poolin kaavion heikkousko?

Yleistä biljardista

Valvojat: Johnny Boyh, Tube, Matti Jokela, Markku Ryytty, Tommi Lamminaho

Vastaa Viestiin
Jusa

Viesti Kirjoittaja Jusa »

Soita Karpolle.
Steak

Viesti Kirjoittaja Steak »

unikko kirjoitti:Ei ennen cup-pelejä tulee samaa vastustajaa, jos kaavio on oikein laadittu. Siis, jos kyseessä on tuplakaavio+cup.

Kyllä tuo käsittääkseni on ihan mahdollinen yhtälö, että sama pelaaja tulisin vastaan jo ennen cuppia. Ja oikein laaditulla kaaviolla. Täytyypä tuossa tarkistaa...
Steak

Re: poolin kaavion heikkousko?

kolape-6 kirjoitti:
Joskus olen ihmetellyt sitä, että jotkut pelaajat viihtyvät kaavion ääressä niin tiiviisti. Sitten se kerran selvisi. Ne järjestelee pelejä. Eli siis katsovat mikä peli kannattaa hävitä ja mikä voittaa.
Haiskahtaa ihan pesäpallosopu- jutulta ja mieleen tulee väistämättä Allianssi tapaus.
Onko sellainen tulevan vastustajan suunnittelu häviön/voitton kautta sopivaa hyvän urheiluhengen mukaista kilpailemista???
Tuo on kyllä mun mielestä aika kohtuuton väite. Naurettavakin jossain määrin. Voihan tota jossain Anttolan jääbiljarditapahtumassa sattuakin, mutta sitten kun puhutaan oikealla kilpailutasolla, niin en usko että kellään on varaa hävitä matsia siten ajattelemalla, että toisella puolella kaaviota olisi helpompi pala tulossa. Tai sitten itsevarmuus on jo aika kovaa luokkaa. Ja jos niin on, niin hoituuhan se voitto sitten kenestä tahansa eikä tarvitse ajatellakaan mitään kikkailuja.

Ja nyt taas ihmettelet miksei kirjoituksiasi oteta tosissaan.
Tommi Lamminaho
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tommi Lamminaho »

Eipäs nyt aleta sentään syyttelemään että jotkut häviäisi tahallaan otteluita. Ainakin melko vakavasta asiasta puhut tuossa. Tällaista minä en ole nähnyt kyllä aikoihin ja enintään lohkokaavioissa voin odottaa tällaista tapahtuvan. Mikään järki ei sano että tuplaeliminaatiossa KANNATTAA hävitä. Aina joutuu pelaamaan kaksi kertaa enemmän otteluja mikäli tippuu häviäjien puolelle. Johan tuollainen väite maalaa melkoisia kuvia "ulkopuolisten" palstaa lukevien silmille!

Mikäli kaavio on tosiaan oikein laadittu, samaa vastustajaa ei ennen kuppia joudu kovin äkisti kohtaamaan ja mikäli joutuukin, mikä kumma siinä nyt on? Henkinen yliote on jo saatu eikä muuta ku uudestaan samalla sykkeellä.

Tuon kaavion laatiminen on lähes mahdotonta varsinkin kun pelataan pienempiä kaavioita. Sitten 128 tai 256 kaavioissa pystytään estämään uusiutuvat ottelut varsinkin jos cup on 64 pelaajaa.
Tommi Lamminaho
Hallituksen jäsen SBiL, EPBF
Steak

kolape-6 kirjoitti:Mites se nyt menikään se juttu? Olikos se: suomalainen ei vastaa, kun kysytään ja kysyy, kun vastataan - tai jotain??

Kysyin mm., että voisko sitä kaaviota, jollain päätöksellä, soveltaa kaisamaisesti silloin, kun sattuu niin, että samat pelaajat kohtaavat?

Ja vielä: eikö kukaan pidä sitä tarpeellisena?

Kai tähänkin vallitsevaan epäkohtaan ajan mittaan tottuu, kuten siihenkin, että kontrapelissä ysi mene täysin vahingossa pussiin ja siihen häviää tai voittaa pelin.

