Aloituspartit kisoissa 2000-luvulla ?

Kaisabiljardiin liittyvä keskustelu (säännöt, välineet, kilpailutoiminta yms.)

Valvojat: Tube, Johnny Boyh, Markku Ryytty, Tommi Lamminaho

kanak
Viestit: 217
Liittynyt: 09:41 03.07.2009

Re: Aloituspartit kisoissa 2000-luvulla ?

Viesti Kirjoittaja kanak »

Viime kaudella Kari Kallio taisi tehdä rg-kisoissa aloituspartin. Samainen temppu nähtiin keväällä myös EBK:n viikkokisoissa Kim Laineen toimesta.
wiss
Viestit: 468
Liittynyt: 18:25 31.03.2008

Re: Aloituspartit kisoissa 2000-luvulla ?

Viesti Kirjoittaja wiss »

Rautsi tekee ainoastaa lopetusparttei!
terppa.s
Viestit: 293
Liittynyt: 20:01 17.11.2008
Paikkakunta: hyvinkää

Re: Aloituspartit kisoissa 2000-luvulla ?

Viesti Kirjoittaja terppa.s »

Taisi Aureston Toma sellasen viime Antti Saaren eliiteissä. En muista oliko Ykkös aloituksesta.
-Kaisan kanssa-
capelli
Viestit: 576
Liittynyt: 09:33 18.09.2010
Viesti:

Re: Aloituspartit kisoissa 2000-luvulla ?

Viesti Kirjoittaja capelli »

Öhmanin Kaitsu teki aloituspartin pelkistä kaisoista 80-luvulla ja Jarkon Masa on tehnyt kakkosaloituksesta pelkistä punasista.
capelli
Viestit: 576
Liittynyt: 09:33 18.09.2010
Viesti:

Re: Aloituspartit kisoissa 2000-luvulla ?

Viesti Kirjoittaja capelli »

Muistui mieleen muutama hauska tarina aloitusparteista.Rovaniemellä oli joukkue-SM finaalit ja oli telkkari oikeen paikalla.Piti hiukset kammata ja puuteria naamaan oikeen.Muutenkin piti hieman "skarpata" ja laittaa pastilli suuhun :wink: Vastaan asettui meikäläistä vastaan Kallion Kari.Sainhan mä sentäs lyödä teikkauksen ja nojata tärkeen näköisenä keppiin.Ei edes palloja tarvinnu nostella,kun oli tuomarit sitä varten.Löpre vetäs siihen aloituspartin muina miehinä kotiyleisön riemuksi.Taidettiin kuiteski voittaa silloin mestaruus,mutta mua harmitti kyl silloin.Olin just emännälle soittanu et pääsen telkkariin pelaamaan.Joku kaapeliteevee yhtiö se oli ja lupasin et tuon nauhan sitte Lapin reissulta kotiin.En oo kyseistä nauhaa nähny vieläkään.Onkohan sitä enää missää olemassa?Nyt ois kiva nähdä silloisia aikoja,ku oli vähä hoikempi muuteski.Oiskohan vuosi ollu 90?Terv K.Puuska
PS.Löpre mä kostan tän sitte ikämiehissä viimestään!!
capelli
Viestit: 576
Liittynyt: 09:33 18.09.2010
Viesti:

Re: Aloituspartit kisoissa 2000-luvulla ?

Viesti Kirjoittaja capelli »

Se mies oli 27-kertainen Neuvostoliiton mestari Ashot Potikjan Gruusiasta.
capelli
Viestit: 576
Liittynyt: 09:33 18.09.2010
Viesti:

Re: Aloituspartit kisoissa 2000-luvulla ?

Viesti Kirjoittaja capelli »

