Mestis ja divarit

Ehdotukset ja toiveet

Valvojat: Tube, Johnny Boyh, Markku Ryytty, Tommi Lamminaho

Vastaa Viestiin
Riksa
Viestit: 2847
Liittynyt: 03:55 24.12.2004

Re: Mestis ja divarit

Viesti Kirjoittaja Riksa »

Morot.
joo aika synkkää toi on.

tota käytiin tästä muutamien pelaajien kanssa pikku jutusteluu jo keväällä ja mä oon tämmösen ehdotuksen esittäny lajipäällikölle sen seurauksena.

1 divisioona on mun mielestä hyvätasoinen sarja ja sen länsilohko kuihtuu selkeesti käsiin.
Mun visio oli että länsi lohko ja itä lohko yhdistettäis ja tehtäis siitä yksi kokonainen 1 divisioona kuten mestiskin.

välimatkat ei rehellisesti kyllä mun mielestä jaa niin paljoa tätä maata että toi ei toimisi.

Otetaan esimerkikisi hämeenlinna. se kuuluu länsilohkoon ja hyvinkää itälohkoon. tuskin on kenellekkään mikää ongelma lähteä vaikka stadista hämeenlinnaan pelaamaan kun vaikka hyvinkäälle.

toinen hyvä esim. on jyväskylä. yli 100 pelaajaa tuli sm kisoihin. kuuluu länsilohkoon mutta siltikin esim kuopion kisoihin on riittänyt pelaajia itälohkosta vaikka se kuuluu itälohkoon.

jos olisi 2 suomen kattavaa isoa sarjaa eli 1 divisioona ja mestaruussarja niin minun mielestä se palvelisi kaikkia pelaajia eniten.

kuitenkin pääosa kisoista pelataan tutuilla "pääkallo" paikoilla.

ja sitten sitä voisi jakaa erilailla esim pitää sen 7 suomen kattavaa rg kisaa ja esim erikseen sitten 1 divisioona itä (kotkassa)
ja 1 divisioona länsi (vaasassa) mitkä on aika ääripäitä mihin saa osallistua kumpaan itse haluaa mutta olisi ainakin se yksi lähikisa / maksi kaukokisa vaihtoehtona mutta pisteet silti samaan sarjaan.

plus sitten niitä supereita jos erikseen on tässä vaiheessa järkeä enää järkätä jos sarjat on valmiiksi jo yhdessä (varsinkaan kun superissa ei ole enää sitä isompaa rahapottia mikä teki superista vielä 2v sitte superin)

eniveis

3div.
2div itä / 2div länsi
1 divisioona
mestaruussarja

tämä ehdotus on siis jo jossain muodossa "vihjastu" tonne pielliköille.

toivottavasti joku ratkasu tohon saataisiin koska mielestäni lännessä on paljon hyviä ja pontentiaalisia pelaajia ni en toki toivo että sarja kuihtuu tälllä lailla käsiin ja tää uus esitetty systeemi ainakin mun mielestä nostais paljonkin 1 divarin kilpailua ja urheilullisuutta.

peace

-Riku-
jaolsten
Viestit: 2265
Liittynyt: 15:51 09.02.2007
Viesti:

Re: Mestis ja divarit

Viesti Kirjoittaja jaolsten »

Ainoa selkee huonous tässä ideassa on, tää on muutos. Muutokset ovat pahasta. :?

Muutenhan tää oli parasta, mitä mää olen kuullut pool-lajikehityksen saralta pariin vuoteen.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
Jarno Virtanen
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:20 08.11.2004
Paikkakunta: Tampere

Re: Mestis ja divarit

Viesti Kirjoittaja Jarno Virtanen »

+1
Jarno Virtanen
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:20 08.11.2004
Paikkakunta: Tampere

Re: Mestis ja divarit

Viesti Kirjoittaja Jarno Virtanen »

Riksa kirjoitti:välimatkat ei rehellisesti kyllä mun mielestä jaa niin paljoa tätä maata että toi ei toimisi.
Joo, samaa mieltä.

