SUURI Kaisa-biljardin kyselytutkimus

Kaisabiljardiin liittyvä keskustelu (säännöt, välineet, kilpailutoiminta yms.)

Valvojat: Tube, Johnny Boyh, Markku Ryytty, Tommi Lamminaho

Vastaa Viestiin
Avatar
Johnny Boyh
Viestit: 3005
Liittynyt: 01:28 12.11.2004
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

SUURI Kaisa-biljarin kyselytutkimus

Viesti Kirjoittaja Johnny Boyh »

...and here comes my (long) thoughts...

- Mikä on sopiva osanottomaksun suuruus?

40 Euroa (ilman lisenssiä +10 Euroa)


- Kuinka hyviä palkintojen tulisi olla ja miten ne tulisi jakaa?

70% palkintoihin, 10% liitolle ja 20% seuralle.
Rahapalkintojen jako voisi minun mielestäni muuttua osallistujamääriin nähden.

Pelaajia alle 30 -> Kolmelle ekalle (1.55%, 2.30%, 3.15%)
Pelaajia 30-49 -> Neljälle ekalle (1.50%, 2.25%, 3.15% 4.10%)
Pelaajia 50-69 -> Viidelle ekalle (1.45%, 2.20%, 3.15%, 4.10%, 5.10%)
Pelaajia 70 tai yli -> Kuudelle ekalle (1.40%, 2.20%, 3.15%, 4.10% 5.7.5%, 6.7.5%)

Sijoitusprosentit ei välttämättä ole parhaiten juuri noin, mutta pointti olisikin siinä, että mitä enemmän pelaajia, sen useammalle jaettaisiin palkintoja, mutta pelaajarajat palkintojen kappalemäärälle pitäisi olla selkeät, oli ne sitten mitä vain. Tällä menetelmällä kisojen voittaja saisi suurinpiirtein saman verran joka kerta osallistujamääristä riippumatta. (jos pyöritään pelaajamäärissä 30-70. Toki summat nousee luonnollisesti jos mennään paljon yli 70 osallistujan).

Päätöksenteko pokaalien määrästä saa minun mielestäni niin kauan olla kisojen järjestäjien vastuulla, kun kisojen järjestäjä hankkii itse pokaalit. Mutta hienoa olisi, jos pokaalin pystyisi antamaan aina vähintään yhtä monelle, kuin jaetaan rahapalkintojakin. Monelle ns. "rivipelaajalle" (eli sellaiselle, jolla ei jo ole pokaaleja kaapit väärällään), on joskus ehkä tärkeämpää (arvokkaampaa) saada pytty muistoksi hyvin menneistä kisoista eikä "vain" rahaa.


- Vaikuttavatko palkinnot kilpailuaktiivisuuteen?

Tottakai vaikuttaa. Eihän se tietenkään nyt ainut tekijä ole, mutta kovin suurta osaa se näyttelee aina. Kaisassa kun ei voi päästä (oikeaksi)ammattilaiseksi niin kuin monessa muussa biljardimuodossa niin isot rahapalkinnot ovat ainoa monelle "jo paljon voittaneille" -pelaajille se ainut jäljellä oleva suola joka janottaa.

Ja hei pakkohan palkintojen on vaikutettava myös muissakin pelimuodoissa. Siitä taitaa hyvää esimerkkiä antaa mm. Blackpoolin perinteinen rahakisa eikä viime kesän Summercheck kisakaan sen pöllömmin vetänyt porukkaa. Mikäköhän niissä kiinnosti? Oiskohan pätäkkä? :wink:


- Kuinka paljon RG-kilpailuja tulisi olla yhden kauden aikana ja kuinka ne pitäisi alueellisesti sijoittaa?

Tuossa viime viikonlopun kokouksessa oli puhetta liian pitkästä kesälomasta. Olen itse tuota miettinyt ja olen samaa mieltä lyhyemmän kesäloman puolesta puhujien kanssa. RG-kilpailukautta pitäisi pidentää, eli pelattaisiin kisoja pidemmälle kuin toukokuun alkuun, aina kesäkuun puoleen väliin asti ja aloitetaan uusi kausi jo elokuun alusta, viimeistään puolesta välistä. Tämä auttaisi ainakin siihen, että RG-kisoja ei olisi niin tiiviissä tahdissa.