Silloin 65 mm. pallojen aikaan oli kans aika hauska juttu tuolla Turussa kun oli pari-SM kilpailut.Silloin nää Turun "poolheput" joiksi me Kontulan hemmot myös kutsuttiin myös Johanssonin "Bradya" ja Vainikan "Hessua"kutsuttiin olivat ihan ylihyviä niillä palloilla.Päätettiin että käydääs näyttää että meilläkin osataan tätä "poolkaisaa".Treenattiin muutama viikko ennen kisoja silleen ett pelattiin aina 120 pisteeseen,kun niitä sarjoja alkoi tuleen aika tiuhaan.Yli sadan suorituksia oli useita.Itse kisoissa sitten paikasta finaaliin pelasin Sylvanderin Epen parina Pipisen Jarkkoo ja Mikkolan "Nahkaa" vastaan.Turun kaksikko pelasi Koposen "Makee" ja Mäntylän "Enskaa" vastaan pudottaen ne ennenkuin meidän peli oli loppunut.Silloin pelattiin sillä systeemillä,että oli ykköspelaajat ja kakkospelaajat vastakkain ja sitten nelinpeli.Meillä eteni peli tilanteeseen 2-2 ja ratkaisu peli oli mulla Pipisen Jarkkoa vastaan.Vedin heti alkuun aloituksesta partin.Pallot oli pilkulla ja oma kaisan päällä täpösti.Silloin Vainikan Hessu huusi että: "kato paljo olis tullu"!Silloin Epe vähän psyykkas turkulaisia ja otti valkoisen käteen sanoen näin:"-Meillä Kontulassa on kyl tapana aloittaa kuudenkympin kohdalla aina uus peli,muutenhan tässä menee monta päivää ;)
Pipinen ei hetkahtanu vaan teki heti perään aloituspartin.Tilanne ratkaisu kontrapelissä siis 1-1 ja kokonaistilanne 2-2.Voitin teikkauksen ja tein aloituksesta 50 pistettä.Löin pilkkupunaisen väärin ja Pipinen teki käsipallosta 60 bojoo.HEH HEH!!
Epe vähän suuttui,eikä suostunu pelaamaan edes pronssimatsia Koposta ja Mäntylää vastaan.....sitte lähettiinki hippulat vinkuen kahtasataa takas Stadiin ja oltiin perillä jo ennenku finaali oli päättyny.Oltiin Epen autolla tultu hakee Suomen mestaruus ja viel matkallakin marmatti mulle,että enkö mä sanonu ettei Pipiselle saa jättää käsipallosta Kaisaa!!!Tottahan se oli noissa pisteissä kun olin,mutta kun sillo tuntui ettei pilkkupunainen voinu koskaan mennä väärin.Oli ne semmoset pallot ne kuusvitoset.Se oli sellaista pilkkupallojen tökkimistä ilman nakkeja lähinnä.Ihan eri laji,mut ihan kiva.
Nää silloiset "vanhan liiton" äijät jotka löi forsilla ns."puristuspalloja" eivät voineet ymmärtää että palloja vaan "lupsuteltiin"koppaan lähinnä kevyillä forseilla ja pallo oli "alla"oikeestaan mistä vaan.
Ps.Turkuun tais sekin pysti jäädä.Bradylle ja Hessulle terkkuja.Johanssonin kanssa olikin myöhemmin aikas tiukkoja pelejä.Vissii kolme kertaa SM-kisoissaki oli rankkarikisa meiän pelissä.Korjatkaa jos muistan väärin nämä asiat 8)
Olihan toi 65mm kokeilu kans oma juttunsa yrittää saada yleisöä kiinnostumaan junnaavasta nylppäys lajista.Mutta Kaisa on Kaisaa ja pooli on poolia.Kumpikin hienoja pelejä.
Avatar
Johnny Boyh
Viestit: 3005
Liittynyt: 01:28 12.11.2004
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Aloituspartit kisoissa 2000-luvulla ?

Viesti Kirjoittaja Johnny Boyh »

Kirjoittelin pisimmät sarjat ylös mitä oli bilislehdissä kerrottuna tuossa samalla taannoin kun kattelin läpi niitä. Tosin kävin ne läpi vain vuoteen 2005 asti, kun sen jälkeen minulla itselläni oli kattavat tilastot voitoista ja sijoituksista.

Tässä semmoisia 60 pisteen suorituksia mitä ei mielestäni tässä vielä ollut mainittuna tässä topicissa 2000-luvun osalta:

Kristallikilpailu 25.11.2000, Kimmo Hakala 60 (finaalissa pelasivat tällöin Kimmot Hakala ja Kaikkonen, tarina ei kuitenkaan vielä kerro, että missä kohtaa kisoja tuo voittaja Hakalan 60 tuli ja oliko se AP vai kesken pelin)

Tampere Cup 25.3.2000, Kari Johansson 60 (tekee finaalissa 60 pisteen sarjan antaen Jussi Tyrkön lyödä vain kerran, eli ei AP kuitenkaan)

Asiasta poiketen vielä hieman, jos nyt puhutaan yleensäkin aloitusparteista kaisan RG- ja SM-kisoista koko kaisahistorian ajan niin ainakaan Biljardilehti ei kerro niistä juurikaan kovinkaan monesta koko ajalta. Se, että kaikista kisoista ei ollut mitään lehtijuttua, on varmaan suurin syy, mutta tosin taas kun lehtijuttuja lueskeli niin aika monen kisan pisin sarja oli silti erikseen mainittuna ennen 2000 lukua, eli jos niitä partteja tuli niin ne on sitten suurin osa sattunut osumaan sitten niihin kisoihin joista lehtijuttuja ei ole kirjoiteltu lainkaan.

Tässä muita otoksia (väh. 50 pisteen sarja tehtynä) mitä olen kerännyt talteen (2000 ja sitä ennen). Lehtijutut ennen 2000-lukua ei kasvata listaa minun ymmärtääkseni kuin kahdella partilla:

Perämeriturnaus 11.3.2000
- Pisin sarja 50 Kari Tunturi

P. Styckin muistokilpailu 4.3.2000
- Pisin sarja 58 Jussi Tyrkkö (muistan tämän, että oli tulla kakkosaloituksesta, koska itse olin tässä vastustajana ja mun kaisa tunttasi aloituksesta reikään, miinus 76, koska olisinhan mä muuten 18 vähintään tehnyt itse aloituksesta :)

Kristallikilpailu 27.11.1999
- Pisin sarja 50 Kaj Asp

Cumulus Cup 30.10.1999
- Pisin sarja 50 Harri Karlsson

Syyskisat 28.8.1999
- Pisin sarja 53 Marko Myyryläinen (muistan tämän hyvin, koska olin itse tuomarina ja Marko oli tehnyt jonkun reilun 30, kun meikäläinen tuomarina jäädyin merkaten pisteitäkin päin mäntyä. Huutokalabaliikin jälkeen Marko kuitenkin jatkoi makeasti sarjaa ja meinasi tuupata loppuun asti, ei ollut tämäkään aloituksesta)

