Shooters Pool (PC)

Yleistä biljardista

Valvojat: Tube, Johnny Boyh, Markku Ryytty, Tommi Lamminaho

Vastaa Viestiin
Armadillo
Viestit: 105
Liittynyt: 16:16 08.04.2011

Re: Shooters Pool (PC)

Viesti Kirjoittaja Armadillo »

Nyt on ihan pakko kysyä, että onks sul rahat kii tos projektis vai miten oot noin pirun innostunu siit? Eiks piljaartia kannata mennä pelaan piljaartisalille/klubille eikä tietokoneella?
Fluke_2
Viestit: 6
Liittynyt: 21:57 11.03.2020

Re: Shooters Pool (PC)

Viesti Kirjoittaja Fluke_2 »

Armadillo kirjoitti: 19:31 25.05.2017 Nyt on ihan pakko kysyä, että onks sul rahat kii tos projektis vai miten oot noin pirun innostunu siit? Eiks piljaartia kannata mennä pelaan piljaartisalille/klubille eikä tietokoneella?
Ihan vaan mielenkiinnosta. Ja kannattaa, mutta silloin kun ei pääse, niin tässä on se toiseksi paras vaihtoehto.

Sitähän tuli viestiketjua sitten vähän siivottua servericrashin toimesta...

Pari pelivideota, mitä tullut tehtyä, muttei tänne linkattua.
Straight poolia sataan pisteeseen (online) : https://www.youtube.com/watch?v=N5f2gyEuhX8 (melkeen 70 pisteen johdosta vastustaja tuli vielä rinnalle ja ohi, koska kämmäilin, mutta.. no kattokaa ite :D ). Taustalle tuli 2 levyllistä tekijänoikeuden alaista musiikkimateriaalia, niin päätin sitten mutettaa koko videon.
Me vs Ghost -9palloa (offline) https://www.youtube.com/watch?v=3zvL2Xw8vEY 5 parttia yhteen kyytiin
Kokoonpuristuva valli (testiversio offline pelissä) https://www.youtube.com/watch?v=k7KMcBBu5_Q Saa päälle parametrilla --use_new_cushion_model, eli esim pikakuvakkeeseen näin: "C:\Program Files (x86)\ShootersPool\bin\ShootersPool.exe" --use_new_cushion_model . Ei toimi vielä niin hyvin kuin voisi, kuten video osoittaa, mutta empä tiedä että missään muussa pelissä ois vallin puristumista mukana, edes millään tasolla. Tämähän on mm. edellytys tietyntyyppisen bankkilyönnin onnistumiseen (ettei tule double-kiss).
Squeeze plant täällähän jo olikin https://www.youtube.com/watch?v=c5_VfqJOLdE

Pari asetusvinkkiä, jos joku tuota päättää kokeilla sekä jotain perustelua:
Player options -> Controls:
- Bridge lenght täysille (Tämä asetus vaan rajoittaa, että kuinka pitkän back-swingin pelissä voi tehdä. Oikealla pöydällä kun pelailee, niin maksimi backswing:n pituus on karkeasti arvioiden hieman pelaajan kyynärvarren mittaa lyhyempi, riippuen tekniikasta (esim nouseeko olkavarsi myös). Eli asetus rajoittaa pelissä, ettei keppiä voi vetää tätä mittaa pitemmälle. Realismiahan tällä haetaan, mutta toisaalta lyönti tehdään tässä tapauksessa hiirellä, jonka herkkyys on hyvin harvalla asetettu niin, että vastaisi yksi yhteen vastaavan pituista lyöntiliikettä kuin oikealla pöydällä pelatessa. Eli pelissä lyhyempi liike, mutta tätä jos mennään vielä rajoittamaan, voi voimanhallinta olla melko heikkoa, eli suosin ite tuota maksimi-arvoa ja omaan hiiren herkkyyteen (n. 30%) yhdeistettynä tarkoittaa, että lyöntiliike keskikovalla/kovalla lyönnillä on kokonaisuudessaan backswingin taka-asennosta etu-stoppiin n. 20-25cm pitkä.
- Back swing speed factor täysille. Tällä asetuksella pystyy asettamaan eteenpäin suuntautuvan hiiren liikkeen herkkyyden suuremmaksi, kuin taaksepäin keppiä viedessä. Asetuksen olemassa-olon taustalla semmoinen, että jollakin voi olla tietokonepöydällä hiiren edessä jotain tavaraa, ja tällä asetuksella voisi ehkäistä sitä, että ettei hiirikädellä/hiirellä mene niitä tökkimään lyöntiä (/"follow-throughia") tehdessä. Eli ottakaa tavarat sieltä pois ja asetus täysille, niin hiiren herkkyys on identtinen kummankin suuntaisella liikkeellä, parantaa myös voimanhallintaa, kuten tuo edellinenkin.
Player options -> View:
- View sensitivity nyt tietenkin semmmoiseksi, että on miellyttävä, ei liian hidas/nopea.
- Camera motion speed: Nopeus, jolla peli liikuttelee kuvakulmaa, kun se sitä tekee, esim pelivuoron vaihtuessa yms. EI maksimiin, mutta lähelle sitä. Tekee kuvakulman siirrot jouheviksi.
- View height: Melko lähelle minimiä. Tällä pystyy asettaan, että missä asennossa kuvakulma on, kun pelailee. Oletus-asetus on semmoinen, joka vastaisi tilannetta, että pelaajalla kasvot olisi niin, että näkökenttä suuntautuisi vaakasuoraan eteenpäin. Itellä ainakin kasvot on enemmän/vähemmän pöytää kohden ja silmät vilkuilee ylös lyönnin suuntaan päin (myös jotakuinkin kaikilla, jotka ovat biljardia joskus pelanneet), jolloin sivusilmällä näkee esim. myös shaftia pitemmältä matkalta. Eli alhaisella asetuksella saa kuvakulmaa tilttaamaan alaspäin ja luonnollisemman näkymän. Helpottaa täten pelissä myös lyönnin tähtäystä.