RG-kisojen määrä voisi olla myös pienempi kuin nykyinen tahti (esim. 12-15), mutta oleellisinta olisi, ettei missään vaiheessa kautta järjestetä kahta RG-kisaa viikon välein.

Alueellisesti kisoja pelattaisiin siellä mistä löytyy halukkaita järjestäjiä ja pöytiä. 12-15 RG-kisan listalta löytyy varmasti jokaiselle halukkaalle kisoja järjestävälle kerholle yksi kisa.


- Tulisiko kaisan sääntöjä muuttaa/selkeyttää ja jos kyllä, niin miten?

Kaisan säännöt ovat sinänsä ihan hyvät ja jossain määrin perinteitä on kiva kunnioittaa, mutta...
Kaisan säännöt pitäisi kirjoittaa uudelleen "2000-luvulle sopiviksi". Samassa yhteydessä tehtäisiin siis muutamiin epäkohtiin tarkemmat ilmaisut. Kaisan sääntöpykälissä on muutama sellainen kohta, jotka toiset pelaajat tulkitsevat jossain määrin toisella lailla kuin toinen. Tämmöisiä tulkittavissa "mutu-menetelmällä" pykäliä ei saisi olla yhtään.


- Halutaanko pelata pyramidia osana kaisan rg-sirkusta?

Ilman muuta. pari-kolme kisaa ensi kaudella pyramidia olisi tervetullut lisä.


- Tulisiko kilpailuihin ilmoittautua ennakolta vai vasta aamulla?

Ilmoittautuminen ennakkoon yksi päivä ennen kisapäivää on hyvä juttu. Näinhän nytkin monen kilpailun kohdalla menetellään. Jälki-ilmoittautumiset olisivat vielä aamulla sallittuja esim. 5 Euron lisämaksuun, joka menisi palkintoihin.

Arvonta suoritettaisiin näin ollen vasta kisa-aamuna esim. 30 minuuttia ennen kisojen alkua. Arvonnan jälkeen ei voisi tietenkään ottaa edes jälki-ilmoittautumisia vastaan.


- Olisiko tarvetta päättää, missä olosuhteissa kilpailut voidaan pelata loppuun yksipäiväisinä?

Ei tarvitse minun mielestäni erillistä päätöstä etukäteen. Kisojen järjestäjät saavat päättää asian, mutta asia pitää päättää heti kisojen alussa, eikä mitään "katsotaan miten kisat etenee" -menetelmää. Ei välttämättä helppo tehdä arvioita ja päätöksiä, varsinkaan silloin, kun ollaan kahden vaiheilla, mutta aina pitäisi vetää varman päälle. Kaisakisoihin lähtiessäni ainakin itse olen jo tottuneesti asennoitunut, että kisat ovat AINA kaksipäiväisiä. Ja tämähän kannattaa myös kisojen järjestäjiä/paikkaa taloudellisesti.


- Halutaanko kaisan pari-SM-kilpailuissa pelata lyöntivuoro vai lyönti kerrallaan?

Ainakin seuraavat pari-SM:t voisi pelata vaihtelun vuoksi vuorolyönti-menetelmällä eli lyönti kerrallaan. Vuorolyönti kuulostaa muutenkin mielestäni aidolta nelinpeliltä. Miksei sitä voisi kokeilla...


- Kuinka pitkä peliajan tulisi olla?


RG-kisoissa 1 tunti on riittävä aika. Pari-kisoissa 1.5 tuntia vaikuttaisi paremmalta, koska tempo on paripeleissä aina hiukan hitaampaa ja miettimishetkiä on enemmän.
Joni Ahola / Espoon Biljardikerho
SBIL puheenjohtaja / Kilpailukalenterivastaava
Pool/Kaisa/Pyramidi/Kara lajijaostojen jäsen
Poppa
Viestit: 10
Liittynyt: 19:54 13.09.2005

Viesti Kirjoittaja Poppa »

- Mikä on sopiva osanottomaksun suuruus?
30-40 €

- Kuinka hyviä palkintojen tulisi olla ja miten ne tulisi jakaa?
Minimit: I 2000€ II 1000€ III 500€

- Vaikuttavatko palkinnot kilpailuaktiivisuuteen?
Tottakai !