Tampere Cup 20.3.1999
- Pisin sarja 57 Jussi Tyrkkö finaalissa

Nuorten SM Kouvola 6.12.1997
- Pisin sarja 50 Jussi Tyrkkö

SM Mikkeli 4.10.1997
- Pisin sarja 60 (ap) Pasi Kulmala (Jyri Rautiaista vastaan)


Tampere Cup 20.4.1996
- Pisin sarja 60 (ap) Jussi Tyrkkö


Jyväskylän talviturnaus 10.2.1996
- Pisin sarja 56 Kari Tunturi

Syyskisat 19.8.1995
- Pisin sarja 59 Pasi Kulmala

Eliittikilpailu Pori 20.5.1995
- Pisin sarja 50 Marko Nieminen

Anjalankoski turnaus 27.8.1994
- Kari Johansson 1. finaalia perässä Pasi Kulmalalle 9-54 ja siitä voitto 60-54. 2. finaalissa 3-0 tilanteesta 57 pisteen sarja ja poikki.

Tapiola Cup 11.4.1992
- Mika Stark antoi finaalissa Kari Pesosen lyödä vain kerran, 60-0, tarina ei kerro sarjasta joten ilmeisesti ei ollut 60 sarja)

Rovaniemen avoimet 7.9.1991
- Pisin sarja 50 Mika Stark

Terva Cup 12.1.1991
- Pisin sarja 50 Ahti Kippola

2-miehis joukkue SM 1986 Turku
- Pisin sarja 60 Jyri Virtanen

YT-klubi SM 1986
- Pisin sarja 55 Ilkka Korhonen

80- ja 90-luvulla oli aika paljon merkattu kisoista ylös pisimpiä sarjoja jotka oli väliä 35-49, niitä en tähän kirjaillut ylös. Muita en itse ainakaan löytänyt.

Ja mitä tulee 70 lukuun niin lehdessä oli hieno juttu Loppiaiskilpailusta 7.1.1978. Finaalissa C-J Forsblom (Kalju) oli 14-55 perässä J. Löthmannia vastaan ja teki siitä pelin suoraan poikki. Lehtijuttu antoi ymmärtää, että tämän tapainen pelin poikkasu noin kaukaa oli erittäin harvinaista eli ei sen perusteella näitä aloituspartteja saatika yli 50 sarjojakaan tullut kisoissa kovinkaan usein myöskään 70-luvulla.

Ihan varmasti on joitakin tullut 1970-2000 joita lehti ei kerro, se on aivan varma, mutta en usko lehdet kahlanneena läpi, että niitä nyt kuitenkaan olisi ihan todella paljon tullut, kun kuitenkin monen kisan kohdalla hehkutettiin pisin sarja listalla jo kun 40 oli mittarissa. Tämmöinen kuva minulla on ainakin, mutta en ole tuota aikaa elänyt biliksen parissa joten paha väitellä ainakaan kenenkään kanssa joka on kyseisten vuosien suurimmat kisat ja partit nähnyt.


Muistaako joku että mitkä oli ne vuodet kun pelattiin kaisaa 65mm palloilla :?:
Biljardilehdessä oli maininta erikseen, että vuonna 1989 (7.1.) pelattiin Loppiaiskilpailu 65mm palloilla ja paras kolmesta (myös RG-listan parhaat aloitti vasta 3. kierroksella). Sama toistettiin ainakin Ruutikisoissa Turussa 1.4.1989 ja Kalevankisoissa Turussa 2.9.1989. Erikseen mainittiin vielä että Turun eliittikilpailussa 16.12.1989 65mm palloilla pelattiin viimeisen kerran, koska 68mm pallot voittivat äänestyksen virallisten pallojen suhteen (äänin 21-15). Samalla otettiin myös rankkarit käyttöön (1,5h peliaika) vuoden 1990 alussa.

Lehtijuttujen perusteella ymmärtäisin, että tätä kokeiltiin vain 1989 ja pitkälti Turun RG-kisoissa. Jos pelattiin aikaisemminkin 65mm palloilla niin sen tietää sitten joku muu kuin tämmöinen lehtien selailija.
Joni Ahola / Espoon Biljardikerho
SBIL puheenjohtaja / Kilpailukalenterivastaava
Pool/Kaisa/Pyramidi/Kara lajijaostojen jäsen
idän ihme
Viestit: 338
Liittynyt: 18:42 09.07.2009

Re: Aloituspartit kisoissa 2000-luvulla ?

Viesti Kirjoittaja idän ihme »

En muista vuotta (80-90 luvun taite?) mutta Kontulan avoimissa pelattiin miun mielestä 65mm palloilla ja paras kolmesta systeemillä...Ja oisko ollu Voikkaalla samoihin aikoihin joko Voikkaa-cup tai Kultakellot, kun oli 65mm pallot (mutta muistini voi pettää...) Lpr:n kerhokin tilas ne 65mm pallukat, mutta onneks se kokelilu jäi nopiaa pois.
Jyrki Ruuskanen ,SaiBi
capelli
Viestit: 576
Liittynyt: 09:33 18.09.2010
Viesti:

Re: Aloituspartit kisoissa 2000-luvulla ?

