10-Ball

Ehdotukset ja toiveet

Valvojat: Tube, Johnny Boyh, Markku Ryytty, Tommi Lamminaho

jaolsten
Viestit: 2265
Liittynyt: 15:51 09.02.2007
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaolsten »

jani kirjoitti:
CFC kirjoitti: Toki enhän mä muutenkaan ymmärrä mitään.


Sen kyllä huomaa
Piiska sivalsi, Jani on puhunut, UGH!
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
CFC
Viestit: 1001
Liittynyt: 13:44 04.03.2006

Viesti Kirjoittaja CFC »

jani kirjoitti:
CFC kirjoitti: Toki enhän mä muutenkaan ymmärrä mitään.


Sen kyllä huomaa

Onneksi meillä on näitä reippaita nuoria miehiä, jotka omalla panostuksellaan nostavat keskustelun tason pilviin. Kiitos.
jaolsten
Viestit: 2265
Liittynyt: 15:51 09.02.2007
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaolsten »

jani kirjoitti:
jaolsten kirjoitti:
jani kirjoitti:

Sen kyllä huomaa
Piiska sivalsi, Jani on puhunut, UGH!


Heh :) joo...lähinnä vaan ärsyttää tollaiset CFC:n kaltaiset tyypit, jotka huutelee vaan asian vierestä....
sillä koko pointtihan tässä topiikissa ei ole ollut se "et ruvetaan pelaa kymppiä koska ysi on liian helppoa".. vaan myös se et kympissä pitäs osata alotta kovaa ja tarkasti...toisin kuin ysissä kun se wing ball vaan menee aina niin soft breik riittää...
eli ne jotka osaa aloittaa niille ei oo mitään hyötyä siitä ysipallossa.. kympissä siitä taas olis
Naulan kantaan! Toivottavasti Tommikin ymmärtää just tän!
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
Avatar
9Ball
Viestit: 1632
Liittynyt: 06:52 19.02.2005

Viesti Kirjoittaja 9Ball »

jani kirjoitti:vaan myös se et kympissä pitäs osata alotta kovaa ja tarkasti...toisin kuin ysissä kun se wing ball vaan menee aina niin soft breik riittää...
eli ne jotka osaa aloittaa niille ei oo mitään hyötyä siitä ysipallossa.. kympissä siitä taas olis
....ja siitä kovasta ja tarkasta aloituksesta on hyötyä.....eurotourilla,9mm:ssä,US-openissa jne....vai???.....poolin tärkeimmät kisat kuitenkin pelataan 9:ä ....viellä vuosia

PS. ...ettei tulis väärinkäsityksiä,minulle on se ja sama vaikka mestiksessä pelattais kärriä ....nää perustelut vähän ihmetyttää vaan..
jaolsten
Viestit: 2265
Liittynyt: 15:51 09.02.2007
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaolsten »

Markus kirjoitti:Ja toki vähintäänkin yhtä tärkeänä pointtina on vielä sekin, että pelaaminen keskimäärin 9.07 pallolla (täpätty pakka kympissä hyvällä breikillä hyvällä veralla suht löysä pöytä), verratuna pelaamiseen 6.14 pallolla (täpätty pakka ysissä hyvällä breikillä hyvällä veralla suht löysä pöytä), kehittää paljon, ja on suuri osa Poolin tulevaisuutta, uskokaa tai älkää.

Oli EPBF suuressa tietävyydessään mitä mieltä tahansa 10-pallosta, olisi se meille suomalaisille tärkeää (mahdollisesti suuri etu), että oltaisiin mieluummin askel pari kehityksessä edellä, kuin jäljessä.
Nyt mennään pääsääntöisesti sen pari-muutama askel jäljessä, mitä Pool kulttuuriin tulee.. (Jackson, keskity sie niihin isompiin palloihin ;))
Jepu Jee! Ei muakaan suuremmin kiinnosta, pystyykö joku divarissa lyömään kaks tai neljä parttia ysiä putkeen, vaan enemmänkin uskoisin kymppipallon kehittävän suomen yleistä tasoa, myös divarissa. Tasan tarkkaan on varmaa, että kymppipallo kehittää pelaajaa monipuolisemmin (siis se, että pelataan MYÖS kymppiä). Enkä todellakaan halua ysipallon häipyvän kisoista, vaan että kymppipallo otettaisiin mukaan esimerkiksi kahteen rg-kisaan ja SM:iin. Miltä kuulostais: kaksi ysi-rg:tä kaksi kasi rg:tä kaksi 14.1-rg:tä sekä kaksi kymppi-rg:tä. Ja tietysti kaikista SM:t.

