Tilastot

Yleistä biljardista

Valvojat: Tube, Johnny Boyh, Markku Ryytty, Tommi Lamminaho

Vastaa Viestiin
CnPs
Viestit: 448
Liittynyt: 20:02 10.10.2011
Paikkakunta: Hämeenlinna

Tilastot

Viesti Kirjoittaja CnPs »

https://youtu.be/HKuATopSETU
Mitä olette mieltä tilastoista, ja tuosta fargo reittauksesta? Meillä on nyt Kuopiossa ollu jonkun vuoden käytössä, ja sen oon huomannu että parhaat statsit on pelaajilla jotka pelaa helpoimpia kisoja ja niillä jotka lähtee äkkiä herättelemään itteensä jonnekkin jos ei kulje, sen sijaan että ottais muilta pelaajilta tappiot oppina huonommalla kaudella.
Heitin tähän sit nämä negaatiot heti kärkeen, kun niistä tykätään niin paljon :roll:
Itseäni kiinnosti kovasti muinoin tilastointi, ja olin yksi sen "vaatijoista".
Jos nyt kohtuu neutraalisti koittais analysoida, niin on niistä joillekkin ollu hyötyäkin. Jotkut on saanu potkua jos alkanu liian negatiiviseks vääristymään, ja liian positiivisilta vaikuttavatkaan ei oo nähtävästi ainakaan vielä hirveemmin haittaa ainakaan kokeneet.
Onko sitten jotain negaatioita ilmennyt?(konkreettisia) En osaa sanoa, ei oo minun korviin tullut... Jos jotain voisi kuvitella, niin ehkäpä peli kärsii, jos voitto on tärkeintä, harrastetaitojen kehittämisen sijaan. Mut en oo oikeestaan havainnut tuota. Siis muutosta tuossa...
Fargo ratings ei oo ollu käytössä, mut statseja on muuten kerätty, pelitulosten avulla.
Kiitoksia 9Ball nimim:ille
Jarmo J Mikael Voutilainen
CnPs
Viestit: 448
Liittynyt: 20:02 10.10.2011
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tilastot

Viesti Kirjoittaja CnPs »

Meillä oli aluks pari kolme vuotta salin oma rg lista ja nyt on pari vuotta ollu ottelutilastot ja tuloksetkin. Yllättävää ollut, miten pitkällä aikavälillä näköjään pelit menee vasta tasaisesti ristiin. On nähtävissä jonkinlaisia kertymiä joillakin. Sitä on kyllä usein naureskeltu, kun vaikka neljä äijjää lähtee kauemmaks pelaamaan niin kahdella niistä on tod.näk. aamupeli vastakkain...
Mihin nuo tilastoinnit lopulta sitten pyrkii? En tiedä. Ehkä ne avaa jotain ovia mahdollisesti vielä... On tuo ollut ainakin mielenkiintoinen kokeilu. Pelissä ei oo kyllä muuttunut mikään meillä tilastoinnin aikana :-D Streamiltahan kans varmasti vois kuvitella jotain muutosta, mut senkin jo kyllä tietää että peli ei kyllä ujostele sitäkään. Nythän on fhd streamit kaikkien ulottuvilla. Me opastettiin ja kannustettiin ja tuotiin johtoa openiin, niin 0 streamia oli tulos :-)) Piti hieman kyllä ihmetellä 8pallo sm kisojen pimentoakin...
Jarmo J Mikael Voutilainen
Jarno Virtanen
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:20 08.11.2004
Paikkakunta: Tampere

Re: Tilastot

Viesti Kirjoittaja Jarno Virtanen »

Fargo Ratings on hyvä. Sehän oikeastaan vain kiteyttää yhteen lukuun oman pelihistoriasi siten että otetaan huomioon ketä vastaan pelasit.

Siihen perustuvia tasoituksia ei hyväksytä, koska ne antaisivat huonommille pelaajille liian hyvät mahdollisuudet. (Ei ollut trolli, vaan uskon näin oikeasti.)
CnPs
Viestit: 448
Liittynyt: 20:02 10.10.2011
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tilastot

Viesti Kirjoittaja CnPs »

Jarno Virtanen kirjoitti:Fargo Ratings on hyvä. Sehän oikeastaan vain kiteyttää yhteen lukuun oman pelihistoriasi siten että otetaan huomioon ketä vastaan pelasit.

