DIVARIN 5:N MISSIN KATTO ON SYVÄLTÄ – PÄIN P******Ä

Snookeriin liittyvä keskustelu (säännöt, välineet, kilpailutoiminta yms.)

Valvojat: Johnny Boyh, Tube, Markku Ryytty, buddy, Tommi Lamminaho, rz

Pasasvili

Re: DIVARIN 5:N MISSIN KATTO ON SYVÄLTÄ – PÄIN P******Ä

ViestiKirjoittaja Pasasvili » 11:25 06.03.2019

Onko tätä joku esittämässä WPBSA:lle? Miksi? Onko sillä merkitystä?

maximi

ViestiKirjoittaja maximi » 13:11 06.03.2019

Toivottavasti ymmärsin nyt kirjoituksesi oikein. MINÄ en ole kirjoittanut mitään tämän esittämiseksi WPBSA:lle, sen on säikeen alkuperäinen kirjoittaja (kuulemma) tehnyt (ja tarkennuksena: minä EN ole kyseinen "BiskitBoy"!!!):
(https://www.snookerisland.com/forum/vie ... 94#p387818)
Hi ACESINC,

Just to let you know, I've been informed by World Snooker that my proposal is on the agenda for the next meeting of the WPBSA rules commitee.

BiskitBoy.
Jos tuohon WPBSA:han liittyen on jotakin huomautettavaa, niin ehdottaisin kääntymään alkuperäisen kirjoittajan puoleen. Minulla ei ole tuon kanssa mitään osaa eikä arpaa, enkä tiedä mikä lopputulema on/oli, laitoin ainoastaan linkin tuohon säikeeseen missä asiaa oli esitetty.

Ja yleensäkin tuohon kommenttiisi liittyen, niin millä jollekin "on merkitystä" tai ei, riippuu niin kovasti henkilöstä.
Esimerkiksi minulle "ei ole merkitystä" jos esimerkiksi rugbyn sääntöjä muokataan/muutetaan, koska minulla ei siihen lajiin ole osaa eikä arpaa. Tai vaikka jos muutettaisiin kaisan tai pyriksen sääntöjä, sekin olisi minulle ihan yks lysti, koska en kilpaile tai tuomitse noissa lajeissa ollenkaan. Se millä minulle taas on merkitystä, on jos snookerin sääntöjä joko muutetaan tai ollaan muuttamatta, koska se vaikuttaa suoraan toimintaani tuomarina. Ja kun puhun tässä "snookerin säännöistä", niin kyseessä voi siis olla sekä ne "viralliset" että erilaiset kilpailu/sarjakohtaiset säännöt (DivisioonaRG/Shoot-Out/6Reds/Power-Snooker/...). Tämän perusteella tällä esittämälläni asialla siis "on minulle merkitystä".

Kysymykseni tarkoitus oli kysyä mielipiteitä tästä ehdotuksesta, ja lähinnä divaripelaajien inputti olisi tärkeää, koska he joutuisivat tämän kanssa elämään (tai olla elämättä). Ja perinpohjaimmaisena syynä on siis tuo kovasti mielipiteitä herättävä "5:n MISSin sääntö" (jota siis on sekä kritisoitu että puolustettu). Tämä on esitetty MAHDOLLISENA VAIHTOEHTONA tuolle e.m. säännölle, koska se VOISI tarjota ratkaisun JOIHINKIN e.m. säännön aiheuttamiin ongelmatilanteisiin. Toki, jos asianomaisten mielipide asettuu tätä ehdotusta vastaan, niin "demokratia on puhunut", haudataan se ja ei siitä sen enempää...

Ymmärsinkö oikein että sinä "et lämmennyt" tälle?
Max Johansson

lehtil

ViestiKirjoittaja lehtil » 14:47 06.03.2019

Kannatan maximin linkkaamaa ehdotusta sellaisenaan. En löydä siitä mitään ongelmaa - päinvastoin se ratkaisisi mielestäni tämän juupas-eipäs-väittelyn. En ymmärrä, miksi WPBSA pitää sotkea tähän: kai Suomen Biljardiliitto nyt voi tehdä omia sarjojaan koskevia sääntömuutoksia ilman WPBSA : n hyväksyntää, vai olenko väärässä?