Viesti Kirjoittaja capelli »

Ei niitä 65mm palloilla pelattu ku vuonna 89.Silloinkin ainoastaan Turussa,Kontulassa ja tais olla Metropoolissa noi Löthmanin muistokisat.Nää Turun ihmeet Johansson ja Vainikka oli aika ylivoimasia niillä palloilla.Oisko joku Vanhalan Masa ja Sylvaderin Epe sekä Pipisen Jarkko antanu heille vähä vastusta.Nii ja Tuomisen Rapi tietengii.Turussa oli jo silloin aika kova poolboomi ja jotenkin noi 65mm pallot sopi heille paremmin kuin muille.Pohjoisessa ja muualla Suomee pelattiin edelleen 68mm ja 70 mm palloilla ja esim.SM-kisat Tampereella.Voimamies Antikaisen Maukkakin,joka oli myös hyvä tekemään ns."purdareita" meinas ihan kaataa pöydän Kontulassa,kun meni siirtää omaa Pipistä vastaan ajatellen silloin ettei pallo ole mahdollinen ja Jarkkopa tekikin sen pallon sekä parttisarjan.Pelikieltohan siitä ropsahti ja Maukka totesi silloin ettei tää oo enään Kaisaa.Olin sillo vierestä seuraamassa kyseistä peliä.Aika moni muukin peluri oli samaa mieltä asiasta.Voin sanoa ettei pöytä paljoo painanu entisen boxsaajan handuissa.Kivethän siinä lähti paikaltaan.Silloinkin oli jo syksyllä vaihtunut melkein kaikissa kisoissa 68 mm palloihin.Muistan sen meinaan aikas hyvin,koska menin syksyllä inttiin loma-anomus kourassa päästäkseni Kultakelloihin.(se reissu kestikin 4vrk 23h 56 min.)Sbil oli silloin menny Suomen urheiluliiton jäseneksi ja mullehan haettiin harjoitusvapaata heti ekalle viikonlopulle I-HBS:n toimesta.Upinniemessä oli komppanjan Majuri innokas biljardimies ja lomia alkoi heti järjestymään :wink: ......tosin kultakellojen jälkeen lähdin putkaan lepäilee pariksi viikoksi.Eikä vähään aikaan kyl lomia herunut.Ei edes seuraavan kevään omiin SM-kilpailuihin Kontulaan :roll: Harmi ettei oo oikee sieltä Kontulan ajoiltakaan mitää ihmeempii "tiedostoja"tallella.Silloisia puuhamiehiä kuin Niiranen,Imponen ja Rantanen ei oo enään meidän kaisaveturien keskuudessa.Kontulan salillakin oli kolme eri divisioonaa, joita keskenään pelattiin eli pelureita oli aika paljon Kaisassa siihen aikaan ja kaikki oli kyl paperilla arkistoituna jossain takahuoneessa.Pelaajat,tulokset,pisimmät sarjat jne....Koposen Make,Epe ja Pipinen vois jotain muistaa noista ajoista ja Hännisen Pekka,joka myös piti salia jossain vaiheessa.Sörnäisissäkin oli ravintola Sherlock Holmes,jossa oli yksi kulmapussi niin tiukka ettei 70mm pallo mahtunu sinne,eikä sinne suostuttu ottamaan 68mm pallosarjaa juuri sen vuoksi.Pallon sai sinne tietyllä purituslyönnillä sisään kyllä,mutta sitä ei kovin moni osannu.Kulmalan Kari,Antikainen,Kiljusen Seppo ja Pipinen sekä Uimosen "Betoni" oli siinä kyllä tosi hyviä.Se oli sekavaa aikaa noitten pallojen kanssa tälläselle nuorelle miehelle ja oikeestaan itse aloin tykkää just niistä 68 mm palloista.Ne on oikeet just mun mielestä.Niissä oli jotenki eri massakin ku näissä nykyisissä palloissa.Näihin nykyisiin ei tuu enää samanlaista kierrettä ja tazzia vaan lähtee pomppii ja poukkoilee.Poolpalloihinkin saa herkemmin jengaa kuin näihin nykyisiin kiinalaisiin "lentopalloihin"......höpö höpö höö...tulipahan taas tätä tarinaa ja ihan eri vuosituhannelta mitä otsikossa lukee.Mutta onpahan kiva jotain legendaa heittää täällä kuumissa konttorihommissa.Eiköhän se päiväkin ala olee täynnä ja mentävä johku uimaan 8) Hyviä kesän jatkoja kaikille Kaisamiehille ja syksyllä koitetaan taas aloituspartteja ainaki Kouvolan kultakelloissa.En usko et ainakaa kultakelloja on pelattu niillä 65mm boluilla,mutta ehkä Lahdessa oli kans yhdet kokeilukisat.Ainaki Loppiaiskisat,Kalevan kisat,St.Erikit,Dukes openit ja pari-SM kisat Turussa.Löthmanin ja Wessmanin muistokisat Helsingissä.Ehkä vielä alku sysksystä Kontula-Cup ja oisko ollu viel Syyskisat Metropoolissa pelattu niillä.Ritzissä ei vissii pelattu.Helppo kattoo silleen tuolt jostain arkistoista,että missä on Brady ja Vainikka pärjänny.Poikolaisen Jessehän muistais pelattiinko ja Johanssonin Kari varmaaniin.Jarkon Masa ja Kalju muistaa sit kyl nää isommilla pelatut geimit.Mun pitää vaihtaa omaa "muistitikkuu" täs välillä täs mun ATK-boltsis ja kysyy joltain tarkennuksii sitte syksyn peleissä,jos nähdään :?
capelli
Viestit: 576
Liittynyt: 09:33 18.09.2010
Viesti:

Re: Aloituspartit kisoissa 2000-luvulla ?

Viesti Kirjoittaja capelli »

Joo tosiaan innostuin vähä muistelemaan.Siihen aikaan kun aloittelin bilistä pelaamaan,ni ei ollu mitää poolpöytiä missään.Ellei mennyt johonkin kapakkaan ja nekin pöydät oli kolikoilla toimivii aika onnettomia lavetteja.Eikä silloin alaikäisenä ollu muutenkaa asiaa sinne.Kontulassa(pahamaineisessa) oli onneksi tää bilissali.Muutenhan siel jengi pölli autoja sun muita pahoja teki.Sitten oli meitä fudis ja lätkäpelaajia ,jotka sitte kävi välillä kaisaa pelaamassa.Meidän ikäluokassa Konnussa oli kans hyviä kahden lajin taitajia esim.Petri Varis ja Ari Sulander...Myös Teemu Selänne oli tosi hirvi vastustajien jengissä.Teki KontU:akin vastaan kaksi maalia joka tuli ihan telkkaristakin silloin.Tais pelaa PalloPojissa viel B-junnuissa.
Kerran oli Kontulassa B-mestaruus kisat kaisassa ja olin katsomassa niitä silloin.Näin silloin siellä erillisen betsivedon,joka teki muhun lähtemättömän vaikutuksen lajiin ja aloin lopullisesti ihastumaan Kaisaan.(sorry vaa silloselle gimmakaverille,joka ei ollu Kaisa) :oops: ....Ennen kisojen alkua Raimo"Raggli"Sinisalo Lahdesta pyyhälsi ovesta sisään ja kysyi kuka tääl on se Pipinen?Oot kuulemma hyvä vetää alalyöntiä jne....semmosta hauskaa sanailua,uhoilua ja psyykkausta puolin sun toisin.Ottivat sitten sellaisen vedon että kumpi saa oman lähtemään paremmin taaksepäin kakkosaloitus punaisesta ja pallohan pitää tietty mennä koppaan myös.Jarkkokin oli sillo viel juniori ja samanikäinen kuin minä.Pipinen aloitti ja vetäs oman sillee ett se lähti taaksepäin ja kiersi koko pöydän kolme vallia saman päädyn toiseen kulmapussiin kuin punainen.Raggli tuumas että ei tarvi ees koittaa.Voitit tän ekan.Löivät sitten kaikkii erilaisii "tehtäviä" ja muut oli dumareina millainen oli suoritus.Kaikki viel löi sivusta ja katsoi näitä suorituksia aika isona yleisönä vierestä.Näen vieläkin sen lyönnin tossa mielessäni.Itse kilpailuissa Sinisalo oli ihan ylivoimainen.Äijä teki ihan ihan käsittämättömiä pilkku punaisia pitkältä matkalta kovalla forssilla koppaan ja oma melkein kiinni toisen päädyn vallissa.Ihan ylitarkka niissä "sumulaseissa"jotka sillä silmälasien virkaa teki päässä.Ihan sama missä oli päälle vedot,ku joka paikasta meni säkkiin kuin hurmoksessa.Oli kuulemma samanlaista ollu vissii kultakelloissa tai jossain.Itseasiassa näitten ansioista ja rentojen tyyppien takia aloin viihtyy aina vaa enempi salilla.Kävin tossa koittaa tota samaa punaista ja mul se menee just kivasti kolme vallii kaisan päälle keskelle.Se on ihan hyvä aloitus kun sitä vähä säätää....
Ei silloin kyl hirveesti missää puhuttu näistä aloitusparteista.Ne tuntu vähä utopistisilta,mutta silloinkin puhuttiin faktoina Öhmanin ja Jarkon Masan parteista raaoilla kaisoilla ja punaisilla.En tiedä sitte onko se legendaa.Masalta voi ainaki sen punasista partin kysyä.Öhmanista ei oo kuulunu aikoihin mitään.....
capelli
Viestit: 576
Liittynyt: 09:33 18.09.2010
Viesti:

Re: Aloituspartit kisoissa 2000-luvulla ?