Siihen perustuvia tasoituksia ei hyväksytä, koska ne antaisivat huonommille pelaajille liian hyvät mahdollisuudet. (Ei ollut trolli, vaan uskon näin oikeasti.)
^tähän juuri perustuu hienoinen ihmettelyni tilastojen ja fargortg:n "pyrkimyksestä". Mut eihän tilastoinnilla pyritä juuri mihinkään muissakaan lajeissa. Niitä ihmetellään vaan :roll:
Mulla oli joskus muinoin toive, että tilastointi poistais semmosta vääristymää, jota joskus sanotaan "henkiseksi yliotteeksi", mutta näyttää siltä että se vääristääkin tilastoja biliksessä. Ihanneoletus ois, että sinua himpun parempi pelaaja voittais himpun enempi kohtaamisianne, mutta jos kyseessä on kaksi keskivertoa parempaa pelaajaa, niin oddsit kasvaa että kohtaatte jossakin vaiheessa joka kisoissa. Sit jos se toinen on tottunut voittamaan sinut, niin tuloksena on melkoinen vääristymä tilastoihin, verrattuna oikeaan tasoeroon yms..
Jarmo J Mikael Voutilainen
CnPs
Viestit: 448
Liittynyt: 20:02 10.10.2011
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tilastot

Viesti Kirjoittaja CnPs »

Sami_Timonen kirjoitti:Cristina Forssell, Huipulle

Henkinen valmentautuminen urheilussa kirja (ainakin sivulla 186) mutta muuallakin kirjassa vastaavia mainintoja.

Muutamasskin kohdassa sanotaan että kannattaa pelata vahvuuksiensa kautta ja harjoittaa niitä koska eriomaisuus tapahtuu kapella sektorilla. Ja pelaajana kannattaa "profiloitua" vahvuuksiensa kautta.

No tämä kirja käsittelee urheilua yleensä mutta osa tekniikoista on hyvinkin sovellettavissa Pooliin.

Heikkoudet kannattaa harjoitella tietylle tasolle, mutta vahvuuksien vahvistaminen on käsittääkseni hyödyllisempää, että siitä tulisi se eron tekevä voittava vahvuus.

Sitten myös arvio siitä että mihin pelit tulee hävittyä ja mitä muuttamalla/harjoittelemalla saisi lisää edgeä.

Aloitus lyönti / Safety peli / Pitkä peli / lähipeli / Reititys / Forssit / Tekniikan puhtaus ja kestävyys.


Hyvin perusteltu kyllä ja soveltuu parhaiten kunnianhimoisimmille. Tuloksen nopeaan maksimointiin. Kaikki ei vaan koe sitä riittävän motivoivaksi. Jotkut hakee enemmän järkeistystä ja suurempaa kuviota. Silloin kyllä saa haasteita jos laventaa alueita jatkuvasti joka alueella, voin kertoo kokemuksesta. Ja kyllä ne silti lopulta muistuu mieleen ne mahdollisimman alkuperäiset vahvuudet, kun tiukka paikka tulee ja silloin huomaa että kyllä se voima niissä on. Ja monet menestyjät tosiaan noin kertoo. Mut onko se siksi että se on niin simppeli että helppo kertoo? Pidemmän kaavan kavereista ehkä harvat jaksaa kertoo kun menis niin pitkään... :roll:

S
Jarmo J Mikael Voutilainen
CnPs
Viestit: 448
Liittynyt: 20:02 10.10.2011
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tilastot

Viesti Kirjoittaja CnPs »

...sorry. En tajuu kuinka tuo minunkin kommentti meni tuonne S:n sisään
Jarmo J Mikael Voutilainen
Avatar
Nyksy
Viestit: 1149
Liittynyt: 23:10 16.10.2009
Paikkakunta: Pyhtää
Viesti:

Re: Tilastot

Viesti Kirjoittaja Nyksy »

Moro..