Tai jotai :idea:
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
jaolsten
Viestit: 2265
Liittynyt: 15:51 09.02.2007
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaolsten »

Markus kirjoitti:
9Ball kirjoitti:....ja siitä kovasta ja tarkasta aloituksesta on hyötyä.....eurotourilla,9mm:ssä,US-openissa jne....vai???.....poolin tärkeimmät kisat kuitenkin pelataan 9:ä ....viellä vuosia

PS. ...ettei tulis väärinkäsityksiä,minulle on se ja sama vaikka mestiksessä pelattais kärriä ....nää perustelut vähän ihmetyttää vaan..


Jos sulle on ihan sama vaiko pelattais kärriä, niin miksi sitten kirjoittelet tänne?
Ja vaikka poolin tärkeimmät kisat pelattaiskin 9:ä, ni ei kympistä ainaskaan haittaa ole, päinvastoin. Eli toi perustelu vasta ihmetytti :wink:
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
Avatar
9Ball
Viestit: 1632
Liittynyt: 06:52 19.02.2005

Viesti Kirjoittaja 9Ball »

Markus kirjoitti:
9Ball kirjoitti:....ja siitä kovasta ja tarkasta aloituksesta on hyötyä.....eurotourilla,9mm:ssä,US-openissa jne....vai???.....poolin tärkeimmät kisat kuitenkin pelataan 9:ä ....viellä vuosia

PS. ...ettei tulis väärinkäsityksiä,minulle on se ja sama vaikka mestiksessä pelattais kärriä ....nää perustelut vähän ihmetyttää vaan..


Jos sulle on ihan sama vaiko pelattais kärriä, niin miksi sitten kirjoittelet tänne?
....lähinnä kiinnostaa tuo logiikka ,miksi pitäisi suosia kovaa breikkiä jos sille ei sitten kv 9 kisoissa ole käyttöä kun semi-soft tuo paremman tuloksen.....kun tuo seikka kerran mainittiin perusteluna sille että se kehittää peliä...
jaolsten
Viestit: 2265
Liittynyt: 15:51 09.02.2007
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaolsten »

9Ball kirjoitti:
Markus kirjoitti:
9Ball kirjoitti:....ja siitä kovasta ja tarkasta aloituksesta on hyötyä.....eurotourilla,9mm:ssä,US-openissa jne....vai???.....poolin tärkeimmät kisat kuitenkin pelataan 9:ä ....viellä vuosia

PS. ...ettei tulis väärinkäsityksiä,minulle on se ja sama vaikka mestiksessä pelattais kärriä ....nää perustelut vähän ihmetyttää vaan..


Jos sulle on ihan sama vaiko pelattais kärriä, niin miksi sitten kirjoittelet tänne?
....lähinnä kiinnostaa tuo logiikka ,miksi pitäisi suosia kovaa breikkiä jos sille ei sitten kv 9 kisoissa ole käyttöä kun semi-soft tuo paremman tuloksen.....kun tuo seikka kerran mainittiin perusteluna sille että se kehittää peliä...
Kuten monesti on jo todettu, ei ole kyse pelkästä aloituksesta...................
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
Tommi Lamminaho
Viestit: 3898
Liittynyt: 20:04 27.10.2004
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tommi Lamminaho »

Otetaas taas kaikki rauhassa ja jätetään ne isoimmat tunteet sinne muualle hautumaan.

