Kilpailuohjekirja 2016-2017 kommentti

Ilmoitusluontoiset asiat (kutsut, kilpailuaikataulut, tulokset, yms)

Valvojat: Tube, Johnny Boyh, Markku Ryytty, Tommi Lamminaho

Erik Lindblom
Viestit: 82
Liittynyt: 23:19 12.11.2015

Re: Kilpailuohjekirja 2016-2017 kommentti

Viesti Kirjoittaja Erik Lindblom »

SIX-REDS SÄÄNNÖT:

Olen jo muutamaan otteeseen suositellut lajipäällikölle, että kilpailuohjekirjaan kopioidaan SIX-REDS säännöt kokonaisuudessaan, jotta kenenkään ei tarvitse kirjoittaa omaa tulkintaansa säännöistä. Tästä on kokemusta CSS:n salilla, jossa SIX-REDS sääntöjen yksi A4 sivu on teipattu kummankin salin ilmoitustaululle. Sieltä itse kukin on voinut tarvittaessa lukea sääntöjen suomennoksen, jonka Veikko Hannula on tarkastanut.

SIX-REDS säännöt ovat n. puolikas A4, joten tilaa se ei vie kovin paljoa. Tässä on mainitsemani suomenkielinen SIX-REDS sääntöteksti:

Kaikki perus Snookerin säännöt ovat voimassa seuraavin poikkeuksin:

1. VIRHE ja MISS tuomioita voidaan tuomita kerrallaan korkeintaan viisi kertaa peräkkäin.

2. Neljän peräkkäisen VIRHE ja MISS tuomion jälkeen tuomarin on varoitettava virheen tehnyttä pelaajaa: Jos VIRHE ja MISS tuomitaan vielä uudelleen, niin ei lyöntivuorossa olevalla pelaajalla on valittavinaan seuraavat vaihtoehdot:

(i) jatkaa peliä itse pallojen sen hetkisestä sijainnista;
(ii) pyytää vastustajaa jatkamaan peliä pallojen sen hetkisestä sijainnista;
(iii) jatkaa peliä itse pelaamalla vapaan käsipallon ts. lyöntipallo voidaan sijoittaa mihin tahansa pelipöydälle, mutta tätä vaihtoehtoa ei voida käyttää, jos peli on edennyt tilanteeseen, jossa “tarvitaan snookereita”.

3. Pelaaja ei saa aiheuttaa snooker tilannetta nimetyn väripallon taakse missään vaiheessa peliä.


Erik Lindblom
Erik Lindblom
snooker tutkintotuomari 1E
Erik Lindblom
Viestit: 82
Liittynyt: 23:19 12.11.2015

Re: Kilpailuohjekirja 2016-2017 kommentti

Viesti Kirjoittaja Erik Lindblom »

Leijeri kirjoitti:
Erikille tiedoksi, että olemme lisäämässä tuon seuraavaan versioon, kuten sinulle spostissakin lupasin.

Erikin vastaus:
Lisätäänkö kilpailuohjekirjaan "taas uusi tulkinta" vai sääntöjen suomennos, kuten olen suositellut?

t. Erik Lindblom
Erik Lindblom
snooker tutkintotuomari 1E
Erik Lindblom
Viestit: 82
Liittynyt: 23:19 12.11.2015

Re: Kilpailuohjekirja 2016-2017 kommentti

Viesti Kirjoittaja Erik Lindblom »

Hyvä juttu, että SIX-REDS sääntöjen suomennos lisätään kokonaisuudessaan kilpailuohjekirjaan. :D

Samalla vältämme sen tulkinnan, että vapaa pallo ja vapaa käsipallo olisi sama asia - ei todellakaan ole. Tämän leijerikin tietää ihan varmasti.