Mun mielestä ne, jotka ovat niin viisaita ja älykkäitä, että heidän on keljuiltava, jokaista tyhmää tai asiallistakin asioiden käsittelyä, voisivat käyttää älyään siihen, että olisivat kommentoimatta asioita jos sanavarastosta ei löydy kuin keljuilua. Meinaan, kyllä se keljuilukin antaa oudon kuvan ulkopuolisille biljardiyhteisön tilasta.
Sitten yksi asia. Minä en ole koskaan oppinut valehtelemaan. Eli kaikki mitä kirjoitan on varmasti totta. Muisti saattaa joskus pettää, mutta totuus on totta.
No otetaan sitten kantaa kun kysytään. Itse en pidä tarpeellisena että nykyistä, hyvää kaaviosysteemiä lähdettäisiin muuttamaan. Kuten tuolla aiemminkin mainittiin, niin tämä mahdollisuus tapahtuu joskus pienillä kaavioilla pelattaessa. Itsellekin on joskus niin käynyt, mutta eipä tuo mitään haittaa. Tilanne voi olla jopa päinvastainen, että asennoituu kovemmalla draivilla vaan, kun on jo kerran hävinnyt, ettei se sitten toistuisi.

Ja tuo Karin kommentti oli mielestäni hyvä, että jos kaveri tulee kerta uudelleen vastaan kaavion alapuolella, niin ei se särkymätön kaveri ole sekään.
Tommi Lamminaho
Viesti:

kolape-6 kirjoitti:Mites se nyt menikään se juttu? Olikos se: suomalainen ei vastaa, kun kysytään ja kysyy, kun vastataan - tai jotain??

Kysyin mm., että voisko sitä kaaviota, jollain päätöksellä, soveltaa kaisamaisesti silloin, kun sattuu niin, että samat pelaajat kohtaavat?

Ja vielä: eikö kukaan pidä sitä tarpeellisena?

Kai tähänkin vallitsevaan epäkohtaan ajan mittaan tottuu, kuten siihenkin, että kontrapelissä ysi mene täysin vahingossa pussiin ja siihen häviää tai voittaa pelin.

Mun mielestä ne, jotka ovat niin viisaita ja älykkäitä, että heidän on keljuiltava, jokaista tyhmää tai asiallistakin asioiden käsittelyä, voisivat käyttää älyään siihen, että olisivat kommentoimatta asioita jos sanavarastosta ei löydy kuin keljuilua. Meinaan, kyllä se keljuilukin antaa oudon kuvan ulkopuolisille biljardiyhteisön tilasta.
Sitten yksi asia. Minä en ole koskaan oppinut valehtelemaan. Eli kaikki mitä kirjoitan on varmasti totta. Muisti saattaa joskus pettää, mutta totuus on totta.
Tuplakaavion yksi ominaisuus on se että jossain harvoissa tilanteissa saattaa joutua uudestaan pelaamaan samaa vastustajaa vastaan. En koe tarpeelliseksi lähteä "sekoittamaan" kaaviota siinä vaiheessa. Ainoa vaihtoehto olisi melkein arvonta jokaisen kierroksen jälkeen, mikä hidastaa osaltaan kaavion etenemistä. Itse en kokisi tarpeelliseksi muuttaa kaaviota ns. "jäykempään suuntaan".

Olen viimeaikoina tutkinut Kaisan hakukaaviota ja mitä enemmän sitä tutkin, tuntuu että ainoa positiivinen puoli siinä onkin se, ettei joudu pelaamaan uudestaan samaa vastaan ennen kuin lopussa (pliis, älkää murhatko mua kaisamiehet, ihan hyvät ajatukset mulla on takanani ;) )

Jenkeissä pelataan suurin osa turnauksista "tuplana loppuun asti", jolloin myös tulee samoja pelaajia vastaan yhtälailla. Näin siis isossa maailmassakin toimitaan.
Tommi Lamminaho
tim ppa

Re: poolin kaavion heikkousko?