Toivottavasti ymmärrätte ettei liitossa kirkuen lähdetä heti tekemään muutoksia jos palstalla muutama mestisukko sanoo että "kybä on pop". Ei ihan tällaista haloota pitäisi siitä nousta. Kertaalleen toivon kaikkien pooltiimin edustajien puolesta että tällaisten vakavien muutostentoiveiden tulisi tulla sieltä pelaajayhdistyksen tai pooltiimin pelaajajäsenten puolesta. Siis just niinku Hannu kaikessa viisaudessaan totesi. Sanaakaan ei sieltä suunnalta ole kuulunut, ja siitä saa vaan sellaisen fiiliksen väkisin että tää on vain muutaman tyypin päähänpinttymä. Päähänpinttymä nyt on kärjistetty sana tässä yhteydessä, kyllä mä noi teidän pointit hiffaan ja tiedän mitä haette takaa. Mut ymmärtäkää pliis ettei tällaisen pohjalta kukaan tee tuosta päätöstä alkaa pelaamaan kybää korkeimmalla kansallisella tasolla. Lupaamaankaan en lähde kun ei edes ole itsestäni kiinni....

Niin, ja mun mielestä mestis ei ole se kokeilupaikka, missä esimerkiksi sitten ajaudutaan tilanteeseen että kisat kestää aikataulun pettämisen takia aamun tunneille tai jotain muuta ei_huippu-urheilulle_toivottavaa tapahtuisi tällaisten kokeilujen takia. Siksi ensihätään esim PoGar ja palautteet sieltä. SM-kisat on ehkä kaukaa haettu, kisakalenteri on nyt ihan liiankin täysi joten rg-kisoja ei lähdettäne lisäämään yhtään.

Ps. Maukka, mistä noi lukemat? 27% forssia on jäätävän tarkkaa tietoa. Toi on kyl varmaan mitattua dataa tai "yet another joke of yours that I don't get without smileys" :wink:. Tuli melkein (mut ei kuitenkaan) mieleen golfpallojen mainoksesta lause "24% softer FEEL" (WTF?!).

Pps. Mielenkiintoinen juttu joka osin herätti mun mielenkiintoa: http://www.professorqball.com/displayst ... cordID=301
Tommi Lamminaho
Hallituksen jäsen SBiL, EPBF
Avatar
9Ball
Viestit: 1632
Liittynyt: 06:52 19.02.2005

Viesti Kirjoittaja 9Ball »

Markus kirjoitti:
9Ball kirjoitti:[...lähinnä kiinnostaa tuo logiikka ,miksi pitäisi suosia kovaa breikkiä jos sille ei sitten kv 9 kisoissa ole käyttöä kun semi-soft tuo paremman tuloksen.....kun tuo seikka kerran mainittiin perusteluna sille että se kehittää peliä...


Siksi, että kun muualla maailmassa tuohon asiaan* on jo kyllästytty, niin kannatta meidänkin olla kaukaa viisaita.



*tuo asia = wing ball, soft break, snooker aloitus toimii paremmin kuin hard breikki, jne...
....Jep ,ymmärän tuon näkökannan....toisaalta maailmassa on oltu kyllästyneitä Saksan tapaan pelata fudista ja Kanadalaiset on vuosia valittaneet KV peleissä pelattavasta ns keskialueen trapista....lopputulos on se että nykyään Brassitkin pelaa "Saksalaisittain" 10 hyökkää - 10 puolustaa systeemillä (viimekisoissa tosin Ronaldo ei lievästä ylikunnosta johtuen aina pysynyt mukana :lol: ) ja nikkaritkin voitti keväällä mm:t puhdasoppisella trapilla.
Urheilussa on kuitenkin viimekädessä kyse voittamisesta ,ei niinkään siitä millä tyylillä.Tehokkain tapa yleensä vie aina voiton.
10-palloa varmasti tullaan jatkossa pelaamaan ,siinä missä streittiä ja one pockettia,mutta rahat tullaan jakamaan edelleen 9:ssä,siitä on pitänyt ja tulee myös pitämään tv huolen.
Avatar
9Ball
Viestit: 1632
Liittynyt: 06:52 19.02.2005

