Suomalaista biljardiurheilukulttuuria-onko sitä?

Yleistä biljardista

Valvojat: Tube, Johnny Boyh, Markku Ryytty, Tommi Lamminaho

Vastaa Viestiin
JTV
Viestit: 219
Liittynyt: 20:18 08.10.2010

Suomalaista biljardiurheilukulttuuria-onko sitä?

Viesti Kirjoittaja JTV »

Hei,
tuossa taannoin kansallisessa ylimmän sarjan ranking-kilpailussa tuli mieleen otsikon mukainen ajatus. Olo oli kuin bangkokilaisessa ostoskeskuksessa, meteli oli päätä huimaavaa ja 4- ja 5- vuotiaat vesselit juoksivat kirjaimellisesti nilkoissa semifinaalipöydän ympärillä. Ja kun siitä yritettiin sanoa, vastaukseksi tuli että: "Hei, tää on pisnestä, koita vaan tottuu!" Tälläkö tavalla oikeasti viedään urheilullista linjaa eteenpäin??? Ja nyt puhumme sunnuntai-iltapäivästä, kahden ja kuuden välisestä ajasta! Ymmärrän oikein hyvin "pisnes"-näkökulman, se on hienoa että asiakkaita piisaa näinä aikoina. Mutta onko sellainen ajatus huono kuten esimerkiksi ilmoittaa:
"Hei, meillä on nyt täällä suomen parhaat pelurit kilpailemassa, ja vaikka te ette itse kisaa seuraisikaan, voisitteko ystävällisesti huomioida asian ja olla mahdollisimman hiljaa? Ja jos teitä kiinnostaa, voimme valottaa kilpailun kulkua ja kertoa mitä seuraavaksi tapahtuu!"
Ehkä sen "matti meikäläisen" mielenkiinto voisi vaikka kohota, ja hän aloittaisi kisojen seuraamisen!
Varmasti sen jälkeen hänellä olisi kahta kovempi halu yrittää myös itse ja näin syntyisi lisää "pisnestä"! Jos emme me, joita oikeasti kiinnostaa lajin eteenpäin meneminen, tee asioita jotta biljardiurheilu saisi sitä arvostusta, joka sille ehdottomasti kuluu, niin kuka sen sitten tekisi?
Puhumattakaan arvostusta pelaajia kohtaan! Ei synnytä suurta innostusta jatkaa kilpailemista, kun arvostus on minimissä. Olen itse pelannut vuodesta -75, ja täytyy todeta että kaikenlainen kunnioitus pelaajia kohtaan on kadonnut kuin ..... saharaan.
Palatakseni olosuhteisiin kilpailupaikalla, eikö liitto edellytä minkäänlaisia kilpailuolosuhteita järjestäjiltä joille kisoja myönnetään? Mennäänkö kaiken aikaa vaan mentaliteetillä "Tää on pisnes, täts it!" Tai siis, "Biljardi, on se urheilua tai ei, on yrittäjiä varten, eikä millään muulla ole MITÄÄN VÄLIÄ! Pelaajat, pah, jollei kelpaa, olkoot ilman!"
Jotkut raamit olisi hyvä olla, niin pallojen, pöytien laadun kuin kilpailuolosuhteiden suhteen.
Eikä mitään markkinahumu-meninkiä.
Ottakaa muutkin kantaa! Ja jos on omakohtaisia kokemuksia, niin eiku kirjoittamaan!
Toivoisin liitolta myös jonkinasteista kommenttia mahdollisista kilpailun järjestämisedellytyksistä.

J

ps. en laittanut omaa nimeäni, enkä maininnut lajia josta puhuin, koska en halua "morkata" ketään henkilökohtaisesti. Haluaisin vaan yleistä kannanottoa koko lajia silmällä pitäen. Jos homma jää minun nimestä roikkumaan, nin kyllä ilmoitan sen.
Nightman

Re: Suomalaista biljardiurheilukulttuuria-onko sitä?

Viesti Kirjoittaja Nightman »

Hei,

Tämä epätietoiusuus kalvaa sisuksiani. En kestä enää.
Paljastaudu!

