Markus kirjoitti:
Totta, helppoohan se on noilla vehkeillä. Ite oon ollu todistamassa kun vastaavaa tai siis kröh, paljon hienompaa jälkeä tehdään pelkällä sorvi pari talttaa ja kädet, meiningillä.
Mut noihan ei custom-keppejä varsinaisesti ookkaan.
Jotku ihan parhaista custom-keppien tekijöistä kyl turvautuu deköreissönissä koneisiin, tatsi tulee sepän käsistä, mikä tärkeintä.
Yks kohta mihin puuttuisin tossa vähän, ni oli ne 'ring wörkit', minkä se selostaja leidi sanoo tuovan ulkonäköä mutta myös stabiliteettia kepille. Ite oon ollu kans ihastunu hienoihin ring wörkkeihin, joskus ollu jopa tilaamassa pleiniä customia missä ainoina koristeina jalopuun oman hienouden lisäksi vain ringit, mut nyttemmin tullu vähän toisiin ajatuksiin enkä olis niin varma niiden hyödystä kepin peliominaisuuksien kannalta. Varsinkaan kun niissä on metallia.
Ite vaihdoin mun Mezz Power Break kakkoseen missä on ne irrotettavat painoprikat siinä taka-jengan kohdalla, ni ne metalliset prikat pois (Isäntä Siekkinen sorvas jostain kovasta kuitu-materiaalista siihen tilalle), ja tuntuu kyl paremmalta.
Oleellista on etenkin käden ja tipin välisellä matkalla, jos on metallia, mistä ite en ainakaan tykkää tatsissa. Jenga-ruuvi eli 'pin', on vähän eri juttu, mut ehdottomasti keski-hela ja mielellään myös nuo ringit, ni jostain muusta ku metallista, ja ite suosimassani wavy-jointissa on metalli puuta vasten ruuvissa, eikä ruuvi oo ihan yhtä tärkee tatsin ja "värähtelyjen" kannalta kuin hela, ja jopa ringit ku ne on leveet ja 'katkaisee puun yhteyden', ni saattaa vaikuttaa enemmän.
Southwesteissähän ei ole (ainakaan yleensä, ehkä koskaan?) ringejä ollenkaan ja keski-hela ei oo ikinä metallia ja on muutenkin lyhyt, ja mikä hurjinta, ni se ruuvikin on joissain tapauksissa (vai kaikissa?) jotain kovaa kuitua/muovia.
So say no to Heavy-Metal!
(sori off topic)