Viesti Kirjoittaja capelli »

Toi Kulmalan Pasin 59p sarja tais tulla mua vastaan kun johdin 56 tai 57 mulla ja ilmeisesti 1p vastustajalla.Mut muistaisin et oli kolme bojoo Pasilla.Nuljasin Pasin pallon punasen kyydillä kulmaan siten että jäin itse kaisan ja punaisen päälle tosi hyvin.Kaisa oli toisella reijällä samassa päädyssä kuin mihin Pasin valkoisen hengasin.Pasin valkoinen jäi niin syvälle kulmapussia että kaisa,valkoinen ja toinen punainen jäivät haagi maskiin.Oli aika tekemätön paikka hänelle ja mulla partti reijässä.Oli kuitenki se perskutan toinen punainen saman päädyn aloituspisteellä.Pasi teki sankarihyökkäyksen pilkkupunaiseen ja teki suht kovalla forssilla koppaan ja stopparilla kaisan päälle,mikä oli siinä pöydässä tosi harvinaista että otti keskipussi sillä forsilla vastaan.Oli viel mun kotilempipöytä yhyy :cry: .....siitä sitte suoraan partti ja kättä taskuun vaan Puuskan pojalla.Pasi muutenkin tuntu syttyvän aina mua vastaan ja aloin saamaan vastaavanlaisesti turpiin aika usein sillo.Hyvinkääläiset kävi aika usein meiän viikkokisoissaki hakemassa oppia.Sieltä alkoikin sitte tulee enemmänkin pelimiehiä ja valtikka uudellamaalla siirtyi sinne,kun taasen meiän äijät itseni lukien alkoi jäähdyttelee...Siihen aikaan pisin sarja palkittiin aina HBK:n kisoissa.Ei oo vaan näemmä tuloksiin lähetetty ja on muutenki ollu toi tiedottaminen mitä sattuu.Mullakin löyty noista mitaleista pisimmät sarjat Styckin muistokisoista vuosilta 96 ja 97 sekä Kristalleista pisin sarja vuodelta 96 ja samoista kisoista neljäs palkinto.Ne on varmaan just ne yli kuudenkympin sarjat :wink: On ihan kiva kun näistä 2000-luvun kisoista on enempi infoo ja tulokset tallella.Kiitos uusien naamojen ja tietokoneiden.Ollu ihan kiva lueskella juttuja niiltäkin ajoilta kun en oo bilikseen päin vilkaissukkaan,ku on ollu nyt aikaa seurailla taas tapahtumia.Taidanki nappaa köön mukaan tosta ja lähtee Hagikseen koittaa saisko sen aloituspartin jo tänään 8)
capelli
Viestit: 576
Liittynyt: 09:33 18.09.2010
Viesti:

Re: Aloituspartit kisoissa 2000-luvulla ?

Viesti Kirjoittaja capelli »

Taas löytyi aloituspartti kun vähän kyseli ja itsekkin hämärästi muistin,koska olin silloin myös kisojen vetäjiä.Kiljusen Seppo I-HBS teki 60 pistettä aloituksesta Ari "Lönkkäri" Lönngvistiä vastaan J.Löthmannin muistokisojen alkukierroksilla vuonna 1995.Sepee voitti myös silloin kyseiset kilpailut.Oli pieni sivupetsi myös pelissä siitä saako Lönkkäri yli 15 pistettä kyseisessä pelissä.No eipä sitte saanu :?
capelli
Viestit: 576
Liittynyt: 09:33 18.09.2010
Viesti:

Re: Aloituspartit kisoissa 2000-luvulla ?

Viesti Kirjoittaja capelli »

[quote="JohnHillock"]MM-kisojen haastattelussa kysyttiin Jarkon Masalta, että monta aloitusparttia hän on tehnyt ?
Ja Masa vastasi,että " En ole tehnyt kuin yhden " ... ja jäi epäselväksi minulle että tarkoittiko kisapeliä vai harjoitellessa....mutta 2000-luvulla tuskin kuitenkaan.... :roll:

Öhmanin Kaitsu teki aloituspartin pelkistä kaisoista 80-luvulla ja Jarkon Masa on tehnyt kakkosaloituksesta pelkistä punasista.


Noi oli aikasemmat komentit käyttäjiltä John Hillock ja toine Capellilta.Capelli otti selvää hieman kyselemällä "old schoolin" vetureilta tosta Masan paljon puhutusta pelkkistä punaisista tehdystä kakkos aloituspartista,että miten se ny oikee menikään?
Näin on tosiaan tapahtunut jopa muutamankin kerran.Tosin toinen ei kisapelissä.Tää toinen tapahtui vissii joukkue Suomen-cupissa,jonka minäkin oon ollut "todistamassa" ihan nuorena poikana Kontulassa.Tosin unohdin taas kerran ketä vastaan se olikaan?Mutta se legendaarinen punaisen pallon pallottelu,josta jo silloin kaikki stadilaiset pelurit puhuivat pelon sekaisella kunnioituksella on tapahtunut jo aikaisemmin Fredan salilla(jossa esim.en ole koskaan ehtiny omilta hiekkalaatikko leikeiltäni käymäänkään,vaan kuullut vain huhuja.)Kuuluisalla pöytä numero seiskalla Masa pelasi aika isoa rahapeliä stadilaista taksiyrittäjä Johanssonia(eli ei Turun Brady) vastaan. Masa teki käsittämättömät 53 raakaa pilkku punaista putkeen koppaan.Siinä tosin aina vastustaja välissä löi aloituskaisan väärin,kun 20 punaisen jälkeen alkoi taas uusi peli ja hävinnyt sai aloittaa.Kahden partin ja 13 jo tehdyn punaisen jälkeen oli valkoinen vieläkin täydellisesti päällä.Yleisöäkin oli kerääntyny ympärille ja supina oli ollut jo aikamoinen ja vastustaja maansa myynyt.Silloin Masan omin sanoin ei oikee enää "kehdannu" tehdä palloa koppaan ja antoi vastustajallekkin vuoron.Mutta legenda nimeltä Jarkon Masa oli jo silloin syntynyt.Tää oli sieltä 70-luvulta jolloin pallot oli 70 mm ja säkit 72 mm ja äijät seisemän metrisiä ;)
Siitä vaan kaikki kokeilemaan montako punaista menee.......se kakskymmentä punaista on aikas vaikee rasti meinaan.
kaka-kaka
Viestit: 269
Liittynyt: 13:41 08.01.2010

