8-pallo breikistä

Yleistä biljardista

Valvojat: Johnny Boyh, Tube, Matti Jokela, Markku Ryytty, Tommi Lamminaho

Vastaa Viestiin
Sublime

8-pallo breikistä

Viesti Kirjoittaja Sublime »

Onko 8-pallossa mitään yleistä tekniikkaa tai päämäärää kontrolloida breikkiä vai onko ammattilaisillakin vain yleisenä tavoitteena lyödä pakan kärkipalloon vain mahdollisimman kovaa ja jättää kivi keskelle pöytää? Ysipallossahan usein tavoitteena on saada 1 pallo keskipussiin ja wing ball kulmaan ja kivi keskelle pöytää.
Se kauniimpi Tiusanen

Viesti Kirjoittaja Se kauniimpi Tiusanen »

loopqf kirjoitti:Tätä olen itsekkin miettinyt aika paljon. Ja vielä lisäyksenä aloittajan kysymykseen, miten 9-pallo breikissä voi kontrolloida omaa niin että se jää keskelle pöytää. Mistä, millä kierteellä ja mihin?
Tähän sulle ei pysty kukaan vastaamaan tyydyttävästi.. Mutta jos jotain nyt sanoo, niin mikäli kivi lähtee eteenpäin breikin jälkeen, olet lyönyt liian ylös. Mikäli breikkiin taas lähtee kovasti pakkia, olet lyönyt liian alas. Ja mikäli kivi lähtee kimpoilemaan osuman jälkeen minne sattuu, niin olet lyönyt liian ohuen osuman ykköseen :)

Oikeasti tuossa on vähän turhan monta muuttuvaa tekijää, että tuohon voisi antaa tyhjentävää vastausta. Kannattaa mennä kokeilemaan, ja testata, että minkälaisella osumalla kiveen ja ykköseen, ja minkälaisella forssilla se kivi pysyy kontrollissa. Joku osaava apukaan ei ole pahitteeksi.
-Timo Tiusanen
CFC

Viesti Kirjoittaja CFC »

Kasipallobreikissä täpätyllä pakalla kärkipallon takana olevat kaksi palloa menee oman puolen keskipusseihin, jos alotat keskeltä ja vältät nakit kulmapalloihin. Helpoiten välttää ne nakit kun ottaa vähän siitä sivuun ja hakee vaan sitä toista. Tämä breikki sopii huonoille alottajille, kuten mä.
Jotkut voi yrittää myös pelata sitä kärkipalloa keskelle, mutta se on ainakin mun mielestä aika ohut arpa.
Tuossa on ehkä ne helpoiten kontrolloitavissa olevat boltsit.

Sitten on tietysti erilaisia variaatioita ´toivotaan, toivotaan´ -alotuksia, joissa räimästään täysiä päin kärkipalloon, kakkospalloon, keskeltä, laidasta, sivusta, ylhäältä, alhaalta jne. Nämä tunnistaa turnauksissa siitä, kun ne hajoavat tyhjiin aloituksiin ja kiroilevat huonoa tuuriaan breikissä.

Tiusanen vastaskin jo aika hyvin tuohon oman kontrolloimiseen.
buddy

Viesti Kirjoittaja buddy »

CFC kirjoitti: Sitten on tietysti erilaisia variaatioita ´toivotaan, toivotaan´ -alotuksia, joissa räimästään täysiä päin kärkipalloon, kakkospalloon, keskeltä, laidasta, sivusta, ylhäältä, alhaalta jne. Nämä tunnistaa turnauksissa siitä, kun ne hajoavat tyhjiin aloituksiin ja kiroilevat huonoa tuuriaan breikissä.
Ainakin mitä kasipalloa olen nähny niin suurin osa ammattilaisista vetää täpöllä siihen pakkaan tai niin kovaa että kivi pysyy kontrollissa. Ei kasipallossa ole mitään järkevää palloa mitä pakasta kannattaisi yrittää. Suurin osa myös aloittaa suoraan kärkipalloon, harva aloittaa kilpailuolosuhteissa kakkospalloon.

Paras aloitus mielestäni on vetää suoraan kärkipalloon niin kovaa että saa kivelle maksimikontrollin tai sitten kakkospalloon niin kovaa ettei kivi hypi lattialle.
Mikko Jäntti
CFC

Viesti Kirjoittaja CFC »

Ei väkisin.

