Sääntökysymykset asiantuntijoille

Snookeriin liittyvä keskustelu (säännöt, välineet, kilpailutoiminta yms.)

Valvojat: Johnny Boyh, Tube, Markku Ryytty, buddy, Tommi Lamminaho, rz

kepittäjä13
Viestit: 14
Liittynyt: 21:16 20.04.2015

Re: Sääntökysymykset asiantuntijoille

ViestiKirjoittaja kepittäjä13 » 14:41 14.12.2018

Tällaisianen kysymys oli salilla riitaa melkein lyötiin nyrkillä kun ei saatu selvyyttä:
Saako tuomari vastata värisokealle pelaajalle missä on ruskea vai pitääkö pelaajan osoittaa yhtä palloa ja kysyä onko tämä ruskea?

Kiitos..

lehtil
Viestit: 15
Liittynyt: 11:10 26.09.2017

Re: Sääntökysymykset asiantuntijoille

ViestiKirjoittaja lehtil » 14:06 17.12.2018

3.19. Interpretation

(ii) a player, upon request to the referee, shall be told the colour of a ball
if he is unable to differentiate between colours as, for example, red
and green.

Tuo minusta tarkoittaa yksiselitteisesti, että pelaajan pitää osoittaa palloa, ja kysyä, minkä värinen tämä on. Tuomari ei siis saa kertoa, missä ruskea on vaan ainoastaan osoitetun pallon värin.
Ilkka Lehtinen
aloitteleva tuomari (level 3)

Lep0
Viestit: 2
Liittynyt: 13:24 28.12.2018

Re: Sääntökysymykset asiantuntijoille

ViestiKirjoittaja Lep0 » 13:27 28.12.2018

Hyväksytäänkö snookerin shootout-pelimuodossa pallot jotka menevät pussiin peliajan loputtua mikäli ne on lyöty ennen ajan loppumista?
Näin siis kun lyödään kova lyönti pelikellon loppusekunneilla ja pallo meneekin usean vallin kautta pussiin vasta peliajan päätyttyä

Lep0
Viestit: 2
Liittynyt: 13:24 28.12.2018

Re: Sääntökysymykset asiantuntijoille

ViestiKirjoittaja Lep0 » 18:47 28.12.2018

Hyväksytäänkö snookerin shootout-pelimuodossa pallot jotka menevät pussiin peliajan loputtua mikäli ne on lyöty ennen ajan loppumista?
Eli siis peliajan aivan viimeisillä sekunneilla lyödään kova lyönti ja pallo menee useamman vallin kautta vasta peliajan loputtua pussiin. Saako tästä pussituksesta enää pisteitä?

pessi
Viestit: 415
Liittynyt: 10:29 23.01.2009
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sääntökysymykset asiantuntijoille

ViestiKirjoittaja pessi » 20:55 31.12.2018

Jos menee kaksi väripalloa pussiin ja kumpikaan ei mahdu omalle pisteelleen, mutta kaksi muuta pistettä on vapaana, niin missä järjestyksessä pallot nousevat pisteille?
Pessi Lyyra, JBS

Timo Tiusanen
Viestit: 619
Liittynyt: 18:28 04.11.2004
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Sääntökysymykset asiantuntijoille

ViestiKirjoittaja Timo Tiusanen » 08:46 01.01.2019

Jos menee kaksi väripalloa pussiin ja kumpikaan ei mahdu omalle pisteelleen, mutta kaksi muuta pistettä on vapaana, niin missä järjestyksessä pallot nousevat pisteille?
Värillistä palloa asetettaessa takaisin pöydälle ja sen asetuspisteeseen ollessa varattu, pallo asetetaan sille vapaalle asetuspisteelle jolla on korkein pistearvo. Jos asetettavia palloja on useita ja niiden asetuspisteet ovat varattuja niin asettaminen suoritetaan pisteiden mukaisessa järjestyksessä suurimmasta pienimpään.
Timo
__________________________________________________________________________________

http://www.snooker.fi

pessi
Viestit: 415
Liittynyt: 10:29 23.01.2009
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sääntökysymykset asiantuntijoille

ViestiKirjoittaja pessi » 13:05 10.02.2019

Kiitos sääntötuntijoille edellisistä vastauksista.

