snookerpöydän rakentaminen kotiin

Yleistä biljardista

Valvojat: Tube, Johnny Boyh, Markku Ryytty, Tommi Lamminaho

Vastaa Viestiin
snooker-pelaaja
Viestit: 2
Liittynyt: 05:42 30.07.2023

snookerpöydän rakentaminen kotiin

Viesti Kirjoittaja snooker-pelaaja »

Moikka!

Olen suunnittelemassa vajaamittaisen snookerpöydän rakentamista kotiin. En varmaankaan aio pöydän alustana käyttää kivilevyjä, en ainakaan oikeita biljardipöytään tarkoitettuja kivilevyjä. Ne maksavat paljon ja painavat paljon. Olen miettinyt, että käytän MDF-levyä. Sitä monet käyttävät kun tekevät biljardipöydän kotiin. Monet haukkuvat MDF-levyä netissä, mutta ei ole tarkoituskaan tehdä tosi hyvää pöytää. Siihen ei ole kädentaitoa eikä rahaakaan, budjettini on max. 600 euroa. Päätarkoitus on päästä treenaamaan lyöntikättä silloin tällöin. MDF-levy on melko halpaa ja sitä on helppo työstää. Voin helposti tehdä juuri sen kokoisen pöydän kun haluan. MDF-levy kuitenkin arveluttaa. YouTube-videoiden perusteella MDF-levy on hitaampi kuin kivialusta, ja kai siksi, koska se on pehmeämpää. Pallo pyörii sillä epäluonnottomasti. MDF-levyssä voi olla muitakin ongelmia.
Olen miettinyt, että mitä jos käyttäisi lasia. Eli jos laittaisi MDF-levyn tai jonkun muun levyn alustaksi ja sen päälle vielä lasin, ja sitten tietenkin verka lasin päälle. Lasi olisi ainakin kovaa. Ehkä lasin päällä pallo pyörisi kuin kiven päällä. Ja luulisi, että lasi pysy suorana. Mitä mieltä olette lasista?
Entä tulisiko kenellekään mitään muuta vaihtoehtoa, jotta alustasta saisi kovan? Olen katsonut erilaisia materiaaleja, joita käytetään talojen rakentamisessa. On esimerkiksi erilaisia liuskekiviä ja laattoja. Sopivaa en ole löytänyt. Liuskekivissä ja laatoissa on ongelma se, että monissa on epätasainen tai karhea pinta, ja monet maksavat tosi paljon. Ja niiden työstäminen on oletettavasti hankalaa.
Ja sitten vielä sellainen asia, että jos jollakin on myydä tarvikkeita DIY snookerpöydän rakentamiseen, saa tarjota. Kiinnostavat esim. snookerpussien raudat, pussit, vallikumi ja hyväkuntoinen verka. Vallitkin kiinnostavat, jos ne vaan voi pätkiä pieneen snookerpöytään sopiviksi. Saa tarjota myös poolpöydän osia.
Jelliks
Viestit: 1
Liittynyt: 00:35 12.10.2023
Viesti:

Re: snookerpöydän rakentaminen kotiin

Viesti Kirjoittaja Jelliks »

Hei!

On hienoa, että olet kiinnostunut rakentamaan snookerpöydän kotiin, ja ymmärrän budjettisi ja materiaalivalintojesi huolenaiheet. MDF-levyn suhteen olet oikeassa: se on edullinen ja helposti työstettävä, mutta ei välttämättä tarjoa parasta pelikokemusta. Kuten mainitsit, sen pehmeys voi vaikuttaa pallon liikkumiseen.

Lasin käyttäminen kuulostaa innovatiiviselta ajatukselta, mutta lasissa on haasteita. Se voi naarmuuntua, mikä vaikuttaa pallon liikkumiseen, ja sen särkymisriski on olemassa. Lisäksi lasi voi olla liukas, mikä voi vaikuttaa pelikokemukseen.

Jos etsit kovempaa ja tasaisempaa pintaa, mutta et halua käyttää kallista kivilevyä, voit harkita komposiittimateriaaleja tai jopa vaneria, joka on päällystetty korkeapainelaminaatilla. Ne voivat tarjota kovemman ja tasaisemman pinnan kuin MDF.

DIY-projekteissa on tärkeää muistaa, että vaikka lopputulos ei välttämättä vastaa ammattilaistasoa, se voi silti olla erittäin toimiva ja palvella tarkoitustaan hyvin.

Toivon, että löydät sopivan ratkaisun projektiisi. Onnea rakentamiseen!

Mikäli joku täällä foorumilla myy tarvikkeita snookerpöydän rakentamiseen, toivottavasti he ottavat sinuun yhteyttä.
Jussi Tyrkkö
Viestit: 57
Liittynyt: 14:44 12.08.2020

Re: snookerpöydän rakentaminen kotiin

Viesti Kirjoittaja Jussi Tyrkkö »

Moi!

Vuosien mittaan tullut hamstrattua enemmän kuin paljon snookerpöydän osia varastoon. Lisäksi minulla hyvät kontaktit järjestää kaikki varaosat mitä varastosta ei löydy. Olen muutamassa upeassa rakenusprojektissa ollut mukana ja mielelläni autan myös seuraavissa projekteissa. Kaupalliset intressini rajatut mutta kumminkin olemassa 😊

Jussi
040-5391754
Vastaa Viestiin