Etäisyydethän nyt on jo aika isoja muutenkin länsilohkossa. (Turku <-> Jyväskylä/Seinäjoki).
Avatar
Johnny Boyh
Viestit: 3002
Liittynyt: 01:28 12.11.2004
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Mestis ja divarit

Viesti Kirjoittaja Johnny Boyh »

Pooljaosto pyrkii joka vuosi tekemään parannuksia jotta edellisvuosien murheet saataisiin taklattua pois. Eli ei SBIL ja pooljaosto kaihda muutoksia, mutta kaikki muutokset vaativat tarkkaa suunnitelmaa, että mennään tosiaan vain eteenpäin eikä tulisi kovia takapakkeja. Nämä kommentit ovat hyviä, kiitoksia niistä. Olen 100% varma, että pooljaosto käsittelee tämän asian vielä.
Joni Ahola / Espoon Biljardikerho
SBIL puheenjohtaja / Kilpailukalenterivastaava
Pool/Kaisa/Pyramidi/Kara lajijaostojen jäsen
Tommi Lamminaho
Viestit: 3898
Liittynyt: 20:04 27.10.2004
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Mestis ja divarit

Viesti Kirjoittaja Tommi Lamminaho »

rz kirjoitti:Mmmm, eikös meillä just vähän aikaa sitten ollut yksi 1. divari? Suosittelen katsoo ketjuja miksi itä/länsi tai alueellista jakoa on haluttu.

Matkojen suhteen itä/länsi jako ei oo kyllä looginen, etelä/pohjoinen pikemminkin niin matkat lyhenisi?

Divareista pitäisi nousta parhaat ylös päin, ei ne joilla on eniten rahaa, aikaa ja tahtoa kiertää koko Suomea. Tätä voisi tukea viilaamalla ranking-järjestelmää, esim. jättämällä kaksi-kolme huonointa (tai no-showta) tulosta kauden päätteeksi, tai jopa agressiivisemmin nostamalla kahdesta 1-3. kisasijoituksesta seuraavalle divaritasolle!
Sami muistaa asian kyllä ihan oikein.jokunen vuosi sitten ykkösdivari oli vain yksi sarja ja silloinkin oli ongelmia osallistujamäärien kanssa.

Miten funtsit, Sami, että lohkojen rajat menisivät? Etelä-Pohjoinen jako oli joskus pöydällä yhtenä monista vaihtoehdoista jolloin järkevä raja (pelaajamäärät tasaiset) kulkis varmaan Tampereen/Hämeenlinnan eteläpuolella. Nykytilannetta se ei varmaan sen enempää muuttais kuin että Turku tulis etelään, joten en tiedä miten se lisäisi pelaajamääriä pohjoisessa. Siksi mentiin itä/länsi, jotta Turku saataisiin länsilohkoon lisäämään pelaajamääriä. Jotta pelaajamäärät olis ees vähänkään tasaiset, pitäis varmaan Uusimaa olla oma lohkonsa, sen lisäksi itä ja länsi?
Tommi Lamminaho
Hallituksen jäsen SBiL, EPBF
Avatar
Johnny Boyh
Viestit: 3002
Liittynyt: 01:28 12.11.2004
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Mestis ja divarit

Viesti Kirjoittaja Johnny Boyh »

Tässä omia kommenttejani näihin edellisiin kommentteihin:
Mestis: 45 pelaajaa
1. div (itä): 50 pelaajaa
2. div (itä): 53 pelaajaa
3. div (itä): 57 pelaajaa
1. div (länsi): 21 pelaajaa
2. div (länsi): 48 pelaajaa

Juurikin tämä suuntaus oli selkeesti nähtävillä jo viime kaudella. Onko asiaan mietitty ratkasuja Liitossa?
Tää nykynen "nostetaan kaikki mestikseen" ei ainakaan mun mielestä ongelmaa ratkase. Ehkä jopa päinvastoin.
Idän osalta suuntaus näyttäisi nyt olevan kohdallaan, jos avauskilpailusta voi vetää minkäälaisia johtopäätöksiä. Eli voitaisiin vihdoin päästä sarjajärjestelmään jossa oikeasti voidaan pudottaa porukkaa pois alempiin divareihin ja samalla pitää kaikki sarjat suurin piirtein saman kokoisina. Toivottavasti tämä linja säilyy, koska yhden kilpailun perusteella ei voida vielä tehdä suurta päätelmää.

