Hauska biljardisimulaattori/peli

Yleistä biljardista

Valvojat: Johnny Boyh, Tube, Matti Jokela, Markku Ryytty, Tommi Lamminaho

Vastaa Viestiin
Jarno Virtanen

Hauska biljardisimulaattori/peli

Viesti Kirjoittaja Jarno Virtanen »

En ole ollut oikein ajan tasalla biljardisimulaattorien ja -tietokonepelien saralla. Törmäsin peliin nimeltä FooBillard, joka hämmästytti ja kummastutti kovasti realistisella simulaatiolla. Ja mikä parasta peli on vapaa eli ilmainen.

Tekijät itse sanovat näin:

"FooBillard is a free OpenGL-billard game for Linux with realistic physics."

FooBillardin sivusto löytyy tuolta: http://foobillard.sunsite.dk/

Windows-version saa haettua tuolta: http://sourceforge.net/project/showfile ... p_id=48206

Asentaminen Windowsissa: klikkaa ensin "Download" ja sitten kohdasta "foobillard-3.0-win32-1-bin.zip". Tämä vie sivulle, josta pitää valita, että mistäpäin maailmaa haluat downloadin tehdä. Valitse joku sopiva ja klikkaa Download. Pura se zip-tiedosto koneellesi ja etsi sieltä foobillard.exe ja klikkaa sitä.

(Linuxin käyttäjät osaavat varmaan asentaa softan itsekin. Linuxissa homma käy itse asiassa helpommin.)

En tiedä miten vertautuu kaupallisiin, mutta FooBillard viihdyttää joka tapauksessa suunnattomasti. Olen viimeksi kokeillut simulaattoreita joskus kaukaisella 90-luvulla ja silloin kokeilemissani peleissä pallot meni miten sattuu ja kierteistä ollut oikein tietoakaan.

FooBillardissa sen sijaan fysiikka tuntuu hyvin realistiselta. Pallot käyttäytyvät kuten oikeastikin, pomppivat valleista oikein ja kierteetkin toimivat oikein. Tosin vallit tuntuvat hieman liukkailta eli sivukierteet eivät pure ihan niin hyvin kuin mihin on itse tottunut.

Toinen hassuus on se, että kierteitä voi käyttää mielin määrin riippumatta takamaskeista tai muista häiriöistä. FooBillardissa voi helposti vetäistä semmosen lyönnin, että kivi on toisessa päädyssä ja kohdepallo toisessa päädyssä ja alakierteellä niin, että kivi palaa takaisin omaan päätyynsä. (Noh, joka toinen ruiskuhan sellaisen vetäisee oikeastikin, mutta minä en.)

Lisäksi sivukierteissä pitää vetäistä aikamoiset ennakot. Tai siis se näyttää ikäänkuin siltä, että tähtäyspiste vaihtuisi samalla. Ei vissiin ole Predatorin shafti tms. ;-)

Kontrolleihin kestää hetki totutella, mutta sen jälkeen toimivat mukavasti.

Noin muuten erittäin hauskaa ajanvietettä. Siinä on joku verkkopelikin, mutta en ole kokeillut.

(Muutaman kerran FooBillard on kyllä Windowsissa ottaa kaatunut.)
Jarno Virtanen

Viesti Kirjoittaja Jarno Virtanen »

Niin. Se piti vielä sanoa, että aloitusta en ole saanut toimimaan. Esim. täydellä voimalla keskeltä ja suoraan ja keskipallolla ei oikein levitä palloja kunnolla. Tiedä sitten. Ehkä pakka on hieman löysä ;-)

Joten älä pety peliin, jos aloitus ei tunnu samalta kuin oikeasti.
9Ball

Viesti Kirjoittaja 9Ball »

Biljardi pelien suhteen toimii sama logiikka kuin oikeassakin biljardissa.80% kaikista biljardia joskus pelanneista lähinnä tökkii palloja huvikseen.Pelit suunnitellaan juuri tälle massalle.Harvalla pelintekijällä on kunnianhimoa mallintaa peleja viimeisenpäälle realistiseksi.Muutamia pelejä on tullut kokeiltua ja suurinosa kuuluu luokkaan "ajanviete&huvi".Virtual pool 3 on toistaiseksi ainoa (niistä,joita olen kokeillut) peli ,jota sanoisin "simulaattoriksi" ,mallinnettu ja suunniteltu aktiivipelaajille.Aiheesta löytyy tältä keskustelupalstalta juttuja jos jaksaa penkoa.
Vastaa Viestiin