Suomalaisen biljardin seuratoiminta... mitä se on ?

Ehdotukset ja toiveet

Valvojat: Tube, Johnny Boyh, Markku Ryytty, Tommi Lamminaho

Vastaa Viestiin
Avatar
Nyksy
Viestit: 1149
Liittynyt: 23:10 16.10.2009
Paikkakunta: Pyhtää
Viesti:

Suomalaisen biljardin seuratoiminta... mitä se on ?

Viesti Kirjoittaja Nyksy »

Tervist...

Se miten tää urheilulajiksikin sanottu... huippu sellaista parhaimmillaankin... saataisiin noususuuntaiseksi... niin harrastajien kun sen huipun osalta... on myös pitkälti kiinni siitä kentästä, ruohonjuuri duunista, seurojen toiminnasta!!

Siks kysyisinkin... mitä seuratoiminta TEILLÄ/ SUN SALILLA / KLUBILLA ON??

Jos vaikka tämän kautta saisimme ideoita.. boostia... aktiiveja... just siihen oman seuran toiminnan kehittämiseen. .. koska parhaiten me pystymme vaikuttamaan ja auttamaan lajia... just siinä omassa ympäristössämme... on laji mikä hyvänsä!

Laitan omat stoorit myöhemmin tähän jatkeeksi. .. kun koneelta pääsee ruuvaamaan...

Who dears to share there ideas?
Juho Nykänen, Iso8

www.isokasi.fi
Isokasi Oy

www.biljardi.fi
Suomen Biljardimyynti Oy
Avatar
Nyksy
Viestit: 1149
Liittynyt: 23:10 16.10.2009
Paikkakunta: Pyhtää
Viesti:

Re: Suomalaisen biljardin seuratoiminta... mitä se on ?

Viesti Kirjoittaja Nyksy »

Noniin...

Mulla on kokemusta kahdenlaisesta seuraympäristöstä...

Yksityisen klubin seuratoiminnasta ja avoimen salin ohessa toimivasta seuratoiminnasta...

- Yksityisen seuran toiminta poikkeaa luonnollisesti jonkin verran avoimen salin seuratoiminnasta... vaikkakin tavoitteet useimmiten ovat hyvinkin samanlaiset! ELI kehittää ja ylläpitää seuran jäsenten harrastusta ja tuoda lajin pariin mahdollisesti uusia harrastajia...

Yksityisen seuran kohdalla suurimmaksi eroksi avoimen salin ympäristössä toimivaan seuraan tulee se että yksityinen seura tarvitsee toimiakseen toimivan hallituksen, rahaston hoitajineen, budjetteineen, jäsenien talkoineen jnejne. Jotta toiminta yleensä olisi mahdollista.... pitää maksaa vuokrat, huoltaa pöydät, järjestää kisat, kerätä rahaa jotta toiminta säilyy mahdollisena...

Tämä kuitenkin mahdollistaa jäsenistölleen parhaimmillaan erinomaiset peliolosuhteet, vapauden mennä pelaamaan juuri silloin kun se on itselleen mahdollista, olla osa hyvää porukkaa joka nauttii biljardista...

Tällaisella klubilla on usein myös rajoituskensa... Klubit yleensä ovat "suljettuja" ns. sunnuntai pelaajalle... saati tämä ryhmä niistä usein tiedäkkään... eli lajin pariin tästä toiminnasta ani harvoin tulee uusia pelaajia harrastuksen pariin... Puhumattakan juniori toiminnasta / sen sellaisesta... mutta tämä klubitoiminta ei olekkaan se paikka sille, ainakaan mun mielestä...

- Avoimen salin yhteydessä toimiva seura painii samojen asioiden parissa kuitenkin eri sarjassa..

Seuratoiminta avoimella salilla kulminoituu pitkälti yhteistyöhön yrittäjän kanssa... tai sitten yrittäjä itse käytännössä vastaa myös seuratoiminnasta.

Ympäristönä seuratoiminnalle avoin sali on kevyempi hyvinkin paljon kuin edellä mainittu... hyvät sopparit salin kesken mahdollistavat jäsenistölle etuja ja visa versa sali saa toiminnalleen harrastajapohjaa ja työvoimaa tapahtumien taakse...