Sama koskee Länttä, mutta totta sinänsä, että samanlainen suuntaus oli jo viime kaudella ja jos katsotaan pelaajamääriä niin lännen 1d + 2d olisivat voineet vetää avauskilpailun vaikka yhdessä paikassa pelaajamäärien osalta. Eli siinä mielessä tämä ero on valitettavasti vielä olemassa ja tätä tullaan toki miettimään liitossa pooljaoston kesken. "Nostetaan kaikki mestikseen" ei myöskään ole ollut mikään ratkaisu eikä sen ole ollut tarkoitus olla edes ratkaisu tähän asiaan. Lauseena tuo edellinen on kanssa hiukan väärin, koska eihän sinne haluta kaikkia tietenkään nostaa, sarjaa on koitettu pelaajamäärien osalta suurentaa, jotta mestaruussarjaan saataisiin lisää mielenkiintoa, halukkuutta ja ennen kaikkea useammalla huippupelaajalupaukselle (ex. 1-div menestyjille) mahdollisuus kehittyä parhaassa mahdollisessa peliseurassa.

Josta päästäänki nerokkaalla aasinsillalla Mestaruussarjaan, sinne nousemiseen/pääsemiseen. Koitin ettiä, enkä ainaka nopeesti löytäny/saanu koneellani auki semmosta plakaatia missä lukis kriteerit.. Samat idän ja lännen 1 div? En nyt enempää avaudu viel ku en tiedä faktoja.
Kilpailuohjekirjan nousuja ja putoamisia on tarkoitus noudattaa ja noudatetaankin. Tuota "villi kortti"-käsitettä ei suoranaisesti missään luekkaan, mutta jos poolin lajipäällikkö yhdessä poolin lajijaoston kanssa toteaa jonkun pelaajan kuuluvan mestaruussarjaan tai 1-divisioonaan tasonsa puolesta - hänet on yleensä kaikkein järkevintä tuohon sarjaan sijoittaa (varsinkin jos kyseinen pelaaja myös itse on samaa mieltä). Nämä on tapauskohtaisia, eikä tilanne todellakaan ole se, että Kaikki pääsee mestikseen tai 1-divariin vetää ketkä haluaa - kyllä jokainen pelaaja "punnitaan" pooljaoston kesken.


tota käytiin tästä muutamien pelaajien kanssa pikku jutusteluu jo keväällä ja mä oon tämmösen ehdotuksen esittäny lajipäällikölle sen seurauksena.

1 divisioona on mun mielestä hyvätasoinen sarja ja sen länsilohko kuihtuu selkeesti käsiin.
Mun visio oli että länsi lohko ja itä lohko yhdistettäis ja tehtäis siitä yksi kokonainen 1 divisioona kuten mestiskin.

välimatkat ei rehellisesti kyllä mun mielestä jaa niin paljoa tätä maata että toi ei toimisi.

Otetaan esimerkikisi hämeenlinna. se kuuluu länsilohkoon ja hyvinkää itälohkoon. tuskin on kenellekkään mikää ongelma lähteä vaikka stadista hämeenlinnaan pelaamaan kun vaikka hyvinkäälle.

toinen hyvä esim. on jyväskylä. yli 100 pelaajaa tuli sm kisoihin. kuuluu länsilohkoon mutta siltikin esim kuopion kisoihin on riittänyt pelaajia itälohkosta vaikka se kuuluu itälohkoon.

jos olisi 2 suomen kattavaa isoa sarjaa eli 1 divisioona ja mestaruussarja niin minun mielestä se palvelisi kaikkia pelaajia eniten.

kuitenkin pääosa kisoista pelataan tutuilla "pääkallo" paikoilla.

ja sitten sitä voisi jakaa erilailla esim pitää sen 7 suomen kattavaa rg kisaa ja esim erikseen sitten 1 divisioona itä (kotkassa)
ja 1 divisioona länsi (vaasassa) mitkä on aika ääripäitä mihin saa osallistua kumpaan itse haluaa mutta olisi ainakin se yksi lähikisa / maksi kaukokisa vaihtoehtona mutta pisteet silti samaan sarjaan.

plus sitten niitä supereita jos erikseen on tässä vaiheessa järkeä enää järkätä jos sarjat on valmiiksi jo yhdessä (varsinkaan kun superissa ei ole enää sitä isompaa rahapottia mikä teki superista vielä 2v sitte superin)

eniveis

3div.
2div itä / 2div länsi
1 divisioona
mestaruussarja

tämä ehdotus on siis jo jossain muodossa "vihjastu" tonne pielliköille.