Re: Aloituspartit kisoissa 2000-luvulla ?

Viesti Kirjoittaja kaka-kaka »

Ap:t kautta aikojen olisi mielenkiintoinen. Luulen että Vanhalan Matti ja Järvisen Ari parhaimpina aikoinaan + muut tykit vijeli niitä ihan kiitettävästi. Mulla on Arista kokemus 2008 kun Ari alkoi 10 vuoden tauon jälkeen pelaamaan kaisaa uudelleen. Tuli kerran meidän (Kaka) salille kyselemään että saisko treenata, ja rupesi käymään silloin tällöin. Torstaisin kävi aina voittamassa viikkokisat. No enivei pari viikkoa siitä kun oli ensimmäisen kerran käynyt näyttämässä naamaansa tuli kerran taas treenaamaan. Kysyi että pelataanko, ja sanoin että mikä ettei. Sain aloittaa ja nakkasin kaisan kulmaan ja siitä keskelle päälle. Sain vielä keskeen mutta muistaakseni kivi karkasi ja meni asetukseksi. Siitä Ari nakutteli alkaen punaisesta 118p, 60p kohdalla laitoin kölin pois ja aloin vaan nostelemaan. Samana päivänä toisella pöydällä nähtiin 90p sarja mutta ei siis ap:tä. Ari sai myöhemmin K.Kosken sponsaamana salin Hovinsaarelle jonne olin ensimmäistä Alex10 raahaamassa. Ei siinä tainut mennä kun pari viikkoa kun oli kulunut ura pilkkukaisalta kulmaan, Ari oli käsittämättömän määrätietoinen harjoittelija, muun persoonan lisäksi.
kulma
Viestit: 233
Liittynyt: 09:53 09.08.2010

Re: Aloituspartit kisoissa 2000-luvulla ?

Viesti Kirjoittaja kulma »

Meillä oli aikoinaan Hyvinkään salin sähkökaapissa sellainen lista mihin alotuspartin tullessa käytiin merkkaamassa
tekijä,päivämäärä,ykkös vai kakkos alotus ja vastustaja.
Nykyään merkkailut on jäänyt vaikka muutamia alotuspartteja on tullutkin.
Mikäli se lista siellä vielä on niin voin kirjoitella tänne mitä sieltä löytyy...
kulma
Viestit: 233
Liittynyt: 09:53 09.08.2010

Re: Aloituspartit kisoissa 2000-luvulla ?

Viesti Kirjoittaja kulma »

No niin sieltähän se lista löytyi :D


Pvm+Vuosi tehnyt pelaaja-vastustaja 1.aloitus

13.2.96 P.Kulmala vs V.Lehto
20.2.96 M.Simojoki vs K.Kaikkonen
6.5.96 K.Kaikkonen vs H.Hämäläinen
18.9.96 P.Kulmala vs A.Kupi
24.9.96 M.Ijäs vs P.Kulmala
7.10-96 P.Kulmala vs K.Hakala
28.10.96 K.Hakala vs J.Laitila
31.10.96 K.Hakala vs P.Kulmala
9.12.96 P.Kulmala vs K.Hakala
30.1.97 P.Kulmala vs J.Pokkinen
13.3.97 K.Kaikkonen vs P.Kulmala
20.3.97 P.Kulmala vs S.Koskinen
10.4.97 P.Kulmala vs J.Mäenpää
23.4.97 P.Kulmala vs K.Hakala
12.5.97 P.Kulmala vs H.Suni
4.6.97 P.Kulmala vs J.Mäenpää
24.9.97 P.Kulmala vs Jose
3.11.97 P.Kulmala vs H.Hämäläinen
10.11.97 K.Kaikkonen vs T.Auresto
12.11.97 K.Kaikkonen vs H.Suni
26.2.98 K.Kaikkonen vs P.Kulmala
25.8.98 P.Kulmala vs H.Suni
18.9 98 P.Kulmala vs H.Hämäläinen
29.9.98 P.Kulmala vs H.Suni
8.10.98 K.Hakala vs P.Kulmala
15.3 99 K.Hakala vs M.Simojoki
26.11.99 P.Kulmala vs H.Hämäläinen
13.1.00 P.Kulmala vs M.Simojoki
14.1.00 P.Kulmala vs H.Suni
29.8.07 P.Makkonen vs P.Uusitalo
16.12.09 Vihko vs P.Uusitalo
--.--.13 P.Kulmala vs J.Laitila(viikkokisa)
kulma
Viestit: 233
Liittynyt: 09:53 09.08.2010

Re: Aloituspartit kisoissa 2000-luvulla ?