Viesti Kirjoittaja 9Ball »

9Ball kirjoitti:Kanadalaiset on vuosia valittaneet KV peleissä pelattavasta ns keskialueen trapista.....
.....ja tässä oli luonnollisesti kyse jääkiekosta.. :oops:
Avatar
buddy
Viestit: 5276
Liittynyt: 12:58 04.11.2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja buddy »

9Ball kirjoitti:
9Ball kirjoitti:Kanadalaiset on vuosia valittaneet KV peleissä pelattavasta ns keskialueen trapista.....
.....ja tässä oli luonnollisesti kyse jääkiekosta.. :oops:
Jääkiekosta ? Mä luulin, että pojat puhuu Kallesta :)
Mikko Jäntti
Avatar
KV
Viestit: 467
Liittynyt: 13:26 26.01.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja KV »

buddy kirjoitti:
9Ball kirjoitti:
9Ball kirjoitti:Kanadalaiset on vuosia valittaneet KV peleissä pelattavasta ns keskialueen trapista.....
.....ja tässä oli luonnollisesti kyse jääkiekosta.. :oops:
Jääkiekosta ? Mä luulin, että pojat puhuu Kallesta :)
Toi "keskialueen trappi" kuulosti aika... ikävältä. Sori offtopic, emmä muuten mutku ihan nimeltä mainittiin.
Sankarilyönti > safety
Avatar
buddy
Viestit: 5276
Liittynyt: 12:58 04.11.2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja buddy »

KV kirjoitti:
buddy kirjoitti:
9Ball kirjoitti:.....ja tässä oli luonnollisesti kyse jääkiekosta.. :oops:
Jääkiekosta ? Mä luulin, että pojat puhuu Kallesta :)
Toi "keskialueen trappi" kuulosti aika... ikävältä. Sori offtopic, emmä muuten mutku ihan nimeltä mainittiin.
Joo, tuli vaan mieleen. Jottei menis ihan off-topiciksi niin kyllä mäkin tykkään enemmän 10-pallosta kuin 9-pallosta. Eri asia onkin voiko Suomi alkaa mennä "kattojärjestöjen" ohi ja alkaa järkätä virallisia kisoja myös muissa lajeissa. Käsittääkseni muualla ei ole virallisia 10-pallorankingeja jos puhutaan Euroopasta. Varsinkin kun viime vuosina menny 9-pallo pelkästään aloituksen kanssa säätämiseksi. :?
Mikko Jäntti
CFC
Viestit: 1001
Liittynyt: 13:44 04.03.2006

Viesti Kirjoittaja CFC »

jani kirjoitti:
jaolsten kirjoitti:
jani kirjoitti:

Sen kyllä huomaa
Piiska sivalsi, Jani on puhunut, UGH!


Heh :) joo...lähinnä vaan ärsyttää tollaiset CFC:n kaltaiset tyypit, jotka huutelee vaan asian vierestä....
sillä koko pointtihan tässä topiikissa ei ole ollut se "et ruvetaan pelaa kymppiä koska ysi on liian helppoa".. vaan myös se et kympissä pitäs osata alotta kovaa ja tarkasti...toisin kuin ysissä kun se wing ball vaan menee aina niin soft breik riittää...
eli ne jotka osaa aloittaa niille ei oo mitään hyötyä siitä ysipallossa.. kympissä siitä taas olis

Ourait.

Korjataan heti kärkeen väärinymmärryksiä. Mun mielestä olis ihan hyvä idea kokeilla sitä kymppipalloa ihan virallisemmallakin tasolla plus se on mun mielestä kiva peli.