toivottavasti joku ratkasu tohon saataisiin koska mielestäni lännessä on paljon hyviä ja pontentiaalisia pelaajia ni en toki toivo että sarja kuihtuu tälllä lailla käsiin ja tää uus esitetty systeemi ainakin mun mielestä nostais paljonkin 1 divarin kilpailua ja urheilullisuutta.
Nämä on hyviä ideoita, ei käy kiistäminen. Nykyisen kauden sarjajärjestelmä ei varmastikkaan taivu tähän ihan noin vain heittämällä, mutta pooljaosto miettii varmasti juuri tämmöisiä vaihtoehtoja, jos lännen alueella vastaavanlainen ongelma jatkuu koko kauden. Liitolla ja pooljaostolla ei tietenkään ole mitään syytä kuihduttaa lännen 1-divaria kasaan. Eli lisää ideoita vaan, kyllä nämä kaikki luetaan vastaan. Monen idean kohdalla huomataan kyllä valitettavasti joitakin porsaanreikiä juuri toteutusvaiheessa mitä ei kukaan ole huomannut suunnittelu-/ideointivaiheessa. Näitä on valitettavasti todella paljon ja siksi pienetkin muutokset täytyy pohtia perinpohjin läpi, ettei muutos aiheuta takapakkia. Ei nämä sarjamuutokset ole helppoja toteuttaa, sen olen itse huomannut pooljaoston kokouksissa useamman vuoden jo mukana olleena.


Ainoa selkee huonous tässä ideassa on, tää on muutos. Muutokset ovat pahasta.

Muutenhan tää oli parasta, mitä mää olen kuullut pool-lajikehityksen saralta pariin vuoteen.
Hieman sarkasmia ehkä tässä, mutta tosiaan muutoshan on aina "pahasta", kun se aiheuttaa työtä ja joskus myös vaikeaa suunnittelua :) Mutta hyvää tekstiä oli Riksalta minunkin mielestä näin läpiluettuna. Muutenkin haluan kiittää Riksaa muutamista henk.koht. sähköpostiviesteistä koskien tämän kauden kilpailukalenteria ja sen runkoa joita olemme pooljaostossa saanut.

Tämä lisäisi kyllä sen sarjan mielenkiintoa ja mielestäni myös mm. nousu mestikseen tapahtuisi jotenkin järkevästi kun olisi yksi esim 64 pelaajan ykkönen, josta sitten esim 6 parasta nousee ja 2 karsii tjsp..
Nythän se on luultavasti monille hiukan epäselvä kuka mistäkin nousee jne..
Lisää painetta muutoksen puolesta
Mielestäni poolin kilpailuohjekirjassa on joka vuosi ollut aika selkeästi kerrottuna, että kuka nousee ja kuka putoaa sarjan jälkeen, vaikak ne onkin olleet hiukan erilailla idän ja lännen suhteen. Ja nämähän ovat olleet suurin piirtein saman lailla kaudesta toiseen jo useamman vuoden ajan. Eli sinänsä minun mielestäni tämä puoli pitäisi olla jo ihan kunnossa. Jos ei niin lisää vaan kommenttia näihin asioihin. Kaikki nämä kommentit on ihan tarpeellisia ja pooljaosto lukee ne kyllä.

Mmmm, eikös meillä just vähän aikaa sitten ollut yksi 1. divari? Suosittelen katsoo ketjuja miksi itä/länsi tai alueellista jakoa on haluttu.
Juuri näin. Siksi kaikki muutokset ovat "pahasta", kun kaikkia ei voi muutoksilla miellyttää. Kyllä pooljaosto jokaikinen (kevät varsinkin) pohtii kuumeisesti, että kuinka seuraavasta kaudesta saadaan parempi. Hyvin harvoin saadaan aikaan pelkästään parannusta ilman etteikö siinä tulisi mukana myös joidenkin kohdalle varjopuolia ja siksi joskus joku muutos tehdään mikäli sen arvioidaan aiheuttavan enemmän hyvää kuin pahaa.
Matkojen suhteen itä/länsi jako ei oo kyllä looginen, etelä/pohjoinen pikemminkin niin matkat lyhenisi?
Etelä/Pohjoinen ongelma olisi varmaan siinä, että tuo raja jouduttaisiin sijoittamaan melko etelään, että pohjoisessa riittäisi pelaajat. Ja tämä aiheuttaisi (ehkä) entistä enemmän välimatkoja varsinkin pohjoisen puolen sarjoille. Mutta myönnetään, että tätä itä/länsi jakoa ei ole vähään aikaan pohdittu niin rankalla kädellä että niitä oikeasti olisi vielä editoitu. Mutta tätä ketjua lukemalla voisin sanoa, että tähän jakoon pitäisi jollain tasolla tehdä muutoksia ainakin jollain lailla. Ei se kuitenkaan helppoa tule olemaan, joten jos joku haluaa ideoita joko SBIL:n sivun jäsenseurat läpi ja miettiä jokaisen one-by-one läpi, että mihin sarjaan itä/länsi/pohjoinen/etelä kukin seura omassa ideoinnissaan kuuluisi. Minä ainakin näkisin mielelläni ehdotelmia tästä, mikä auttaisi pooljaostoa tavattomasti, koska kaikki pooljaoston henkilöt tekevät näitä hommia myös vapaaehtoisesti ilman korvauksia.

