Linkki pariin BCA-sääntövisaan

Poolbiljardiin liittyvä keskustelu (säännöt, välineet, kilpailutoiminta yms.)

Valvojat: Tube, Johnny Boyh, Markku Ryytty, Tommi Lamminaho

Vastaa Viestiin
Jarno Virtanen
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:20 08.11.2004
Paikkakunta: Tampere

Linkki pariin BCA-sääntövisaan

Viesti Kirjoittaja Jarno Virtanen »

Pool Student's Blogissa on pari hauskaa interaktiivista sääntökysymyssettiä, jotka perustuvat BCA:n vuoden 2008 sääntöihin. Käyttöliittymäkin on mukava, kun se näyttää heti onko vastaus oikein ja jos on väärin, niin miksi. Jos ei tunne englanninkielistä terminologiaa, niin jotkut kysymykset voivat olla vähän vaikeita tulkita oikein, mutta pääsääntöisesti pitäisi olla ymmärrettävää.

http://www.poolstudent.com/quizzes/
The rules quizzes are based on the current (January 2008) BCA rules. Immediate feedback is provided after answering each question, in the hope that if you get a question wrong and are apprised of that fact, you are much more likely to learn the correct answer than you would be if you learn at the end of the quiz that you got 5 wrong, but don’t know which ones.
(Taisin saada kasipallon säännöistä 75% oikein tms. Ei kovin vakuuttavaa.)
Jarno Virtanen
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:20 08.11.2004
Paikkakunta: Tampere

Re: Linkki pariin BCA-sääntövisaan

Viesti Kirjoittaja Jarno Virtanen »

Tämä on minun suosikkikysymys:
You have ball in hand. While you are deciding where to place it, you use it to test whether a ball will pass between the rail and another ball. You don't actually touch the other ball. This is still a foul.
OPaivio
Viestit: 211
Liittynyt: 20:31 16.12.2008
Paikkakunta: Turku

Re: Linkki pariin BCA-sääntövisaan

Viesti Kirjoittaja OPaivio »

"Question 22

You have solids. It is legal to shoot the cue ball into the six and carom the six off the 8 Ball into the called side pocket.

False Ball & pocket are all you have to ever call."

Tää ei oikein aukea.
CFC
Viestit: 1001
Liittynyt: 13:44 04.03.2006

Re: Linkki pariin BCA-sääntövisaan

Viesti Kirjoittaja CFC »

OPaivio kirjoitti:"Question 22

You have solids. It is legal to shoot the cue ball into the six and carom the six off the 8 Ball into the called side pocket.

False Ball & pocket are all you have to ever call."

Tää ei oikein aukea.
Sulla on yksväriset. Saat lyödä kutosen kasin karasta maalattuun keskisäkkiin.
Pallo ja pussi on ainoat mitä tarvii maalata.

Eli siis tuossahan enstä osutaan oman väriseen palloon(6), joka menee kasin poskesta keskelle ihan kuten on maalattukin. Sitä nakkia kasiin ei tarvi maalata.
Skobe
Viestit: 1822
Liittynyt: 11:06 02.11.2005
Paikkakunta: HKI
Viesti:

Re: Linkki pariin BCA-sääntövisaan

Viesti Kirjoittaja Skobe »

Jarno Virtanen kirjoitti:Tämä on minun suosikkikysymys:
You have ball in hand. While you are deciding where to place it, you use it to test whether a ball will pass between the rail and another ball. You don't actually touch the other ball. This is still a foul.
Siis on virhe vai ei? Onko tuossa kysymys vai vastaus, vai kummatkin?
Avatar
KV
Viestit: 467
Liittynyt: 13:26 26.01.2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Linkki pariin BCA-sääntövisaan

Viesti Kirjoittaja KV »

Skobe kirjoitti:Siis on virhe vai ei? Onko tuossa kysymys vai vastaus, vai kummatkin?
Siinä on väittämä, johon otat kantaa valitsemalla onko väittämä totta (True) vaiko ei (False). Jos valitsemasi vaihtoehto on oikein, sen viereen tulee vihreä oikein-merkki; jos valitsemasi vaihtoehto on väärin, sen viereen tulee punainen ruksi sekä selitysteksti.