Ei saa tehdä asioista monimutkaista, ja tuo maximin linkkaama ehdotus on erinomainen esimerkki siitä, miten homma ratkaistaan yksinkertaisesti.
Ilkka Lehtinen
aloitteleva tuomari (level 3)

kk

ViestiKirjoittaja kk » 19:55 06.03.2019

Niinkuin Max, asian itsekin kirjoitti,niin sääntö ei poista sitä varsinaista ongelmaa.mielestäni tämä nykyinen sääntö sopii divariin,säännön käyttöön ottoon oli kyllä aikanaan hyvät perusteet.jos viisi virhettä on liikaa tiputetaan neljään tai kolmeen.jos taas ongelma on se ,että pelaajat on eri arvoisessa asemassa, onko pelissä tuomari vai ei poistetaan leijerin postaamasta sääntö kohdasta numero yksi :) eli tuomarit tuomitsevat( divari) sääntöjen mukaan.

Pasasvili

ViestiKirjoittaja Pasasvili » 20:00 06.03.2019

Toivottavasti ymmärsin nyt kirjoituksesi oikein. MINÄ en ole kirjoittanut mitään tämän esittämiseksi WPBSA:lle, sen on säikeen alkuperäinen kirjoittaja (kuulemma) tehnyt (ja tarkennuksena: minä EN ole kyseinen "BiskitBoy"!!!):
(https://www.snookerisland.com/forum/vie ... 94#p387818)
Hi ACESINC,

Just to let you know, I've been informed by World Snooker that my proposal is on the agenda for the next meeting of the WPBSA rules commitee.

BiskitBoy.
Jos tuohon WPBSA:han liittyen on jotakin huomautettavaa, niin ehdottaisin kääntymään alkuperäisen kirjoittajan puoleen. Minulla ei ole tuon kanssa mitään osaa eikä arpaa, enkä tiedä mikä lopputulema on/oli, laitoin ainoastaan linkin tuohon säikeeseen missä asiaa oli esitetty.

Ja yleensäkin tuohon kommenttiisi liittyen, niin millä jollekin "on merkitystä" tai ei, riippuu niin kovasti henkilöstä.
Esimerkiksi minulle "ei ole merkitystä" jos esimerkiksi rugbyn sääntöjä muokataan/muutetaan, koska minulla ei siihen lajiin ole osaa eikä arpaa. Tai vaikka jos muutettaisiin kaisan tai pyriksen sääntöjä, sekin olisi minulle ihan yks lysti, koska en kilpaile tai tuomitse noissa lajeissa ollenkaan. Se millä minulle taas on merkitystä, on jos snookerin sääntöjä joko muutetaan tai ollaan muuttamatta, koska se vaikuttaa suoraan toimintaani tuomarina. Ja kun puhun tässä "snookerin säännöistä", niin kyseessä voi siis olla sekä ne "viralliset" että erilaiset kilpailu/sarjakohtaiset säännöt (DivisioonaRG/Shoot-Out/6Reds/Power-Snooker/...). Tämän perusteella tällä esittämälläni asialla siis "on minulle merkitystä".

Kysymykseni tarkoitus oli kysyä mielipiteitä tästä ehdotuksesta, ja lähinnä divaripelaajien inputti olisi tärkeää, koska he joutuisivat tämän kanssa elämään (tai olla elämättä). Ja perinpohjaimmaisena syynä on siis tuo kovasti mielipiteitä herättävä "5:n MISSin sääntö" (jota siis on sekä kritisoitu että puolustettu). Tämä on esitetty MAHDOLLISENA VAIHTOEHTONA tuolle e.m. säännölle, koska se VOISI tarjota ratkaisun JOIHINKIN e.m. säännön aiheuttamiin ongelmatilanteisiin. Toki, jos asianomaisten mielipide asettuu tätä ehdotusta vastaan, niin "demokratia on puhunut", haudataan se ja ei siitä sen enempää...