- Kuinka paljon RG-kilpailuja tulisi olla yhden kauden aikana ja kuinka ne pitäisi alueellisesti sijoittaa?
8-10 (+SM) korkeintaa 2 kpl/kuukaudessa

- Tulisiko kaisan sääntöjä muuttaa/selkeyttää ja jos kyllä, niin miten?
Ehkä sääntökirjan voisi päivittää ajantasalle. Radikaalimpia muutoksia voisi kokeilla rg-kisojen ulkopuolella.


- Halutaanko pelata pyramidia osana kaisan rg-sirkusta?
No ei todellakaan kannata sotkea kaisan rg-kisoihin. Kas kun ei honkkelia tai huijaria!

- Tulisiko kilpailuihin ilmoittautua ennakolta vai vasta aamulla?
Ennakkoon, jotta kisat saadaan heti aamulla käyntiin.

- Olisiko tarvetta päättää, missä olosuhteissa kilpailut voidaan pelata loppuun yksipäiväisinä?
kisojen alussa ilmoitetaan aikataulu joka ei muutu päivän aikana

- Halutaanko kaisan pari-SM-kilpailuissa pelata lyöntivuoro vai lyönti kerrallaan?
ei väliä

- Kuinka pitkä peliajan tulisi olla?
60 min
puro
Viestit: 84
Liittynyt: 14:21 04.11.2004
Paikkakunta: LPR

Viesti Kirjoittaja puro »

- Mikä on sopiva osanottomaksun suuruus?

30 e

- Kuinka hyviä palkintojen tulisi olla ja miten ne tulisi jakaa?

60-80% koko potista ja vain kolmelle ekalle (1. 50% 2. 30% 3. 20%). Pyttyjen määrän saisi järjestävä taho päättää

- Vaikuttavatko palkinnot kilpailuaktiivisuuteen?

Ei näissä piireissä tienesteille pääse

- Kuinka paljon RG-kilpailuja tulisi olla yhden kauden aikana ja kuinka ne pitäisi alueellisesti sijoittaa?

Enintään 8 kisaa kaudessa ja kisat siellä missä pelaajat - kaikki pohjoisen kisat pois, ei siellä käy pelaajia

- Tulisiko kaisan sääntöjä muuttaa/selkeyttää ja jos kyllä, niin miten?

Muutamat epäselvät kohdat voisi tarkentaa.

- Halutaanko pelata pyramidia osana kaisan rg-sirkusta?

1 tai 2 kisaa kaudessa ok - ei kuintenkaan lisäisi kisojen kokonaismäärää, piste- ja rahajako samalla tavalla kuin muissakin kisoissa.

- Tulisiko kilpailuihin ilmoittautua ennakolta vai vasta aamulla?

Ennakkoon edellisenä päivänä, aamulla +5 euroo

- Olisiko tarvetta päättää, missä olosuhteissa kilpailut voidaan pelata loppuun yksipäiväisinä?

Jos pelaajia 5-6/pöytä niin menee yhdessä päivässä.

- Halutaanko kaisan pari-SM-kilpailuissa pelata lyöntivuoro vai lyönti kerrallaan?

Vuorolyönnit

- Kuinka pitkä peliajan tulisi olla?

1h, pareissa 1,5h

# puro
Avatar
Johnny Boyh
Viestit: 3005
Liittynyt: 01:28 12.11.2004
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Eläkää vaihtako topikkia

Viesti Kirjoittaja Johnny Boyh »

Aivan. Kyllähän tutkimukset ovat ihan hyviä. Tässä tilanteessa, Kaisa tutkimus etenkin. Nyt vaan on niin, että jo ensimmäisistä vastauksista näkee, että kyselyn kohderyhmä vaan on väärä.
"Vanhat" konkarit, jotka koluavat suurin piirtein kaikki kisat, tuijottavat edelleen omaan napaan tyyliin "ei se ja se MINUUN mitään vaikuta".
Kysymys on mielestäni siitä, että saataisiiin UUSIA pelaajia ja sen tähden pitäisi kysyä, mitä mieltä HE ovat ja mitä pitäisi tapahtua, että HE pelaisivat kaisaa.