Viesti Kirjoittaja kulma »

Pvm+Vuosi tehnyt pelaaja-vastustaja 2.aloitus


24.2.96 J.Leskinen vs P.Kulmala
5.3.96 P.Kulmala vs S.Lappi
8.3.96 P.Kulmala vs V.Lehto
27.3.96 P.Kulmala vs J.Leskinen
3.4.96 P.Kulmala vs K.Hakala
10.5.96 P.Kulmala vs K.Kaikkonen
23.8.96 P.Kulmala vs J.Leskinen
20.9.96 P.Kulmala vs H.Kenttä
24.9.96 P.Kulmala vs H.Hämäläinen
7.11.96 P.Kulmala vs K.Hakala
22.11.96 P.Kulmala vs H.Hämäläinen
3.1.97 P.Kulmala vs M.Tryg
18.2.97 P.Kulmala vs H.Hämäläinen
5.3.97 P.Kulmala vs M.Ijäs
11.3.97 P.Kulmala vs J.Mäenpää
2.4.97 P.Kulmala vs J.Hannukkala
4.4.97 P.Kulmala vs J.Laitila
10.4.97 P.Kulmala vs J.Mäenpää
16.4.97 P.Kulmala vs K.Hakala
18.4.97 P.Kulmala vs J.Hannukkala
2.5.97 K.Kaikkonen vs M.Hirvonen
14.5.97 P.Kulmala vs M.Ijäs
15.8.97 P.Kulmala vs H.Suni
22.9.97 P.Kulmala vs H.Hämäläinen
7.10.97 P.Kulmala vs H.Suni
9.12.97 P.Kulmala vs K.Hakala
14.12.97 M.Hirvonen vs Tuohela
13.2.98 K.Hakala vs K.Kaikkonen
9.4.98 P.Kulmala vs V.Lehto
15.4.98 P.Kulmala vs M.Hirvonen
9.9 98 P.Kulmala vs Allu
16.9.98 K.Hakala vs Jose
17.9.98 P.Kulmala vs H.Suni
18.10.99 K.Hakala vs H.Suni

niin se takarauta on joskus laulanut...
kulma
Viestit: 233
Liittynyt: 09:53 09.08.2010

Re: Aloituspartit kisoissa 2000-luvulla ?

Viesti Kirjoittaja kulma »

Hän oli yks jo edesmennyt mukava silloin tällöin Kaisaa pelaillut heppu Hyvinkäältä.
Kaigo
Viestit: 158
Liittynyt: 09:11 22.10.2013

Re: Aloituspartit kisoissa 2000-luvulla ?

Viesti Kirjoittaja Kaigo »

Se ois KULTAKELLO-perjantai joten haetaas fiilistä vanhoista sankaritarinoista...
Ekaa kertaa kävin kelloissa muistaakseni -94. Oltiin Khymenhovissa ja huone makso 110mk per lärvi :D
Pari kertaa on jääny kellot väliin näinä vuosina.. Yks ainoo kello on matkaan jääny mut yks kuitenkin 8)
Pastori teurasti mut paikasta finaaliin.. Kaikki muut oisin sillon voittanu mut en Pasii. Olimuuten Pasin eka ykköskello.
Tämä vuoden 2000 neloskello muuteen kävi Kilmanjaron huipulla, tosin faijan kädessä.. Kellot on kellot.

Niistä parteista: oon ite tehny noin kakskyt aapeeta siis vastustajaa vastaan.. muutama näistä pikkupöydillä.
Enemmän kakkosesta koska meillä päin hävinny alottaaa. Kisoissa en oo aapeeta tehny. No poolissa varmaan...
Pilkkupunasista sen verran et kerran pelattiin jotain salipelii ja kaveri alotti ohi. Tein vitin keskelle ja perään 24 samanpään
pilkkupunasta :shock: Noihin aikoihin tuli vedettyy semmosii 12h snookersessioita joten alkaahan ne menee väkisin..
Voin kuvittella Masan ja kumppanit vanhoina hyvinä aikoina :wink: Snökössä pisimmäksi jäi 106. Oltiin oltu Maran kanssa
Lohjalla jossain joukkuepoolihässäköissä(jotka TOTTAKAI rullattiin) ja mentii rapuloissa pelaa snököö.. Tein kaikki punaset
ja päätin sit vetää vikalta mustalta sinisen taakke! Oli muuten Lillehammerin olympialaiset joten onhan siitä tovi..
Terveiset Maralle!!
Tosta Haksun kristallipartista sen verran et tais olla "pelkkä " 60. Reilu kuukaus tosta ja Lötikset.. Sama paikka,pöytä,jätkät ja sillon KAIGO VEI 2-1!! Mut hei baari aukee nyt täytyy mennä.. Nähdään Kouvolassa..
Ps. Toi vuoden -76 pätkä on huikee.. Pakosti lähtee kylmät väreet ku katsomosta kuuluu HYVÄ KALJUUU!!!
Vastaa Viestiin