Se mitä mä tuolla aiemmin protestoin oli se, että mun mielestä tässä on vahvasti liioiteltu tuota ysipallon helppoutta. Helppous sinällään on subjektiivinen tunne ja riippuu hyvin pitkälle tavoitteen asettelusta. Esimerkiksi onko sinusta helppoa tehdä se kulmapallo, sen jälkeen ottaa hallitseva ote ko. pakasta, tehdä siitä putsi, tehdä siitä kaksi putsia vai jotain paljon enemmän. Harva hyvä pelaaja pitää streittiä helppona pelinä kun tavoitteena on kuitenkin tehdä enemmän kuin se yksi stoppari kulmaan, joka ei sinällään paljoa vaadi.

Mulla itselläni on varsin huono power break, mutta mä koen, että mulla on paremmat mahdollisuudet kymppipallossa kuin ysipallossa, koska kaverikin, joka osaa siis breikata kovempaa tarkasti, tekee useammin tyhjiä breikkejä tai ryssii jotain matkalla, jolloin mä pääsen kokeilemaan, vaikkakin sitten maskista.

Se, onko kymppipallo se oikea ratkaisu ja askel kohti vaikeampia pelejä vai kenties joku muu, onkin sitten syvempää filosofiaa. Kymppipallo on varmasti se helpoin ja lyhyin askel siihen suuntaan. Siispä kannatan kokeilua. Kokeilemalla sitä voi selvitä monta asiaa. Jos jengi oikeasti haluaa vaikeampia pelejä niin mun mielestä pisterotaatio on ihan hyvä valmiiksi olemassa oleva pelimuoto, jota mm. filippiineillä pelataan paljon. Onko se sitten liikaa ja onko Suomi siihen valmis, en tiedä, mutta kokeilemallahan sekin voisi selvitä. Mun mielestä Markuksen ehdotus kymppipallosta on ihan hyvä varsinkin kun se tuntuu saavan aika paljon kannatusta.

Ja tuosta ysipallon helppouden liioittelusta vielä, niin mä löysin vanhoja tilastoja, kun on pelattu 50 voittoon, niin nim.merk. PTJ, joka siis aika ruisku, teki neljä ap:ta ja yhden alotusysin ja mä kolme ap:ta ilman alotusysejä. Toinen, myös 50 voittoon erästä muutamakertaista takavuosien SM-mitalistia vastaan, hän teki kaksi ap:ta ja yhden alotusysin ja mä yhden ap:n ja yhden alotusysin(tiukempi pöytä, joka myös breikkasi vaikeammin). AloitusPartti prosentit molemmissa seteissä varsin vaatimattomia siis. Jälkimmäinen varsinkin teki suurimmat erot pelissä breikkaamalla paljon paremmin kuin mä. Molemmat setit pelattiin täppäämättömillä pöydillä ja mä hävisin ne molemmat. Selvistä päin muuten. Tappingin myötä nuo erot ovat kaventuneet, mutta ne tappingitkin kuluu tosi nopeasti ja pöydät rupeaa breikkaamaan erilailla, jossa tulee sitten esiin pakanlukemisen taito ja sopeutumisnopeus, jotka mä myös lasken eduksi hyvälle pelaajalle, esim. Efren.

Kaiken tämän jälkeen, mä olen kymppipallon kokeilun puolesta ja mä olen ysipallon unohtamista vastaan ja edelleen olen sitä mieltä, että jos pelataan riittäviin voittomääriin, niin kyllä se parempi pelaaja yleensä voittaa oli pelimuoto mikä tahansa.

Jatketaan keskustelua...
jaolsten
Viestit: 2265
Liittynyt: 15:51 09.02.2007
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaolsten »

CFC kirjoitti:Kaiken tämän jälkeen, mä olen kymppipallon kokeilun puolesta ja mä olen ysipallon unohtamista vastaan ja edelleen olen sitä mieltä, että jos pelataan riittäviin voittomääriin, niin kyllä se parempi pelaaja yleensä voittaa oli pelimuoto mikä tahansa.