Viesti Kirjoittaja tim ppa »

kolape-6 kirjoitti:Joskus olen ihmetellyt sitä, että jotkut pelaajat viihtyvät kaavion ääressä niin tiiviisti. Sitten se kerran selvisi. Ne järjestelee pelejä. Eli siis katsovat mikä peli kannattaa hävitä ja mikä voittaa.
kyllä kaikki pelit kannattaa voittaa :o
kolape-6 kirjoitti:Yksi asia on ehdottomasti kaisan puolella parempi, eli siellä ei joudu koskaan toista kertaa samaa pelaajaa vastaan ennen finaalia. Ja se on reilua se.
kyllä voi joutua koskaan ja vaikka useammankin kanssa :o
Steak

^Taattua laatua! :lol:
buddy

Viesti Kirjoittaja buddy »

Enpä ole kenenkään nähnyt menestyvän pool-kisoissa sen takia, että osaa väistellä joitakin pelaajia häviävän tahallaan. Kun kerran siihen on tavallaan pieni mahdollisuus, niin mikään ei estä parahinta kolapea sitä harrastamasta. Tiedän, että ne jotka kisoissa menestyy ja haluaa menestyä, eivät väistä ketään. Väistelijät, jotka luulevat pääsevänsä helpolla pitkälle, tippuvat yleensä ensimmäisinä.

Hmm, pelaajat tuijottavat kaaviota, jotta tietävät missä kohdassa kannattaa hävitä ? Aikas saissea ainakin niissä kisoissa missä itse olen pelannut (paitsi lohkopeleissä), mutta ehkä jollain pelaajalla tällainen kolkuttelee takaraivossa.

Enkä näe mitään pahaa siinä, että joutuu pelaamaan samaa vastustajaa vastaan useammin. Jos kisat haluaa voittaa, niin (melkein) kaikki pelit on kuitenkin voitettava ! Jotkut kertaalleen, jotkut jopa 2 kertaa. 3 kertaa en muista samaa vastustajaa vastaan koskaan pelanneeni samoissa kisoissa :wink:
Mikko Jäntti
Tommi Lamminaho
Viesti:

buddy kirjoitti:Enpä ole kenenkään nähnyt menestyvän pool-kisoissa sen takia, että osaa väistellä joitakin pelaajia häviävän tahallaan. Kun kerran siihen on tavallaan pieni mahdollisuus, niin mikään ei estä parahinta kolapea sitä harrastamasta. Tiedän, että ne jotka kisoissa menestyy ja haluaa menestyä, eivät väistä ketään. Väistelijät, jotka luulevat pääsevänsä helpolla pitkälle, tippuvat yleensä ensimmäisinä.

Hmm, pelaajat tuijottavat kaaviota, jotta tietävät missä kohdassa kannattaa hävitä ? Aikas saissea ainakin niissä kisoissa missä itse olen pelannut (paitsi lohkopeleissä), mutta ehkä jollain pelaajalla tällainen kolkuttelee takaraivossa.

Enkä näe mitään pahaa siinä, että joutuu pelaamaan samaa vastustajaa vastaan useammin. Jos kisat haluaa voittaa, niin (melkein) kaikki pelit on kuitenkin voitettava ! Jotkut kertaalleen, jotkut jopa 2 kertaa. 3 kertaa en muista samaa vastustajaa vastaan koskaan pelanneeni samoissa kisoissa :wink:
Muistetaan myös että tahallaan häviäminen on erittäin rangaistava teko. Siitä on rangaistu aiemminkin pelaajia ja tullaan myös jatkossa rankaisemaan jos sellaista silmiin sattuu. Todistaminen on toki eri vaikeeta joten CSI pitäis aina kutsuu....
Tommi Lamminaho
Steak

