Kitchen Rule yms. aloitussääntöjä + ÄÄNESTYS

Ehdotukset ja toiveet

Valvojat: Johnny Boyh, Tube, Matti Jokela, Markku Ryytty, Tommi Lamminaho

Mitä mieltä olet aloitukseen liittyvistä säännöistä? Mikä seuraavista on mielestäsi toimivin?

1 pisteelle, kitchen
15
13%
9 pisteelle, ei kitchen
43
38%
9 pisteelle, kitchen
52
46%
Kuin ennen: 1 pisteelle, kolmiolla pakka.
4
4%

Ääniä yhteensä: 114

pepppeee

Re: Kitchen Rule yms. aloitussääntöjä + ÄÄNESTYS

Viesti Kirjoittaja pepppeee »

jaolsten kirjoitti:
Skobe kirjoitti:Ongelma vaan on, että äänestyksestä puuttuu taustatiedot. Eli mitä minkäkin divarin tai mestiksen pelaajat ovat äänestäneet.
Pitäisi saada tietoa tyyliin 68% 3 divarin pelaajista on sitä mieltä että... Kun taas 1divisioonan sekä mestaruussarjan pelaajat ovat tätä mieltä jne... Tutkimus ei siis ole ihan validi...
Huomasin saman jo aiemmin. Tuon kyselyn tuloksella ei näissä viimeaikaisissa pohdinnoissa ole mitään merkitystä.
No oisko ideaa sit laittaa tänne yksinkertasesti 6 eri kyselyä (esim. mestis, 1div, 2div, 3div, papat, naiset) joihin jokanen vastaa oman tasonsa kohdalle.
Vaihtoehdot esim.
9 pisteellä, vuoroalotus, kitseni (npt yms.)
9 pisteellä, voittaja alottaa (npt)
9 pisteellä, voittaja alottaa, kitseni (npt)
9 pisteellä, voittaja alottaa (kolmio)
1 pisteellä, vuoroalotus, kitseni (npt)

Saa sanoo jos tos ei oo mitään ideaa :D
tancci

Viesti Kirjoittaja tancci »

pepppeee kirjoitti:
jaolsten kirjoitti:
Skobe kirjoitti:Ongelma vaan on, että äänestyksestä puuttuu taustatiedot. Eli mitä minkäkin divarin tai mestiksen pelaajat ovat äänestäneet.
Pitäisi saada tietoa tyyliin 68% 3 divarin pelaajista on sitä mieltä että... Kun taas 1divisioonan sekä mestaruussarjan pelaajat ovat tätä mieltä jne... Tutkimus ei siis ole ihan validi...
Huomasin saman jo aiemmin. Tuon kyselyn tuloksella ei näissä viimeaikaisissa pohdinnoissa ole mitään merkitystä.
No oisko ideaa sit laittaa tänne yksinkertasesti 6 eri kyselyä (esim. mestis, 1div, 2div, 3div, papat, naiset) joihin jokanen vastaa oman tasonsa kohdalle.
Vaihtoehdot esim.
9 pisteellä, vuoroalotus, kitseni (npt yms.)
9 pisteellä, voittaja alottaa (npt)
9 pisteellä, voittaja alottaa, kitseni (npt)
9 pisteellä, voittaja alottaa (kolmio)
1 pisteellä, vuoroalotus, kitseni (npt)

Saa sanoo jos tos ei oo mitään ideaa :D
No mun mielestä ainaki tää ois ihan loistava systeemi niin saadaan selville mitä mihinkin sarjatasoon halutaan :lol: tälläinen kysely vaan kehiin :lol:
-Tanja Argillander, BrL -
tancci