Ymmärsinkö oikein että sinä "et lämmennyt" tälle?

Päinvastoin.

En ymmärrä, miksi WPBSA pitää sotkea tähän: kai Suomen Biljardiliitto nyt voi tehdä omia sarjojaan koskevia sääntömuutoksia ilman WPBSA : n hyväksyntää, vai olenko väärässä? quote

Tämä.

maximi

ViestiKirjoittaja maximi » 23:36 06.03.2019

Nyt putosin kärryiltä tämän WPBSA-asian kanssa. En hiffaa miksi kattojärjestö otettiin ensinkään puheeksi tässä. Tiedän että se mainittiin siellä "Snooker Island"-keskustelussa, mutta se "joku" joka sen otti puheeksi ensimmäisenä ei todellakaan ollut allekirjoittanut...
Kuten lehtil kirjoitti, niin kattojärjestöä EI TODELLAKAAN tarvita meidän kansallisten kisojen erikoissääntöjen hämmentämiseen.

Jos nyt palataan asiaan, niin tosiaankin, tämä ehdotus EI vaikuta MISSien tuomitsemiseen, ainoastaan mitä tapahtuu kun MISS on jo tuomittu. Ihan oikeasti, kaikki nämä "erikoissäännöt", kuten tämä ja 5:n MISSin sääntö, ovat jonkinmoisia kompromisseja, joilla yritetään korjata sitä epäkohtaa, että MISSejä tuomitaan aivan liian herkästi, ja halutaan estää virhepistelypsyä. Itse ongelman juurisyyn suhteen tämä ei todellakaan ole mikään "oikotie onneen". Jos haluamme vaikuttaa tuohon itse MISSien tuomitsemiseen, niin se vaatii ponnisteluja kaikilta osallisilta (pelaajat, tuomarit, jaosto), jotta saataisiin jokin muutos aikaiseksi (yhteneväinen tuomarilinja, pelaajilta herrasmiesmäisyyttä, parempaa ohjeistusta, jne).

Nykyinen tilanne ei ole täydellinen, mutta sillä mennään, kunnes joku keksii jonkun paremman/toisenlaisen systeemin. Ja tässähän juuri keskustellaan siitä, olisiko tämä "käsipallosääntö" parempi kuin se nykyinen 5:n MISSIN sääntö vai ei.
Voisi olla kiinnostavaa kokeilla jossakin kisoissa, toimisiko tämä ollenkaan, ja miten se mahdollisesti vaikuttaisi peliin.

PS. Pitäkää mielessä, että snookersäännöt eivät todellakaan ole mikään "pyhä kirja", joka on kiveen hakattu ja siihen ei saa kajota. Esimerkiksi tuota MISS-sääntöä (3.14) muutettiin 90-luvulla jotta estettäisiin ns "taktiset ohilyönnit". Ja viimeisimmässä sääntöpäivityksessä (2014), sitä "näpelöitiin" taas. Säännöt eivät saa olla liian staattisia, vaan niitä pitää päivittää kun sellainen tarve on. (Tämä nyt meni ehkä vähän ohi aiheen, mutta kirjoitussyyhy iski...)
Max Johansson

Pasasvili

ViestiKirjoittaja Pasasvili » 13:03 07.03.2019

Toihan ratkaisee ihan täysin koko missiongelman, ehdottomasti kokeiluun! Mielenkiintoista myös nähdä mitä WPBSA sanoo siihen.
Tuon takia kiinnosti, onko isojen poikien mielipiteillä merkitystä. BiskitBoyn kirjoitus vuodelta 2015.