Vielä sellainen kysymys tuli eteen, että jos pallon valkoinen on kiinni vallissa ja yrität lyödä pystymailalla niin, että sormet painavat vallikumia niin, että valkoinen liikahtaa eteenpäin, vaikka sormet eivät koske. Sama kai voi tapahtua, jos valliverka löysällä tai jos töytäisee pöytää voimalla. Eli pelaaja epsuorasti liikuttaa valkoista palloa. Onko virhe? Ja jos ei, siirretäänkö pallo takaisin alkuperäiselle paikalle?
Pessi Lyyra, JBS

Biljardööri
Viestit: 486
Liittynyt: 18:58 23.11.2007
Paikkakunta: Heinola

Re: Sääntökysymykset asiantuntijoille

ViestiKirjoittaja Biljardööri » 16:42 10.02.2019

Virhe tehty ja kivi meni pussiin. Yksi punainen pöydällä sinisen takana kun katsoo d-alueelta, näkyy punaisen oikea' reuna' keltaisen pisteeltä ja vasen 'reuna' vihreän pisteeltä. Onko vapaapallo?

Voisiko Veikko Hannula tai Eero Lipponen kommentoida tätä?
Viimeksi muokannut Biljardööri, 19:03 10.02.2019. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
--- --- --- --- --- --- -_- --- --- --- --- --- --- --- ---
Pekka Tuomaala
HeiBk
Heinola

Erik Lindblom
Viestit: 70
Liittynyt: 23:19 12.11.2015

Re: Sääntökysymykset asiantuntijoille

ViestiKirjoittaja Erik Lindblom » 18:25 10.02.2019

Käsipallo on snookerissa, jos mistään kohdasta D-aluetta ei pysty osumaan sallittuun palloon kummallekin "poskelle". Näin on tilanne Biljardöörin kuvaamassa tapauksessa, joten tuomitaan vapaapallo.
Erik Lindblom
snooker tuomari

Biljardööri
Viestit: 486
Liittynyt: 18:58 23.11.2007
Paikkakunta: Heinola

Re: Sääntökysymykset asiantuntijoille

ViestiKirjoittaja Biljardööri » 19:29 10.02.2019

1. Vapaapallotilanne syntyy vain jos kaikista kohdista d-alueelta ei pääse osumaan minkään kohdepallon molempiin reunoihin.



Tämän vastauksen ymmärrän kait väärin?

Oltiin turnauksessa jossa päätuomari Verhaas ja jotkin muut tuomariit antoiva ymmärtää, että käsipallo tilanteessa pallo on aseteltavissa, niin että voi ohittaa osuen maskissa olevan pallon molemmilta puolilta, pelaaja voi ja saa valita kummalta puolelta päättää ohittaa tai pussittaa?
--- --- --- --- --- --- -_- --- --- --- --- --- --- --- ---
Pekka Tuomaala
HeiBk
Heinola

maximi
Viestit: 28
Liittynyt: 12:16 13.12.2017

Re: Sääntökysymykset asiantuntijoille

ViestiKirjoittaja maximi » 21:13 10.02.2019

Kiitos sääntötuntijoille edellisistä vastauksista.

Vielä sellainen kysymys tuli eteen, että jos pallon valkoinen on kiinni vallissa ja yrität lyödä pystymailalla niin, että sormet painavat vallikumia niin, että valkoinen liikahtaa eteenpäin, vaikka sormet eivät koske. Sama kai voi tapahtua, jos valliverka löysällä tai jos töytäisee pöytää voimalla. Eli pelaaja epsuorasti liikuttaa valkoista palloa. Onko virhe? Ja jos ei, siirretäänkö pallo takaisin alkuperäiselle paikalle?
Tuohon sovelletaan sääntöä 3.15 (a) (Ball Moved by Other than Striker)
Lyhyesti, jos joku/jokin muu liikuttaa palloja kuin lyöjä, niin tuomari palauttaa pallot samoille paikoille, MUTTA tämä ei päde kun liikkeen aiheutti jokin "epätäydellisyys pöydässä", eli verka löysällä tjms (löysä/irtonainen vallikumi). Poikkeuksena tähän on spotattu väripallo, joka siis palautetaan paikalleen, jos se esim kellahtaa sivuun spottaamisen jälkeen (jolloin siis se spotataan uudestaan).
Tässä tapauksessa, missä siis vallikumin painuminen tai veran liike saa valkoisen liikkumaan, niin jatketaan siitä, ilman pallojen "uudelleenasetusta".
Jos pallot taasen liikkuvat pöydän liikkeen seurauksena ("ulkoinen" tärinä, pöydän töytäisy ym), niin silloin mennään tuon ensimmäisen vaihtoehdon mukaan, eli tuomari palauttaa pallot takaisin.
Ja kummastakaan siis EI VIRHETTÄ (poislukien tahalliset "epäsuorat siirrot" :) )
Max Johansson