Tällaisessa ympäristössä on erinomaiset mahdollisuudet jalostaa junnu toimintaa, ohjattua harjoittelua, rekryä lajin pariin ja sitä kautta uusia tekijöitä / vastuksia jokapäiväiseen toimintaan... jeesata huippuja eteenpäin siinä missä resurssit antaa myöten jnejne...

Oli miten oli, myös tämä ympäristö tarvitsee johtoportaan, joka pitää pyörät pyörimässä ...


Tässä vaiheessa on tarve sanoa että toimin ensimmäisen esimerkin hallituksessa.... ja toisen esimerkin yrittäjää esittävänä osapuolena.... Liiton puolella olen myös ollut aktiivina, olen jollain tasolla sitä edelleen... jotein ns. leikkupintaa on paljon, joskin ei kovin monen vuoden ajalta ( 4v )... Ilman ensimmäistä esimerkkiä en olisi lähelläkään sitä aktiivia, pelaajaa, " häirikköä" kun mikä nyt olen..



Avoimen salin toiminnan osalta Kotkassa on paljon kehitettävää, miksei myös yksityisellä puolella... koska aina on...
Olen sivusta seurannut / mukana ollut kun Kotkaan on noussut yksi hyvin aktiivinen ja kunnian himoinen Darts seura.. Jumankauta olen kateellinen siitä tarmon määrästä mitä jengi tekee ja duunaa siellä... Olen heille sanonutkin että imen teiltä kaiken mahdollisen ja yritän jalostaa sitä bilikseen siinä missä pystyy / kerkee.. Heidän tehokkuutensa esim. mielestäni on kokemuksessa kentältä yhdistettynä nuoreen näkemykseen... tehtävien jako ja vastuunkanto niistä tekee myös jälkeä joka puhuu puolestaan!

Itse ajattelen niin että mitä enemmän jaamme tietoa / taitoa eteenpäin, sitä enemmän toimintamme kehittyy ja jalostuu! Ei välttämättä tarvi keksiä kaikkea uudestaan, koska SUOMI, seurojen / yhdistysten luvattu maa on varmasti täynnä ajatuksia ja ideoita!!

Kaikki tää kuitenkin on mahdotonta... ilman niitä ihmisiä jotka on valmiita uhraamaan useamman tunnin viikosta.. päivästä joskus... intohimoisesti asian eteen!! Ilman niitä tekijöitä... ne ajatukset on turhia...

Tässä vähän ajatusta... toivoisin että jakaisit myös sitä omaasi...
Juho Nykänen, Iso8

www.isokasi.fi
Isokasi Oy

www.biljardi.fi
Suomen Biljardimyynti Oy
Avatar
Nyksy
Viestit: 1149
Liittynyt: 23:10 16.10.2009
Paikkakunta: Pyhtää
Viesti:

Re: Suomalaisen biljardin seuratoiminta... mitä se on ?

Viesti Kirjoittaja Nyksy »

Harrastajan näkökulmasta Kotkan ympäristöä:

Viikkokisoja / kk kisat :

Poolissa 2 ( avoimet ja amatöörit avoimella salilla )
Kaisassa 2 ( Seniori ja avoimet klubilla, pääsyä ei kuitenkaan rajoitettu)
KK - kisat kaisassa syyskaudella klubilla, pääsyä ei rajoitettu
Snooker sarja ( avoimella salilla, mahdollisesti myös muualla jossa snooker pöytä )

Edut:

Jäsenistölle avoimella salilla 20 pinnaa kaverin kanssa pelaamisesta pois
Yksinpeluu miinus 50 pinnaa
" voi ottaa osaa liiton kekkereihin "

Valmennusta:

Mahdollista, tosin ei kovin seuravetoista...

Kekkerit:

Moniottelut ( minigolf, pool, darts )
Pikkujoulut
Seuran mestaruuskisat
Seurojen väliset kisat
Kotkan mestaruuskisat
Kaakon mestaruuskisat


- Tilaa kehittämiselle siis on... paljon!