En pyri iänikuiseti kaivelemaan tikulla vanhoja asioita (=jos leijeri minua tarkoittaa). Sen sijaan puutun virheellisesti esitettyihin sääntöihin niin kauan, kunnes sääntöjen sanamuoto vastaa virallisia sääntöjä. Tämä on tärkeää siksi, että nuo vainiset, paavilaiset, lappalaiset, tiihoset, virtarannat yms. pelaisivat kotosuomessa suomisnookeria oikeilla säännöillä ja eivät sitten hämmenny pelatessaan euroopan kentillä virallisilla säännöillä. Euroopan metropoleilla ei enää lueta, mitä kilpailuohjekirjassa sanotaan.

t. Erik Lindblom
Erik Lindblom
snooker tutkintotuomari 1E
Erik Lindblom
Viestit: 82
Liittynyt: 23:19 12.11.2015

Re: Kilpailuohjekirja 2016-2017 kommentti

Viesti Kirjoittaja Erik Lindblom »

MISS-SÄÄNTÖ

Sääntöjen kohta 2.21 määrittelee seuraavaa:

A miss is when the cue-ball fails to first contact a ball on and the referee considers that the striker has not made a good enough attempt to hit a ball on.

Sama asia suomenkielisissä säännöissä:

Tahallinen virhe tuomitaan, kun tuomari katsoo ettei pelaaja ole yrittänyt parastaan osuakseen kohdepalloon.

ONKO LYÖNTIPALLO SNOOKERISSA

Esimerkiksi, kun lyöntivuoro vaihtuu ja punaisia on pöydällä, niin sallittu pallohan on punainen.

Jos lyöntipallo ei ole snookerissa, niin pelaajalla on max. kolme yritystä osua sallittuun palloon. Kolmas ohilyönti aiheuttaa freimihäviön. Kilpailuohjekirjassa kuvattu 5-missin sääntökokeilu ei muuta tätä sääntökohtaa millään tavalla divaripeleissä.

Jos lyöntipallo on snookerissa, niin vain silloin voidaan käyttää tuota 5-missin sääntökokeilua divaripeleissä, jos niin päätetään. Sääntökokeiluhan voidaan vielä peruuttaa.

EHDOTUS

Kilpailuohjekirjassa esitetty 5-missin sääntöä sovelletaan divaripeleissä vain ja ainoastaan silloin, kun paikalla ei ole tuomaria. Jos tuomari on paikalla, niin käytetään voimassa olevia virallisia sääntöjä.

Tuntuu hieman nurinkuriselta se, että pelaajat totutetaan divarissa tuohon 5-missin sääntöön. Sitten kun pelaaja nousee mestikseen, niin sielläpä ei enää ole tuota 5-missin sääntöä, vaan pelataan virallisilla säännöillä. Olenko ainoa ihmettelijä?

TUOMARI-TOIMINTA

Leijeri on oikeassa, että olen käynyt tuomitsemassa myös divaripelejä. Niin aion tehdä myös jatkossa niin paljon, kuin aika yms. tekijät antavat myöten. Jatkossakin aion noudattaa virallista MISS-sääntöä. Käytännössä se tarkoitta sitä, että parin ohilyönnin jälkeen alan harkita sitä, että tuomio ohilyönnistä olisi vain VIRHE. Tilanne täytyy olla hankala ja yritys on oltava vilpitön. Yritysten lukumäärä ei ole se ratkaiseva tekijä. Luonnollisesti ”snookers required” sääntöä on noudatettava ja sehän ei vaadi mitään tulkintaa.

Koko oman tuomaritoimintani ajan olen toitottanut ja saarnannut, että tuomareita tarvitaan lisää, jotta suomalaiset pelaajat tottuvat pelaamaan tuomarin kanssa. Tuomaroimani pelien ylivoimaisesti yleisin palaute pelaajilta on ollut se, että pelaaja voi rauhassa keskittyä omaan pelaamiseen, kun tuomari valvoo sääntöjen noudattamista yms.

