keppi leuasta "sivussa"=)

Poolbiljardiin liittyvä keskustelu (säännöt, välineet, kilpailutoiminta yms.)

Valvojat: Tube, Johnny Boyh, Markku Ryytty, Tommi Lamminaho

Vastaa Viestiin
Tommi Lamminaho
Viestit: 3898
Liittynyt: 20:04 27.10.2004
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tommi Lamminaho »

HJL kirjoitti:Silmien rooleista oli jokin aika sitten pitkä keskustelu.

Poolia-snookerkepillä -topikissa perustelen, ettei lyöntipallo lähde ihan kepin liikkeen suuntaisesti. Tähtäyslinjan pitäisi (?) olla se minne kiven halutaan lähtevän. Siis jos on vasenta sivaria, pitäisi tähtäävän silmän olla aavistuksen verran kepin vasemmalla puolella.
Ihan mielenkiintoinen näkökulma Hannulta. Mut jos tätä vertaa siihen yleisimpään tapaan sopeutua sivukierteen lyömiseen, eli ennakon ottamiseen tähtäyksessä niin uskaltaisin väittää sen olevan helpompaa kuin oman stanssin (lyöntiasento) muokkaaminen erilaiseksi aina eri kierteitä varten. Stanssin saaminen mahdollisimman vakioksi tuo myös muita etuja lyönnin tasaisuuteen etten lähtisi tuohon kovin herkästi.

Mitä itse alkuperäiseen kysymykseen tulee niin juuri sen dominoivan silmän takia joillakin keppi menee luonnostaan juuri sen silmän alle. Varmasti tärkeää etenkin silloin kun silmien näkökyvyssä on mainittava ero.

Tästä olen löytäny joskus omaan huonoon peliin äkillistäkin ratkaisua, kun peli ei kulje. Mulla oikeakätisenä pelaajana on vasen silmä selkeästi vahvempi ja joskus vaan täytyy pakottaa sitä silmää kepin päälle ja huomaa et se keppi alkaakin kulkea suoraan ja kaikki on taas hyvin. Josta palataan taas siihen että kun stänssi on aina sama ja keppi siirtyy siitä keskeltä (jokaisella siis melko lailla henkilökohtainen tää kepin "keskikohta tähtäyksessä) sivuun, voi sen jopa tuntea kepin vinoon liikkumisena, joka taas hämmentää koko tähtäystilanteen.
Tommi Lamminaho
Hallituksen jäsen SBiL, EPBF
Tommi Lamminaho
Viestit: 3898
Liittynyt: 20:04 27.10.2004
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tommi Lamminaho »

HJL kirjoitti:Lyöntisuorituksessa tähdätään kahta eri asiaa; ensin kiven lähtösuunta ja sitten kepin osumakohta kiveen.

Teoriani koski kiven lähtösuuntaa ja sen siis määrää pitkälti kepin tukipiste.

Kun kiven lähtösuunta on todettu oikeaksi, etsitään kepin osumakohta.

Ne voi molemmat tehdä ennen sahauksia jolloin keppi liikkuu koko ajan suoraan. - Niiden mielestä joille näin on opetettu, se on ainoa oikea tapa.
Ok. Mä yritän nyt ymmärtää mitä haet takaa joten käytännössä siis menet ensin lyöntiin ja tähtäät lyönnin suunnan kuten olisit lyömässä keskipalloa. Tämän jälkeen siirrät kepin siihen sivukierteen kohtaan, mitä tahdot lyödä, siis liikuttaen keppiä sivuttain siihen suuntaan, liikuttaen siis samalla pöydällä olevaa nk. "siltakättä", pitäen pään paikallaan?

En saivartele vaan kyselen rehdisti tyhmiä kun en osaa hahmottaa mitä tarkoitat :)
Tommi Lamminaho
Hallituksen jäsen SBiL, EPBF
Avatar
buddy
Viestit: 5276
Liittynyt: 12:58 04.11.2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja buddy »

Kuulostaa silti, että HJL puhuu sivukierteen tähtäämisestä ns. pivot point menetelmällä jossa ensin etsitään oikea tähtäys keskipallolla tähdäten jonka jälkeen sivukierre asetetaan kääntämällä takakättä sivuun ja tukikäsi pysyy paikallaan eli keppi menee hieman poikittain alkuperäiseen lyöntilinjaan nähden. Kivi lähtee edelleen samaan suuntaan vaikka keppi ei kiven lähtösuuntaan enää osoita. Tommi puhuu taas siitä menetelmästä jossa sivukierre asetetaan siirtämällä koko keppiä ja tukikättä sivuun jonka jälkeen säädetään vielä sivukierre-ennakko tähtäykseen. Makuasioita, miten kukin on lyömään oppinut.

Itse käytän tuota pivot point -menetelmää ja hyvin toimii.
Mikko Jäntti
Tommi Lamminaho
Viestit: 3898
Liittynyt: 20:04 27.10.2004
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tommi Lamminaho »

buddy kirjoitti:Kuulostaa silti, että HJL puhuu sivukierteen tähtäämisestä ns. pivot point menetelmällä jossa ensin etsitään oikea tähtäys keskipallolla tähdäten jonka jälkeen sivukierre asetetaan kääntämällä takakättä sivuun ja tukikäsi pysyy paikallaan eli keppi menee hieman poikittain alkuperäiseen lyöntilinjaan nähden. Kivi lähtee edelleen samaan suuntaan vaikka keppi ei kiven lähtösuuntaan enää osoita. Tommi puhuu taas siitä menetelmästä jossa sivukierre asetetaan siirtämällä koko keppiä ja tukikättä sivuun jonka jälkeen säädetään vielä sivukierre-ennakko tähtäykseen. Makuasioita, miten kukin on lyömään oppinut.

Itse käytän tuota pivot point -menetelmää ja hyvin toimii.
Jaa täääääää...

Tota oon itsekin kokeillu ja toimii joissain tilanteissa, muistaakseni etenkin kovaa lyötäessä, mutta eikö selkeä fakta oo että kun on erilaisia keppejä nii säännönmukaisesti tää toimii erilailla eri kepeillä. Vrt Predator <-> "normiaalit letkukepit"?
Tommi Lamminaho
Hallituksen jäsen SBiL, EPBF
Avatar
buddy
Viestit: 5276
Liittynyt: 12:58 04.11.2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja buddy »

Tommi Lamminaho kirjoitti:
buddy kirjoitti:Kuulostaa silti, että HJL puhuu sivukierteen tähtäämisestä ns. pivot point menetelmällä jossa ensin etsitään oikea tähtäys keskipallolla tähdäten jonka jälkeen sivukierre asetetaan kääntämällä takakättä sivuun ja tukikäsi pysyy paikallaan eli keppi menee hieman poikittain alkuperäiseen lyöntilinjaan nähden. Kivi lähtee edelleen samaan suuntaan vaikka keppi ei kiven lähtösuuntaan enää osoita. Tommi puhuu taas siitä menetelmästä jossa sivukierre asetetaan siirtämällä koko keppiä ja tukikättä sivuun jonka jälkeen säädetään vielä sivukierre-ennakko tähtäykseen. Makuasioita, miten kukin on lyömään oppinut.

Itse käytän tuota pivot point -menetelmää ja hyvin toimii.
Jaa täääääää...

Tota oon itsekin kokeillu ja toimii joissain tilanteissa, muistaakseni etenkin kovaa lyötäessä, mutta eikö selkeä fakta oo että kun on erilaisia keppejä nii säännönmukaisesti tää toimii erilailla eri kepeillä. Vrt Predator <-> "normiaalit letkukepit"?
Pivot pointtia käyttäessä tarvitsee tietää ensin kepin ominais "pivot" eli kuinka kaukana tukikäsi pitää olla lyöntipallosta jotta sivari korjautuu ok pelkästään takakättä siirtämällä. Predatorilla tämä etäisyys olisi liian pitkä jotta sitä voisi/kannattaisi kunnolla käyttää, eli muistaakseni joku puol metriä.
Mikko Jäntti
Tommi Lamminaho
Viestit: 3898
Liittynyt: 20:04 27.10.2004
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tommi Lamminaho »

buddy kirjoitti:
Tommi Lamminaho kirjoitti:
buddy kirjoitti:Kuulostaa silti, että HJL puhuu sivukierteen tähtäämisestä ns. pivot point menetelmällä jossa ensin etsitään oikea tähtäys keskipallolla tähdäten jonka jälkeen sivukierre asetetaan kääntämällä takakättä sivuun ja tukikäsi pysyy paikallaan eli keppi menee hieman poikittain alkuperäiseen lyöntilinjaan nähden. Kivi lähtee edelleen samaan suuntaan vaikka keppi ei kiven lähtösuuntaan enää osoita. Tommi puhuu taas siitä menetelmästä jossa sivukierre asetetaan siirtämällä koko keppiä ja tukikättä sivuun jonka jälkeen säädetään vielä sivukierre-ennakko tähtäykseen. Makuasioita, miten kukin on lyömään oppinut.

Itse käytän tuota pivot point -menetelmää ja hyvin toimii.
Jaa täääääää...

Tota oon itsekin kokeillu ja toimii joissain tilanteissa, muistaakseni etenkin kovaa lyötäessä, mutta eikö selkeä fakta oo että kun on erilaisia keppejä nii säännönmukaisesti tää toimii erilailla eri kepeillä. Vrt Predator <-> "normiaalit letkukepit"?
Pivot pointtia käyttäessä tarvitsee tietää ensin kepin ominais "pivot" eli kuinka kaukana tukikäsi pitää olla lyöntipallosta jotta sivari korjautuu ok pelkästään takakättä siirtämällä. Predatorilla tämä etäisyys olisi liian pitkä jotta sitä voisi/kannattaisi kunnolla käyttää, eli muistaakseni joku puol metriä.
Ok... eli tätä voi hyödyntää siis vaan tietynlaisissa tilanteissa, ei aina. Muissa tilanteissa pitää aina käyttää ennakkoa tähdätessä.
Tommi Lamminaho
Hallituksen jäsen SBiL, EPBF
Avatar
buddy
Viestit: 5276
Liittynyt: 12:58 04.11.2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja buddy »

Tommi Lamminaho kirjoitti:
buddy kirjoitti:
Tommi Lamminaho kirjoitti:
Jaa täääääää...

Tota oon itsekin kokeillu ja toimii joissain tilanteissa, muistaakseni etenkin kovaa lyötäessä, mutta eikö selkeä fakta oo että kun on erilaisia keppejä nii säännönmukaisesti tää toimii erilailla eri kepeillä. Vrt Predator <-> "normiaalit letkukepit"?
Pivot pointtia käyttäessä tarvitsee tietää ensin kepin ominais "pivot" eli kuinka kaukana tukikäsi pitää olla lyöntipallosta jotta sivari korjautuu ok pelkästään takakättä siirtämällä. Predatorilla tämä etäisyys olisi liian pitkä jotta sitä voisi/kannattaisi kunnolla käyttää, eli muistaakseni joku puol metriä.
Ok... eli tätä voi hyödyntää siis vaan tietynlaisissa tilanteissa, ei aina. Muissa tilanteissa pitää aina käyttää ennakkoa tähdätessä.
Ei, kyllä se ennakko on aina sama ja tätä metodia voi käyttää kaikissa lyönneissä.
Mikko Jäntti
Tommi Lamminaho
Viestit: 3898
Liittynyt: 20:04 27.10.2004
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tommi Lamminaho »

buddy kirjoitti:
Tommi Lamminaho kirjoitti:
buddy kirjoitti:
Pivot pointtia käyttäessä tarvitsee tietää ensin kepin ominais "pivot" eli kuinka kaukana tukikäsi pitää olla lyöntipallosta jotta sivari korjautuu ok pelkästään takakättä siirtämällä. Predatorilla tämä etäisyys olisi liian pitkä jotta sitä voisi/kannattaisi kunnolla käyttää, eli muistaakseni joku puol metriä.
Ok... eli tätä voi hyödyntää siis vaan tietynlaisissa tilanteissa, ei aina. Muissa tilanteissa pitää aina käyttää ennakkoa tähdätessä.
Ei, kyllä se ennakko on aina sama ja tätä metodia voi käyttää kaikissa lyönneissä.
Jaha. No sit saat demonstroida mulle ihan pöydän ja pallojen äärellä kun ei mee jakeluun... :)
Tommi Lamminaho
Hallituksen jäsen SBiL, EPBF
Avatar
buddy
Viestit: 5276
Liittynyt: 12:58 04.11.2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja buddy »

HJL kirjoitti:
buddy kirjoitti:Pivot pointtia käyttäessä tarvitsee tietää ensin kepin ominais "pivot" eli kuinka kaukana tukikäsi pitää olla lyöntipallosta jotta sivari korjautuu ok pelkästään takakättä siirtämällä. Predatorilla tämä etäisyys olisi liian pitkä jotta sitä voisi/kannattaisi kunnolla käyttää, eli muistaakseni joku puol metriä.
Kun eilen kokeilin McDermottilla sivarin vaikutusta kiven lähtösuuntaan, määritin samalla kepin ideaaliflöötin.

Merkkasin kivelle pisteen ja löin samassa paikassa olevalta restiltä eri puolen sivareita. Siirtämällä restiä lähemmäs/kauemmas löysin tukipisteen, jolla lähtösuunta pysyy suurinpiirtein samana. Sen voi merkata tussilla restiin jotta muistaa itse korjata ennakon kun tukipistettä ei saa sen kohdalle.

Määritys täytyy tehdä koko keppiyhdistelmälle, ei pelkästään shaftille.
Kunhan saan merkattua smartti+joss -yhdistelmäni, olen kohta mies jolla on epäsiisti shafti :oops: , mutta paljon kiiltäviä pyttyjä 8) .
Näin se homma toimii, testaamaan vaan. Tosin ennakon määrä (pivot pointin säätäminen) ei juuri butista riipu, ainoa ratkaiseva tekijähän on kepin kärkialueen (n.20cm) massa.

EDIT: Myönnettäköön että ajauduin hieman off-topic. Mutta pitäisi olla tässä vaiheessa selvää, ettei sillä ole mitään väliä missä suhteessa keppi on leukaan nähden, vaan tärkeää on, että lyöntiasento pysyy samana ja sama dominoiva silmä on kepin yläpuolella TAI keppi on sihtaussuunnassa silmien välissä. Em. pivot point tekniikasta johtuen en voi käyttää sihtaamiseen keppiä (jos lyön sivukierrettä) vaan selkäytimestä tulevaa lyöntisuuntaa joka määritellään keskipallon avulla. Eli vaikka se kuinka hassulta monelle voi kuulostaakin, tähtäämiseen en käytä keppiä loppujen lopuksi juuri ollenkaan :)
Mikko Jäntti
Sinervo
Viestit: 22
Liittynyt: 01:11 27.06.2006
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: keppi leuasta "sivussa"=)

Viesti Kirjoittaja Sinervo »

Sami_Timonen kirjoitti:(kaikki ei käytä mut esim Ronny`O... käyttää)
laitetaan keppi leuan oikealle puolelle jolloin oikea silmä on linjassa
kepin kanssa

molemmat silmät on lyötäessä auki kuitenki et ei mitään 1 silmällä sihtaamista...vissiin..

olen nähny parin biljardistin kin käyttävän moista..

eli mitä siinä hyödytään..?

tietenkin kokeilin sitä pöydällä mutta ei oikein auennut se idea..

marginaali juttu tää on tiedän ,mutta kiinnostaa silti.. :D
Tämähän on kaikki opittua tekniikkaa, joten en ihmettele kun ei ole auennut heti ensikerralla. Siinä on ideana tosiaan vahvemman silmän käyttö (alitajunta sulkee toisen silmän pois käytöstä). Normaalisti tähtäys aloitetaan jo pystyasennossa, josta siirrytään lyöntiaseentoon alas. Alhaalla näkymä on enää kaksiuloitteinen ja emme tarvitse toista silmää.

P.s. Loppupelissä en ainakaan minä "näe" koska tähtäys on kohdallaan, vaan "tunnen" sen.
Pelaa Bilistä!
Vastaa Viestiin