(Aloitus-)partti

Poolbiljardiin liittyvä keskustelu (säännöt, välineet, kilpailutoiminta yms.)

Valvojat: Johnny Boyh, Tube, Markku Ryytty, buddy, Tommi Lamminaho, rz

jee

(Aloitus-)partti

ViestiKirjoittaja jee » 22:12 22.10.2011

Multa kysyttiin mistä tulee pooliin sana partti. En kyllä keksinyt. Onko joku viisaampi paikalla?
Club de billar Abricol / Torrevieja

JoneC

Re: (Aloitus-)partti

ViestiKirjoittaja JoneC » 23:54 22.10.2011

Tältä foorumilta löytyi joskus muinoin ketju jossa nimenomaan partti-sanan alkuperää pohdittiin hyvinkin syvällisesti. En nyt tähän hätään löytänyt sitä ketjua, muistaako joku muu, mistä ketjusta oli kyse? Oletko jo kokeillut haku-toimintoa?
Joonas Castrén

jee

ViestiKirjoittaja jee » 01:19 23.10.2011

Joo kyllä jonkun verran on haettu ja mietitty mutta ei ole vastausta.

Espanjaksi partid@ tarkoittaa peliä/ottelua ja englanniksi part on erota. Eli voisko olla joku tommonen johdannainen?
Club de billar Abricol / Torrevieja

Elsa

ViestiKirjoittaja Elsa » 02:35 23.10.2011

Elisa Holtari, Ritz

JoneC

ViestiKirjoittaja JoneC » 12:45 23.10.2011

Jep, juuri tuota keskustelua tarkoitin. Hupaisaa luettavaa. 8)
Joonas Castrén

JohnHillock

ViestiKirjoittaja JohnHillock » 18:44 25.10.2011

Multa kysyttiin mistä tulee pooliin sana partti. En kyllä keksinyt. Onko joku viisaampi paikalla?

No minun mielestäni sana "partti" juontuu Pooliin juuri vanhojen Kaisapelaajien suun kautta ja jo 70-luvulla puhuttiin partista tai aloituspartista tai parttipallosta joka tarkoittanee juuri pelin päättymiseen saattamisesta !

Ja moninkertainen Suomenmestari Ari " Partti" Järvinenkin on juuri lienee saanut lempinimensä tätä kautta !

Ja onhan Suomessa ollut myös mies nimeltäään Yrjö Partti joka menneisyydessä niitti mainetta Kaisan puolella mutta hänellä tuskin on tämän sanonnan kanssa mitään tekemistä...luulisin...
" Argumentum ad baculum "

tonimikael

ViestiKirjoittaja tonimikael » 00:19 26.10.2011

Venäjän (sieltähän kaisakin lienee tullut tänne) kielinen sana "партия" eli "partija" tarkoittaa suomeksi puoluetta ja osaa, mutta myös ottelua ja erää. Ja venäläinen selostaja tai kilpakumppani sanoo (pyris)erän lopuksi juuri noin eli meidän kielellä "partti".
Kaikki muut yleistävät paitsi minä.

kulma

ViestiKirjoittaja kulma » 18:40 26.10.2011

Itse muistan että meidän kotisalilla Hyvinkäällä käytettiin aikoinaan sanaa pardöö.Joka sitten ajan kuluessa
vaihtui tähän partti sanaan.
Selitys lienee tälle nyttemmin käytetylle partti sanalle Ranskankielinen sana perte joka tarkoittaa lopetusta,tappiota/häviötä.Joka lausuttaessa kuulostaa joltain pardöööööltä tai ainakin sinne päin.
Koko päivä meni miettiessä mutta löytyhän se vihdoin 8)
t.Pastori

JohnHillock

ViestiKirjoittaja JohnHillock » 19:27 26.10.2011

Itse muistan että meidän kotisalilla Hyvinkäällä käytettiin aikoinaan sanaa pardöö.Joka sitten ajan kuluessa
Selitys lienee tälle nyttemmin käytetylle partti sanalle Ranskankielinen sana perte joka tarkoittaa lopetusta,tappiota/häviötä.Joka lausuttaessa kuulostaa joltain pardöööööltä tai ainakin sinne päin.
t.Pastori

Itsekin muistan käyttäneeni jo "pardöö" sanaa jo 70-luvulla mutta olen aina pitänyt sitä vain jonkinlaisena
hienostelevana väännelmänä "partti" sanasta...Kyllä partti sanaa on minusta käytetty iät ja ajat...

Ja minä pidänkin tonimikaelin ajatusta partti sanasta kyllä kaikkein lähimpänä sillä onhan Kaisa eli Karoline kotoisin Venäjän Tsaarin hovista ja eikä sillä pitäisi juuri olla mitään tekemistä Ranskan hovin kanssa...jossa kaiketi enemmän on pelattu karaa...Vaikka kyllä "pardöö" sanakin voi tarkoittaa pelin loppuun saattamista mutta on kyllä eri asia kuin sana "partti"...
Tämä on minun mielipiteeni...
Nyt tätä asiaa pitäis kyl kysellä Jarkon Masalta tai Tuomisen Rapilta tai joltain muulta "ikäratsulta"... :)

pensselsson
Viesti:

ViestiKirjoittaja pensselsson » 19:04 31.10.2011

Minultakin tätä kysyttiin, ja taivun omissa kuvitelmissain Kulman ajatussuunnille Ranskan suhteen. Varma en tästä oo, niin kun en oo mistään muustakaan missään asiassa :D Mutta kaisaa on tietääkseni pelattu aikoinaan (sata vuotta sitten?) myös Ranskassa, koska Venäjän tsaarin aikaan juuri Venäjän ja Ranskan hoveilla oli tuolloin paljon yhteistä, ja kaisahan on vanha venäläinen pelimuoto.
Ja mun mielestä partti tarkoittaa sanana tässä yhteydessä juuri erää ja erän lopetusta.
Pc-aktiviteettia huumorilla ja ilman. Hutilyönnit on mun juttu.
http://www.pensselsson.fi/

JohnHillock

ViestiKirjoittaja JohnHillock » 12:20 01.11.2011

Venäjän (sieltähän kaisakin lienee tullut tänne) kielinen sana "партия" eli "partija" tarkoittaa suomeksi puoluetta ja osaa, mutta myös ottelua ja erää. Ja venäläinen selostaja tai kilpakumppani sanoo (pyris)erän lopuksi juuri noin eli meidän kielellä "partti".

Mielenkiintoinen... KUUNNELKAA <) :roll:

http://translate.google.fi/?hl=fi&tab=T ... 0%B8%D1%8F

JohnHillock

ViestiKirjoittaja JohnHillock » 12:40 01.11.2011

t.Pastori

Itsekin muistan käyttäneeni jo "pardöö" sanaa jo 70-luvulla mutta olen aina pitänyt sitä vain jonkinlaisena
hienostelevana väännelmänä "partti" sanasta...Kyllä partti sanaa on minusta käytetty iät ja ajat...

Ja minä pidänkin tonimikaelin ajatusta partti sanasta kyllä kaikkein lähimpänä sillä onhan Kaisa eli Karoline kotoisin Venäjän Tsaarin hovista ja eikä sillä pitäisi juuri olla mitään tekemistä Ranskan hovin kanssa...jossa kaiketi enemmän on pelattu karaa...Vaikka kyllä "pardöö" sanakin voi tarkoittaa pelin loppuun saattamista mutta on kyllä eri asia kuin sana "partti"...
Tämä on minun mielipiteeni...
Nyt tätä asiaa pitäis kyl kysellä Jarkon Masalta tai Tuomisen Rapilta tai joltain muulta "ikäratsulta"... :)

... Kulman käyttämä Ranskalainen sana " PERTE "tarkoittaa ensisijaisesti " Menetystä "...
KUUNNELKAA <)

http://translate.google.fi/?hl=fi&tab=wT#fr|fi|perte

Palaa sivulle “Pool”