Aiheutti vähän päänvaivaa mullekin, noi väittämät pitää lukea aika tarkkaan läpi.
Sankarilyönti > safety
Jarno Virtanen
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:20 08.11.2004
Paikkakunta: Tampere

Re: Linkki pariin BCA-sääntövisaan

Viesti Kirjoittaja Jarno Virtanen »

Skobe kirjoitti:
Jarno Virtanen kirjoitti:Tämä on minun suosikkikysymys:
You have ball in hand. While you are deciding where to place it, you use it to test whether a ball will pass between the rail and another ball. You don't actually touch the other ball. This is still a foul.
Siis on virhe vai ei? Onko tuossa kysymys vai vastaus, vai kummatkin?
Niin tuo minun lainaukseni oli tosiaan vähän epäselvä, koska siinä oli lopussa tuo "This is still a foul" joka oli vain osa väittämää. Itse väittämähän on väärin: tuo ei ole virhe.
OPaivio
Viestit: 211
Liittynyt: 20:31 16.12.2008
Paikkakunta: Turku

Re: Linkki pariin BCA-sääntövisaan

Viesti Kirjoittaja OPaivio »

CFC kirjoitti:
OPaivio kirjoitti:"Question 22

You have solids. It is legal to shoot the cue ball into the six and carom the six off the 8 Ball into the called side pocket.

False Ball & pocket are all you have to ever call."

Tää ei oikein aukea.
Sulla on yksväriset. Saat lyödä kutosen kasin karasta maalattuun keskisäkkiin.
Pallo ja pussi on ainoat mitä tarvii maalata.

Eli siis tuossahan enstä osutaan oman väriseen palloon(6), joka menee kasin poskesta keskelle ihan kuten on maalattukin. Sitä nakkia kasiin ei tarvi maalata.
Niin siis mä vastasin tuohon väittämään että "true", mutta oikea vastaus on koneen mukaan "false". Kai tuossa täytyy olla virhe...
Avatar
KV
Viestit: 467
Liittynyt: 13:26 26.01.2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Linkki pariin BCA-sääntövisaan

Viesti Kirjoittaja KV »

OPaivio kirjoitti:
CFC kirjoitti:
OPaivio kirjoitti:"Question 22

You have solids. It is legal to shoot the cue ball into the six and carom the six off the 8 Ball into the called side pocket.

False Ball & pocket are all you have to ever call."

Tää ei oikein aukea.
Sulla on yksväriset. Saat lyödä kutosen kasin karasta maalattuun keskisäkkiin.
Pallo ja pussi on ainoat mitä tarvii maalata.

Eli siis tuossahan enstä osutaan oman väriseen palloon(6), joka menee kasin poskesta keskelle ihan kuten on maalattukin. Sitä nakkia kasiin ei tarvi maalata.
Niin siis mä vastasin tuohon väittämään että "true", mutta oikea vastaus on koneen mukaan "false". Kai tuossa täytyy olla virhe...
Piti oikeen tarkistaa ja kyllä mulla vaan True antaa vihreän merkin ja False punaisen ruksin ja ton selityksen. Ettet vaan ois vahingossa valinnut Falsen? Noita valintoja kun ei pysty muuttamaan ilman sivun uudelleenlatausta. Joka tapauksessa jos näet ton selitystekstin ni kone on sitä mieltä, että teit väärän valinnan. Sinällään väittämässä ei mun nähdäkseni edes oteta kantaa maalaamiseen eli toi selitysteksti on vähän outo, vaikka True on selkeästi se oikea valinta.
Sankarilyönti > safety
OPaivio
Viestit: 211
Liittynyt: 20:31 16.12.2008
Paikkakunta: Turku

Re: Linkki pariin BCA-sääntövisaan

Viesti Kirjoittaja OPaivio »

No näin siin on täytynyt käydä. Kyl mä sitä ihmettelinkin, et miten toi nyt voi olla väärin. Täytyy panostaa tarkkuuteen tulevaisuudessa.
Avatar
KV
Viestit: 467
Liittynyt: 13:26 26.01.2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Linkki pariin BCA-sääntövisaan

Viesti Kirjoittaja KV »

Delos kirjoitti:
OPaivio kirjoitti:"Question 22

You have solids. It is legal to shoot the cue ball into the six and carom the six off the 8 Ball into the called side pocket.

False Ball & pocket are all you have to ever call."

Tää ei oikein aukea.
Eli siis tuossa kerrotaan se, että se on maalattu sinne keskelle.
Joo, tarkotin että alkuperäisessä tekstissä ei puhuta karan maalaamisesta mitään ja sitten tämä on kuitenkin oletuksena siinä selityksessä. Muita vaihtoehtoja sääntöjä vähemmän tuntemattomallehan voisi olla, että kasia ei saa käyttää karoihin jne. Äh, menee vaikeeksi :p
Sankarilyönti > safety
Tommi Lamminaho
Viestit: 3898
Liittynyt: 20:04 27.10.2004
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Linkki pariin BCA-sääntövisaan

Viesti Kirjoittaja Tommi Lamminaho »

Joutilas kirjoitti:
HJL kirjoitti:
Periaatteessa välineillä mittailu on kielletty. Ei voi ottaa palloa pussista ja kokeilla sillä ahtaita koloja. Käsipallolla se onnistuu kun voi väittää että "piti kato tsekkaa kandeek se stellaa tohon".
Tähän liittyen on yks sääntö, joka on vähemmän tunnettu, eli kepillähän saa mittailla, mutta ehtona on, että keppi on kokoajan kädessä, eli sitä ei saa laskea pöydälle ja zoomailla sitten tarkemmin.
Tähän virheeseen syyllistyy monesti ajattelemattaan. Ajatellaan esimerkiksi tilanne, jossa joutuu kurottautumaan pallon yli, jotta pääsee lyömään kiveä. Näissä tilanteissa paitatussi on vaarana, joten pelaaja nousee ylös, laskee kepin pöydälle, laittaa paidan tiukasti housuihin ja kurottautuu uudelleen. Ja tämähän on virhe.
Yleensä jos näin käy, niin huomautan vastustajaa, että kyseessä on virhe, mutten ota kuitenkaan käsipalloa.
Tulkitsen tilanteen niin, ettei vastapelaaja hyötynyt kepin laskemisesta.

Korjatkaa toki jos olen väärässä...
Moro,

kyseessä on virhe VAIN mikäli keppiä käytetään tähtäystarkoitukseen eli esimerkkisi tilanteessa kyseessä ei ole virhe.
Tommi Lamminaho
Hallituksen jäsen SBiL, EPBF
Tommi Lamminaho
Viestit: 3898
Liittynyt: 20:04 27.10.2004
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Linkki pariin BCA-sääntövisaan

Viesti Kirjoittaja Tommi Lamminaho »

HJL kirjoitti:
Eläydyin äsken miettimään tilannetta, enkä uskaltanut irrottaa hiirtä kun piti vastata...

Kerran yksi urheilija "huomautti" minulle kun merkkasin tipillä mihin kohtaan vallia minun pitää osua ylilyönnillä. - Tai ainakin hänelle jäi tilanteesta se kuva. Ei vaatinut käsipalloa mutta lyönnin jälkeen kommentoi minua ja tuttavapiiriäni. Trauman vuoksi en ole enää uskaltanut koskea tipillä valliin tai pöytään.
Moi Hannu,

kaikenlainen merkkaaminen tosiaan on kiellettyä ja on (ainakin varoituksen jälkeen) virheen paikka. Merkkaaminen saattaa tapahtua vaikka tipillä kertomallasi tavalla tai siirtämällä kiksiä juuri oikeaan kohtaan yms yms mutta toki tahallisuuden ja todellisuudessa merkkaamisen toteaminen on vähän vaikeaa ilman tuomaria...
Tommi Lamminaho
Hallituksen jäsen SBiL, EPBF
Riksa
Viestit: 2847
Liittynyt: 03:55 24.12.2004

Re: Linkki pariin BCA-sääntövisaan

Viesti Kirjoittaja Riksa »

sitä et kaikilla pitäs olla magneettikiksit
Vastaa Viestiin