Anjalankoski-turnaus 10.-11.9. (Kaisa)

Ilmoitusluontoiset asiat (kutsut, kilpailuaikataulut, tulokset, yms)

Valvojat: Tube, Johnny Boyh, Markku Ryytty, Tommi Lamminaho

Avatar
buddy
Viestit: 5280
Liittynyt: 12:58 04.11.2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja buddy »

Noihin kiihtyvyys- ja hidastuvuusjuttuihin vielä palatakseni. Ei se kivi juuri ehdi hidastua ennen osumistaan pakkaan. Normaaliosumassa nahka osuu kiveen tuhannesosasekunnin ajan, eikä kivi sen jälkeen enää kiihdy. Lisäksi vielä kun katsoo verkaa tarkemmin, niin huomaa niitä valkoisia laskeutumisjälkiä siellä pakan tuntumassa. Eli toisin sanoen kivi matkaa suurimman osan, joskus koko matkan ilmassa kepin kärjestä pakkaan, eikä näinollen juurikaan ehdi hidastua. Kiven nopeus on siis aikalailla vakio koko matkalla.

Itse joskus suunnittelin ääneen perustuvaa nopeusmittaria, mutta en jaksanut alkaa paneutua tarkemmin asiaan. Se tarvitsisi lähinnä jotain suodattimia jotta taustaäänet saisi suodatettu pois. Niin, ja tarkoitan tässä siis sellaista laitetta joka toimisi ilman tietokonetta.
Mikko Jäntti
Pasasvili
Viestit: 397
Liittynyt: 12:30 28.02.2005

Viesti Kirjoittaja Pasasvili »

Mun ovet liikkuu vielä kovempaa! :twisted:
Avatar
buddy
Viestit: 5280
Liittynyt: 12:58 04.11.2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja buddy »

jarnoahola kirjoitti:onko sitä tosiaan niin vaikee uskoo että kaisapallo ovi liikkua 80km/h eihän se oo ku 22.2222222222222 m/s ja toiseksi ni onhan kaisassa painavammat kepit ja kaikkee ja lyödäänhän pesäpallomailalla itse pesäpalloa kovempaa kuin esim. tennispalloa vai oonko väärässä

mutta itse asiaan yhvä pönö hyvä sipi
Samalla logiikalla sä lyöt keilapalloa 200kmh. :roll: :wink:
Mikko Jäntti
Avatar
buddy
Viestit: 5280
Liittynyt: 12:58 04.11.2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja buddy »

buddy kirjoitti:
jarnoahola kirjoitti:onko sitä tosiaan niin vaikee uskoo että kaisapallo ovi liikkua 80km/h eihän se oo ku 22.2222222222222 m/s ja toiseksi ni onhan kaisassa painavammat kepit ja kaikkee ja lyödäänhän pesäpallomailalla itse pesäpalloa kovempaa kuin esim. tennispalloa vai oonko väärässä

mutta itse asiaan yhvä pönö hyvä sipi
Samalla logiikalla sä lyöt keilapalloa 200kmh. :roll: :wink:
Niin, ei se kepin painavuus sitä nopeutta lisää.
Mikko Jäntti
Avatar
buddy
Viestit: 5280
Liittynyt: 12:58 04.11.2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja buddy »

rz kirjoitti:
buddy kirjoitti:Niin, ei se kepin painavuus sitä nopeutta lisää.
Vaikuttaa se periaatteessa. Isompi massa lyöntivälineessä siirtää enemmän energiaa kohteeseen, vrt. iso kaveri törmää pieneen vs. pieni kaveri törmää isoon kaveriin. Mutta raskaampaa lyöntivälinettä on hankalempi saada vauhtiin, eli keppiä nopeaan liikkeeseen.

En silti millään jaksa uskoa noin isoon nopeuseroon, mutta asiahan on hyvinkin testattavissa - ei tartte väitellä 8)
Totta turiset.

Unohdin lisätä sanan "välttämättä" alkuperäiseen tekstiini, koska tässä vertailtiin eri lajien lyöntinopeuksia ja kepin painon riippuvuutta, ei pelkän kepin painon lisäämisen vaikutusta.

Painavampi keppi ei varmasti liiku lyöjän kädessä yhtä kovaa kuin kevyt keppi. Kokeilepa heittää vaikkapa petankkipalloa ja pesispalloa, varmasti käsi liikkuu nopeammin se pesispallo kädessä joka näinollen lentää myös pidemmälle. Lisäksi kaisassa on vielä paljon painavampi lyöntipallo kuin poolissa. Siksipä sen painavamman kepin nopeus painavampaan palloon ei välttämättä tuota nopeampaa kiven lähtönopeutta kuin samalla käden kiskaisunopeudella lyöty kevyempi poolkeppi kevyempään poolpalloon.

Tähän täytyy lisätä ettei se kepin painon lisääminen lisää välttämättä sitä lyönnin nopeutta. Mikä näistä biljardikepiksi muotoilluista tipillä varustetuista antaisi kovimman breikin: ultrakevyt titaanikeppi painoa n. 100g, perusbreikki about 19 unssia, vai 7kg rautakanki ? Jos olisi olemassa joku tietty paino, millä saisi kovimmat breikit, niin sellainen olisi jo keksitty. Lisäksi veikkaan, että esim. Bustamante ei todellakaan löisi breikkejä kovempaa kilon kaisakepillä. Tai, että Pönö löisi vielä kovemmat pilkkukaisat poolista tutulla Sledgehammerilla. Kaikki on suhteellista, lausahdukset "kaisakepillä saa lyötyä kovempaa" on silkkaa dadaa. Pitää löytää omaan lyöntitekniikkaan soveltuva paino sekä painotus. Se kohta mistä siitä kepistä ottaa kiinni on myös oleellista. En ole vielä keksinyt millainen teoria voisi päteä kepin painopisteen suhteelle gripin paikkaan mutta ehkä joskus.... :)
Mikko Jäntti
Vastaa Viestiin