Viesti Kirjoittaja tancci »

hyviä ajatuksia jänis :D mutta kuteni laitoin tuohon viestiin että ihmisillä on vaikea suhtautua uusiin sääntöihin kun on AINA pelannut vanhalla tyylillä (viitaukseni niin sanottuihin vanhanliiton-pelaajiin). Ja minähän puolustin kyseistä sääntöä koska itse pelaan kisoissa missä se varmasti tulee vastaan niin minulle on ihan sama vaikka se olisi meillä naisillakin ja teitä alemmilla sarjatasoilla,mutta myös ymmärrän nurinan kysesisestä säännöstä.
omalta kohdaltani rakkaus lajiin ei ole kuollut vaikka ysit jäävät luukulle :lol: ja ei en tarkoittanut että vaikka ysi on pisteellä niin pitäisi hinkua mestikseen vaan pointtina oli tuo treenaus-kysymys :lol:
itse olen sitä mieltä että kun nyt on siirrytty käyttämään noita rackeja niin se ysi pisteelle on siihen loistava lisäys.
Mutta jos rakkaudesta lajiin kiertää kisoja eikä jaksa/ole aikaa treenata ni väheneekö se rakkaus lajia kohtaan jos ei saa 99,9% palloa pussiin aloituksesta?tai jos 9 on pisteellä ja kitchen ei täyty?näen tämän nurinan tästä säännöstä enemmänkin silleen että kun nyt ei aloitus tule kultaisella lautasella eteen (eli joka aloituksesta pallo säkkiin) ni sitten pitäisi kumota tää sääntö tai jos kitcheni ei täyty!jos seniori sarjassa on se ongelma että kitcheni ei täyty ni tuskin se sit täytyy kaverillakaan ni eiks se silloin oo ihan tasapuolista?tai jos kaverilla täytyy mutta itsellä ei ni sit se tarkoittaa sitä että pitäisi omalle aloitukselle tehdä jotain (treenata)!!
luulen että tuo sinun mielipiteesi nurinasta on oikein monenkin kohdalla mutta sitä edesauttaa se että ollaan totuttu tekemään asia yhdellä tavalla joten on vaikea sopeutua tekemään se toisin....

Tuossa viestissäni oli lähinnä tarkoitus puolustaa kaikkia näkökantoja asioihin eikä vaan haukkua muiden mielipiteitä tai väheksyä ketään :lol:

Ja olen jänis kansassi samaa mieltä että liitto on varmasti halunnut yhtenäsitää säännöt kaikille sarjatasoille mutta siihen ei vaan ole kaikki valmiita.... ja taas painotan sitä että nuo säännöt ovat joka tapauksessa voimassa noissa avoimissa kisoissa niin miksi sitä ei silloin käytettäsi myös kaikilla sarjatasoillakin jotta se olisi kaikille tuttu systeemi. ja kun kerta kaikki muutkin nurisee niin voisihan tässä naisena ja asiat päälaelleen käännettynä alkaa nurisemaan että ollaanko me naiset jotenkin huonompia pelaajia kun ollaan ilmeisesti ainoa sarja jossa tuota sääntöä ei ole käytössä :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
-Tanja Argillander, BrL -
Jarno Virtanen

Viesti Kirjoittaja Jarno Virtanen »

jänis kirjoitti:jos seniori sarjassa on se ongelma että kitcheni ei täyty ni tuskin se sit täytyy kaverillakaan ni eiks se silloin oo ihan tasapuolista?tai jos kaverilla täytyy mutta itsellä ei ni sit se tarkoittaa sitä että pitäisi omalle aloitukselle tehdä jotain (treenata)!!
Tasapuolisuus varmasti toteutuu tällä säännöllä, siitä ei ole epäilystä.

Ongelma on (kai) siinä, että (aladivarilaisten/senioreiden) normialoituksella kitchen-sääntö ei tuo mitään lisäarvoa. Ilman sitä voi *rumasana* aloituksella saada jotain joskus sisäänkin ja päästä jatkamaan. Kitchen-säännön kanssa ei juuri koskaan. (Tai ainakin näin olen ymmärtänyt näistä kritiikeistä.)

