30 tuuman safti

Yleistä biljardista

Valvojat: Tube, Johnny Boyh, Markku Ryytty, Tommi Lamminaho

Vastaa Viestiin
pakaste
Viestit: 120
Liittynyt: 09:01 16.11.2010

Re: 30 tuuman safti

Viesti Kirjoittaja pakaste »

Itse voin ainakin suositella pidempää saftia kepin päähän.
Varsinkin jos pelaat vaan ysi jalkasella pöydällä. Jos nosto seuraavalle pallolle
ei aina onnistu promaisen hyvin sille kohdalle kun haluaa, ja joutuu seuraavan lyönnin kurottamaan
hieman kauempaa, niin itselle ainakin mukavampi vaihtoehto on ylettyä paremmin kuin ottaa resti avuksi. Restin kanssa mielestäni lyönti aina vähän kärsii ja sivarit jää heikommiksi. Pitäis kyllä allekirjoittaneen reenata restin käyttöä enemmän. Pitkäkätiselle pelaajalle tietysti parempi vaihtoehto on jatkopala keppiin, mutta tälläsillä lyhyillä käsillä jatkopala aiheuttaa välillä sen että siltakäsi tukee jo niin paksusta osasta saftia ettei lyönti ole aina yhtä tarkka. Se tuuma lisää tekee yllättävän paljon. Jos kivi on esim. 10-20 cm yli keskilinjan, ei normimittaisella saftilla lyönti tahdo aina onnistua. Kuitenkin se yksi lisätuuma teki sen, että lyönnin saa onnistumaan melko pienellä vaivalla. En ymmärrä miks 30 tuumaiset saftit ei ole isommassakin huudossa. Vielä kun sen tuuman sais omaan melaan näin helposti niin ottaisin varmasti. Koolla on väliä!
Tommi Lamminaho
Viestit: 3898
Liittynyt: 20:04 27.10.2004
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: 30 tuuman safti

Viesti Kirjoittaja Tommi Lamminaho »

Hudari kirjoitti:Eli onko kellään kokemuksia noista pitkistä safteista? Onko siitä mitään iloa ja muuttuuko kepin ominaisuudet jotenkin?
Hei lentäjä, Hämäläisen Askolla oli aikanaan tuuman pidempi safti ja myös butti.. Mä en muilla muista olleen.

Mihin sä tollasta tarttet? Nythän on hittijuttu juurikin tohon ylettymiseen nää butin extensionit mitä ainakin Predatoriin ja Mezziin on saatavilla. Eivät vaikuta kepin ominaisuuksiin niin paljon kuin mitä saftissa saattais vaikuttaa?
Tommi Lamminaho
Hallituksen jäsen SBiL, EPBF
Avatar
KV
Viestit: 469
Liittynyt: 13:26 26.01.2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: 30 tuuman safti

Viesti Kirjoittaja KV »

Sain aikanaan erehdyksessä tuumaa pidemmän shäftin ja nykyään otan aina sellaisen (jos vaan mahdollista). Olen samaa mieltä siitä, että se yksi tuuma tekee yllättävän paljon ylettymisen suhteen ja sitä osaa arvostaa pelatessa. Tatsin puolesta en ole huomannut mitään erikoista, mulla on noita ylimittaisia ollut kaikkiaan kolme erilaista ja nykyään aktiivikäytössä kaksi.
Sankarilyönti > safety
pakaste
Viestit: 120
Liittynyt: 09:01 16.11.2010

Re: 30 tuuman safti

Viesti Kirjoittaja pakaste »

KV kirjoitti:Sain aikanaan erehdyksessä tuumaa pidemmän shäftin ja nykyään otan aina sellaisen (jos vaan mahdollista). Olen samaa mieltä siitä, että se yksi tuuma tekee yllättävän paljon ylettymisen suhteen ja sitä osaa arvostaa pelatessa. Tatsin puolesta en ole huomannut mitään erikoista, mulla on noita ylimittaisia ollut kaikkiaan kolme erilaista ja nykyään aktiivikäytössä kaksi.
En kans nää mitään eroo tatsissa lyhyemmän ja pidemmän saftin käytössä. Oon myös käyttäny 30 tuumasta pelatessa pikkuturnauksessa 7 jalkasella ja ei se siinäkään mitenkään tiellä ole, vaikka aluks sitä pelkäsinkin. Eikä siirtyminen 29 tuumasesta 30 tuumaseen vaadi edes juuri totuttelua. Parin pelipäivän jälkeen sitä ei enää aikanaan ees huomannu muuta kuin positiivisissa merkeissä, kun tuli vastaan lyönti johon normaalisti olis ollut vaikea ylettyä. Et ei muuta kuin kaupoille jos tuntuu et tarvitsee lisää mittaa.
Vastaa Viestiin