Toimi ainakin viime viikonloppuna Tampereella tuo mun eka ehdotus ja jos ne täppingit ei ehdi kulua liikaa niin Ripsu harjaa SM:t.
buddy

CFC kirjoitti:Ei väkisin.

Toimi ainakin viime viikonloppuna Tampereella tuo mun eka ehdotus ja jos ne täppingit ei ehdi kulua liikaa niin Ripsu harjaa SM:t.
Täpping aiheuttaa sen, ettei täysiä edes tarvitse vetää, riittää että parkkeeraa kiven keskelle pöytää. Sanot siis että Ripsu veti pakasta jotain tiettyä palloa aina johonkin tiettyyn säkkiin ? Ihan eri asia on vetää puoliforssilla maksimiolosuhteissa kun pallot leviää silloin muutenkin mutta yleistyksenä erittäin huono puhuttaessa parhaasta mahdollisesta tavasta aloittaa kasissa.
Mikko Jäntti
CFC

Viesti Kirjoittaja CFC »

Alunperinkin puhuin täpätystä pakasta. Huonoihin pakkoihin breikkaamiseen en ole lääkettä löytänyt.
buddy

CFC kirjoitti:Alunperinkin puhuin täpätystä pakasta. Huonoihin pakkoihin breikkaamiseen en ole lääkettä löytänyt.
Mutta siis sanot, että Ripsu vetää jotain tiettyä palloa tiettyyn pussiin siitä täpätystä pakasta vai pelkästään rajoittaa forssia ? Kun puhuit niistä kahdesta pallosta kärkipallon takana vai tarkoititko että ne menee usein siitä ?
Mikko Jäntti
CFC

Viesti Kirjoittaja CFC »

Eli sen toisen rivin pallot menee oman puolensa keskisäkkiin, joskus molemmat, joskus vain toinen. Pahin ongelma tuossa on välttää nakki siihen kulmapalloon, joka ampuu sieltä kahdesta vallista takaisin. Siitä johtuu tuo forssin säätely. Toki muitakin nakkeja pitää vältellä. Paitsi Hk:n aitoja ja Atrian kuoretonta.
Mä keksin tän vähän vahingossa kymppipallobreikkiä tutkiessa.

Mee testaan, jos et usko.
Can Playsam

Viesti Kirjoittaja Can Playsam »

Tein äskettäin enarin kuivissa breikeissä kahden päivän aikana ja nyt kun tarkastelen tilannetta, niin ei olis ainakaan huonommin voinut mennä, jos olisin kokeillut erilaisia breikkejä... Kivahan sitä on pelata, kun toimii, mut olis tod. kiva saada toimimaan, kun ei toimi...
buddy

CFC kirjoitti:Eli sen toisen rivin pallot menee oman puolensa keskisäkkiin, joskus molemmat, joskus vain toinen. Pahin ongelma tuossa on välttää nakki siihen kulmapalloon, joka ampuu sieltä kahdesta vallista takaisin. Siitä johtuu tuo forssin säätely. Toki muitakin nakkeja pitää vältellä. Paitsi Hk:n aitoja ja Atrian kuoretonta.
Mä keksin tän vähän vahingossa kymppipallobreikkiä tutkiessa.

Mee testaan, jos et usko.
Uskon kyllä, mutta onko säkitys niin varma että kannattaa vetää puolivaloilla noita säkkiin ja "uhrata" mahikset muiden pallojen suhteen noiden takia ? Vrt. ysipalloon jossa kulmapallo on suht' helppo tehdä myös huonoissa olosuhteissa forssia säätämällä. Musta toi kuulostaa vähän turhan rajoitetulta lyönniltä forssin ja olosuhteiden puolesta jotta prosentuaalisesti saisi etua tuon yrittämisestä vs. kova breikki. Voin tietty olla väärässäkin. Sori että tartuin tähän mutta sun alkuperäisestä viestistä saa kuvan että kaikki kovaa breikkaavat on idiootteja kun löysällä breikillä kaks palloa on "saletissa". Jos Ripsu voittaa SM:t niin tarjoon kaljat/jallut ja totean että olit oikias ja minä vääräs ;)