Ja varsinkin ilman mitään apuja käyttäen pelatessa, tähtäystä ei kannata alkaa tekemään tietoisesti/vahingossa jotenkin erilain kuin oikealla pöydällä pelatessa, esim jotenkin arvioimalla leikkuuta kiven ulkokehältä jonkun pisteen kohtaa kohdepalloon, vaan ihan sillain luonnollisesti: Heilauttaa kamerakulma niin, että hahmottaa linjan pussista kohdepalloon ja sen läpi, ja sitten kun tähtäilee niin keskittyy nyt lähestulkoon pelkästään siihen kohdepalloon ja siihen, että millaisen leikkuun näki. Sitten kun tuntuu hyvältä niin lyö ja jos ei tunnu hyvältä, niin aloittaa alusta. No, kaikkihan täällä tietää mitä on lyönnin visualisointi ja pre-shot rutiini...

- Field of view.. riippuu näytön koosta ja kuinka etäällä se on. Tarkoituksena on saada perspektiivi näyttään samalta, kuin oikeasti pelaillessa. Koska porukalla oli eri kokoista näyttöä, eri etäisyydellä ja pelailevat eri zoomilla, niin tämä asetus pitää olla, yksi ja sama arvo ei toimi kaikilla setupeilla. Tähän on oikean arvon selvittämiseen laskukaavakin olemassa. Mutta kokeilemalla niin, että asettaa zoomin niin, että vastaa jotakuinkin oikeaa lyönto-asentoa/näkymää (näkökentän pinta, eli kamera siinä pool kepin jointin tuntumassa) ja kattelee miltä kohdepallo näyttää joltain tietyltä etäisyydelta kiven takaa lyönti-asennosta katsottuna. Eli jos kohdepallo näyttää liian pieneltä, niin FOV -arvo on liian iso, ja toisinpäin. Ite hain kokeilemalla ja päädyin arvoon 33, jälkeenpäin kokeilin myös sitä laskukaavaaakin, joka antoi tuloksen väliltä 32.5-33.. lähelle meni ihan silmäpelillä.
- Eyes-ball distance (zoom etäisyys, johon voi aina palata, jos zoomia on mennyt jossain vaiheessa kesken pelin muuttamaan. Kahdesti kun painaa lyöntinappia esim "S", niin zoom palautuu tähän asetukseen. Kannattaa tietenkin myös aina suosia tätä samaa zoomia, jotta perspektiivi pysyy samana.
Fluke_2
Viestit: 6
Liittynyt: 21:57 11.03.2020

Re: Shooters Pool (PC)

Viesti Kirjoittaja Fluke_2 »

Straight pool 42 pötkö https://www.youtube.com/watch?v=nnnhBazp0i8

Nyt ollut myös muita hyviä pelejä, kun vastassa on ollut sekä koko Suomen, että myös koko maailman tuntemia oikeita pool pelaajia :D

Corona näemmä tehnyt tehtävänsä, onlinepuolella parissa viikossa pelaajamäärä lähes nelinkertaistunut.
Vastaa Viestiin