Jarmo Tainio kirjoitti:Tommi! Olet hieman herkkä lajisi arvostelulle.Tietysti se on oikein ja Saatat olla oikeassa, minä kun en pelaa poolia kun "nitro-rg:ssä" ,niin en tiedä mestaruus ja muista huippusarjoista. Senioreissa on lieviä ongelmia käytöksessä (köön pöydälle viskelyä ynm)ja pukeutuminen ei kaikilta osin ole sääntöjen mukaista. Snooker miehet vapautan pukeutumis ongelmasta suosiolla, mutta luulen että "pinna"palaa siinäkin lajissa.
Tämä kuitenkin on yleistä bilis-keskustelua ja voimmekin siirtyä sinne.
Hyvää 2009 vuotta kaikille biljardilajien harrastajille.
Jarkka
Siirrytään sitten tänne
Ei suinkaan ole kyse herkkyydestä. Halusin vaan tarkentaa hieman yleistävää kommenttiasi siitä miten "aina" olisi mainitsemiasi ongelmia ja/tai keskustelua. Itse en ole seniorikisoissa käynyt osin sattuneesta syystä joten niistä en tiedä, muuten meininki on aikas asiaa ollut tai sit mulle ei kerrota kaikkee!!
Tosta kepin viskelystä tuli mieleen että missä ihmisten mielestä menee raja tunteiden näyttämisessä? Kepin heittely on sinällään jo vähän ylimenevää mutta siinäkin voi olla montaa eri käsitystä ja jopa tapaa miten se keppi sitten lentää. Urheilun usein suurin suola on kuitenkin tunteet enkä mielellään näkis kaiken sen häipyvän pois. Liian vähän sitä muutenkin biliksessä näkee, kaikki yrittää "aina" olla niin cooleja myös ilon hetkillä.
Olen samaa mieltä että biljardi on urheilua jossa myös tunteille on annettava sijaa. Se rajanveto on vain usein vaikeaa. Mikä on aitoa eläytymistä ja mikä harkittua vastustajan häirintää?
Muistan yhdet karakisat Köpiksessä, kun ei salin puolelle uskaltanut mennä. Jos kenkä vähänkin narahti niin joutui paheksuvien katseiden kohteeksi. Porukka istuikin baarin puolella, missä oli paljon hauskempaa. Harvat kai tätä toivoo?
Toinen ääriesimerkki on seniorien PM-kisoista Trondheimista, missä norjalainen pelaaja piereskeli niin että suomalainen vastustaja (onneksi en minä, joka pelasin salin toisella puolella) oli kuolla kaasumyrkytykseen. Tuskinpa toivottavaa, mutta onko sääntöjen vastaista?
Kokemukseni on että valtaosa suomalaisista biljardinharrastajista ovat fiksuja ihmisiä, jotka osaavat käyttäytyä asianmukaisesti. Valitettavasti joukossa on yksittäistapauksia joilta se ei helposti luonnistu, mutta heitä varten liitolla on kurinpitopäällikkö.
Hyvän biljardipelaajan ominaisuuksiin kuulu sietää jonkin verran häiriötä. Sitä kun ei kuitenkaan koskaan täysin voi välttää. Tätä ominaisuutta osoitti myös em. suomalainen pelaaja Trondheimissa, voittamalla ko. ottelun.
Sami_Timonen kirjoitti:mitä arvostetumpi kisa sen tiukemmin pitäisi suhtautua ja KAIKISSA kisoissa saisi olla joku roti
(itse suosin juuri tuota että katsotaan kieroon jos kenkäkin narahtaa silloin saa rauhassa pelata...)
biljardi takaisin herrasmiesten jaloksi urheilulajiksi!
Olen samaa mieltä että kaikissa kisoissa saisi olla jokin roti ja mitä arvostetumpi kisa, sitä tiukempi. Mutta jossain tulee kuitenkin raja vastaan, mikäli tavotteena on saada biljardikisoihin enemmän yleisöä ja suurempaa näkyvyyttä. Köpiksessä pelasivat silloin sen ajan huiput Raymond Ceulemansin johdolla, mutta yleisö istui kuppilan puolella. En usko että se oli pelaajien mieleen, vaikka saivatkin pelata rauhassa.
Käsitykseni on että useissa yleisölajeissa on panostettu enemmän yleisön (ja toimittajien) viihtyvyyteen kuin urheilijoiden. Onko se oikein vai ei, siitä voi tietenkin olla montaa mieltä. Mutta ilman yleisöä ja ilman mediaa ei myöskään ole rahaa kehittää lajia ja maksaa huippupelaajille jne.