Jatketaan keskustelua...
Asiaa! Oon täysin samaa mieltä, en todellakaan haluaisi ysiä syrjäytettävän, vaan että toi kymppi otettaisiin mukaan. Kuten streittikin, kymppi varmasti kehittäisi monipuolisemmin pelaajia, kuin pelkkä kasi tai ysi. Itselleni on melko sama, miten kansallisella tasolla kisoissa voittajat selviää, mutta ilahduttavaa olisi nähdä tulevaisuudessa enemmän suomalaisia ammattilaisia Immosen jalanjäljillä. Ja miksei myös Juvan, kaikki kunnia hänelle ja sille TYÖLLE, mitä hän mielestäni suomalaisen biljardin eteen tekee, suomesta käsin. Liian moni luulee, että Maukka rutisee asioista kiusallaan tai omaa etua tavoitellen. Ei kukaan halua käyttää tuollaista energiamäärää pascanjauhantaan.

Jaa nii hymiöt :D :lol: :) :o
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
Tommi Lamminaho
Viestit: 3898
Liittynyt: 20:04 27.10.2004
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tommi Lamminaho »

Markus kirjoitti:

No nyt pitää kyllä ihan ensinnä kysyä, että mistä olet päätellyt että täällä käy tunteet kuumina, ja että missä täällä on haloo käynnissä?
Monasti aiemminkin olen ihmetellyt sinun luulojasi siitä että täällä kirveitä teroteltaisiin, vaikka ihan normaalia (joskus jopa ihan fiksuakin) kirjeen vaihtoa käydään.
Muutamat turhat kommentit muuten asiallisessa threadissa pistivät silmään joten siitä vain mainitsin, ei muuta. Tässä aletaan pian kaikki luulemaan liikoja toisistamme joten annetaan olla.
Markus kirjoitti: Omasta mielestäni, vaikka yrititkin dissata "muutaman mestisukon päähänpinttymä kybä on pop..", me muutamat jotka täällä ollaan asiasta kirjoittaneet jotain asiallista, ollaan perusteltu asiamme ihan hyvin, ja minulla ja Steffillä uskoisi olevan vähintään yhtä paljon auktoriteettiä (muiden tuella), kuin jollain Mascotissa kauniina päivänä perustetulla yhdistyksellä, jolla ei tunnu olevan tuon taivaallista merkitystä.

Mitään en dissannut, toin vain pointtini esille mikä toivottavasti ymmärrettiin. Missasit ehkä kontekstin tosta lainauksesta. Eli vakavammat isommat aloitteet hieman virallisempaa reittiä. Poolteam halunnee olla sattuneesta syystä varma että pääosa on samaa mieltä mikäli muutoksia kesken kaudenkin satuttaisiin tekemään. Kuten sanoin, kärjistin hieman sitä fiilistä, mutta juuri tuollaista halutaan välttää.

Kybä kyl saattaa ollakin ihan pop, mut ei nyt voida hätäillä tällä minuutilla laittamalla sitä kalenteriin. Vähän pitää suunnitella ja konsultoida. Niin eikä se oo mun päätös 8)
Tommi Lamminaho
Hallituksen jäsen SBiL, EPBF
jaolsten
Viestit: 2265
Liittynyt: 15:51 09.02.2007
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja jaolsten »

Tipi Oulu kirjoitti:http://forum.sbil.fi/viewtopic.php?t=33 ... jayhdistys

tollanen löyty.....
Ei löydy enää?

Ketkäs pelaajayhdistyksessä olivat vaikuttamassa ja mihin v.2006 päästiin vai jäikö alkutekijöihin?

T: Kiinnostunut
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
Riksa
Viestit: 2847
Liittynyt: 03:55 24.12.2004

Re: 10-Ball

Viesti Kirjoittaja Riksa »

noni, nyt on kymppiä, ja kaikki on sika kovia 8)
jaolsten
Viestit: 2265
Liittynyt: 15:51 09.02.2007
Viesti:

Re: 10-Ball

Viesti Kirjoittaja jaolsten »

kiitos jarno selvennyksestä! Olen varma, että aktiivinen puuhamies tuohon hommaan nyt löytyisi!
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
Vastaa Viestiin