Ei oo lähiseuduilla täppinkejä muuten :)
Mikko Jäntti
buddy

Joo, en mä sanokaan ettei CFC:llä olis pointtia, se vaan tuotiin turhan mustavalkoisesti esiin. Niin harvoin tulee Suomessa se tilaisuus jolloin spesiaalibreikkejä pääsee käyttämään (olosuhteet, "ylläri" että MM:ssä on hyvät olosuhteet) niin sen takia pistin hanttiin tossa.
Mikko Jäntti
CFC

Viesti Kirjoittaja CFC »

Just tulin himaan, mutta huomenna TO BE CONTINUED...
Siis selvetessä.
CFC

Viesti Kirjoittaja CFC »

No niin. Korjaillaas muutamia väärinymmärryksiä.
buddy kirjoitti: Uskon kyllä, mutta onko säkitys niin varma että kannattaa vetää puolivaloilla noita säkkiin ja "uhrata" mahikset muiden pallojen suhteen noiden takia ?
Tuo forssin säätely ja himmaaminen jättää siihen kuitenkin vielä sen verran paljon sitä voimaa jäljelle, että ei siinä missään nimessä "uhrata" mahdollisuutta saada myös muita palloja säkkiin. Tuntuu joskus, että ne muutkin putoaa paremmin kun rauhallisemmalla voimalla on tullut parempi osuma pakkaan.
buddy kirjoitti:Musta toi kuulostaa vähän turhan rajoitetulta lyönniltä forssin ja olosuhteiden puolesta jotta prosentuaalisesti saisi etua tuon yrittämisestä vs. kova breikki.
Tämä vaatii täpätyn tai muuten todella hyvän pakan toimiakseen. Kyllähän nuo aika yleisiä nykyään on, että voi vaikka kannattaa vanhemmankin koiran opetella uusi temppu. Prosentuaalinen etu ei varmaankaan ihan järjettömän iso ole, mutta mä en näe mitään syytä miksi ei voisi käyttää hyväkseen sitä silti. Etumus se on pienempikin etumus, niinkö mä olen joutunut monesti vakuuttelemaan.
buddy kirjoitti:Voin tietty olla väärässäkin. Sori että tartuin tähän mutta sun alkuperäisestä viestistä saa kuvan että kaikki kovaa breikkaavat on idiootteja kun löysällä breikillä kaks palloa on "saletissa".
Ei se/ne pallo(t) ole missään nimessä saletissa. Mun mielestä se/ne on paras arpa kasipallobreikissä, joka ei siis ole löysä vaikka sitä forssia on vähän himmattukin. Se "täysiä päin ja toivotaan parasta" -breikkaaminen ei tosiaankaan mun mielestä osoita kovinkaan suuria ajattelijan lahjoja.
Entisaikoihin kun idiootti oli vielä lääketieteellinen termi, sillä tarkoitettiin ihmistä, joka oli vaikeasti kehitysvammainen ja jonka älykkyysosamäärä jäi alle 20. Tällainen ihminen ei oppinut välttämättä koskaan edes puhumaan. Mun on vaikea nähdä, että tällainen henkilö masteroisi power breakin. Nykyään idiootti -sanaa käytetään lähinnä puhekielessä loukkaamistarkoituksessa. Siihenkään mä en näe syytä lähteä.
buddy kirjoitti:Jos Ripsu voittaa SM:t niin tarjoon kaljat/jallut ja totean että olit oikias ja minä vääräs ;)
Jätetään Ripsu pois tuosta yhtälöstä, niin sä voit tehdä ja todeta tuon muutenkin vaikka päivittäin.

buddy kirjoitti:Ei oo lähiseuduilla täppinkejä muuten :)
Onkos se Ripan sali, muuten oikeasti ainoa näillä main missä on? Mites nämä uudemmat epsooseen nousseet, kun en oo käyny?
Skobe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Skobe »

Ei oo Espoon saleilla täppinkejä (EBK, Rbilliards, Olarius, Davisto).
buddy

Kiitos CFC hyvästä vastauksesta. Ollaan hyvin pitkälle samaa mieltä (paitsi siitä että sä oot oikias ja mä oon vääräs ;) ), mä tyydyn olemaan inhorealisti ja tykkään pamautella kovia breikkejä kun tosiaan noita täppinkejä ei ole tarjolla lähiseuduilla. Enkä näillä käsillä oo hetkeen lähdössä isompiin karkeloihin tuliterien verkojen ja täpättyjen pakkojen ääreen ellei peli oleellisesti parane (sori whine).
Mikko Jäntti
Can Playsam

