Karapöydän lämmitys ym.

Keskustelua muista biljardilajeista

Valvojat: Tube, Johnny Boyh, Markku Ryytty, Tommi Lamminaho

Vastaa Viestiin
Karapöydän kauppaaja
Viestit: 4
Liittynyt: 15:27 11.07.2008
Paikkakunta: Turku

Karapöydän lämmitys ym.

Viesti Kirjoittaja Karapöydän kauppaaja »

Hei

Olen yllättäen joutunut vanhan karapöydän omistajaksi ja ensimmäinen ajatukseni oli päästä siitä eroon tilanpuutteen vuoksi. En edes aluksi tiennyt mikä peli tämä on. Nyt olen kuitenkin kiintynyt siihen niin, että olen tullut toisiin ajatuksiin. Siksipä siis kyselen, onko täällä jollakin tietoa kyseisestä pöydästä ja sen lämmityksestä.

Pöydällä on mittoja 150x270cm ja sen valmistaja on J.NEUHUSENS BILLARDFABRIK, BERLIN. Koska tällainen tehdas on ollut olemassa ja miltä vuosikymmeneltä kyseinen pöytä voi olla ?

Pöydän veran alla on yhtenäinen kivilaatta, jonka vuoksi pöytä painaa niin, ettei sitä juuri ole tullut siirreltyä. Mitenköhän kivilaatan saa lämmitettyä ?

Olen täältä keskustelupalstalta löytänyt jo säännöt eri tavoille pelata karaa, mutta kyllä ne tuntuvat aika heprealta näin ummikolle. Onko Turussa jotain paikkoja/kisoja, jossa peliä voi käydä katsomassa ?
Karapöydän kauppaaja
Viestit: 4
Liittynyt: 15:27 11.07.2008
Paikkakunta: Turku

Aura biljardi

Viesti Kirjoittaja Karapöydän kauppaaja »

Kiitos tiedosta, Aura biljardilta löytyikin oikein nettisivut ja siellä järjestetään aina tiistaisin viikkokisat klo 18.00.
Karapöydän kauppaaja
Viestit: 4
Liittynyt: 15:27 11.07.2008
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Karapöydän kauppaaja »

Ei ol termostaattia, eikä johtoja missään ... Liekö tätä ikinä lämmitetty. Entä ennen vanhaan, kun ei ole sähkö ollut itsestäänselvyys, onko silloin ollut jotain keinoa lämmittää pöytää tai onko niitä silloin edes lämmitetty ?
Can Playsam
Viestit: 1291
Liittynyt: 17:53 23.02.2008
Paikkakunta: petonen

Viesti Kirjoittaja Can Playsam »

Hakuohjelma Altavista löysi tod. pitkän tekstin puolenvälin jälkeen alaotsikon, Billiardzimmer, alta tämmöistä tekstiä... (Poimittu) Der billiardtisch stammt aus Neuhusens billiardfabrik in Berlin und worde um 1900 in Mainz restauriert. Saattaa olla vanhakin pöytä...
laadidaa
Viestit: 954
Liittynyt: 12:24 30.05.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja laadidaa »

Pentti Pärnänen kirjoitti: Mutta onko karapöydissä lämmityksellä muutakin funktiota, esim taata pallon kulkevuus veralla? Karasta en tiedä mitään muuta kuin säännöt suurin piirtein ja sen, että sitä voisi olla kiva kokeilla. Vaikka sitten seuraavalla Tampereen reissulla...


Pena
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta lämmittäminen (veran/kiven) pienentää veran kosteutta ja näin samalla pallon ja veran välistä liukukitkaa. Vierintäkitkasta en osaa sanoa.
Sponsored by Janne Kettunen
Vastaa Viestiin