Divareista pitäisi nousta parhaat ylös päin, ei ne joilla on eniten rahaa, aikaa ja tahtoa kiertää koko Suomea. Tätä voisi tukea viilaamalla ranking-järjestelmää, esim. jättämällä kaksi-kolme huonointa (tai no-showta) tulosta kauden päätteeksi, tai jopa agressiivisemmin nostamalla kahdesta 1-3. kisasijoituksesta seuraavalle divaritasolle!
Näitä asioita pohditaan kausittain, uskokaa pois. Kun näitä miettii kunnolla läpi niin löytyy myös niin paljon negatiivisia asioita että tämänsuuntaiset muutokset on sen takia jäänyt tekemättä vaikka ideana kuulostavatkin hyviltä jossain määrin. En näitä tyrmää kokonaan, mutta sanon vain, että pooljaosto ei ole kokenut näitä vielä järkeväksi toteuttaa nykyisissä sarjamuodoissa.

Kiitoksia kaikille jo tässä vaiheessa tästä topicista ja kommenteista. Tämä on hyvä aihe keskustella joten lisää kommenttia vaan.
Joni Ahola / Espoon Biljardikerho
SBIL puheenjohtaja / Kilpailukalenterivastaava
Pool/Kaisa/Pyramidi/Kara lajijaostojen jäsen
Riksa
Viestit: 2847
Liittynyt: 03:55 24.12.2004

Re: Mestis ja divarit

Viesti Kirjoittaja Riksa »

oo kyl se niin on että se että toi ois muka rahasta kii on illassa.
tässä itekää mikää miljonääri o ku täysin päin vastoin = opiskelija.

saman verran se maksaa mennä helsingistä lahteen kisoihin kun tampereellekin. . .

ok ehkä sen n6e / naama menee enemmän bensarahaa mutta käytännössä se nyt ei niin paljoo mitää muuta.
toi tommonen no show on hyvä ajatus ja jos on se vaikka 8 kisaa + sm kisat = 12 kisaa ni jos divariin saa vaikkapa sen 2 nou souta kun mestiksessä on 1 ni mun mieletä kuulostaa hyvältä ja ihan kohtuulliselta..

jotain tommosta mä just kaavailin kun sanoin siis että kaudessa voi olla yhet "omat divarit" just näille äärimestoille kuten nyt vaikka kotka ja vaasa tms. tai sitten kaks jos on ns. 2 nou souta mahollista pitää..

ettei nyt sitte käy niin tai kukaa kelaa että jotkut salit eivät saisi enää kisoja..
ja niinhän se nyt sitte on et tässä se halu sinne mestikseen kait punnittais ku pitää kiertää paljon tai sitten vastaavasti pärjätä hyvin niissä "lähi kisoissa" kun ei halua mennä merta edemmäs kalaan...

mutta jos divarissa ei halua lähteä kauko kisoihin ni miksi sitten mestiksessä olisi siihen valmis ???

palataan

-R-
jaolsten
Viestit: 2265
Liittynyt: 15:51 09.02.2007
Viesti:

Re: Mestis ja divarit

Viesti Kirjoittaja jaolsten »