Nyt on tilanne hieman valoisampi tuomarien suhteen, koska olemme saamassa lisää koulutettuja tuomareita (taso-3). 10.9 järjestetään seuraava tuomariseminaari. Ilmoittautuneita osallistujia on tällä hetkellä 7 kpl. Olen luvannut uusille tuomarikandidaateille, että tulen tarvittaessa mukaan ensimmäisiin otteluihin, joita uudet tuomarit tuomaroivat. Itse koin taustatuen puuttumisen lisäjännitteenä, kun menin melko kylmiltään tuomaroimaan ensimmäistä otteluani. Se taisi olla mestiksen ottelu Heikki Niva – Ville Pasanen.

Viime keväänä Talon finaalien yhteydessä juttelin tästä samasta tuomaritarveasiasta Aki Kauppisen kanssa. Pyysin Akia korostamaan Eurosportin selostusten yhteydessä, että Suomi tarvitsee lisää snooker tuomareita.

SIIS: Tuomareita tarvitaan lisää, jotta pelaajien ei tarvitse toimia tuomarina (mm. 5-miss sääntökokeilu), vaan saavat keskittyä rauhassa omaan pelisuoritukseensa.

Erik Lindblom
Erik Lindblom
snooker tutkintotuomari 1E
pessi
Viestit: 402
Liittynyt: 10:29 23.01.2009
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kilpailuohjekirja 2016-2017 kommentti

Viesti Kirjoittaja pessi »

Veikko on oikeassa, että nuo sanamuodot näyttäisivät olevan ainakin näennäisesti ristiriidassa, niin että voi harkita, että niitä rukkaa loogisempaan muotoon. Itse käsittäisin niin, että tässä tuo kohta 3 määrittele sen, mitä missi tyypillisesti tarkoittaa. Ja nuo varaukset, kuten liian vaikea snooker tai 5 missin raja tarkoita, että ne ovat poikkeuksia tuohon perussääntöön? Nykyisinkin aina pitää yrittää tosissaan ja helpointa reittiä pitkin osumaa, ja snookerin vaikeus ratkaisee, onko miss vai ei, ja sitähän nuo sanamuodot yrittävät tarkoittaa.

Joka tapauksessa minulle on vielä epäselvää, saako 4 missin jälkeen lyödä vaikeampaa seiftiin päätyvää reittiä, eikä missiä tule, vai pitääkö yrittää vielä samaa (helpointa) reittiä, jotta tuo missiraja on voimassa?

Käytännön tasolla voisi olla selkeintä ja helpointa käyttää divarissa 6-redsissä etabloitua missirajaa ja soveltaa sääntöä sieltä (tietty ilman käsipalloa). Se voisi tuomareiden kannalta selkein ja Veikko voisi kertoa Turussa, miten homma hoidetaan? :D
Pessi Lyyra, JBS
pessi
Viestit: 402
Liittynyt: 10:29 23.01.2009
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kilpailuohjekirja 2016-2017 kommentti

Viesti Kirjoittaja pessi »

Lisätään edelliseen 6-reds missisovellusehdotukseen vielä, että viides yritys pitäisi tietysti mennä edellisten tavoin parhaansa yrittäen helpointa reittiä pitkin.
Pessi Lyyra, JBS
Erik Lindblom
Viestit: 82
Liittynyt: 23:19 12.11.2015

Re: Kilpailuohjekirja 2016-2017 kommentti

Viesti Kirjoittaja Erik Lindblom »

Tämä divarin viiden missin sääntökokeilu ja varsinkin sen aiheuttama keskustelu tällä keskustelupalstalla on paisunut ihan älyttömän tolkuttomiin mittasuhteisiin. Veikko Hannula ja Eero Lipponen kirjoittavat kilpaa siitä, mitä snookerin viralliset säännöt (=Rules revised; November 2014) mainitsevat asiasta. Veikon ja Eeron taustan tietäen en voi olla ihmettelemättä sitä, miksi heidän kannanottojaan ei noteerata asiantuntijalausunnoiksi. Eri mieltä voi olla, mutta faktat ovat faktoja ja mielipiteet ovat - vain mielipiteitä.