Eikös se ollu just CFC, joka jokin aika sitten tuskaili kasi pakan breikkiä hollannissa? On tainnu sen jälkeen perehtyä asiaan oikein huolella... Onhan se vähän naurettavaa, jos voima breikki toimii täydellisesti, tai parhaiten sillä, joka koviten lyö. Menee kasi pallo liian helpoks silloin. Tätä ei kyllä tapahdu liian usein... Tarkoitus siinä pelissä on tietenkin se että paras pelaaja voittais. Niitä irrotus palloja kun hoitaa paljon, niin itsekin on tyytyväismmin mielin partin jälkeen. Kutsun niitä daneiksi, budolajien mukaan. Kahden danin partti suunnitelmallisesti tehtynä on jo ihan hienoa katseltavaa...
CFC

Viesti Kirjoittaja CFC »

Can Playsam kirjoitti:Eikös se ollu just CFC, joka jokin aika sitten tuskaili kasi pakan breikkiä hollannissa?
:?:
Riksa

Viesti Kirjoittaja Riksa »

CFC kirjoitti:
Can Playsam kirjoitti:Eikös se ollu just CFC, joka jokin aika sitten tuskaili kasi pakan breikkiä hollannissa?
:?:
joo siel oli täpping väärin päin
Can Playsam

Pää asia on ymmärtää oikein päin... Strategiasta vois sen verran, että pelika liiga tappaa kasi pallosta, varsinkin keskitason pelaajilta luovuuden, kun säkittäävät varmat pisteen himaan ja eivät malta ajatella... Parhaimmillan näkee, kun huippu pelaaja suunnittelee, mistä suunnasta tekee hajotuksen ja ei jätä mitään yhden kortin varaan... Ja tietenkin pyrkii ongelma palloille mahdollisimman nopeasti, eikä suinkaan viimeiseksi, kuten niin usein näkee...
Can Playsam

Juu, sori. Olikin muistaakseni Kimmo, vai kuka se oli, Amsterdamista, jolla oli muinoin ongelmia breikin kans, olikohan Hollannin avoimissa tjs...
Can Playsam

Tuntuu myös, että uudet verat jättää helpommin pallon luukkuun, kuin vanhat. Tuleekohan siihen verkaan ajan kans hiukan kaatoa?
Tuosta "henkimaailman" hommasta breikin suhteen oon huomannu, että jos aloittaa kovaa, on psykologisesti hyödyllistä ajatella lyönnin aikana vastustajaa, tai jotain häiritsevää asiaa...
buddy

Can Playsam kirjoitti:Tuntuu myös, että uudet verat jättää helpommin pallon luukkuun, kuin vanhat. Tuleekohan siihen verkaan ajan kans hiukan kaatoa?
Just päinvastoin, uusilla veroilla pallo menee helpommin sisään kuin vanhoilla. Selitys löytyy siitä, että uudella veralla pallo lähtee vallista (myös haagista) loivemmassa kulmassa eli uudella veralla ensimmäinen kimmoke kääntyy enemmän pussia kohti kuin vanhemmalla veralla. Vanha verka ns. "kiristää" eli lähtökulma pienenee eli pussin suulla pallo kääntyy enemmän tulosuuntaansa kohti osuessaan haageihin.
Mikko Jäntti
Can Playsam

Totta varmasti, jos on myös uudet valli varat. Huomasin tämän kuitenkin, kun oli vaihdettu vain pöytä verka... Valli verka siis ed. vanha...
Can Playsam

Jaa... tämähän kyllä tosiaan selittyy just tuolla samalla asialla, eli vanhetessaan valliverat jättää helpommin haageihin... Eli syytä lienee vaihtaa aina samalla myös valli verat :wink:
Can Playsam

Onhan vanhemmissa valli veroissa kyllä positiivisiakin puolia, esim kierteet purevat paremmin ja eihän ed. pidä mennä korjaamaan mitään sellaista mikä ei ole rikki...
Can Playsam

Kun on ollu viime aikoina sopivasti juttua tuosta veran vaihtamisesta puoliksi... :wink: Jos katsois parhaat kohdat pöytä verasta ja leikkais siitä valliin, niin olis silti sitä työtä... :lol:
Vastaa Viestiin