PS. Ettei minua käsitetä väärin, niin jos olisin ollut tuomarina, olisin keskeyttänyt mainitsemani pelin Trondheimista ja käskenyt ko. norjalaisen poistumaan salista.
kulmaan kirjoitti:Alkoholia ei lasketa dopingaineeksi. OK. Mutta eikö olisi aiheellista jotenkin rajata sen kittaamista taukojen aikana. Minua ainakin hävettää lajin puolesta, katsellessani känniläisten pelaamista. Voitaisiin esim. kilpailuohjeisiin sisällyttää, että kilpailujen johtajalla on oikeus puhalluttaa palaaja, joka selvästi on "kännissä" ja jos promilleraja on yli yhden, niin hänellä olisi oikeus sulkea kyseinen henkilä pois turnauksesta. Näin saataisiin edes vähän siistittyä lajin julkisuuskuvaa.
10.1.09 tapahtui 1.divarikisassa ikävä välikohtaus ja joka puoltaisi yllä olevassa tekstissä mainittuja asioita.
Sisällyttäisin siihen vielä sellaisen että mikäli kilpailun järjestävä taho ei kykene asiaa / asiakasta hoitamaan, niin kilpailun järjestämistä ei pitäisi sallia sellaiseen kilpailupaikkaan.
Pieni selvennys ettei tule väärinkäsityksiä:
KILPAILU SUJUI KAIKILTA MUILTA OSIN ERITTÄIN HYVIN JA PELITKIN ETENIVÄT MELKO SUTJAKKAASTI. ITSE KÄVIN TÄSSÄ PELIPAIKASSA ENSIMMÄISTÄ KERTAA JA NAUTIN SIELLÄ PELAAMISESTA.
Mä oon Olli pyytänyt yleisesti anteeksi tuota välikohtausta. Anteeksipyyntö pitää voida suorittaa kun on tehnyt jotain väärin, myös selvinpäin. Toiset osaa sen, toiset ei...
Nokianvirta kirjoitti:
kulmaan kirjoitti:Alkoholia ei lasketa dopingaineeksi. OK. Mutta eikö olisi aiheellista jotenkin rajata sen kittaamista taukojen aikana. Minua ainakin hävettää lajin puolesta, katsellessani känniläisten pelaamista. Voitaisiin esim. kilpailuohjeisiin sisällyttää, että kilpailujen johtajalla on oikeus puhalluttaa palaaja, joka selvästi on "kännissä" ja jos promilleraja on yli yhden, niin hänellä olisi oikeus sulkea kyseinen henkilä pois turnauksesta. Näin saataisiin edes vähän siistittyä lajin julkisuuskuvaa.
10.1.09 tapahtui 1.divarikisassa ikävä välikohtaus ja joka puoltaisi yllä olevassa tekstissä mainittuja asioita.
Sisällyttäisin siihen vielä sellaisen että mikäli kilpailun järjestävä taho ei kykene asiaa / asiakasta hoitamaan, niin kilpailun järjestämistä ei pitäisi sallia sellaiseen kilpailupaikkaan.
Pieni selvennys ettei tule väärinkäsityksiä:
KILPAILU SUJUI KAIKILTA MUILTA OSIN ERITTÄIN HYVIN JA PELITKIN ETENIVÄT MELKO SUTJAKKAASTI. ITSE KÄVIN TÄSSÄ PELIPAIKASSA ENSIMMÄISTÄ KERTAA JA NAUTIN SIELLÄ PELAAMISESTA.
Voisiko arvoisat kirjoittajat käyttää sitä esikatselu painiketta, ennen kuin lähettävät viestin ....... nyt tuossa lainaukset ja kirjoitukset on niin sekaisin ,että on hankalaa erottaa mikä on lainattua ja mikä on kyseisen kijoittajan omaa tekstiä
9Ball kirjoitti:Voisiko arvoisat kirjoittajat käyttää sitä esikatselu painiketta, ennen kuin lähettävät viestin ....... nyt tuossa lainaukset ja kirjoitukset on niin sekaisin ,että on hankalaa erottaa mikä on lainattua ja mikä on kyseisen kijoittajan omaa tekstiä
Joo oikeessa oot. Mä arvoin siitä nyt jonkinlaiset lainaukset, asianomaiset korjatkoon jos meni metsään.
Kilpailunjohtaja pystyy SBiL:n sääntöjen pohjalta poistamaan pelaajan kisasta liiallisen alkoholin vuoksi, eikä siihen todisteita sen enempää tarvita, kilpailunjohtajan oma arviointikyky riittää.