buddy kirjoitti:Jotkut kertaalleen, jotkut jopa 2 kertaa. 3 kertaa en muista samaa vastustajaa vastaan koskaan pelanneeni samoissa kisoissa :wink:
On se kolme kertaakin tullut koettua ja itseasiassa tarkemmin laskettuna NELJÄ kertaa! Joko haiskahtaa? :P
Njoo, systeemi olikin "hieman" erikoinen, kyse oli paikallisista kisoista. Pelattiin siis 32 kaaviolla ja 8 cupilla. Ja kahdesta piikistä ulos, plus vielä semmoinen erikoisuus että cuppiin kaikilta piikit nollille ja taas kahdesta ulos!
Eli alkuvaiheessa tuli pelaaja vastaan, jolle hävisin. No, häviäjäpuolelta cuppiin. Cupissa pääsystä finaaliin voittaja puolella tulee tämä sama kaveri vastaan. Voitin, siis puhtaalla finaalissa. No, tämä kenet voitin pääsee myös finaaliin voitettuaan muut jäljellä olleet. Sitten finaalissa hävisin, mutta sain siitä vasta ekan piikin, ja niin voitiin käynnistää "varsinainen" finaali. Eli se oli sitten neljäs koitos samojen pelaajien välillä. (sen voitin, köhköh :wink: )

Mitäpä tähän tuumaa Kolape-6?

:wink:
Steak

Entinen Aktiivi kirjoitti:

Mikä oli ero sen cupin ja tavallisen kaavion välillä, jos ei häviöstä tippunut suoraan?
Kai se oli se, että kaikilla cuppiin selvinneillä oli vielä "yksi elämä jäljellä", vaikka itse kaaviossa olisikin jo piikki tullut. Saitkohan vastauksen nyt kysymääsi...
buddy

Steak kirjoitti:
buddy kirjoitti:Jotkut kertaalleen, jotkut jopa 2 kertaa. 3 kertaa en muista samaa vastustajaa vastaan koskaan pelanneeni samoissa kisoissa :wink:
On se kolme kertaakin tullut koettua ja itseasiassa tarkemmin laskettuna NELJÄ kertaa! Joko haiskahtaa? :P
Njoo, systeemi olikin "hieman" erikoinen, kyse oli paikallisista kisoista. Pelattiin siis 32 kaaviolla ja 8 cupilla. Ja kahdesta piikistä ulos, plus vielä semmoinen erikoisuus että cuppiin kaikilta piikit nollille ja taas kahdesta ulos!
Eli alkuvaiheessa tuli pelaaja vastaan, jolle hävisin. No, häviäjäpuolelta cuppiin. Cupissa pääsystä finaaliin voittaja puolella tulee tämä sama kaveri vastaan. Voitin, siis puhtaalla finaalissa. No, tämä kenet voitin pääsee myös finaaliin voitettuaan muut jäljellä olleet. Sitten finaalissa hävisin, mutta sain siitä vasta ekan piikin, ja niin voitiin käynnistää "varsinainen" finaali. Eli se oli sitten neljäs koitos samojen pelaajien välillä. (sen voitin, köhköh :wink: )

Mitäpä tähän tuumaa Kolape-6?

:wink:
Jos cupissa on 2 piikistä pihalle, niin silloin se ei ole cuppi vaan tuplaeliminaatio uudestaan :wink: Pelasitte siis ensin tuplan, joista parhaimmat meni uuteen tuplakaavioon joka pelattiin loppuun... tai jotain.

Minä puhuinkin normaalista kisoista, enkä mistään kvinttieliminaatiosta :wink:

Niin, hakusysteemissähän finaalissa pelaavat ovat yleensä pelanneet +-1 määrän matseja eli melkein saman, kun taas poolin tuplaeliminaatiossa huonoimmassa tapauksessa toinen finalisti on pelannut vaikka 8 matsia ja häviäjäpuolelta tullut 15 matsia. Semmosta.
Mikko Jäntti
Steak

buddy kirjoitti:
Jos cupissa on 2 piikistä pihalle, niin silloin se ei ole cuppi vaan tuplaeliminaatio uudestaan :wink: Pelasitte siis ensin tuplan, joista parhaimmat meni uuteen tuplakaavioon joka pelattiin loppuun... tai jotain.