Esimerkiksi:
1) Oletko kuullut lajista kaisa?(meidän salilla ainakin jokin aika sitten oli poikia, jotka eivät olleet koskaan kuulleetkaan kaisa-pelistä)
2) Kiinnostaisiko sinua tutustua siihen?
3) Jos pelaat, niin kuinka usein?
4) Miksi et osallistu kaisan kilpailuihin?(nimeä kolme keskeisintä asiaa)
5) Jos et yleensä pelaa kaisaa, niin miksi et?
6) Mikä kaisa-pelissä pitäisi olla toisin, että pelaisit sitä?
JNE

Tämäntyyppisen kyselyn kohderyhmä tulisi olla pool ja snooker pelaajat, jotka eivät käy minkään tasoisissa kaisan kilpailuissa.

Ei varmaan olisi ylivoimainen tehtävä Liiton hallitukselle tehdä tällainen kyselylomake ja toimittaa se saleille ympäri Suomea.

Moro,

Minun mielestäni tässä aihepiirissä oltaiisiin voitu pysyä vain siinä topicissa jonka Janne L otti hienosti esiin. Älä nyt kolape-6 tuomitse tätä topicia ja pidetään tämän aiheen keskustelu siinä missä se alunperinkin oli. Sopisko? Ei tästä kai haittaakaan ole, vai ???

Olen aivan varma, että tuleva kaisajaos tulee ottamaan näitä asioita huomioon, joita täällä puhutaan, ja myös varmasti kiinnittää huomioita muihin Kaisaan liittyviin topiceihin, joista täällä keskustelupalstalla on puhuttu.

Vaikka täällä on vähän eri ihmisten mielipiteitä, niin minun mielestäni täällä on silti paljon hyviä mielipiteitä puolin jos toisin, joita kannattaa miettiä. Joidenkin mielestä tämä kysely on ehkä turhaa ja vaikka ~95% kaikista kaisabiljardin pelaajista ei varmasti ole antanut mitään mielipidettä, niin antaa nämä kuitenkin jonkinlaista suuntaa.
Joni Ahola / Espoon Biljardikerho
SBIL puheenjohtaja / Kilpailukalenterivastaava
Pool/Kaisa/Pyramidi/Kara lajijaostojen jäsen
Avatar
Johnny Boyh
Viestit: 3005
Liittynyt: 01:28 12.11.2004
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Johnny Boyh »

Nyt mä olen Peten kanssa samaa mieltä, että keskustelu tällä foorumilla on täysin turhaa. Jos tekee rakentavan ehdotuksen, niin saa osakseen pelkkää *rumasana* niiltä, jotka kulkevat sokeina ja kuuroina kaikelle ympäristölleen, ennakkoluulojensa vieminä.
Niinkuin aikaisemmin totesin. Olen aivan varma, että tuleva kaisajaos tulee ottamaan asioita huomioon, joista ihmiset ovat puhuneet ja antaneet mielipiteitä liittyen kaisaan tällä keskustelupalstalla. Se että joku yksittäinen tapaus "sokeena ja kuurona tuhoaa juuri esityksen tuiluna" tms. niin ei tarkoita sitä, etteikö tuo esitys olisi voinut olla jonkin tai monenkin mielestä hyvä.

Palaute ehdotuksille tulee myös joskus aika rajoittuneelta määrältä ihmisistä, joilla on omat mielipiteensä asioihin. Suomalaisten tapaan palautetta tulee useimmiten silloin, kun on jotain negatiivista sanottavaa, joten palautteiden takia en näe mitään syytä vetää hernettä nenäänsä. Ajattelutapoja asioiden suhteen on juuri yhtä monta kuin on ihmisiäkin.

Joni Ahola
Espoon Biljardikerho

----------------------

Kaisa will be back. I want to believe. It might just take a little bit more time than I thought...
Vastaa Viestiin