Stamina... miten saada vire pysymään yllä?

Yleistä biljardista

Valvojat: Tube, Johnny Boyh, Markku Ryytty, Tommi Lamminaho

Vastaa Viestiin
Avatar
buddy
Viestit: 5276
Liittynyt: 12:58 04.11.2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja buddy »

Yleensä velttous, motivaation ja keskittymisen puute liittyy olennaisesti ravitsemustilaan. Jos kroppa ei saa ravintoa tai nestettä (ei olutta :) ) tarpeeksi, on seurauksena myös aivojen toiminnan "hidastuminen". Jos verensokerin päästää liian alas, niin varmasti ei peli suju enää. Toisaalta jos syö tukevan aterian, siirtyy suuri määrä verta vatsalaukun seudulle ja olo on flegmaattinen kun kroppa on keskittynyt sulattamaan vatsan täyttänyttä ateriaa. Eli syömättömyys sekä myös raskaat ateriat on pannassa jos haluaa säilyttää keskittymiskyvyn huipussaan.

Kannattaa huomata, että jos verensokeri tippuu alas, ei seurauksena ole hetimiten nälän tunne vaan velttous tulee ensin. Eli tässä tilanteessa ei kannata verensokeria päästää liian alas vaan pitkän kisapäivän aikana kannattaa syödä pieniä välipaloja jatkuvasti (joka 2. tai 3. tunti) sekä nauttia vettä sopivasti ennaltaehkäisten verensokerin laskua. Itse olen tämän vuoden rankingkisat vetänyt läpi siten, etten syö kunnon lämmintä ateriaa koko päivänä, vaan syön silloin tällöin sämpylän ja/tai pari hedelmää. Yleensä kisoissa näet meikäläisen roudaavan nipullista esim. banaaneja sekä mahdollisesti kuivattuja hedelmiä. Hedelmät pitävät verensokerin paremmin ylhäällä kuin esim. suklaa tai karkit. Suklaasta saa ns. nopean verensokerin nousun (sugar rush), mutta vastaavasti verensokeri tulee vähän ajan kuluttua todella nopeasti alas. Huomasin myös taannoin, että nestetasapaino vaikuttaa myös keskittymiseen, vettä kannattaa siis nauttia säännöllisesti.

Täytyy lisätä, että hyvä lihaskunto auttaa melko paljon keskittymisessä. Biliksessä kovimmille joutuu jalat sekä keskivartalon lihakset. Näitä kannattaa treenailla jonkin verran jos tuntuu siltä, että iltapuhteella peleissä alkaa jotakin lihasta kolottamaan. Tässä voin antaa pienen esimerkin, vaikken itse näytä kovinkaan urheilulliselta (vähän tullut "möhöä" :) ), on kuitenkin tullut pelailtua eri urheilulajeja säännöllisesti koko lapsuuteni ajan (futis, tennis, sulkapallo) joten vaikka lihaskunto on juuri tällä hetkellä omaan tasoon nähden melko rapakunnossa, on se silti luultavasti parempi kuin monella muulla pelaajalla. Samoin punttisalitreeniä eli lihastreeniä on tullut tehtyä jo ainakin 5-6 vuoden ajan melko säännöllisen epäsäännöllisesti. Mulla ei esim. jaloissa tunnu tuommoinen 12-16 tunnin kilpailut juuri missään. Eli lihaskunnossa huolehtiminen on myös melko tärkeää.

Villen mainitsemassa Mascotin viikkokisoissa alkoi meikäläisellä taas tuntua loppupeleissä pieni väsymys joka tuli selkeästi syömättömyydestä sekä osittain runsaasta tupakansavusta. Onneksi peli sujui aika rutiinilla loppuun asti eikä tarvinnut lähteä tyhjin käsin kotiin.

Semmosta.
Mikko Jäntti
Vastaa Viestiin