Johnny Boyh kirjoitti:
Matkojen suhteen itä/länsi jako ei oo kyllä looginen, etelä/pohjoinen pikemminkin niin matkat lyhenisi?
Etelä/Pohjoinen ongelma olisi varmaan siinä, että tuo raja jouduttaisiin sijoittamaan melko etelään, että pohjoisessa riittäisi pelaajat. Ja tämä aiheuttaisi (ehkä) entistä enemmän välimatkoja varsinkin pohjoisen puolen sarjoille. Mutta myönnetään, että tätä itä/länsi jakoa ei ole vähään aikaan pohdittu niin rankalla kädellä että niitä oikeasti olisi vielä editoitu. Mutta tätä ketjua lukemalla voisin sanoa, että tähän jakoon pitäisi jollain tasolla tehdä muutoksia ainakin jollain lailla. Ei se kuitenkaan helppoa tule olemaan, joten jos joku haluaa ideoita joko SBIL:n sivun jäsenseurat läpi ja miettiä jokaisen one-by-one läpi, että mihin sarjaan itä/länsi/pohjoinen/etelä kukin seura omassa ideoinnissaan kuuluisi. Minä ainakin näkisin mielelläni ehdotelmia tästä, mikä auttaisi pooljaostoa tavattomasti, koska kaikki pooljaoston henkilöt tekevät näitä hommia myös vapaaehtoisesti ilman korvauksia.
Joo meinasko RZ, että idän/Etelän 1-divari pelaa 100Km sisällä ja lännen/pohjoisen 1000km sisällä? Matkat lyhenisi? Hämeenlinnan eteläpuolelle? Just tämän takia muutokset on niin vaikeita, kun porukka yrittää viimiseen asti ajaa vain omaa etuaan. lol.

Sohelo+Riksa+Johnny+Aulis = Yhdessä hyviä toteuttamiskelpoisia ideoita! Myssy päähän ja jalostelemaan. Se koko suomen kattava 1-divari kuulostaa tosi hyvältä!
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
jaolsten
Viestit: 2265
Liittynyt: 15:51 09.02.2007
Viesti:

Re: Mestis ja divarit

Viesti Kirjoittaja jaolsten »

Hei!

Laitoin pool-tiimille jo oman näkemykseni asiaan. Toivottavasti tätä ideaa vielä jalostetaan, jotta saadaan 1-divari kaikille mielekkääksi paikaksi kilpailla ja valmistaa kohti mestaruussarjaa:

Biljardisarjat rakentuisivat

Mestaruussarja 48+ pelaajaa
1-Divari 64 pelaajaa (Kiintiö 36+28 Itä-Länsi?)
2-Divari Itä + 2-Divari Länsi
3-Divari Itä (+ 3-divari länsi jos tarpeen)

1-Div. kilpailuita 7RG+4SM

RG:t (Kuten Mestiksessäkin) esim:
1. Helsinki
2. Tampere
3. Espoo
4. Turku
5. Hyvinkää
6. Jyväskylä
7. Kerava

Miltäs kuulostaa?

Lisäksi kauden kaksi huonointa tulosta jäisi pois, joten noista kilpailupaikoista löytyy jokaiselle varmasti viisi mielekästä paikkaa hakea pisteet kotiin.

Seuraava asia, jota ehdotin: Pelaajat tuskailevat aina noiden kustannusten kanssa. Voitaisiinkohan Biljardiliitossa tehdä kootusti järjestelyt jokaiseen Mestaruussarjan/1-Divarin kilpailuihin, jotta jokaisessa olisi mahdollisuus valita huokea "koulumajoitus"? Itse ainakin olen jo kyllästynyt noihin hotelleihin (työnkin puolesta) ja voisin ihan hyvin nukkua sen 7h makuupussissakin...

Ja näille Mestaruussarja sekä 1-Div-turneille olisi ehdottomasti saatava joku pääsponsori, jonka nimeä turnee kantaisi. Esim. Audi-tour, Pöyry-tour, Metso-Tour, Valio-tour, Ingman-tour jne.

Mestis Valio-Tour ja 1-Div. Ingman-Tour :!: Tai tietysti niinpäin, että kumpi maksaa enemmän, niin saa mestiksen :lol:

Noita sponsori- ja muitakin tärkeitä hommia tarttis vaan jonkun tehdä. Tai siis jonkun olisi otettava vastuu niistä. Maksoi mitä maksoi.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
Avatar
9Ball
Viestit: 1632
Liittynyt: 06:52 19.02.2005

Re: Mestis ja divarit

Viesti Kirjoittaja 9Ball »

Oma näkemys olisi että mestis ja 1div olisivat valtakunnallisia sarjoja, jossa pelaisivat ne joilla olisi:
a) taitoa
b) halua/resurssit pelata valtakunnallista sarjaa.

