niin yrittäisin mielummin haalia enemmän pelaajia tasoituskisoihin että tulisi enemmän tulojakin, toki siellä varmaan palkinnotkin olis ihan messevät, paistitkin uskaltaa pistää 50€ tai enemmän likoon jos on todelliset mahikset.

haittaako siinä sit jos juvan 50€ jää uupumaan sieltä?
Hilaa vaan ne tasurit tarpeeks ylös niin jää muutaman muunkin viiskybäset tulematta pottiin. Pelatkaa sitten tasurikisat missä 90% pelaajista pelaa 3 tai isommalla. Onhan se sitten kiva pelata kun ei oo ainuttakaan pelimiestä pilaamassa tasuriäijien kisoja tasureista vinkumalla. Voisin sanoa että potti ei tule kasvamaan niin suureksi kuin luulet.

Vaikka kirjoitinkin sarkastiseen sävyyn niin olisi oikeasti hauska nähdä tällaiset kisat. Pistäkää joku pydeen tommoset.
Mikko Jäntti
Tundra
Viestit: 321
Liittynyt: 12:30 08.09.2006

Viesti Kirjoittaja Tundra »

Olis tämmönen ehdotus, jolla parannetaan tasurilla 1-4 pelaavien mahdollisuuksia. Tässä erämääriä hieman vähennetään nykyisestä sen sijaan, että venytettäisiin skaalaa.


(6) A 0,1
(5) B 2,3
(4) C 4,5
(3) D 6

- vuoroaloitukset.
- jos pelaajat kuuluvat samaan ryhmään (A,B,C,D), he pelaavat tasoista suluissa olevaan voittomäärään. Huonompi aloittaa.
- jos pelaajat kuuluvat eri ryhmään, pelataan tasurin osoittamasta tilanteesta siten, että huonompi pelaa suluissa olevaan voittomäärään. Parempi aloittaa.


Turnauksen luonnetta voidaan muuttaa vaihtamalla suluissa olevia numeroita.
Ei ole välttämätöntä myöskään pelata tasoista ryhmien sisällä, mutta ajattelin voittomäärien olevan niin pieniä tässä esimerkissä, että se olisi oikeudenmukaista. Käytäntö on myös vuosien varrella opettanut, että on erittäin vaikea määritellä tasureita yhden tarkkuudella.
Pelaajan sijoittaminen johonkin ryhmään perustuu pelitaitojen, eikä rankinglistojen mukaan. Jos jotain ei tunneta, voi toki rankingia käyttää apuna määrittelyssä. (kaikkihan tietää, että osallistumisaktiivisuus on tärkeä tekijä rankinglistoilla)
Turnaukseen tulisi aina tehdä linjaveto etukäteen siitä, miten pelaajat sijoitetaan ryhmiin. Tässä voi käyttää rg-listoja selkeyttämään asiaa.
Yllä olevalla esimerkillä en hae 50-50 kisoja, mutta siinä poistuu mm. ne järjettömät 1 eteen 9 voittoon pelit.
Turnauksen läpi vieminenkin sujuu pelaajaystävällisemmin tällä systeemillä (nopeampaa ja aikataulutus helpompaa).

Mitä mieltä? Buddy (A1)? Markus (A0)?
Can Playsam
Viestit: 1291
Liittynyt: 17:53 23.02.2008
Paikkakunta: petonen

Viesti Kirjoittaja Can Playsam »

Jos/kun pelaa ghostia, niin huomaa helposti, millä prosentilla hoitaa omat putsit. Ei mitkään tasoitukset voi auttaa esim. Immosta vastaan, joka pelaa ysi ghostia varmasti lähes sadan prosentin freimi voitoilla, jos et itse pysty tekemään niitä freimejä riittäväsi... Tämä on "valitettava" tosi asia. Jos sulla on ghostissa 30% partti tilasto, niin sulla on silloin käytännössä parhaimmillaan n. 30% mahdollisuus omiin aloituksiin. (Jos breikki toimii) Ryöstöö lienee turha odottaa, kun Immonen on varmasti parempi safe pelaaja. Lähes sama pätee jopa ykkös tasurilla pelaaviin... "Paisteille" pitäis antaa kasi ja seiska eteen, ennen kun niillä olis realistinen mahdollisuus voittaa näitä "teräshermoja"... Silloinkin vielä freimi tasureita :roll: Ei siinä juuri auta kuin satunnaiset tilasto poikkeamat. Ja niitä pitäis vielä tulla useita per kisa... Äärimmäisen epätodennäköistä. Ei auta muu kuin oman rutiini tason nosto...
Tundra
Viestit: 321
Liittynyt: 12:30 08.09.2006

Viesti Kirjoittaja Tundra »

Tipi, katsos, aina mennään huonomman ehdolla tässä. C4 tarvii siis suluissa olevan voittomäärän (4) ja koska sulla on jo nelosen tasuri, pelaat kaheksaan. 0 lähtee tietenkin nollasta. Eli, lähetään tasoituslukujen osoittamasta tilanteesta, niinkuin tähänkin asti.
A0 ja A1 pelaa tasoista kuuteen (6) voittoon, A1 saa aloitusedun.
C4 ja D6 pelaa 4-6 tilanteesta yheksään voittoon.
jaolsten
Viestit: 2265
Liittynyt: 15:51 09.02.2007
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaolsten »

Tundra kirjoitti:Tipi, katsos, aina mennään huonomman ehdolla tässä. C4 tarvii siis suluissa olevan voittomäärän (4) ja koska sulla on jo nelosen tasuri, pelaat kaheksaan. 0 lähtee tietenkin nollasta. Eli, lähetään tasoituslukujen osoittamasta tilanteesta, niinkuin tähänkin asti.
A0 ja A1 pelaa tasoista kuuteen (6) voittoon, A1 saa aloitusedun.
C4 ja D6 pelaa 4-6 tilanteesta yheksään voittoon.
Tosi mielenkiintoinen ja kokeilemisen arvoinen systeemi! Taidan laittaa korvan taakse josko tulis testattua...
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
Skobe
Viestit: 1822
Liittynyt: 11:06 02.11.2005
Paikkakunta: HKI
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Skobe »

Juu oikea suunta. I like it!

Yksi turnaus formaatti voisi olla seuraavanlainen
Pelataan esim. neljän hengen lohkoissa.
Lohkoihin arvotaan vain saman "levelin" pelaajia.
Lohkojen parhaat jatkavat cup-kaavioon.

Koko turnaus siis ilman tasureita (ellei kuppiin niitä haluta...). Siinä lohkopelit pelattaisiin sitten tasaväkisiä vastaan.
Vastaa Viestiin