pelaamattomuus

Poolbiljardiin liittyvä keskustelu (säännöt, välineet, kilpailutoiminta yms.)

Valvojat: Tube, Johnny Boyh, Markku Ryytty, Tommi Lamminaho

Vastaa Viestiin
Avatar
buddy
Viestit: 5276
Liittynyt: 12:58 04.11.2004
Paikkakunta: Helsinki

Re: pelaamattomuus

Viesti Kirjoittaja buddy »

kolape-6 kirjoitti:Minä kuulun siihen lueteltuun porukkaan, joka on käynyt poolin seniorikisoissa kerran tai kaksi.
En nyt muista kumpi, mutta sen muistan, että jos kertoja on kaksi, niin toisella kerralla olin finaalissa. Se oli muistaakseni siellä Hesperiankadulla.
Se vaihtoehto, että lunastaisin lisenssin jonkun toisen salin kautta tuntuu tosi vieraalta. Meidän salilla voitaisiin katsoa vähän alta kulmien sellaista temppua. Enkä mä viitsi ärsyttää niitä sen enempää kuin luontainen omalaatuisuuteni sen jo nyt tekee. Joten jos lisenssihommassa ei löydy joustoa, niin pelit jää niiltä osin pelaamatta. Täytynee tyytyä vain pelailemaan omalla salilla viikkokisoja. Kyllä niittenkin voittaminen silloin tällöin tekee kovasti makeeta.
Toinen hassu juttu, kun olen seurannut kilpailukalenteria aina silloin tällöin, on että senioreille tarkoitettuja kisoja on tosi vähän ja joinakin vuosina ne on jossakin hevon kuusessa. Sama koskee kaisaa. Miksi ne viedään kauas, kun kuitenkin 95 % pelaajista on täällä ruuhkasuomessa.
Sekin tuntuu hassulta, että senioriraja on niin alhainen. Mikä seniori 40 v. mies on? Mies parhaassa iässä. Itse olen saavuttanut Biljardissa ne harvat meriitit vasta sen iän jälkeen. (mm. snookerturnausten voittoja ja vähän arvostan sitäkin, että kerran olin Valkoisen talon salissa pelatussa turnauksessa 8 joukossa. Paikalla oli Ebdon ja joitakin muitakin eurooppalaisia)
Mä voisin vastata nopsasti ja antaa pari vinkkiä:
-Lisenssin lunastaminen jonkun toisen salin kautta on ihan normaalia, vieläpä mikäli oma salisi ei sellaista pysty tarjoamaan, niin mikäs ihmettelyn aihe se siellä on jos kerran haluat pelata kansallisia kisoja. Taitaa olla aika nurkkakuntainen sali, jossa oma kuppikunta on tiukasti rajattu ?
-Varsinkin kaisaa pelataan erittäin paljon muualla kuin Helsingissä, poolissa ja snookerissa on hieman toinen tilanne. Senpä takia juuri kaisakisoja pelataan pitkin Suomea kun kaisaa pelataan paljon useammalla paikkakunnalla kuin poolia ja snookeria. Paikat Mikkeli, Kouvola, Kokkola yms. ovat sellaisia joista ei montaa poolistia tai snookeristia tule, mutta ovat pullollaan kaisan pelaajia.
-40v. senioriraja poolissa tulee suoraan EPBF:n (Euroopan poolbiljardiliiton) rajasta. Mikä kumma siinä on, että pitää omia sarjoja alkaa perustamaan, useamman kerran olen jo kirjoittanut tästä, ks. seniorisarja -aihe. Kaisan eri ikäluokkasarjat ymmärrän kyllä koska kaisaa on pelattu iät ja ajat plus lisäksi kun ei ole ollenkaan kansainvälistä senioriedustustoimintaa niin SBiL voi päättää sarjojen ikärajat mielensä mukaan.
Mikko Jäntti
Vastaa Viestiin