2-3div voisi korvata ns "maakuntasarjoilla" joita voisi olla useita, niin että ne muodostaisivat pelaajamääriltään ja etäisyyksiltään järkeviä kokonaisuuksia. Maakuntasarjojen parhaat/halukkaat/resurssit omaavat voisivat sitten keväällä pelata esim 3 karsintakisaa, joiden parhaista nostettaisiin 1div määrä x pelaajia. Pelaajilla olisi vapaus valita mihin sarjaan he haluavat osallistua, eikä se olisi kiinni siitä mitä seuraa edustaa. Lisenssi kyseiseen sarjaan kohtuulliseksi esim 20€, niin voitaisiin saada Liittoon rekisteröityneiden lisenssinomaavien pelaajien määrä nousemaan, mikä auttaisi erinlaisten avustusten saamista, joissa aktiivipelaajien määrä on yksi kriteeri. Edellyttäisi että "maakunnista" löytyisi aktiivisia henkilöitä organisoimaan kyseisiä sarjoja,
jaolsten
Viestit: 2265
Liittynyt: 15:51 09.02.2007
Viesti:

Re: Mestis ja divarit

Viesti Kirjoittaja jaolsten »

9Ball kirjoitti:Oma näkemys olisi että mestis ja 1div olisivat valtakunnallisia sarjoja, jossa pelaisivat ne joilla olisi:
a) taitoa
b) halua/resurssit pelata valtakunnallista sarjaa.

2-3div voisi korvata ns "maakuntasarjoilla" joita voisi olla useita, niin että ne muodostaisivat pelaajamääriltään ja etäisyyksiltään järkeviä kokonaisuuksia. Maakuntasarjojen parhaat/halukkaat/resurssit omaavat voisivat sitten keväällä pelata esim 3 karsintakisaa, joiden parhaista nostettaisiin 1div määrä x pelaajia. Pelaajilla olisi vapaus valita mihin sarjaan he haluavat osallistua, eikä se olisi kiinni siitä mitä seuraa edustaa. Lisenssi kyseiseen sarjaan kohtuulliseksi esim 20€, niin voitaisiin saada Liittoon rekisteröityneiden lisenssinomaavien pelaajien määrä nousemaan, mikä auttaisi erinlaisten avustusten saamista, joissa aktiivipelaajien määrä on yksi kriteeri. Edellyttäisi että "maakunnista" löytyisi aktiivisia henkilöitä organisoimaan kyseisiä sarjoja,
Tässä yksi erittäin hyvä idea! Ei vaan loistava!

Sarjatason nosto toisi oikeesti jotain uutta ja kiehtovaa vastaan. Esim alueellinen "3-divari" olisi paras paikka junnuille ja harrastelijoille. Vaatisi junnu/b-lisenssin 10€/kausi ja lisäksi kisamaksu olisi vain 10€-20€. Palkintoihin ei paljoa rahaa jäisi, mutta ei olis tarkoituskaan! Itä/Länsi-jaoteltuun 2-divariin vaadittaisiin a-lisenssi (nykyinen malli) ja siellä saisi jo tosissaan taistella rahoista. 1-Div ja Mestis olisi tietysti jo tosi arvostettuja paikkoja pelata ja suurten sponsorien ja televisiointien myötä palkinnot nousisivat pilviin. Samaoin pelaajat saisivat TV-näkyvyyden ansiosta isoja sponsoreja, jotka maksaisivat lahjakkaimpien kilpailumatkat. Muutaman vuoden päästä suomalaiset voittasivat EM-kisoista joka lajista mitalin ja 10-pallon MM-kilpailuista otettaisiin kolmoisvoitto.

Miksei näitä oo ennen keksitty???

8)
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
jaolsten
Viestit: 2265
Liittynyt: 15:51 09.02.2007
Viesti:

Re: Mestis ja divarit

Viesti Kirjoittaja jaolsten »

Ainii, mut nyt joku muistaakin, että näitä on kokeiltu vuonna 1994 eikä nää toimineet. Eli ei turhia muutoksia.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
jaolsten
Viestit: 2265
Liittynyt: 15:51 09.02.2007
Viesti:

Re: Mestis ja divarit

Viesti Kirjoittaja jaolsten »

rz kirjoitti:Mmmm, eikös meillä just vähän aikaa sitten ollut yksi 1. divari? Suosittelen katsoo ketjuja miksi itä/länsi tai alueellista jakoa on haluttu.
Olen nyt käynyt läpi ketjut vuodelta 2004 niinkuin suosittelit, enkä ole löytänyt ketjuja missä mainittaisiin yksi ykkösdivari tai oltaisiin haluttu aluejakoa. Seitsämän vuoden takaa kyllä löytyi viitteitä siitä, että on ollut jo käytössä aluejako, aikaisempia viestiketjuja ei palvelimella edes ollut.