lehtil

ViestiKirjoittaja lehtil » 13:33 07.03.2019

Niinkuin Max, asian itsekin kirjoitti,niin sääntö ei poista sitä varsinaista ongelmaa.mielestäni tämä nykyinen sääntö sopii divariin,säännön käyttöön ottoon oli kyllä aikanaan hyvät perusteet.jos viisi virhettä on liikaa tiputetaan neljään tai kolmeen.jos taas ongelma on se ,että pelaajat on eri arvoisessa asemassa, onko pelissä tuomari vai ei poistetaan leijerin postaamasta sääntö kohdasta numero yksi :) eli tuomarit tuomitsevat( divari) sääntöjen mukaan.
Nyt en ymmärrä, miten niin ei poista varsinaista ongelmaa? Varsinainen ongelmahan on virhepisteiden lypsäminen automaattisella viidellä missillä, minkä tuo BiskitBoyn ehdotus todellakin poistaa. Käsi sydämelle: montako pelaajaa divarissa tekee joka kerta framen ratkaisevan 40-50-60 : n breikin käsipallosta? Käsipallo vaan on tässä selkeä rangaistus missin arvoisesta virheestä, ja ehdotus käyttöön otettavaksi, kun missin automaattisen tuomitsemisen estäminen on näköjään mahdotonta.
Ilkka Lehtinen
aloitteleva tuomari (level 3)

maximi

ViestiKirjoittaja maximi » 14:29 07.03.2019

Minun kantani varsinaisesta ongelmasta esitin edellisessä postauksessa:
Jos nyt palataan asiaan, niin tosiaankin, tämä ehdotus EI vaikuta MISSien tuomitsemiseen, ainoastaan mitä tapahtuu kun MISS on jo tuomittu. Ihan oikeasti, kaikki nämä "erikoissäännöt", kuten tämä ja 5:n MISSin sääntö, ovat jonkinmoisia kompromisseja, joilla yritetään korjata sitä epäkohtaa, että MISSejä tuomitaan aivan liian herkästi, ja halutaan estää virhepistelypsyä. Itse ongelman juurisyyn suhteen tämä ei todellakaan ole mikään "oikotie onneen". Jos haluamme vaikuttaa tuohon itse MISSien tuomitsemiseen, niin se vaatii ponnisteluja kaikilta osallisilta (pelaajat, tuomarit, jaosto), jotta saataisiin jokin muutos aikaiseksi (yhteneväinen tuomarilinja, pelaajilta herrasmiesmäisyyttä, parempaa ohjeistusta, jne).
Ensiksi, tiedostan tarpeen ja halun rajoittaa virhepistelypsämistä, ja se on ihan sinällään ihan OK. Jokin sääntö/ohjeistus tarvitaan siihen. Nykyinen käytössä oleva 5:n MISSin sääntö on jokseenkin toimiva (ainakin silloin tällöin!), "täydellinen" se ei ole, mutta onko se (edes) "tarpeeksi hyvä"?

Tämä esitetty "käsipallosääntö" ei vaikuttaisi itse MISSin tuomitsemiseen, ainoastaan siihen mitä tapahtuu SEN JÄLKEEN. Vastaavasti, eipä se nykyinenkään 5:n MISSin sääntö millään tavalla vaikuta itse MISS-tuomioon, ennen kuin 4 MISSiä on tuomittu.

Itse näen tuon "virhepistelypsyn" enemmänkin "oireena" kuin itse "sairautena". Inhorealisminen/kyyninen näkökanta on juuri tuo lehtil:n kuvaama "automaattinen 5 MISSiä", ellei vastustaja osu kohdepalloon, lyönnin VAIKEUSASTEESTA HUOLIMATTA! Tähän ongelmaan pitäisi jokin ratkaisu saada aikaan. Se ei tule olemaan helppoa (onko edes mahdollista?), ja näin ollen joutunemme elämään jonkinlaisen kompromissisäännön kanssa. Nythän keskustellaan minkälainen kyseinen "kompromissisääntö" tulisi/voisi olla.

Tässä "käsipallosäännössä" minua kiehtoi ajatustasolla tuo pelaajan mahdollisuus "katkaista missivirhepistelypsäysputki" OMALLA PÄÄTÖKSELLÄÄN, puntaroituaan mikä on "pienempi paha": vapaa käsipallo tai pallot takaisin (ja riskinä siis uusi MISS-tuomio+virhepisteet). Eli se tarjoaisi ratkaisumallin JOIHINKIN 5:n MISSin säännön epäkohtiin, muttei toki kaikkiin.
Max Johansson

Erik Lindblom

ViestiKirjoittaja Erik Lindblom » 00:09 31.03.2019

SUUNTAA ANTAVA KYSELY, KYMMENELTÄ AKTIIVISELTA TUOMARILTA (2-9.2.2019).

Tämä kysely ja kysymysten asettelu ei ole todellakaan mikään tieteellisen tarkka tutkimus. Se on parhaimmillaankin vain mielipiteiden ilmaisu niiltä kymmeneltä tuomarilta, jotka ovat suorittaneet tuomaritutkinnon ja jotka ovat vastanneet kyselyyn. Kyselyn tulokset ovat alla sinisellä.

Kysymys-1: Divarin 5:n missin sääntö (=Kilpailuohjekirjan liite-2).
  • Kysymyksen asettelu oli seuraava:
    A. Viiden missin sääntö pitää poistaa.
    B. Viiden missin sääntö pitää säilyttää sellaisenaan.
    C. Viiden missin sääntöä pitää muuttaa, miten _________________.
    D. En ota kantaa tähän asiaan.

Tulos:
    8 ääntä A-kohdalle
    2 ääntä D-kohdalle

Kysymys-2: Miten suomalaiset tuomarit tuomitsevat MISS-säännön suhteen.
  • Kysymyksen asettelu asteikolla 00 – 10 oli seuraava:
    00 = suomalaiset tuomarit ovat lepsuja ja eivät tuomitse missejä ollenkaan.
    05 = suomalaiset tuomarit tuomitsevat missit oikeaoppisesti.
    08 = suomalaiset tuomarit ovat melko ankaria miss-tuomioissaan.
    10 = suomalaiset tuomarit apinoivat TV-lähetyksien ammattilaistuomarien toimintaa

Tulos:
    Vastausten keskiarvo oli 6,50 (pienin oli 05 ja suurin oli 08)

Aivan yksioikoisen kyselyn, varsin yksipuolisen kyselyn tulosten, yksipuolinen ehdotus jatkosta:

* 5-missin sääntö pitää poistaa kilpailuohjekirjasta kokonaan.
* Tuomareiden omaksuma, melko ankara MISS-linja pitää saada lievennettyä.

Yllä olevan kyselyn jälkeen keskustelu aiheesta on jatkunut vilkkaana - jopa näihin päiviin saakka. Keskustelu jatkukoon, sillä keskustelun aikana on tullut ehdotuksia, joita voitaisiin harkita. Se, mitä puuttuu, on divaripelaajien kommentit. Niitä kaivataan ehdottomasti lisää.
Erik Lindblom
snooker tuomari

maximi

ViestiKirjoittaja maximi » 20:41 31.03.2019

<snip>
Aivan yksioikoisen kyselyn, varsin yksipuolisen kyselyn tulosten, yksipuolinen ehdotus jatkosta:

<snap>
(poistin osan lainauksesta)

Niin, kirjoitin edellisen divarilisan jälkeen näin:
https://keskustelu.biljardiverkko.fi/vi ... 21#p238721

missä kerroin kisojen tapahtumista tuomarin silmin, kun olin pohtinut ja lieventänyt omaa MISS-tulkintaani. Ja tässä haluaisin alleviivata sitä, mitä tuossa kirjoituksessa sanottiin:
TUOMARILLA (tai VASTUSTAJALLA, kun tuomaria ei ole), pitää olla selkärankaa ja itsekunnioitusta todeta että "tuo oli parhaan kyvyn mukainen yritys", jolloin MISSiä ei tulisi tuomita.
Olen aiemmin kirjoittanut:

<snip>
Ihan oikeasti, kaikki nämä "erikoissäännöt", kuten tämä ja 5:n MISSin sääntö, ovat jonkinmoisia kompromisseja, joilla yritetään korjata sitä epäkohtaa, että MISSejä tuomitaan aivan liian herkästi, ja halutaan estää virhepistelypsyä. Itse ongelman juurisyyn suhteen tämä ei todellakaan ole mikään "oikotie onneen". Jos haluamme vaikuttaa tuohon itse MISSien tuomitsemiseen, niin se vaatii ponnisteluja kaikilta osallisilta (pelaajat, tuomarit, jaosto), jotta saataisiin jokin muutos aikaiseksi (yhteneväinen tuomarilinja, pelaajilta herrasmiesmäisyyttä, parempaa ohjeistusta, jne).

Nykyinen tilanne ei ole täydellinen, mutta sillä mennään, kunnes joku keksii jonkun paremman/toisenlaisen systeemin.
<snap>
Hieman pitkähkö "alustus", mutta sitten itse asiaan:

Tässä olen Erikin kanssa täysin samaa mieltä. Sen lisäksi, PELAAJIEN omaksumaan liian ankaraan MISS-linjaan pitää saada muutos. Enemmän tästä alempana...
Sitten,

"Täydellisessä maailmassa" olisin samaa mieltä Erikin kanssa tuon kanssa, koska täydellisessä maailmassa tuomarilla/vastustajalla on tarpeeksi selkärankaa ja itsekunnioitusta tuomita ohilyönnistä PELKKÄ VIRHE, jollloin tällaista virhepistelypsyä ei pääse tapahtumaan.
Mutta kun se todellinen maailma ei ole täydellinen, me kaikki olemme ihmisiä (kai?) ja se "keskivertopelaaja/tuomari" lukee tuota sääntöä 3.14 kuin piru raamattua, ja tulkitsee että "pelaaja ei ole yrittänyt osua parhaansa mukaan" jolloin kajahtaa heti välittömästi VIRHE JA MISS ilmoillle. Ja tätä jatkuu kunnes
a) osutaan kohdepalloon, joko taidolla tai tuurilla
b) pistetilanne ei salli enää MISSin tuomitsemista
c) divarissa tämä 5:n MISSin sääntö astuu voimaan (kun ottelussa ei ole tuomaria)

TÄMÄ ON SE JUURISYY KOKO TÄHÄN MISS-HÄRDELLIIN. Ja tästä syystä olen varauksin eri mieltä Erikin kanssa tässä. 5:n MISSin säännön voisi ehkä poistaa kokonaankin, MUTTA se vaatisi liki täydellisen asenne- ja kulttuurimuutoksen miten MISS-sääntöä meillä tulkitaan kisatilanteessa. Tämä 5:n missin sääntö EI OLE TÄYDELLINEN, mutta nykyisessä muodossaan se toimii ihan OK jonkinlaisena "damage control:ina" (tuomaroimattomissa otteluissa), jotta homma (=virhepistelypsy) ei ihan lähtisi lapasesta. Ja tämähän oli kyseisen säännön alkuperäinen tarkoitus.
Ja kyllä, mielestäni kyseinen sääntö on kaikkea muuta kuin elegantti, se asettaa pelaajat eriarvoiseen asemaan (pelissä tuomari tai ei) ja antaa mahdollisuuden taktikointiin. Mutta kun se TOIMII OMASSA TEHTÄVÄSSÄÄN, eli "katkaisemaan MISS-putken". Jos ei muuta VASTAAVAA sääntöä/systeemiä saada aikaiseksi, niin voimaanhan tuo on jätettävä, varsinkin kun (ymmärrykseni mukaan) kyse oli PELAAJIEN toivomuksesta? (tämä tapahtui ennen omaa "tuomariuraa", joten olen "kuulopuheiden" varassa tässä asiassa)

Kävi kyseisen 5:n missin säännön kanssa miten vaan, niin yhteen asiaan haluaisin muutoksen (ja mielellään myös jaoston PÄÄTÖKSEN tai LINJAUKSEN):
Jos vastustaja tuomitsee MISSin (tuomaroimattomassa ottelussa), NOUSEMATTA TUOLISTAAN ja KÄYMÄTTÄ TARKISTAMASSA TILANTEEN, niin seurauksena/rangaistuksena tuomio olisi AINOASTAAN VIRHE (ei siis MISSiä).
Mikään ei minun tuomarisilmiin satu enempää, kun se että huudetaan MISS kun pallot vielä liikkuu. Kyseinen toiminta on mielestäni yksiselitteisesti epäurheilijamaista, josta voisi jopa jonkinmoisen sanktion lätkäistä....