Toivoo,

Yömies 8)

Mod. Linkki poistettu
sokee
Viestit: 991
Liittynyt: 19:43 08.05.2008

Re: Suomalaista biljardiurheilukulttuuria-onko sitä?

Viesti Kirjoittaja sokee »

Kaisa-kulttuurissa olen kuullut olevan käytäntönä, että jäädään tuomaroimaan seuraavia pelejä tolpan/kahden osuttua kohdalle?! Veikkaan, että yo. hyvistä kommentoinneista voidaan kiittää tämän lajin edustajia. Mua on aina kiinnostanut loppuottelut, kun kunnoltani jaksan :roll: :oops: :shock: :mrgreen: PS. Hienoa finaalimateriaalia Heka!
saako hypätä pelkällä saftilla,
vetää masseen touching-balliin pitämällä farkkuvyöstä tukea?!
vakuuttaa..
Can Playsam
Viestit: 1291
Liittynyt: 17:53 23.02.2008
Paikkakunta: petonen

Re: Suomalaista biljardiurheilukulttuuria-onko sitä?

Viesti Kirjoittaja Can Playsam »

Kuopion freessä kiellettiin muilta pelaajilta ja katsojilta pelipöytien vieressä oleskelu pelien aikana, mut jokapaikassa ei oo tällaista mahdollisuutta, ku ei oo tilaa. Kuitenkin, lienee pelaajilla sama ongelma, eikö?
Ei se ole illuusio, se vain näyttää siltä...
Dayman

Re: Suomalaista biljardiurheilukulttuuria-onko sitä?

Viesti Kirjoittaja Dayman »

JTV puhuu asiaa. Olen samaa mieltä että kunnioitus pelaajia kohtaan pitää
yrittää saada takaisin. "Vesselit" eivät edes tienneet että menossa oli snookerin 1. sarjan kuudennen
ranking osakilpailun semifinaali. Muista pelaajista en tiedä, mutta voin kertoa että
itseäni häiritsee nilkoissa roikkuvat kakarat kun yritän lyödä pitkää punkkua pakilla kulmaan. Lapset,
naiset ja ulkolaiset häiritsee ainakin mun keskittymistä sekä treeni- että kilpailutilanteissa. Melko
äkkiä mulla palaa pinna kaikkeen ylimääräiseen häsläykseen, enkä halua myöskään kuulla että se on vaan "PISNESTÄ"!
äääääääääääääääähhhhhh!!!
Skobe
Viestit: 1822
Liittynyt: 11:06 02.11.2005
Paikkakunta: HKI
Viesti:

Re: Suomalaista biljardiurheilukulttuuria-onko sitä?

Viesti Kirjoittaja Skobe »

Dayman kirjoitti:JTV puhuu asiaa. Olen samaa mieltä että kunnioitus pelaajia kohtaan pitää
yrittää saada takaisin. "Vesselit" eivät edes tienneet että menossa oli snookerin 1. sarjan kuudennen
ranking osakilpailun semifinaali. Muista pelaajista en tiedä, mutta voin kertoa että
itseäni häiritsee nilkoissa roikkuvat kakarat kun yritän lyödä pitkää punkkua pakilla kulmaan. Lapset,
naiset ja ulkolaiset häiritsee ainakin mun keskittymistä sekä treeni- että kilpailutilanteissa.
Melko
äkkiä mulla palaa pinna kaikkeen ylimääräiseen häsläykseen, enkä halua myöskään kuulla että se on vaan "PISNESTÄ"!
äääääääääääääääähhhhhh!!!
Jorma. Suomalainen Jorma, sinäkö se siinä? Vai oliko se peräti Urpo?
jaolsten
Viestit: 2265
Liittynyt: 15:51 09.02.2007
Viesti:

Re: Suomalaista biljardiurheilukulttuuria-onko sitä?

Viesti Kirjoittaja jaolsten »

Tunnukset "Nightman" ja "Dayman" on suljettu loukkaavien videoiden julkaisemisten vuoksi. Asiaa käsiteltiin kaikkien SBIL:n foorumin moderaattoreiden kesken.

Loukkaavaa materiaalia ei edelleenkään saa postata SBIL:n foorumille.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
Vastaa Viestiin