Minä puhuinkin normaalista kisoista, enkä mistään kvinttieliminaatiosta :wink:

Niin, hakusysteemissähän finaalissa pelaavat ovat yleensä pelanneet +-1 määrän matseja eli melkein saman, kun taas poolin tuplaeliminaatiossa huonoimmassa tapauksessa toinen finalisti on pelannut vaikka 8 matsia ja häviäjäpuolelta tullut 15 matsia. Semmosta.
No semmoinen se sitten oli, että tuplaeliminaatio uudestaan. Enhän mää kato noista oikei tiärä... :) Kunhan vaan pelaan mitä pyydetään.
Joo "normaalikisoistahan" tässä puhuttiin, ajattelin vaan tommosen pienen keulimisen paiskata ilmoille. :wink:
tim ppa

Viesti Kirjoittaja tim ppa »

Vesa Vanninen kirjoitti:Poolkaavio olis kaisaanki hyvä, mutta joskus kokeiltaessa oli kai huomattu, että poolkaaviolla kisat kestävät kauemmin kuin perinteisellä kaisahaulla. Näin huhu kertoo. Onko jollain oikeasti kokemusta tuplaeliminaatiosta kaisakisoissa?
töölön kisahallissa juhlavuosikisat pelattiin pool-kaaviolla koska osanottajia oli muistaakseni tasan 200.

ilmeisesti tämä systeemi ei tyydyttänyt kaisapelaajia koska kaisakisoissa sijoitus määräytyy suoraan voitettujen pelien ja voitto- & tappiopisteiden määrällä finalisteja lukuunottamatta jotka on voitoista ja pisteistä välittämättä sijoilla 1 ja 2.

jos oon käsittäny oikein niin noissa töölön sm-kisoissa häviäjien puolella enemmän pelejä pelanneet ja myös voittoja saavuttaneet pelaajat oli huonommalla / samalla sijalla kuin voittajien puolelta vähemmän pelejä pelanneet.
eikös pool-kaaviossa tule just toi ero pelimäärissä riippuen siitä missä vaiheessa sinne hävinneiden puolelle tipahtaa?
buddy

tim ppa kirjoitti:
Vesa Vanninen kirjoitti:Poolkaavio olis kaisaanki hyvä, mutta joskus kokeiltaessa oli kai huomattu, että poolkaaviolla kisat kestävät kauemmin kuin perinteisellä kaisahaulla. Näin huhu kertoo. Onko jollain oikeasti kokemusta tuplaeliminaatiosta kaisakisoissa?
töölön kisahallissa juhlavuosikisat pelattiin pool-kaaviolla koska osanottajia oli muistaakseni tasan 200.

ilmeisesti tämä systeemi ei tyydyttänyt kaisapelaajia koska kaisakisoissa sijoitus määräytyy suoraan voitettujen pelien ja voitto- & tappiopisteiden määrällä finalisteja lukuunottamatta jotka on voitoista ja pisteistä välittämättä sijoilla 1 ja 2.

jos oon käsittäny oikein niin noissa töölön sm-kisoissa häviäjien puolella enemmän pelejä pelanneet ja myös voittoja saavuttaneet pelaajat oli huonommalla / samalla sijalla kuin voittajien puolelta vähemmän pelejä pelanneet.
eikös pool-kaaviossa tule just toi ero pelimäärissä riippuen siitä missä vaiheessa sinne hävinneiden puolelle tipahtaa?
Kaisakisoissa jaetaan vielä yleensä eri palkinnot esim. sijoille 5.-8. toisin kuin poolissa jossa he saavat yleensä samat palkinnot. Käsitin, että juuri tuo pelien määrien vaihtelu aiheutti kränää, mutta se on meille poolisteille jo ihan normaalia, jos häviät ekan pelin, saat tehdä paljon enemmän töitä voittosi eteen. Ja jos tiput aikaisin, et sijoitu hyvin :wink:
Mikko Jäntti
Tommi Lamminaho
Viesti:

buddy kirjoitti: Ja jos tiput aikaisin, et sijoitu hyvin :wink:
Suuria elämän viisauksia, meilkein yhtä hyvä kuin Matin viimeisin: "Todellisuus on totuus" 8)
Tommi Lamminaho
Vastaa Viestiin