maximi
Viestit: 28
Liittynyt: 12:16 13.12.2017

Re: Sääntökysymykset asiantuntijoille

ViestiKirjoittaja maximi » 21:30 10.02.2019

1. Vapaapallotilanne syntyy vain jos kaikista kohdista d-alueelta ei pääse osumaan minkään kohdepallon molempiin reunoihin.



Tämän vastauksen ymmärrän kait väärin?

Oltiin turnauksessa jossa päätuomari Verhaas ja jotkin muut tuomariit antoiva ymmärtää, että käsipallo tilanteessa pallo on aseteltavissa, niin että voi ohittaa osuen maskissa olevan pallon molemmilta puolilta, pelaaja voi ja saa valita kummalta puolelta päättää ohittaa tai pussittaa?
Erik vastasi jo (kait?) tähän, mutta selvennykseksi siis:
Jos pystyy asettamaan valkoisen D-alueella niin, että jokin kohdepallo siitä kohdasta on "kokonaan näkyvissä", eli pystyy osumaan sen molempiin reunoihin (sekä keskelle), tilanne ei ole vapaapallo. Se yksi pallo pitää olla kokonaan näkyvissä yhdestä kohdasta D-alueen sisältä. Lyöjän ei ole pakko lyödä siitä kohtaa, mutta ei siis saa vapaapalloa, vaikka asettaisi valkoisen sellaiseen paikkaan, mistä kohdepallo ei ole kokonaan näkyvissä. Tätäkö Biljardööri tarkoitti?
Max Johansson

Erik Lindblom
Viestit: 70
Liittynyt: 23:19 12.11.2015

Re: Sääntökysymykset asiantuntijoille

ViestiKirjoittaja Erik Lindblom » 20:15 11.02.2019

Virhe tehty ja kivi meni pussiin. Yksi punainen pöydällä sinisen takana kun katsoo d-alueelta, näkyy punaisen oikea' reuna' keltaisen pisteeltä ja vasen 'reuna' vihreän pisteeltä. Onko vapaapallo?

Voisiko Veikko Hannula tai Eero Lipponen kommentoida tätä?

Hei Biljardööri

Olen välittänyt kommentointipyyntösi Eerolle ja Veikolle (s-postilla), jospa saisit sieltä asiantuntevamman vastauksen, koska minä kun en näitä sääntöhommia näytä hallitsevan ollenkaan.
Erik Lindblom
snooker tuomari

lehtil
Viestit: 15
Liittynyt: 11:10 26.09.2017

Re: Sääntökysymykset asiantuntijoille

ViestiKirjoittaja lehtil » 21:20 11.02.2019

"2.17: Snookered
The cue-ball is said to be snookered when a direct stroke in a straight line to every ball on is wholly or partially obstructed by a ball or balls not on. If one or more balls on can be struck at both extreme edges free of obstruction by any ball not on, the cue-ball is not snookered.
(a) If in-hand, the cue-ball is snookered if it is obstructed as described above from all possible positions on or within the lines of the “D”.
..."

Kuvatun perusteella on "D"-alueen kaikista pisteistä ainoan laillisen kohdepallon molempiin äärireunoihin osuminen mahdotonta. Yo. säännön mukaan vapaapallon välttämiseksi on jostain pisteestä kyettävä lyömään molempiin reunoihin, mikä tarkoittaa mielestäni ilmiselvästi, ettei palloa saa siirtää toisen äärireunan näkymiin saattamiseksi. Kuvattu tilanne on siis vapaapallo.
Ilkka Lehtinen
aloitteleva tuomari (level 3)

Erik Lindblom
Viestit: 70
Liittynyt: 23:19 12.11.2015

Re: Sääntökysymykset asiantuntijoille

ViestiKirjoittaja Erik Lindblom » 22:54 11.02.2019

Vastaus tuomarille lehtil: JEEEE - Niin minäkin - siis varsin aloitteleva tuomari - minäkin.
Me emme näköjään pysty ratkomaan tilannetta, joten antaa (=sääntögurujen) Eeron ja Veikon vastata.
Erik Lindblom
snooker tuomari

