Mihin Kaisa menee?

Kaisabiljardiin liittyvä keskustelu (säännöt, välineet, kilpailutoiminta yms.)

Valvojat: Tube, Johnny Boyh, Markku Ryytty, Tommi Lamminaho

Jorma Kauppinen
Viestit: 328
Liittynyt: 09:31 27.10.2004

Re: Jakkaroista kiini pojat.

Viesti Kirjoittaja Jorma Kauppinen »

Jarmo Tainio kirjoitti:Mitä jos kokeilisimme kaisaa ilmoitus maalauksella poolin tyyliin eli ilmoitetaan vain pussi , jos ilmoitettu pallo menee pussiin niin jees. Ainoa virhe olisi saatto eli talkkari, joten tuomaria ei tarvittaisi. TÄMÄ EI OLE KABIKE:n KANTA VAAN Minun. Terv Jarkka
Jos tuo menee läpi niin minäkin saattaisin uskaltaa joihinkin kisoihin. Nyt kun joutuu tuomariksi hävinneenä osapuolena niin ei uskalla tulla mukaan kun tietää, että tuomarointitaidot ovat vajavaiset.
Avatar
Johnny Boyh
Viestit: 3005
Liittynyt: 01:28 12.11.2004
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Tuomarin pelko

Viesti Kirjoittaja Johnny Boyh »

Tuomariksi joutumisen ja siinä olevan vastuun pelkoko se pitää porukan poissa kaisakisoista :)

Noh toivottavasti ei... Mutta kyllä toi Jarkan ilmoittama maalausidea, että kaisassa maalattaisiin jatkossa vain pallo ja pussi, on minun mielestäni ihan hyvä (kokeilemisen arvoinen) idea.

Tottakai tässä ajatellaan, että eihän se enää mitään kaisaa ole, jos kaikki säkäpallotkin hyväksytään, mutta tosiasia on, että vaihteluahan kaisa tarvitsee. Vaihtelu sanalla tarkoitan, että vaihtelu=mielenkiintoisampaa.

Olisiko tuo sitten sitä mitä haetaan? who knows, mutta ainakin toi Jarkan ehdotus on yksi esimerkki, josta tulevan kaisajaoksen ym. kannattanee keskustella.

Tuomarikantani kaikki jo tietääkin :)
Joni Ahola / Espoon Biljardikerho
SBIL puheenjohtaja / Kilpailukalenterivastaava
Pool/Kaisa/Pyramidi/Kara lajijaostojen jäsen
tim ppa

Re: mihin kaisa menee

Viesti Kirjoittaja tim ppa »

kolape-6 kirjoitti:Meillä on jo ihan tarpeeksi lajeja tuuripelleille.
Ratkaisuni on edelleen se, että lyöntivalikoimaa, josta lasketaan pisteet aina saman kaavan mukaan, lisätään ja monipuolistetaan. Kuten olen jo aikaisemmin ehdottanut.
Kehitettiinhän koripalloonkin aikoinaan kolmen pisteen heitto. Miksi siis esim. kaisa kaksi tai kolme vallia kulmaan ei saisi kahtatoista, jne. Sääntö, pelin lopettamiseksi valkoisen pussitukseen on yhtä keinotekoinen ja epälooginen kuin jos koripallossa määrättäisiin, että viimeisen peliminuutin aikana ei hyväksyttäisi kolmen pisteen heittoa tai heittoa, joka tulee keskiviivan takaa.
koripallosta tulikin tosi muonipuolinen ja mielenkiintoinen tuolla kolmenpisteen heitolla :roll:
kaisassa on jo kaks palloa joista saa saman pistemäärän joten tää on 2x monipuolisempi

....pelin pystyy lopettamaan kahdella lyönnillä joten eipäs nyt aleta keksimään lyöntejä lisäpisteille :oops:
Tommi Lamminaho
Viestit: 3898
Liittynyt: 20:04 27.10.2004
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: mihin kaisa menee

Viesti Kirjoittaja Tommi Lamminaho »

kolape-6 kirjoitti:Mun mielestä kaisan luonnetta taitopelinä, jossa on kerottava mitä tekee ja tarkkuuspelinä ei pitäisi muuttaa. Meillä on jo ihan tarpeeksi lajeja tuuripelleille.
Oliks tää avoin haaste sille, ettei pooli olis taitopeli? :roll:

No joo, ymmärrän mitä tarkoitat ja moni varmaan onkin tuolla perinteisellä kannalla. Musta tuntuu etten mä tekis partteja kaisassa vaikka kuinka ei tarttis maalailla. Olisko tossa järkeä sitten? Pitäkäähän kehittävä palaveri siellä kultakelloissa. Onhan näitä muutoksia ja ehdotuksia sun muuta, kokeilkaa ensin kisassa tai kahdessa ja ottakaa kokemuksia ennen kuin teette suuria päätöksiä. Näin toimiessa tulee vähiten tehtyä "virheellisiä" tai lopulta epäkäytännöllisiä päätöksiä.

Saa nähdä tuleeko sinne kultakelloihin tänä vuonna poolimiehiä kurittämään :wink:
Tommi Lamminaho
Hallituksen jäsen SBiL, EPBF
tim ppa

Re: mihin kaisa menee

Viesti Kirjoittaja tim ppa »

tim ppa kirjoitti:....pelin pystyy lopettamaan kahdella lyönnillä joten eipäs nyt aleta keksimään lyöntejä lisäpisteille :oops:
kolape-6 kirjoitti:Pystyyhän sen pelin lopettamaan yhdelläkin lyöntivuorolla.
kirjoitin lyönneistä enkä lyöntivuoroista.
kolape-6 kirjoitti:Olen ajan myötä huomannut, että näitä mun juttuja luetaan ihan hutasemalla
eihän :?: :!: :?:
kolape-6 kirjoitti:Sinäkään et näköjään ymmärrä, mikä tässä on jujuna.
mitäpä minä mistään ymmärtäisin
kolape-6 kirjoitti:Se on: YHDEN PELIN KESTO, KESKIMÄÄRÄISESTI OTTAEN, LYHENEE KOSKA PISTEITÄ USEAMMANLAISESTA HYVÄSTÄ SUORITUKSESTA SAA ENEMMÄN.
kyllä nykysäännöissä on jo lyöntivalikoimaa yhteen peliin
kolape-6 kirjoitti:YHDEN PELIN KESTO, KESKIMÄÄRÄISESTI OTTAEN, LYHENEE KOSKA PISTEITÄ USEAMMANLAISESTA HYVÄSTÄ SUORITUKSESTA SAA ENEMMÄN. Rankkarikisa on mielestäni pelin luonteen vastainen. Milläs siinä "nypläät"?
ensin sä haluut nopeuttaa peliä ja sitten jo nypläät rankkarikisassa. jokainen pussitettu rankkari on tuo mainitsemasi hyvä suoritus - peruslyönti oikeastaan :P
Vastaa Viestiin