Kokonaisuuden tasapaino taitaa olla suuremmassa roolissa kun yksittäisen avun ylitsemuiden oleminen... Markus tiivisti asian mielestäni erinomaisesti edellisessä viestissä!!

Se että mitä, miten, kuinka paljon, milloin ja miksi... vastauksia löytyy niin biliksestä kuin muista lajeista mielettömästi on ne sitten faktaa ja fiktioita... Oleellista ollee se että tekee asioita sen eteen... Ja matkan varrelta löytynee ne itselleen oikeat vastaukset... ja sitä kautta tekeminen niin pelissä kuin siinä harjoittelussa paranee!!

Yks viesti minkä olen tässä matkanvarrella oppinut aina vaan voimakkaammin... mikään ei tule ilmaiseksi.. ei ole mitään poppaskonsteja.... On tapoja tehdä asioita paremmin... ehkä helpommin... Mutta AINA on tehtävä töitä sen eteen... ennenkaikkea silloin... kun siitä tulee helppoa!!

Terveisin
Juho Nykänen, Iso8

www.isokasi.fi
Isokasi Oy

www.biljardi.fi
Suomen Biljardimyynti Oy
CnPs
Viestit: 448
Liittynyt: 20:02 10.10.2011
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tilastot

Viesti Kirjoittaja CnPs »

Mielestäni on tärkeetä treeneissä, saada ylipäätään lyöntejä alle ja treenata. Treenirutiinitkin sopii monille, mut väitän että vaikeinta treeneissä, on paikanpäälle pääseminen. Sen jälkeen kun sinne pääsee niin varsinkin oikeeseen aikaan ja oikeessa paikassa jos sattuu olemaan, niin tuntuu että vois treenata vaikka mitä mut aika ja parhaan tehon käyttäminen ja löytäminen on silloin vaikeinta.
Kun mulla oli vuosia määrät korkeella treeneissä, niin oli usein vaikea päästä paikalle, mut pöydällä odotti ne päivän parhaat hetket jokakerta. Vaikee siinä on silloin miettiä kuinka treenata, kun maistuu kaikki. Nykyään on vk kisat ollu parhaita "treenejä".
Mitä tulee vahvuuksiin ja heikkouksiin, niin usein välineet sanelee niihin melko paljon.
Mut hienoo offtopicia :-) Lämmittää minun sydäntä tämmöinen...
Venäjän nuorilla on huima drillivillitys ollu ja onhan noilla menestystä tullu. Appletonkin hyvin vastas ongelmiinsa, haastamalla itseensä ja muita treenipöydälle, lähinnä drilleihin. Kyllä se itsensä haastaminen kuitenkin on se juju. Vaikeus siinä on se sopiva haastavuustaso. Stiimiä tarvii harvoin kukaan, mutta liiallinen helppous ei oo kovin uskottavaa. Täytyyhän semmoinenkin ymmärtää, että motivoitumisen tulee kantaa kisoissa helppouden yli, mutta mistä saat toistoja vaikeisiin lyönteihin jos et treeneistä?
Kuinka sitten suhtautua tuommoiseen että "kuinka painottaa treenejä"? Keitä se oikeesti koskee? Melko harvoilla ja niilläkin varmaan melko harvoin on tilanne sellainen, että tuollaista joutuis pohtimaan. Luonnollisempi kysymys menestyneille saattaiskin olla, "kuinka sait alle ne tunnit"?
Jarmo J Mikael Voutilainen
CnPs
Viestit: 448
Liittynyt: 20:02 10.10.2011
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tilastot

Viesti Kirjoittaja CnPs »