Erik Lindblom
Viestit: 70
Liittynyt: 23:19 12.11.2015

Re: Sääntökysymykset asiantuntijoille

ViestiKirjoittaja Erik Lindblom » 23:09 11.02.2019

Onko lyöntipallo/käsipallo snookerissa:

TÄSSÄ ALKUPERÄINEN SÄÄNTÖ:

2.17. Snookered
The cue-ball is said to be snookered when a direct stroke in a straight line to every ball on is wholly or partially obstructed by a ball or balls not on. If one or more balls on can be struck at both extreme edges free of obstruction by any ball not on, the cue-ball is not snookered.
(a) If in-hand, the cue-ball is snookered if it is obstructed as described above from all possible positions on or within the lines of the “D”.

TÄSSÄ VAPAA - SITOUMUKSETON SUOMENNOS - SAMASTA SÄÄNTÖKOHDASTA:

2.17 Lyöntripallo snookerissa
Lyöntipallo on “snookerissa” jos osuma suoralla lyönnillä mihinkään sallittuun palloon ei ole mahdollinen ts. yksi tai useampi ei sallittu pallo estää osittain tai kokonaan osumisen kaikkiin sallittuihin palloihin. Yhden tai useamman sallitun pallon ollessa pelattavissa molemmin puolin (pallon läpimitta vapaa molemmilla sivuilla), tällöin lyöntipallo EI OLE “snookerissa”.
(a) Käsipallo on “snookerissa” jos osuma D-alueelta tai sen rajalta suoralla lyönnillä sallittuun palloon ei ole mahdollinen.

Jos englannin kielisen ja vapaan suomennoksen tekstien välillä vallitsee ristiriita, niin englannin kielinen sääntö on ainoa, oikeassa oleva ja voimassa oleva sääntö.
Erik Lindblom
snooker tuomari

Eero Lipponen
Viestit: 1
Liittynyt: 05:58 01.02.2019

Re: Sääntökysymykset asiantuntijoille

ViestiKirjoittaja Eero Lipponen » 09:34 12.02.2019

Biljardöörin kysymykseen: Onko vapaa pallo? ON

Erik Lindblom
Viestit: 70
Liittynyt: 23:19 12.11.2015

Re: Sääntökysymykset asiantuntijoille

ViestiKirjoittaja Erik Lindblom » 13:21 12.02.2019

Tervehdys Biljardööri,

Oletetaan, että pöydällä ovat kaikki värit + yksi punainen. Oletetaan, että musta, pinkki ja sininen ovat pisteillään ja pikkuvärit ovat alapäätyvallissa kiinni. Näin ollen D-alueella tai sen rajalla ei ole yhtään palloa. Oletetaan lisäksi, että pöydän ainoa punainen on pöydän keskilinjalla, sinisen ja pinkin välissä, yhden sentin päässä sinisestä. Kivi on pussitettu, joten kyseessä on virhe ja käsipallo. Tämä vastaa täysin kysymyksesi tilannetta pallojen sijainnista.

Jos pystyt sijoittamaan kiven D-alueelle tai sen rajalle siten, että siitä yhdestä ja samasta paikasta on mahdollista osua kivellä punaisen pallon kummallekin sivulle, ilman että sininen estää osumaa, niin tällöin käsipallo ei ole snookerissa, joten ei tuomita vapaapalloa.

Koska tilanne on se, että et pysty asettamaan kiveä D-alueelle tai sen rajalle sellaiseen paikkaan, että sininen ei estäisi osumaa punaisen pallon jommalle kummalle sivulle, niin käsipallo on snookerissa ja siitä tuomitaan vapaapallo.

Välitin kysymyksen myös Veikolle ja tässä on hänen sanatarkka vastaus:

Hei,

Se kokonaan tai osittain peitossa termi viittaa siihen että sinisen pallon takana oleva punainen on aina osittain peitossa jos katsotaan d-alueelta.

t. Veikko


Biljardööri: Joko asia selvisi sinulle? Jos ei, kerro, mitä et ymmärrä.
Erik Lindblom
snooker tuomari


Palaa sivulle “Snooker”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija