Noob kysymys.

Poolbiljardiin liittyvä keskustelu (säännöt, välineet, kilpailutoiminta yms.)

Valvojat: Johnny Boyh, Tube, Matti Jokela, Markku Ryytty, Tommi Lamminaho

Vastaa Viestiin
buddy

Viesti Kirjoittaja buddy »

Hmm. Jos pelaaja tykkää pelata hieman pehmeämmällä nahalla, on syytä hankkia erillinen aloituskeppi. Aloituksesta tms. kovista lyönneistä nahka painuu enemmän kasaan ja kovettuu. Ja koska aloituksessa ei tarvita kierrettä, pikemminkin päinvastoin, on yleensä aloituskepeissä paljon vähemmän pyöreä nahka kuin pelikepeissä. Siksi moni haluaa erillisen aloituskepin jotta nahan muoto ja kovuus on paremmin optimoitu aloitukseen.

Niin, ja aloituskepit ei käsittääkseni ole mitenkään enemmän alttita käyristymiselle kuin pelikepitkään. Vaikka kuinka "kyntäisit" verkaa aloituksessa ja keppi taipuu kuin pajunoksa tuulessa, ei keppi siitä käyristy.

Ja lisäksi monilla saattaa olla pelikeppinä melko kallis viritys. Esim. itse en kauheita breikkejä viitsisi kiskoa omalla pelikepillä, missä on norsunluuhela. :shock:
Mikko Jäntti
buddy

Viesti Kirjoittaja buddy »

kastaja kirjoitti:
Mä ainakin olen vähän eri mieltä tosta. Mun mielestä, tai ainakin mulla itselläni kun aloitan vasemmalta puolelta pöytää niin lyön jonkun verran vasemmanpuoleista kierrettä ja se jotenkin saa kulma pallon menemään säkkiin helpommin varsinkin silloin kun ei saa tehtyä oikein täydellistä pakkaa. Ja riippuen sitten myös siitä että vetääkö suoraan päin pakkaa vai kivi sivuvallista keskelle pöytää. (tai jotain) 8)

kastaja
www.biljardihuolto.fi
Hmm, se kierre ei kyllä auta yhtään pallon pussituksessa. Mä lyön usein aivan samalla lailla, vasemmalta vallin vierestä ja kiven vedän keskelle pöytää vasemman pitkän vallin kautta. Se kierre luultavasti ottaa sen verran sulta forssia pois aloituksesta ja aloituspuolen kulmapallo uppoaa paremmin. Kulmapallon irtoamissuuntaa pakasta kun voi säätää lyönnin voimakkuutta säätämällä: kovemmalla breikillä se osuu pitkään sivuvalliin, hiljaisemmalla päätyvalliin ja sopivalla forssilla siihen kulmapussiin. :wink:
Mikko Jäntti
Vastaa Viestiin