Mestiksessä (ja sitä myöden SM-kisoissa) kitchen on olennainen sääntölisäys, mutta ei niissä alemmissa sarjoissa.

Laajemmasta perspektiivistä sääntöjen yhdenmukaisuus tuo kitchenille toki lisäarvoa alasarjoillekin, mutta se ei suurimpaa osaa noissa kisoissa käyvistä paljoa kiinnosta.

(Minulla ei henkilökohtaisesti ole kitchen-sääntöä vastaan, mutta yritän tässä tulkita mistä tämä joitakin hiertää ja sitä että miten argumentit menevät ohi toisistaan.)
Riksa

Viesti Kirjoittaja Riksa »

mun puolesta noihin divareihin ja kaikkiin muihinkii sarjoihin vaa 1 pisteelle ja täpping.
ei siis vaikuta muhun mitenkään.

mutta ei sitten minkäänlaista jupinaa 9sm kisoissa tai niiden jälkeen että miten vaikeeta on alottaa ku ei oo missää päässy vetään tolleen tms. 8) 8) 8) 8) tässä on hymiöitä perässä
laadidaa

Viesti Kirjoittaja laadidaa »

Seuraavanlaisiin ongelmiin olen ihan sivustakatsojanakin usein törmännyt, että kun käsittääkseni riittää, että pallot käyvät aloituslinjan takana niin alkaa sitten kiista siitä, onko jokin pallo käynyt siellä vai ei. Tämän lisäksi jossain säännöstössä, mielestäni ihan oikein, oli lisäys missä puhuttiin "best effort" eli vapaasti suomeksi kääntäen "parhaansa yrittäen". Tällöinhän aloitus pitäisi kyseisen täsmennyksen mukaan hyväksyä joka tapauksessa. Ensimmäisen tapauksen tulkinnanvaraisuus vältetään ottamalla jokaiseen aloitukseen ulkopuolinen "puolueeton" tarkkailija tai videokuvaus ja jälkimmäisen tulkinta meneekin jo sitten kvanttifysiikan puolelle. Mielestäni tämänkaltaista suhteellisen tulkinnanvaraista tai olosohteiden johdosta vaikeasti todettavaa säännöstöä pitäisi välttää viimeiseen asti, mikäli mahdollista. Vastaavia tilanteita on pallopeleissä muutenkin jo aivan riittämiin.

Niin tai näin sääntöjen mukaan mennään, mutta pitää olla painavat perusteet sääntömuutoksille jos niiden tulkinnanvaraisuus näinkin heppoisella pohjalla.
Sponsored by Janne Kettunen
laadidaa

Viesti Kirjoittaja laadidaa »

Oli säännöt sitten mitkä tahansa ja omasta mielestä hyvät tai typerät, niin jos kerran samaa peliä pelataan niin kyllä ne sitten pitäisi olla mun mielestä kaikille samat. Ei varmaan ole kenenkään etu jos viilataan niitä vielä sekavammiksi sarjojen, iän ja sukupuolen mukaan. Jos kitcheni on ongelma jollekin edellä mainituista ryhmistä, niin eikös se sillä logiikalla ole sitten tasapuolisesti ongelma kaikille siinä samassa ryhmässä. Vai miltä kuulostaa viikkokisailmoituksessa: "tällä viikolla seniori 9-palloa ja ensi viikolla vuorossa ladies 9-ball". Voi näitä aikoja voi näitä hullutuksia. Tähän olisi mulla sellainen lääke, että kun tuo 10-pallo nyt on keksitty niin unohdetaan vaan suosiolla laji, jossa pitää tällaisia viilauksia edes miettiä ja pelataan vaan sitä kymppiä ysin tilalla. Voisiko joku ystävällinen sielu kertoa ymmärtämättömälle moukalle, että mitä se 9-pallo antaa/kehittää mitä 10-pallo ei tekisi ?
Sponsored by Janne Kettunen
Vastaa Viestiin