Eipäs muuta tämän asian tiimoilta, 6-7.4 Aurabiliksesssä MestisRG-kisat, siellä nähdään! Onnea kaikille osallistujillle!
Max Johansson

Erik Lindblom

ViestiKirjoittaja Erik Lindblom » 11:54 01.04.2019

1. TUOMARILINJA

Tuomarilinjaa – joka suhteessa – kevennetään ja tuomarit harkitsevat, lyöjän hyväksi, milloin yritys on ollut riittävän hyvä, jotta missiä ei enää tuomita. Palautteen mukaan tätä ollaan jo toteuttamassa. Myös omalta osalta pyrin muuttamaan tapojani.

Myös pelaajien on otettava tämä asia harkintaan: Rikkeen tehneen pelaajan vastustajan pitää katsoa, onko hänellä jatkomahdollisuutta, eikä vastata automaationa ”pallot takaisin, palautetaan, MISS tms.”. Lisäksi purkulyöntiä yrittävän pelaajan pitää harkita ja tehdä tarvittavat korjaustoimenpiteet ennen seuraavaa lyöntiä.

Tässä on nyt sitten kertauksena ne tärkeimmät asiat:

• Jos yritys on hyvä – harkitse tuomitsetko missiä (=tuomarit)
  • Jos jää paikka – älä sano automaattisesti: ”pallot takaisin” (=vastustaja)
  • Jos tuomio on virhe ja miss, niin päätös ei saa olla automaattisesti: ”pallot takaisin” (=vastustaja).
Ja sitten se kaikkein tärkein asia.Tuomari – kuka hän on? No hän on:

• Ottelussa oleva erillinen tuomari TAI
  • Lyöntivuorossa oleva pelaajan vastustaja
Näin ollen vastuu tuomaroinnista on tuomarilla – olipa se henkilö erillinen tuomari tai lyöjän vastustaja.

2. VIIDEN MISSIN SÄÄNNÖN SÄILYTTÄMINEN TAI POISTO

Tätä sääntöä on perusteltu sillä, että estetään epäurheilijamainen pisteiden lypsy maailman tappiin saakka. Ehkä se toimii tai sitten ei.

Pahana sivuoireena tämä on tuonut mukanaan ns. ajatusmallin viiden lyönnin maksimista ja rikkeen tehneen pelaajan vastustajan automaationa tulevan päätöksen: ”pallot takaisin”.

Olen puhunut asennevammaisista pelaajista, jotka pyytävät "pallot takaisin", katsomatta tilannetta ja jopa ennen, kuin pallot ovat pysähtyneet (=Maxin kokemuksia).

Tätä asennevammaa ei saada kitkettyä pois hetkessä. Se on vuosien työ, mutta joskus sekin työ on aloitettava.

Maxin esille ottama ajatus epäurheilijamaisesta käytöksestä (=pistelypsy) on myös harkinnan arvoinen asia. Sääntöjähän ei tarvitse muuttaa millään tavalla.

Suosittelen, että snookerjaosto/liitto ottavat nämä kaikki asiat uudelleen käsiteltäväkseen ja harkittavaksi. Asian käsittelyksi ei riitä se, että asian esittelyn yhteydessä todetaan samaan hengenvetoon, että ei muutoksia.

Olen kirjoitellut useita kertoja tästä aiheesta. Eiköhän sanainen arkkuni ole jo tyhjentynyt tästä aiheesta. Näin ollen lopetan tämän aiheen kommentoinnin, ellei minulle osoiteta suoraa kysymystä. Aikansa kutakin.

Sen sijaan peräänkuulutan edelleenkin divaripelaajien kommentteja, sillä niitä on tullut surkian vähän.
Erik Lindblom
snooker tuomari

Palaa sivulle “Snooker”