- Erityisen hyvää meillä on sekä avoimella salilla että klubilla... rg listat... Pekkolan Janne duunasi Exelin josta statistiikat menee talteen niin poolissa kuin kaisassakin!! On mennyt jo useamman vuoden..
Juho Nykänen, Iso8

www.isokasi.fi
Isokasi Oy

www.biljardi.fi
Suomen Biljardimyynti Oy
Avatar
Nyksy
Viestit: 1149
Liittynyt: 23:10 16.10.2009
Paikkakunta: Pyhtää
Viesti:

Re: Suomalaisen biljardin seuratoiminta... mitä se on ?

Viesti Kirjoittaja Nyksy »

No nytku täällä tätä keskustelun huumaa käydään niin tähän väliin heitän vähän juttua...........

-Miten teillä on kannustettu olemaan mukana aktiivina seuratoiminnassa... muuten siis kun siten miten se perus palaute tulee näin suomalaisittain... ??

Tarkootan siis sitä talkoo porukkaa joka istuu viikonloppuna 21h ( la 13h, su 8 h ) kisoja pitämässä / kahvilaa pyörittämässä... Miten teillä tai miten teidän mielestä olis hyvä palkita tää porukka.. Kevyt budjetti.. henkeä luovaa juttua... jotain pitäs kehittää...

- Mä meinasin järkätä esim. Kotka kaisa rg kisoissa mukana olleille saunaillan...

Oli nimittäin hemmetin upeaa olla duunaas kisoi ku oli hyvä jengi kasassa tiskin takana... toivottavasti se myös näkyy kentälle muuallekin!!
Juho Nykänen, Iso8

www.isokasi.fi
Isokasi Oy

www.biljardi.fi
Suomen Biljardimyynti Oy
Armadillo
Viestit: 105
Liittynyt: 16:16 08.04.2011

Re: Suomalaisen biljardin seuratoiminta... mitä se on ?

Viesti Kirjoittaja Armadillo »

Duckpool ry

Toista tai kolmatta kilpailukautta toimiva pool-piljaartiin keskittynyt seura, päämajana käytämme Helsingin Roihuvuoressa sijaitsevaa Duckpool nimistä biljardisalia.

Tällä hetkellä seurassa pari kymmentä jäsentä, joista osa pelaa liiton alaisia karkeloita ja osa muuten vain pääkaupunkiseudun biljardissa aktiivisesti mukana. Kerhon historia ei vielä ulotu mahdottoman pitkälle, mutta parin vuoden ajan kerho on aktiivisesti järjestänyt viikkokisakarkeloita joka sunnuntai ja säännöllisen epäsäännöllisesti avoimia kilpailuja. Biljardin ohella mahdollisuuksien mukaan järjestetään erilaista aktiviteettia porukalla, mikäli innokkaita löytyy.

Hyvät kontaktit salinpitäjään mahdollistaa harjoitteluolosuhteiden ylläpidon, mihin kerholla olemme koittanut osallistua mm. pöydän putsauksen osalta, mikä ei vielä ole ottanut ihan toivottua lentoa, mutta yritys hyvä kymppi. Kerhoetuuksia ei ole juurikaan hiottu, mutta mainitsemisenarvoisina etuina mm. -10% harjoittelukortista/tuntihinnoista ja sm-osallistumisista osittainen tuki kisamaksuun.

Siinäpä se pähkinänkuoressa, jos kiinnostus heräsi ja seuraa vailla niin rohkeasti yhteyttä salille niin varmasti löytyy infoa kerhoon liittyen tai sit vain suoraan kerholaisilta tai facebookissa avoimessa Duckpool ryhmässä.

Lopuksi pieni toive yleisellä tasolla kaikille! Liittykää teidän paikallisiin biljardikerhoihin, jos lajin kehitys yhtään kiinnostaa. Vaikka sitten edes kannattajajäseneksi, jos itse pelaaminen ei kiinnosta. Harvemmin kenelläkään into ja pääoma riittää yksin toteuttaa mahdollisia ideoita uusista kilpailuformaateista tai muista kehityskohteista, mutta kerhon tuella moni vain haaveeksi jäävä idea voidaan toteuttaa ja saada siitä mahdollista uutta potkua lajille. Pieninkin idea on merkityksellinen kehityksen kannalta, joten mitä sitä panttaamaan.

-Ilpo Andström
Vastaa Viestiin