Niimpä... Mutta kun monet treenaa/pelaa vuosia kaiken aikaa, paitsi luonnolliset pakolliset tarpeet. Sillon tulee pelaajasta usein semmoinen "real deal". Siinä jos on säilyny myös järkeä mukana ja sitten vielä lisää jos treenit vähenee, niin usein on kyseessä menestyjä. Näin yleistäisin tätä kuvioo, jos ois pakko yleistää.
Missä vaiheessa sitten pitäis painottaa jotain? Saattais olla ulkopuolisen asiantuntijan paikka, joka katsoo sen yksilökohtaisesti? Joillakin taas toimii objektiivisuus ja kykenee itsekkin näkemään mitä tarvii...
Mites ois treenipäiväkirjat ja niissä henk.koht. tilastointi? Joskus oon vähän tehny, mutta en oo kokenu aiheelliseks, koska on treenirutiinit ollu mukana ja oon niiden enareita seurannu ulkomuistista. Toistakymmentä, jos ei kymmeniä eri enareita. Miten lie muilla?
Jarmo J Mikael Voutilainen
CnPs
Viestit: 448
Liittynyt: 20:02 10.10.2011
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tilastot

Viesti Kirjoittaja CnPs »

Nykyään on myös se batang tiradorin kymppipallo "levutus" jossa voi tarkkailla tasoaan, jos ghostin "haastaminen" ei kiinnosta. Mutta melko armotta tulee löysä pelaaja, jos ei pääse mitenkään sinuiks haasteiden kanssa.
Itse haastan välillä aivan hulluna, mutta sitten kyllä taas en välillä millään. Pakkomielteet ja kaikki on kehissä välillä, kun treenaan. Sillon oppii semmoista "antistiimausta". Teoriassa stiimaa koko ajan, mut ei sinne päinkään... Tunteiden hallintaa.
Jarmo J Mikael Voutilainen
CnPs
Viestit: 448
Liittynyt: 20:02 10.10.2011
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tilastot

Viesti Kirjoittaja CnPs »

Ymmärrän täysin tuon Markuksen kehotuksen, koska kyllä semmonen käsitys mielestäni on, että ghostin edelle pitää pystyä treenaamaan. Ei oo kyllä itseenikään taas pitkään aikaan ghost kiinnostanu, ja varmasti se löysyys on aina ollu heikkous mulla. Mut viimeks kun vähän testailin, niin kyllä minä pöydällä karkuun lähdin, enkä salilta pois (9ball).. :D Jos Sami et oo vieläkään voittanu race To 5 (min) ghostia, niin syy on kyllä siinä ettet oo yrittäny tarpeeks sitkeesti. Kyllä pitää välillä vaan pystyä sitkistelemään... Kai. Mistäs minä tiedän, mut noin oon itse kokenut. Sen jälkeen next level on se kun ghost löysää tavallaan. Silleen minä sen aina koen. Se on hieno fiilis. Tulee mieleen se yks leffa, jossa on Will Smith poikansa kans ja poika oppii "ghostaamaan" tjs.
Mullahan on lisänä ollu aina kaikki ego-ongelmat yms ghostissa lisähaasteena. Lava tyhjäks ja ei turhia käsipallolähtöjä yms :mrgreen:
Mut tuo levutus kymppighosti sopis topiciin. Sitä tilastoimaan... Batang tiradorin YouTube profiilistä löytyy näytöksiä.
Jarmo J Mikael Voutilainen
CnPs
Viestit: 448
Liittynyt: 20:02 10.10.2011
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tilastot

Viesti Kirjoittaja CnPs »

Siinä saattaa käydä niinkin, että se "ghost" tulee sinun puolelle, jos rohkeesti uskallat "haastaa" etkä stressaa turhaa vaikka osoittaisitkin sitkeyttä. Etkö lopulta vastaa niitä keihin vertaillaan? Etkö lopulta vastaa niitä joita vastaan pelaat? ;-)
Jarmo J Mikael Voutilainen
CnPs
Viestit: 448
Liittynyt: 20:02 10.10.2011
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tilastot

Viesti Kirjoittaja CnPs »

Rotatio treeneissä on polku. Normi ghostiin pitää siirtyä suht nopeasti. Siltä sit pitääkin tulla pataan välillä. Normiin siirrytään siten että aloitetaan neljällä pallolla rotatio. Kolmesti putkeen partti niin pallo lisää.
Nämä kaikki on kerrottu vuosien saatossa tällä palstalla, ja ei minun toimesta. Opettajia on ollu milloin kukakin. Skarppina :wink:
Jarmo J Mikael Voutilainen
Vastaa Viestiin