Aika on tosin suhteellinen käsite, mutta mun mielestä >seitsemän vuotta ei ole "vähään aikaan"

Mites silloin vähän aikaa sitten kun oli tuo yksi ykkösdivari, paljonko oli pelaajia? Ajathan eivät ole muuttuneet sitten niistä ajoista?
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
jaolsten
Viestit: 2265
Liittynyt: 15:51 09.02.2007
Viesti:

Re: Mestis ja divarit

Viesti Kirjoittaja jaolsten »

Aulis kirjoitti:Jos on vain yksi valtakunnallinen 1-divari, missä pari huonointa kisaa jätetään laskuista pois, menettää liitto nykyiseen verrattuna osallistumismaksuista kertyviä tuloja jonkin verran.
1. Kausimaksu
2. Jos kokonaispelaajamäärä pysyy samana, tai oletettavasti toimivammalla ranking-järjestelmällä kasvaa, niin ei liitto menetä osallistujamaksuja.

Jos nykyään:
Mestis: 45 pelaajaa
1. div (itä): 50 pelaajaa
2. div (itä): 53 pelaajaa
3. div (itä): 57 pelaajaa
1. div (länsi): 21 pelaajaa
2. div (länsi): 48 pelaajaa

= 274 =n. 12000€ osallistumismaksuja?

Ja muutoksen jälkeen:
Mestis: 45
1. div: 64
2. div (itä): 64
2. div (Länsi): 64
3. div alue1: 64
3. div alue2: 48
3. div alue3: 48
3. div alue4: 32
3. div alue5: 32

= n.450 =15000€ osallistumismaksuja, kuitenkin huomattavasti enemmän, kuin alunperin. mot.

:wink:
Esim:
3. div alue1: Uusimaa, alueellinen sarja
3. div alue2: Pirkanmaa/Satakunta, alueellinen sarja
3. div alue3: Varsinais-Suomi, alueellinen sarja
3. div alue4: Keski/Itä-Suomi, alueellinen sarja
3. div alue5: Pohjoisempi Suomi

Edit: alueita voi hyvin olla kymmenen, tai enemmänkin.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
Hibzu
Viestit: 1203
Liittynyt: 09:34 15.11.2004
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Mestis ja divarit

Viesti Kirjoittaja Hibzu »

jaolsten kirjoitti: Esim:
3. div alue1: Uusimaa, alueellinen sarja
3. div alue2: Pirkanmaa/Satakunta, alueellinen sarja
3. div alue3: Varsinais-Suomi, alueellinen sarja
3. div alue4: Keski/Itä-Suomi, alueellinen sarja
3. div alue5: Pohjoisempi Suomi

Edit: alueita voi hyvin olla kymmenen, tai enemmänkin.
Kannatus tälle! Alkaneella kaudella itselle on tullut odottamaton ongelma:
kolmosdivarin kisat on kohtapuoliin kalakukkomaassa ja meidän poitsu aloitti kilpailu-uransa. Kohta ollaan siis tilanteessa,
jossa mä valitsen pelaanko itse mestistä, vai lähdenkö "BigMacin" jalanjäljille...
Alueellinen sarja poistaa probleeman kun Joonaksen ei tarvii reissata kuin pieni junamatka sinne sun tänne Uudellamaalla.
Miikka Hirvonen HyvBK
Team Brassica Napus Inseco
MattiJarkkoFanclub
Can Playsam
Viestit: 1291
Liittynyt: 17:53 23.02.2008
Paikkakunta: petonen

Re: Mestis ja divarit

Viesti Kirjoittaja Can Playsam »

Tämä aluejako tuntuu hyvältä idealta, mutta suurimmalla osalla pelaajista (paitsi junnut) ei liene suuria nousu haluja kustannusten kasvamisen ja muijjan nalkutuksen takia, joten palkinnot pitäis saada kohdilleen. Muuten tulee hessuhopo-olo...
Ei se ole illuusio, se vain näyttää siltä...
Can Playsam
Viestit: 1291
Liittynyt: 17:53 23.02.2008
Paikkakunta: petonen

Re: Mestis ja divarit

Viesti Kirjoittaja Can Playsam »

Luulen tietäväni maan missä ei oo sekasotkua tässä suhteessa. USA. Sieltä mallia ku kerrankin oikein moraalin kans saa...
Ei se ole illuusio, se vain näyttää siltä...
Riksa
Viestit: 2847
Liittynyt: 03:55 24.12.2004

Re: Mestis ja divarit

Viesti Kirjoittaja Riksa »

mitä näille ideoille tapahtui ?
Oliko kaikki fiaskoja ?
Vastaa Viestiin