Kilpailuohjekirjan määrittelemästä divarin viiden missin sääntökokeilusta voisi vetää sellaisen johtopäätöksen, että divarissa pelaavat aivan epärehelliset, vilpilliset roistot ja sääntöjä vääristelevät pelaajat. Tällaisen johtopäätöksen mukaan voisi myös todeta sen, että kilpailuohjekirjan esittämän hengen mukaisesti divaripelaajat yrittävät voittaa freimit epäurheilijamaisella tavalla neljän missin jälkeen. Toisin sanoen – he lyövät ”viidennellä yrityksellä” valkoisen turvaan - ihan mihin haluavat, yrittämättä osua sallittuun palloon. Ja pääasiahan heillä on se, että kalpea on piilossa ”viidennen muka yrityksen" jälkeen. Tämäkö on se, mitä yritetään välttää kilpailuohjekirjan 5-missin kokeilulla? HUH HUH.

Toisaalta – onko epärehellisiä snookeristeja. Kilpailuohjekirjan 5-missin sääntökokeilun mukaan vastaus on epämiellyttävä. Kyllä – epärehellisiä kilpailijoita on olemassa. Onko tämä myös kilpailuohjekirjan laatijoiden mielipide? Mikäli tällaisia epäurheilijamaisia snookeristeja on olemassa, saadaanko heidät kuriin tällä kilpailuohjekirjan ihmeellisellä sääntökokeiluilla. En oikein usko tähän ohjekirjan strategiaan, että kyseenalaisilla kokeiluilla havaitaan missi-säännön epäurheilijamaiset hyväksikäyttäjät. HUOH.

Minulla ei ole kovin pitkää uraa snooker tuomarina. Olen vasta oppimassa eri kisaformaatteja sekä tutustumassa ja omaksumassa eri pelaajien tyylejä, nopeuksia ja pelitapoja. Se on rikkaus, että on erilaisia pelaajia, pelitapoja ja strategioita. Yhteistä kaikille niille lukuisille pelaajille, joiden pelejä olen ollut tuomaroimassa on se, että olen havainnut pelaajat kutakuinkin rehellisiksi.

Jos on tullut ”tussi” tai jokin muu virhe, niin pelaajat ovat sen rehellisesti ilmoittaneet. Tätä minä arvostan suuresti. Toki minä omalla tuomaritoiminnallani tarkkailen näitä samoja asioita – pelaajien oikeusturvaksi. Vain muutamia kertoja on tullut tuomittua virhe vaatetusten, restien tai kepin tussauksen takia, jota pelaaja ei ole huomannut tai ilmoittanut. Protesteja ei ole kuulunut yhtään kappaletta. Pelaajat ovat herrasmiehiä. Tätä minä arvostan suuresti edelleenkin.

Snooker tilanteiden purkamisessa en ole – toistaiseksi - kertakaan tuominnut ”vain” VIRHE, sillä yritykset ovat olleet hyviä, mutta eivät riittäviä (=lyhyt, korjaus sivulle ja/tai väärään suuntaan tms.). Hyvin usein snookerin purkutilanteissa osuma sallittuun palloon on tullut viimeistään kolmannella lyönnillä.

Pelaajan taidon arvioiminen ja sen mukainen tuomaroiminen onkin niitä kaikkein vaikeimpia haasteita tuomarille (= ja myös pelaajille, jos tuomaria ei ole pelissä). Onko nyt kyseessä ”VIRHE” vai ”VIRHE ja MISSI”. Sanoisin, että tässä ollaan tämän ongelman perimmäisessä tulkinnassa. Ratkaisuntekijän aivoituksissa tuskin on kilpailuohjekirja, vaan snookerin etiikan ajatelmat, jonka perustana ovat snookerin viralliset säännöt.

Se pelaaja, joka ei näitä snookerin etiikan ajatuksia tai sääntöjen ideaa hahmota, joutaa mennä jonnekin muualle, vaikka sahalle rimamieheksi.

Snooker on herrasmiesten (= ja naisten) peli. EI-herrasmieliset menkööt muualle sutimaan.

Erik Lindblom
Erik Lindblom
snooker tutkintotuomari 1E
Vastaa Viestiin