Tasoituskisat, tasoitukset ja muu jupina
Valvojat: Johnny Boyh, Tube, Matti Jokela, Markku Ryytty, Tommi Lamminaho
-
Muistelin että joskus (ehkä pari vuotta sitten) ainakin biljardilehdessä pohdittiin vastaavan kuin golfissa käytetyn tasoitusjärjestelmän soveltamista biljardiin. Olisikohan ollut englantilainen keksintö... Muistaako joku mistä oli kysymys?
Golfin suolahan on juuri hyvä tasoitusjärjestelmä. Tasoitus biljardissa ei voi olla ehkä vain 0-4 tai 0-6 asteikko. Pitää mennä syvemmälle. Esimerkiksi rangkin kilpailujen ohella muutkin turnaukset voisivat saada biljardiliitolta tasoitukseen vaikuttavan statuksen. Eli pelaajan on osallistuessaan hyväksyttävä se seikka, että tasoitus voi joko nousta tai laskea. Siksi tasoitusskaala ei voi olla mikään 0-4, vaan monipuolisempi kuten golfissa. Yhden kisan heilahtelu olisi vaikka jotain 0,5 pistettä, joka puolestaan tarkoittaisi tasoituksessa jotakin muuta (laskentakaava).
Golfin suolahan on juuri hyvä tasoitusjärjestelmä. Tasoitus biljardissa ei voi olla ehkä vain 0-4 tai 0-6 asteikko. Pitää mennä syvemmälle. Esimerkiksi rangkin kilpailujen ohella muutkin turnaukset voisivat saada biljardiliitolta tasoitukseen vaikuttavan statuksen. Eli pelaajan on osallistuessaan hyväksyttävä se seikka, että tasoitus voi joko nousta tai laskea. Siksi tasoitusskaala ei voi olla mikään 0-4, vaan monipuolisempi kuten golfissa. Yhden kisan heilahtelu olisi vaikka jotain 0,5 pistettä, joka puolestaan tarkoittaisi tasoituksessa jotakin muuta (laskentakaava).
Re: Tasoituskisat, tasoitukset ja muu jupina
Andreilta erittäin asiallinen kirjoitus. Juuri näin se menee.
Itse lähden kisoihin (viime aikoina työkiireiden takia luvattoman harvoin) koska biljardissa kilpaileminen on mielestäni hauskaa en sen takia että voisin voitaaa. Suuri osa varsinkin näistä takapihan taaveista kuitenkin jättää menemättä kisoihin koska "en mä voi voittaa".
Näillä runsailla, välillä vaikka vähän yliammutuilla tasoituksilla saadaan houkuteltua suuria massoja kisoihin ja sitä kautta palkintopotit vähän isommiksi. Se mitä puhutaan että nämä "pubiruiskut" eivät kehity koska saavat aina etuja paremmiltaan, saattaa pitää paikkansa mutta suurin osa näistä ei pelaakaan biljardia kehittyäkseen tai tullakseen suomen tai maailmanmestareiksi vaan hakevat sitä samaa kilpailufiilistä kuin minäkin ja elättelee sitä pientä onnenkipinää siihen tuuriysiin Immosta vastaan. Onhan se hienoa ylpeillä Reiskan pubissa kavereille että voitin Juvan tai Immosen. Jätetään vaan kertomatta että sai seitsämän erää eteen. Tämä kaikille suotakoon. Kuuleehan vieläkin baareissa että "mä voitin Vesku Loirin".
Kun itse aloin järkkäämään vikkokisoja syksyllä niin halusin ehdottomasti tasoituskisat. Tämä osoittautui erittäin kiitellyksi ratkaisuksi, sillä tuskin muuten olisi tähän mennessä lähes sata eri pelaajaa, Suomen huipulta naapurin mummoihin olisi käynyt koittamassa onneaan.
Tässä samassa yhteydessä pahoittelen kaikkien vähän heikompien pelureitten puolesta että välillä on vähän turhaankin säästelty noita tasureita.
Siitä ollaan varmaan kuitenkin kaikki samaa mieltä että heikommasta pelaajasta ei saa tulla tasoitusten myötä ennakkosuosikki vaan antaa huippupelillä mahdollisuuden voittaa!
Tommi Hölsö
Itse lähden kisoihin (viime aikoina työkiireiden takia luvattoman harvoin) koska biljardissa kilpaileminen on mielestäni hauskaa en sen takia että voisin voitaaa. Suuri osa varsinkin näistä takapihan taaveista kuitenkin jättää menemättä kisoihin koska "en mä voi voittaa".
Näillä runsailla, välillä vaikka vähän yliammutuilla tasoituksilla saadaan houkuteltua suuria massoja kisoihin ja sitä kautta palkintopotit vähän isommiksi. Se mitä puhutaan että nämä "pubiruiskut" eivät kehity koska saavat aina etuja paremmiltaan, saattaa pitää paikkansa mutta suurin osa näistä ei pelaakaan biljardia kehittyäkseen tai tullakseen suomen tai maailmanmestareiksi vaan hakevat sitä samaa kilpailufiilistä kuin minäkin ja elättelee sitä pientä onnenkipinää siihen tuuriysiin Immosta vastaan. Onhan se hienoa ylpeillä Reiskan pubissa kavereille että voitin Juvan tai Immosen. Jätetään vaan kertomatta että sai seitsämän erää eteen. Tämä kaikille suotakoon. Kuuleehan vieläkin baareissa että "mä voitin Vesku Loirin".
Kun itse aloin järkkäämään vikkokisoja syksyllä niin halusin ehdottomasti tasoituskisat. Tämä osoittautui erittäin kiitellyksi ratkaisuksi, sillä tuskin muuten olisi tähän mennessä lähes sata eri pelaajaa, Suomen huipulta naapurin mummoihin olisi käynyt koittamassa onneaan.
Tässä samassa yhteydessä pahoittelen kaikkien vähän heikompien pelureitten puolesta että välillä on vähän turhaankin säästelty noita tasureita.
Siitä ollaan varmaan kuitenkin kaikki samaa mieltä että heikommasta pelaajasta ei saa tulla tasoitusten myötä ennakkosuosikki vaan antaa huippupelillä mahdollisuuden voittaa!
Tommi Hölsö
Minusta 0 miehiltä pitää edellyttää lähes virheetöntä peliä ...... sama kun kansainvälisissä peleissä ,jos siellä missaa palloja ,niin häviää ....... silloin kun pelaa kyseisellä tasolla,niin sen vastustajan tasurilla ei oo niin paljon väliä. ....toisaalta jos heikompi onnistuu lyömään sen 3 Ap:tä ,niin voisihan sen silloin ajatella ,että on sen voiton myös ansainnut, kun se ei kuitenkaan pysty niitä lyömään joka pelissä.jamppe kirjoitti: Jos 0-tasoitus mieheltä odotetaan, että hän jos ja kun pelaa omalla tasollaan, niin silloin voittaa pelin ! , niin silloin pitäisi huonompienkin tasoitus määräytyä sen mukaan miten pelaaja pystyy pelaamaan silloin kun on parhaimmillaan !![]()
Näin tilanne on tasapuolinen kaikille ja mitään treenaamatta/emmä osaa selityksiä ei tarvita !
Tässä samalla kun funtsin miten saataisiin golfin tasoitusjärjestelmä käännettyä biljardiin (olen ihan varma että se on mahdollista), niin tuli vain mieleeni että juuri golfissahan on niin että suuremmalla tasoituksella pelaavalla on parhaimmat mahkut voittaa. Ainakin pistebogeyssä ja useimmiten reikäpelissäkin.. Aloittelijathan tekevät siellä hurjimmat tulokset.
Osa ratkaisuna golfiin on pistetty tasoitussarjat. Eli esim tasurilla 0-18 pelaavat oman sarjan ja 19-36 oman. Biljardiin voisi soveltaa vaikka aluksi niin, että yhdessä kaaviossa pelaisivat lapaset ja toisessa playerit. He pelaisivat kuitenkin siis samaa turnausta siten että kaavioista selviytyvät parhaimmat cup-peleihin...
Itse ainakin osallistuisin jos jossakin turnauksessa kokeiltaisiin tälläistä mallia. ...ja siellä lapasten puolella
Osa ratkaisuna golfiin on pistetty tasoitussarjat. Eli esim tasurilla 0-18 pelaavat oman sarjan ja 19-36 oman. Biljardiin voisi soveltaa vaikka aluksi niin, että yhdessä kaaviossa pelaisivat lapaset ja toisessa playerit. He pelaisivat kuitenkin siis samaa turnausta siten että kaavioista selviytyvät parhaimmat cup-peleihin...
Itse ainakin osallistuisin jos jossakin turnauksessa kokeiltaisiin tälläistä mallia. ...ja siellä lapasten puolella

Mascotissa oli viikkokisoissa käytössä tasoitusjärjestelmä, jossa jokainen pelattu erä vaikutti tasoitukseen. Ja vieläpä niin, että paremmalta voitettu erä vaikutti enemmän kuin huonommalta ja sama päinvastoin hävitessä.
Sitä ei tosin ole nyt päivitetty ainakaan vuoteen eikä varmaan päivitetä seuraavaankaan vuoteen. Se oli kuitenkin hyvä systeemi silloin kun siitä vielä huolehdittiin. Kaikilla oli ajan tasalla oleva tasoitus, joka ei pelkästään laskenut vaan voi helposti myös nousta. Jos sen saisi jotenkin helpommin päivitettävään sähköiseen muotoon, niin se vois olla se valtakunnallinen tasoitusjärjestelmä johon vois vaikuttaa tasurikisojen lisäksi kaikki rg-kisat ja miksei muutkin mistä vaan tulee viralliset tulokset julki.
Sitten olisi tietenkin tasurikisajärjestäjän oma asia haluaako soveltaa tuota valtakunnallista, ei muuten olis esteitä maailmanlaajuiseenkaan, tasoitusjärjestelmää vai ei.
Sitä ei tosin ole nyt päivitetty ainakaan vuoteen eikä varmaan päivitetä seuraavaankaan vuoteen. Se oli kuitenkin hyvä systeemi silloin kun siitä vielä huolehdittiin. Kaikilla oli ajan tasalla oleva tasoitus, joka ei pelkästään laskenut vaan voi helposti myös nousta. Jos sen saisi jotenkin helpommin päivitettävään sähköiseen muotoon, niin se vois olla se valtakunnallinen tasoitusjärjestelmä johon vois vaikuttaa tasurikisojen lisäksi kaikki rg-kisat ja miksei muutkin mistä vaan tulee viralliset tulokset julki.
Sitten olisi tietenkin tasurikisajärjestäjän oma asia haluaako soveltaa tuota valtakunnallista, ei muuten olis esteitä maailmanlaajuiseenkaan, tasoitusjärjestelmää vai ei.
-
Joo kyllä tuommoisista on ollu jo pitkään puhetta Kuuopiossakin, mutta kun ei vaan ota tuulta purjeisiin... Sit vois parhaita vielä palkita kauden jälkeen. Jotenkin vaan tuntuu, että alkaa joita kuita kauheasti ahdistamaan, jos pitäis jotain kehityksen tynkää saada aikaiseksi. Aika lohduton ollu tuo kilpailujen määräkin tänä vuonna, kun itse elättelin toiveita, että nyt niitä kisoja alkaa kunnolla tulemaan. Vuosia sitten, kun juttelin asiasta, niin lähes kaikki oli sitä mikeltä, että pitää saada Kuopioon lisää ja isompia kisoja. Nyt on puuttunut perus piiri mestaruus ym kisat jo monta vuotta ja on vähän niin kun pudonnu pohjat alta... Aletaan vaan kuuseen kurkotteleen jne... Tässä vähän rakentavaa kritiikkiä Kuopion kisa järjestäjille ja olen kyllä valmis korteni kantamaan kekoon.
Kisoja on kalenteri täynnä ..... senverta täynnä,ettei niitä monta vuoteen Kuopioon mahdu. ..... porukkaa auto täyteen ja reissuun .....satasella tekee kisareissun. Divari tilanne on toki hankala ja siitä on jo ollut puhetta ,mutta riittää näitä ,muita kisoja ...... toki jos jää kotiin itkemään jos kaikki ei tuu valmiiksi eteen .....no silloin sitä pitää vaan sitten itkeä.Can Playsam kirjoitti:Aika lohduton ollu tuo kilpailujen määräkin tänä vuonna, kun itse elättelin toiveita, että nyt niitä kisoja alkaa kunnolla tulemaan. Vuosia sitten, kun juttelin asiasta, niin lähes kaikki oli sitä mikeltä, että pitää saada Kuopioon lisää ja isompia kisoja.

Taidanpa järjestää pienimuotoiset testikisat. Late, mites noi Baribalin lauantait on varattu?
Soita mulle, jos haluat tulla pitää kisat tulevana Lauantaina. Itsekin olen miettinyt tota Lapas/pro -jakoa kahteen alkulohkoon ja sit molemmista esim. 4 parasta 8 cuppiin, kuitenkin kisat alusta loppuun ilman tasoituksia.
Late
Soita mulle, jos haluat tulla pitää kisat tulevana Lauantaina. Itsekin olen miettinyt tota Lapas/pro -jakoa kahteen alkulohkoon ja sit molemmista esim. 4 parasta 8 cuppiin, kuitenkin kisat alusta loppuun ilman tasoituksia.
Late
-
- Viesti:
Tampereella Sammonkadun Biljardikahvilassa (nyk. Pool Garden) pelattiin joskus 90-luvun puolivälissä viikkokisoja tällä lapas-pro lohkoilla. Homma toimi jonkun aikaa, mutta pelaajat halus siirtyä nykyisen kaltaiseen tasurijärjestelmään. Muistaakseni yksi iso syy oli, että jengi molemmissa lohkoissa ei halunnut pelata aina samoja naamoja vastaan. Prot pelasivat jo muutenkin paljon keskenään ja Lapaset halusivat päästä parempiaan vastaan kokeilemaan tasoituksella.
Jottei jää puheitten varaan, niin tervetuloa LauantainaHJL kirjoitti:Tuossa olisi musta enemmän ideaa kuin tasolohkoissa.rz kirjoitti:...Baribalin kisoissa ei vielä osallistujamäärissä olla mässäilty, mutta en näkisi mitään estettä 25-30 osallistajamäärälle jos lauantaikisat olis tasoituksin. Tiistain kymppipallot sitten ilman tasoituksia....
Kävisikö tällainen hybridi:Meidän excel-automaattikaavio osaa hakea nimen perään tasoitusluvun.
tiistaina ilman tasoituksia 4 voittoon, hinta €7
lauantaina tasoituksilla 6 voittoon, hinta €10
tasoitus (0-2) 4 viimeisimmän osallistumisen perusteella Sbil-pisteytyksen tapaan
Tasoituslaskenta olisi helppo tehdä ja ylläpitää blogissa.
Vois ottaa finaalitkin käyttöön ja lauantaisin shoot outin tai jack potin.

Late